Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset haluavat asua maaseudulla eikä kaupungeissa.

Vierailija
27.10.2016 |

Ylen kyselyn mukaan maaseudun haja-asutusalue on suosituin asuinalue. Samaa mieltä ja asunkin pikkukaupungin sivukylällä. Tilaa, luontoa ja elämänlaatua, sitä se on.

Kommentit (140)

Vierailija
21/140 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosikovakiiretiätsä kirjoitti:

"jossain landella"

Tässähän se tuli. Nuoret. Tottakai nuoret haluavat asua kaupungeissa. Kaverit ovat siellä, opiskelupaikat ovat siellä, ryyppypaikat ovat siellä. Siihen se sitten loppuu. 

Kun ikää tulee lisää, ei noista saa enää mitään irti. Mieluummin asuisi omassa rauhassaan perheensä kanssa.

Myös aikuiset perheelliset haluaa asua kaupungissa, kuten mina. Meidän lasten isovanhemmat asuvat kaupungissa, kavereista osa täällä osa kauempana. Työpaikat on täällä. Ryyppäämässä en käy, ravintoloissa tosin syömässä 2-3 x viikossa. Minä saan paljon enemmän irti kaupungista aikuisena, kun on rahaa. Nuorena ei ollut mihinkään varaa. Omassa rauhassa pystyy elämään myös kaupungissa.

Vierailija
22/140 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei? Onko tuhannes "peniksen pituus" -avaus jotenkin parempi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/140 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se nyt noin ole. Sitä "pöhinää" kaipaan todella, vaikka olen 44-vuotias perheellinen nainen. En mina käy baareissa, mutta käyn ravintoloissa ja kahviloissa syömässä 2-3 x viikossa. Ei minuakaan baarit kiinnosta juomismielessä, vaan ruokailumielessä. Sinulla on aika rajoittunut käsite asioista.

Ravintolaan pääsee ihan riittävästi kauempanakin. Ellei tietysti halua juuri siihen yhteen trendipaikkaan, joka JUURI oli hesarin sivuilla. Siellä on niiiiiin komee keittiömestarikin!!!11! >_< Marjan kaverin serkku sen kertoi, se on justnytin! Muut ravintelit on niiiiiiiin jesterdei!

Kyllä sinäkin varmasti ymmärrät, että jos asuisin esim. Salossa tai Sastamalassa, niin eipä siellä kovin montaa ravintolaa ole ja kun käyttää ravintolapalveluita useita kertoja viikossa, niin ei siinä samassa S-ryhmän paikassa kovin montaa kertaa jaksa käydä, kun lista on koluttu loppuun. Ymmärrät varmaan nyt pointin kuitenkin. Ihan turha saivarrella.

Vierailija
24/140 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylen kyselyn mukaan maaseudun haja-asutusalue on suosituin asuinalue. Samaa mieltä ja asunkin pikkukaupungin sivukylällä. Tilaa, luontoa ja elämänlaatua, sitä se on.

Tämähän peilaa lähes poikkeuksetta aikaisemmin tehtyjä kyselyjä. Kaupunkiin ei halua oikein kukaan yli 30 -vuotias, mutta pakko sinne on mennä, koska Suomi pelastaa maailmaa, yksi auto kerrallaan.

Niin, ja hallituksen mielestä koko Suomessa on vain yksi kaupunki. Ja jos ei ole, he kyllä hoitavat asian kotiin!

Vierailija
25/140 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salossa ei ole ravintoloita? Mitä helvettiä? O_O

AAaah... Joku helsinkiläinen taas kertoi landejuttujaan...

Vierailija
26/140 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Suomessa olisi työpaikkoja joka puolella ja sen mukaan voisi valita asuinpaikkansa niin pääkaupunkiseudulta katoaisi kolmasosa asukkaista.

On muuten niin totta.

Vierailija
27/140 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minä haluan asua kaupungissa, koska haluan kaupungin palvelut.

Vierailija
28/140 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan siellä nyt niin nihkeää se tarjonta, että hoh hoijaa... Jos käy pari kertaa kuussa, niin tarjonta varmaan riittää, mutta muuten ei. Mitkä ne 20 ravintolaa siellä sitten onkaan?

Vierailija
29/140 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://yle.fi/uutiset/3-9251768

"Tuhannesta vastaajasta vain joka kymmenes eli 11 prosenttia kertoi, että asuisi mieluiten suuren kaupungin keskustassa. Noin 23 prosenttia asuisi suuren kaupungin reunamilla; pikkukaupungissa tai taajamassa asuisi 28 prosenttia vastanneista.

Peräti 30 prosenttia sanoi kyselyssä haaveilevansa asumisesta maaseudun haja-asutusalueella."

Seitsemän prosenttia haluaa asua ulkomailla kaupungissa, ja yksi prosentti ei osaa sanoa. Kyllä minä tästä saan sellaisen tuloksen, että enemmistö haluaa asua jonkinlaisessa kaupungissa tai ainakin taajamassa, ei suinkaan maaseudulla.

Minkähänkokoiset kaupungit vastaajat ovat mieltäneet suuriksi tai pieniksi? Etenkin jos Suomesta löytyy suuria kaupunkeja ihan monikossa. Itse taitaisin mieluiten asua suuressa kaupungissa jossain keskustan ja reunan välillä, mitähän silloin pitäisi vastata? Esim. Helsingin Vallila, jossa asuin 10 vuotta, oli ihan sopiva paikka minulle.

Maaseudullakin on taajamaa. Maaseutu ei välttämättä tarkoita yksinäistä taloa pellon keskellä. <_>

Vierailija
30/140 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisklipissä juuri nyt: "Joka kolmannen suomalaisen haavekoti on maaseudulla"...Hmmm, eihän se ole enemmistö. Kaksi kolmasosaa haluaa silti asua jossain muualla, eikö?

Mitähän tuollakin kyselyllä on haettu? Ja huikea 1000 henkilön otanta.

Vierailija
31/140 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan siellä nyt niin nihkeää se tarjonta, että hoh hoijaa... Jos käy pari kertaa kuussa, niin tarjonta varmaan riittää, mutta muuten ei. Mitkä ne 20 ravintolaa siellä sitten onkaan?

Mihin hittoon tarvitaan satoja ravintoloita. Pari kunnon paikkaa, joista saa laadukasta ruokaa ja hyvän tunnelman. Ravintolasurffaaminen on typerää.

Sitäpaitsi, Salo nyt on kärsinyt microsoft-hommasta (kiitos, nokia ja helsinki!). 

Vierailija
32/140 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se nyt noin ole. Sitä "pöhinää" kaipaan todella, vaikka olen 44-vuotias perheellinen nainen. En mina käy baareissa, mutta käyn ravintoloissa ja kahviloissa syömässä 2-3 x viikossa. Ei minuakaan baarit kiinnosta juomismielessä, vaan ruokailumielessä. Sinulla on aika rajoittunut käsite asioista.

Ravintolaan pääsee ihan riittävästi kauempanakin. Ellei tietysti halua juuri siihen yhteen trendipaikkaan, joka JUURI oli hesarin sivuilla. Siellä on niiiiiin komee keittiömestarikin!!!11! >_< Marjan kaverin serkku sen kertoi, se on justnytin! Muut ravintelit on niiiiiiiin jesterdei!

Kyllä sinäkin varmasti ymmärrät, että jos asuisin esim. Salossa tai Sastamalassa, niin eipä siellä kovin montaa ravintolaa ole ja kun käyttää ravintolapalveluita useita kertoja viikossa, niin ei siinä samassa S-ryhmän paikassa kovin montaa kertaa jaksa käydä, kun lista on koluttu loppuun. Ymmärrät varmaan nyt pointin kuitenkin. Ihan turha saivarrella.

Jotkut ihmiset osaavat tehdä ruokaa itsekin, joten ei tarvitse juosta koko ajan ravintoloissa.

Vierailija
33/140 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tuhannesta vastaajasta vain joka kymmenes eli 11 prosenttia kertoi, että asuisi mieluiten suuren kaupungin keskustassa. Noin 23 prosenttia asuisi suuren kaupungin reunamilla; pikkukaupungissa tai taajamassa asuisi 28 prosenttia vastanneista.

Peräti 30 prosenttia sanoi kyselyssä haaveilevansa asumisesta maaseudun haja-asutusalueella."

Seitsemän prosenttia haluaa asua ulkomailla kaupungissa, ja yksi prosentti ei osaa sanoa. Kyllä minä tästä saan sellaisen tuloksen, että enemmistö haluaa asua jonkinlaisessa kaupungissa tai ainakin taajamassa, ei suinkaan maaseudulla.

Minkähänkokoiset kaupungit vastaajat ovat mieltäneet suuriksi tai pieniksi? Etenkin jos Suomesta löytyy suuria kaupunkeja ihan monikossa. Itse taitaisin mieluiten asua suuressa kaupungissa jossain keskustan ja reunan välillä, mitähän silloin pitäisi vastata? Esim. Helsingin Vallila, jossa asuin 10 vuotta, oli ihan sopiva paikka minulle.

Maaseudullakin on taajamaa. Maaseutu ei välttämättä tarkoita yksinäistä taloa pellon keskellä. <_>

Joillekin riittää, että taajamassa on 5 ketjuravintolaa, Seppälä, kolme ruokakauppaa, huoltoasema, muutama ylihinnoiteltu erikoisliike (kenkäkauppa, kemikalio), yksi hotelli.

Vierailija
34/140 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Kukin asukoon missä haluaa. Minä saisin tämän asunnon hinnalla ison omakotitalon maalta / pikkukunnasta, mutta en kuunaan haluaisi asua ilman näitä kaupungin palveluita. Eiköhän kaikki asu siellä missä haluaa.

Ei. Ei asu. Sadat tuhannet suomalaiset asuvat siellä, mihin ne on pakotettu. Kyllä hallitus on hoitanut homman kotiin.

Vierailija
35/140 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin hittoon tarvitaan satoja ravintoloita. Pari kunnon paikkaa, joista saa laadukasta ruokaa ja hyvän tunnelman. Ravintolasurffaaminen on typerää.

Sitäpaitsi, Salo nyt on kärsinyt microsoft-hommasta (kiitos, nokia ja helsinki!). 

Salo on Ghost Town =) Käyn asiakkaideni kanssa ulkona syömässä, joten ainakin siksi. Käyn lounaalla ulkona syömässä, käyn perheeni kanssa kerran viikossa. Kun siihen on mahdollisuus ja varaa, niin miksi ei? Mitä siinäkin on typerää kannattaa ja tukea paikallisia yrittäjiä. Raha liikkeelle ja Suomi nousuun.

Vierailija
36/140 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset osaavat tehdä ruokaa itsekin, joten ei tarvitse juosta koko ajan ravintoloissa.

Eihän se siitä ole kiinni, että ei osaa tehdä ruokaa =)

Vierailija
37/140 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sana maaseutu aiheuttaa minulle ongelmia. Miksikö? No, maaseutukokemukseni rajoittuvat jokakesäiseen mökkeilyyn omalla mökillä aikoinaan. Tuttu paikka, ei mitään ihmeellistä. Vuodesta noin 10 kk kaupungissa ja noin 2 kk maalla. Muistoni maaseudusta ovat liian romantisoidut. Kun ajattelen maaseutua, näen meidän mökkimme maisemat, en mitään muuta.

No, kasvoin aikuiseksi ja ajauduin MUUTAMAKSI PÄIVÄKSI maaseudulle täysin tuntemattomaan paikkaan, keskelle ei-mitään. Tämä erään henkilön kanssa. Kokemus oli KAMALA. Koin aidon shokin, kun en nähnytkään tuttuja kaupunkimaisemia ympärilläni. Tiesin, etten pääse pois. En pääse tekemään asioita, joihin olen tottunut. Illat olivat säkkipimeitä ja hiljaisuus luonnotonta. Ei mitään ääntä missään, ei yhtäkään ulkopuolista ihmistä. Siinähän tönötimme totaalisessa rauhassa, ja minua kammoksutti.

Kokemus opetti minulle sen, että kaupungissa (minun) on helppoa haikailla maaseudun rauhaan, mutta kun koen sen oikeasti niin tajuan, etten voisi elää niin.

ThÄnx 4 watching, I mean reading and plzz subscribe my chännnel immediately etc etc bye babes !

Voi luoja.

"Kävin kerran kaupungin rajojen ulkopuolella. Se oli kamalaa. Myös kirjoitustaitoni on luokatonta." 

Tällaisia ihmisiäkö kaupungin sisällä sikiää?

Vierailija
38/140 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Jos 30% haluaa elää jossain pellonreunassa, ei se tosiaankaan tarkoita että suurin osa suomalaisista haluaa. Ette te maalaiset ainakaan järjellä ole pilattuja.

Vierailija
39/140 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salo on Ghost Town =) Käyn asiakkaideni kanssa ulkona syömässä, joten ainakin siksi. Käyn lounaalla ulkona syömässä, käyn perheeni kanssa kerran viikossa. Kun siihen on mahdollisuus ja varaa, niin miksi ei? Mitä siinäkin on typerää kannattaa ja tukea paikallisia yrittäjiä. Raha liikkeelle ja Suomi nousuun.

Juuri näin. Kun käyttää palveluja niin ne kannattaa ja palvelut säilyvät. Suurimmalla osalla on omituinen ajatus, että valitetaan, kun pitäjän ainoa kauppa lopetetaan. Sitten kun kysytään, että kuinka usein käytät lähikauppaa, niin vastaus on että pari kertaa kuussa haetaan maito, kun se on loppunut. Muuten rahat viedään Prismaan tai muuhun isoon kauppaan, joka ei ole omassa pitäjässä. Hyvä, kun ihmiset käyttää ravintolapalveluja ja tukevat yrittäjyyttä.

Vierailija
40/140 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan Tampereella keskustan tuntumassa ja voin vakuuttaa että täällä kyllä saa olla rauhassa ja luonnon helmassa. Toisaalta saa nauttia suuren kaupungin tarjonnasta. Ravintolat, baarit, museot, keikat, urheilu, kaikki on lähellä. Ja parasta on julkinen liikenne. Mihinkään ei tarvitse omaa autoa. 

Mä en kyllä muuttais minnekään täältä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi