Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsetehdyt joululahjat, VINKIT KASAAN

Vierailija
26.10.2016 |

Haluaisin tänä vuonna tehdä itse osan lahjoista, koska siinä säästäisi vähän rahaa, tykkään näperrellä ja itsetehtyä arvostetaan (ilmeisesti) paljon :)

Joten vinkit kehiin, mieluiten ohjeiden kanssa! Itse olen nyt tehnyt/tekemässä villasukkia, lapasia ja muotokuvia (harrastan piirtämistä).

Kommentit (513)

Vierailija
101/513 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omast lahjakortit ovat myös hyvä immateriaalinen lahja, eli lupaat kummilapselle yhteisen luisteluretken kuuman kaakotermarin ja eväsleipien kanssa, ikkunanpesun iäkkäämmälle sukulaiselle jne. Apu kotitöissä tai yhteinen kivan tekemisen älymys on mukava asia, jota moni arvostaa enemmän kuin tavaraa.

Anteeksi nyt vain, mutta mun mielestä olisi hieman ylenkatsovaa antaa yhteistä aikaa lahjaksi tyyliin, lähdetään luistelemaan yhdessä. Yhtälaillahan se toinen silloin antaa omaa aikaansa mulle lahjaksi. Vai onko se niin ällö tyyppi, että se on ihan lahja, että teen sen kanssa jotain. Työpanoksen antamisen lahjaksi ymmärrän kyllä.

Riippuu varmaan lahjan saajasta ja siitä tekemisestä, jonka lahjoittaa. Jos näkee vaivaa ja suunnittelee jotain erikoisempaa elämyksellisestä tekemistä josta juuri tämä tietty henkilö voisi tykätä, ja vastaa myös kaikista kuluista (esim. ruokapuolesta, sisäänpääsylipuista tai matkakustannuksista), niin mielestäni se on ihan ok lahja. En ehdottaisikaan "lahjakortiksi" mitään sellaista, että möllötetään yhdessä ilta sohvalla tv:n ääressä kännyköitä samalla vilkuillen.

T. se jota kommentoit

Juuri näin! Edesmennyt isäpuoleni ei missään nimessä halunnut mitään materialistia lahjoja.Joka joulu tein hänelle pipareita,ja lahjakortin,jolla luvauduin seuraavaksi vuodeksi avuksi pihatöihin.Ja menin myös.Hän ainakin arvosti itsetehtyä lahjakorttia.

Eri asia tietysti,jos lupaa jotain tyhjänpäivästä,mitä muutenkin tehdään,mutta eivät kaikki itsetehdyt lahjakortit ole turhia.

Vierailija
102/513 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on ihan mielipuolinen. :(

Niinpä. Ei kai nämä ihmiset ole tosissaan? Unisieppareita, päällystettyjä kissanruokapurkkeja, kuvatulosteita sukissa, wiskiä koeputkissa, koiranpentuja yms.

Ihmiset näkevät tätä nykyä paljon vaivaa tyhjentääkseen kotejaan. Ja sitten annetaan aivan pöljää krääsää ja roskaa. :(

Minä taas mietin, kuinka surullista että toisen näkemää vaivaa ei osata yhtään arvostaa. Minun sisko on ihan onneton käsitöissä, joten hänen vuosia sitten tekemänsä villapaita on minun suosikkilahjojani. Ei se ollut mikään design tuote, mutta käyttökelpoinen. Arvokkaaksi sen teki se, että minua ajatellen hän teki jotain itselleen näin vaikeaa.

Minä tykkään antaa itsetehtyjä lahjoja, neuleita, kuivattuja chilejä, leipomuksia ym., mutta vain niille joiden uskon tekeleitäni arvostavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/513 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unisieppareita, steariinissa uitettuja munakennon palasia, itsetehtyjä "tauluja"jne. Voi elämä mitä krääsää. :( Ei kukaan tuollaista kaipaa, kun tavaraa on muutenkin liikaa.

Kaikkipa ei kerääkkään sitä "kauppojen" krääsää taloa täytyyn, vaan ottavat mielummin jonkun rakkaan ihmisen tekemän(vaikka) unisiepparin kotiinsa. Ja mitä noihin sytykeruusuihin tulee, niin nehän ovat mitä parhain lahja, sellaiselle jonka täytyy sytytellä paljon tulia.(Esim saunanpesä, nuotio, leivinuuni, pannuhuoneen pesä jne) Lahja tulee käytettyä pois , eikä jää nurkkiin pölyyntymään.  Sellainen lahja jonka voit käyttää pois on aina hyvä lahja. Vaikka itsetehty kynttilä. Sen voi polttaa pois, eikä jää täyttämään kaappeja ja nurkkia.

Vierailija
104/513 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan huomautuksena että nykyaikana itsetehty tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin kaupasta ostettu, mikäli päällimmäinen syy DIY-joululahjoillesi oli rahassa pihistely. 

t. Paljon käsitöitä yms. tekevä

Mutta onko DIY-tyypeillä päällimmäisenä mielessä säästäminen? Minä ainakin teen paljon lahjoja itse koska a)rakastan askartelua ja b)itsetehty lahja on jotenkin henkilökohtaisempi kuin jos vain olisi ostanut jotain kaupasta.

Esimerkiksis sain yhtenä jouluna ystävältäni hänen itsetekemänsä ristikon.Ihailen luovien ja näppärien ihmisten lahjoja.

Toinen mistä tykkään kovsasti lahjojen suunnittelussa on valokuvajutut.Siis kun netin valokuvaliitteissä voi teettää mukeja,vaatteita,pehmoleluja,palapelejä ja vaikka mitä jostain valokuvasta,josta tulee hyviä muistoja mieleen.

Vierailija
105/513 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teistä noloa antaa itsetehtyjä tiskirättejä lahjaksi? Oon neulonut bambulangasta kestäviä ja kauniita rättejä, mutta tuntuu vähän hassulta ajatukselta antaa lahjaksi siivousvälineitä. Toisaalta nuo on musta ylivoimaisesti parhaita rättejä ja ilahtuisin ainakin itse saadessani sellaisia. :D En siis antaisi ainoana lahjana kenellekään rättiä, mutta yhtenä pienenä lahjana ehkä.

Vierailija
106/513 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unisieppareita, steariinissa uitettuja munakennon palasia, itsetehtyjä "tauluja"jne. Voi elämä mitä krääsää. :( Ei kukaan tuollaista kaipaa, kun tavaraa on muutenkin liikaa.

Kaikkipa ei kerääkkään sitä "kauppojen" krääsää taloa täytyyn, vaan ottavat mielummin jonkun rakkaan ihmisen tekemän(vaikka) unisiepparin kotiinsa. Ja mitä noihin sytykeruusuihin tulee, niin nehän ovat mitä parhain lahja, sellaiselle jonka täytyy sytytellä paljon tulia.(Esim saunanpesä, nuotio, leivinuuni, pannuhuoneen pesä jne) Lahja tulee käytettyä pois , eikä jää nurkkiin pölyyntymään.  Sellainen lahja jonka voit käyttää pois on aina hyvä lahja. Vaikka itsetehty kynttilä. Sen voi polttaa pois, eikä jää täyttämään kaappeja ja nurkkia.

Enpä ole koskaan moisia "ruusuja" kaivannut. Helposti on aina tulet syttyneet. Pitäisikö tuollaisen lahjan saadessaan vuolaasti kiitellä ja ihastella?

Vierailija
107/513 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ajattelin muistaa miestä ja appiukkoa kosteudenkerääjällä. Ostin sellaista tulostettavaa kangasta ja tulostan valokuvan meidän lapsesta ja ompelen  kuvan kiinni kosteudenkerääjään. Sisälle tulee silikaatti-kissanhiekkaa.

MIstä mies ja appi sitä kosteutta keräävät?

Jäi olennainen sana kirjoittamatta, eli siis autosta :D Tiedän että ainakin omalle miehelle tulee tarpeeseen kun lasit vetää huuruun.

Osta miehellesi myös lahjaksi aika autohuoltoon. Ja todennäköisesti uusi raitisilmasuodatin.

Eihän se käy, sillä tuohan olisi ihan fiksu lahja.

Paljon "parempi" idea kun on liruttaa viskiä pulloista koeputkiin.

Vierailija
108/513 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on ihan mielipuolinen. :(

Niinpä. Ei kai nämä ihmiset ole tosissaan? Unisieppareita, päällystettyjä kissanruokapurkkeja, kuvatulosteita sukissa, wiskiä koeputkissa, koiranpentuja yms.

Ihmiset näkevät tätä nykyä paljon vaivaa tyhjentääkseen kotejaan. Ja sitten annetaan aivan pöljää krääsää ja roskaa. :(

Ensinnäkin me ollaan AV:lla,täällä keskustelut on lähes aina mielipuolisia :D

Toisekseen unisieppari on kiva lahja sellaiselle,joka niistä tykkää,itselläni on sellainen makuuhuoneessa,ja jos osaisin tehdä niitä,tekisin lahjaksi samanhenkisille ihmisille.Kissanruokapurkki ei ollut lahja,vaan kyseessä olo pahvilaatikko,jossa olo ollut kissanruokapusseja,ja se toimi lahjan pakkauksena nätisti koristeltuna. Se viskikoeputkihommakin taidettiin selittäää myöhemmin.

Ainoastaan nuo koiranpennut ja "haluan omasta roinasta eroon"-lahjakortit ovat tähän mennessä olleet outoja.Ja se pakastelasagnelahjakortti oli myös aika erikoinen.

Vierailija
109/513 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teistä noloa antaa itsetehtyjä tiskirättejä lahjaksi? Oon neulonut bambulangasta kestäviä ja kauniita rättejä, mutta tuntuu vähän hassulta ajatukselta antaa lahjaksi siivousvälineitä. Toisaalta nuo on musta ylivoimaisesti parhaita rättejä ja ilahtuisin ainakin itse saadessani sellaisia. :D En siis antaisi ainoana lahjana kenellekään rättiä, mutta yhtenä pienenä lahjana ehkä.

Katso lahjan saajaa, yleispätevää ohjetta ei ole. Minä olen lahjakranttu mutta rakastaisin tuommoisia. Olen tosin saanut mieheltäkin lahjaksi siivouskamoja koska ilahdun niistä ja mies tietää sen. Myönnän, olen outo. Mutta tiedän kyllä paljon tyyppejä joille en ikinä antaisi rättiä lahjaksi. Yleensäkään mitkään lahjat eivät ole ihan absoluuttisen aina hyviä tai huonoja.

Vierailija
110/513 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kova leipomaan. Annan tänän jouluna erilaisia lahjakortteja, joilla voi tilata minulta ilmaiseksi leivonnaisia tai ruokaa.

Yhdessä lahjakortissa lukee " Tämä lahjakortti oikeuttaa 4l vuoalliseen herkkulasagnea" valitsemananne ajankohtana.

Teen lasagnen vuokraan pakkaseen (en siis paista). Lahjan saaja paistaa lasagnen laittamalla sen valitsemanaan ajankohtana uuniin paistumaan (paisto-ohje mukaan).

Muita lahjakortteja:

esipaistetut itseleivotut sämpylät

Tiikerikakku

kanttarellipiirakka

Olen myös poiminut pakkaseen kanttarelleja, suppiksia. Ja annan osalle lahjaksi pakasteita.

Miksi tässä on miljoona alapeukkua? Minusta tuo olisi ainakin loistava lahja, vähävarainen opiskelija kun olen.

Vierailija
111/513 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta olisi ihanaa saada itsetehty tiskirätti lahjaksi.Olen antanut ystävälleni lahjaksi muumitiskirätin ja hän minulle kissatiskirätin,koska kumpikin tietää mitä toinen fanittaa.Käytännölliset lahjat ovat parhaita.

Vierailija
112/513 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemmetin tylsiä ideoita.. Kuka oikeasti ilahtuu jostain helvatin villasukista?

Vierailija
113/513 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ajattelin muistaa miestä ja appiukkoa auton kosteudenkerääjällä. Ostin sellaista tulostettavaa kangasta ja tulostan valokuvan meidän lapsesta ja ompelen  kuvan kiinni kosteudenkerääjään. Sisälle tulee silikaatti-kissanhiekkaa.

Miehelle ja pojalle neulon samistelupipot paksusta alpakkalangasta. Miehelle ajattelin neuloa sukat, joiden varsiin neulon sileää neuletta ja ompelen niihinkin kankaalle tulostetun valokuvan isästä ja pojasta.                                                                                                                                                                                                  

Anopille ajattelin tehdä sellaisen korumaisen heijastimen. Kristallihelmiä ym. Netissä oli ohje ainakin sellaiseen sudenkorentomalliin, mutta voisin suunnitella jonkun ihan omankin, vaikka suojelusenkeli-aiheisen. Samaa sarjaa korvakorut hopeakoukkuihin. Lisäksi neulon pehmeät palmikkoiset unisukat jostakin laadukkaasta langasta.

Netistä löysin tosi kivan idean miehelle, DIY viski- tasting: lasisiin koeputkiin pakataan muutamaa laadukasta viskiä tms. maistelunäytteet.

Kankaalle tulostettuja kuvia. Jep. Viskiä koeputkissa. Mitä teet niille lopuille viskeille, koska muutamia pulloja joudut ostamaan? Mies saa pari koeputkellista ja sinä juot pulloista kaiken lopun?

Mies varmaan pyytää lisää ja muija liruttaa viskiä koeputkeen, josta mies sitä maistelee. Onpa tosi hieno lahja. Ei yhtään typerä.

114/513 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiitollinen mistä tahansa, mutta villasukat on ehdottomasti suosikkeja! :)

115/513 |
26.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään kaikesta itse tehdystä ruoasta ja ylipäätään kaikesta syötävästä koska olen köyhä herkkuperse. Myslit, leivät, pullat, piparit, glögit, mehut, kaikki oikein mielellään tänne vain. Kaikki itsetehdyt lahjat ovat liikuttavia ja koskettavia, mutta se on harmi että monet turhemmat jäävät sitten pahimmassa tapauksessa nurkkiin pyörimään tai menevät roskiin. Kovin moni ei enää käytä koristeita kotonaan, koska nykyään jo pelkästään tapetit, matot, kankaat ym. ovat itsessään niin kauniita, toisin kuin ennen vanhaan jolloin talo tehtiin kalustettiin käytännöllisesti ja sillä tavaralla mitä oli, jolloin koristeet toivat sitten sen kaivatun estetiikan huoneisiin. Toki tyynyliinat, rätit, pyyhkeet yms. tulevat käyttöön ja pehmoleluja en edes koskaan hennoisi heittää tai lahjoittaa pois.

Vierailija
116/513 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
117/513 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, toi kosteuden kerääjä autoon on ihan mainio lahja. Onko vinkkejä halvoista silica-hiekoista? Väsään miehen autoon tuollaisen ihan muuten vaan tällä viikolla.

Vierailija
118/513 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Lisää vaan :) minulla on hankaluuksia keksiä esim. Isälleni mitä annan... +60 vuotias möröttäjä, ei harrasta mitään. Ennen olen antanut hienon pullon alkoholia ja arpoja läjän, mutta nyt pitäisi keksiä jotain edullisempaa.

- ap

Villasukat?

Vierailija
119/513 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Lisää vaan :) minulla on hankaluuksia keksiä esim. Isälleni mitä annan... +60 vuotias möröttäjä, ei harrasta mitään. Ennen olen antanut hienon pullon alkoholia ja arpoja läjän, mutta nyt pitäisi keksiä jotain edullisempaa.

- ap

Villasukat?

Jos pienet puutyöt eivät ole ongelma, niin nikkaroi esim. puinen työkalupakki.

Vierailija
120/513 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle koneompeluun tutustuneelle 9-vuotiaalleni ajattelin paketoida flanellikangasta ja yöpaidan kaavat, tehdään se DIY-lahja sitten yhdessä joulupyhinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi