Itsetehdyt joululahjat, VINKIT KASAAN
Haluaisin tänä vuonna tehdä itse osan lahjoista, koska siinä säästäisi vähän rahaa, tykkään näperrellä ja itsetehtyä arvostetaan (ilmeisesti) paljon :)
Joten vinkit kehiin, mieluiten ohjeiden kanssa! Itse olen nyt tehnyt/tekemässä villasukkia, lapasia ja muotokuvia (harrastan piirtämistä).
Kommentit (513)
Vierailija kirjoitti:
Mä tein vanhemmilleni, isovanhemmilleni ja anopille hienot ja maistuvat (leivoin taikinan itse) piparkakkutalot viime jouluna :D en tehnyt perustaloja vaan erikoisemmat. Miehen veljen tytölle leivoin piparkakkukarusellin (annoin lahjakortin vaateliikkeeseen kyllä lisäksi). Oli mieluisia. Askartelin myös näyttävät joulukortit ja jokaiseen joku kiva loru. En vielä tiedä mitä tänä jouluna keksis, jotain itsetehtyä kylläkin. Joulun aikaan oon viimeisilläni raskaana joten ois hyvä alottaa ajoissa.
Jos sun vauva putkahtaiskin ulos aattona niin se oliskin todella itsetehty lahja :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös villasukat olisi isällekin hyvä lahja? :)
Itse olen myös menossa neulelinjalla tänä vuonna. Sukkia, lapasia lähinnä. Yleensä niille on aina tarvetta ja ainakin omat ystävät ja sukulaiset ovat aina ilahtuneet niistä. Mutta tuttavapiiriini ei kuulukaan mitään fiinejä ihmisiä, joille on aina oltava jotain kallista ja hienoa...
Ajattelin ehkä kokeilla myös linoleikkausta tänä vuonna. Taidetarvikekaupoista saa linoleumia ja tarvittavat välineet, ja ajattelin että jos tekisin jonkun pienen työn niin siitä saisi helposti painettua muutaman vedoksen lahjaksi. Paljon kätevämpää kuin piirtää monta erilaista.
Kankaanpainanta tulee myös mieleen, esim tyynyliinat tai kangaskassit :)
Itseasiassa mietin sukkia isälle, mutta isälläni on sellainen vaiva että sukkien laittaminen ja poisottaminen on vähän hankalaa yksin... Tuntuisikohan kettuilulta antaa sukat lahjaksi tyyliin "siinähän puet hahhahhaa"? Joku juttu millä saisi sukat jalkaan olisi hieno kylkiäinen siinä, mutta liekö sellaisia olemassakaan? Ehkä ns virallisina apuvälineinä mutta ne varmaan maksavat paljon... D:
-ap
Minun mummollani on sellainen apuväline missä toisessa päässä klipsi, ehkä pyykkipoikaki toimisi? Ja siinä kiinni n 50cm pitkä vahva nyöri ja toisessa päässä suuri, n 4cm halkaisijalla oleva puuhelmi joka toimii "kahvana". Klipsi kiinni sukan tai kengän takareunaan ja jalka sisään, ja sitten voi kyykistelemättä vetää sukan jalkaansa nyörin avulla. KAMALAN vaikea selittää mutta ehkä sait ideasta kiinni?
Tehtiin lasten kanssa viime vuonna mummoille sellaiset "kauratyynyt" paitsi riisistä. Puuvillakangas ja ostin varuiksi puuvillalangankin ettei vain keinokuitu sula mikrossa :D Painettiin kankaalle lasten kanssa kuvio (tän voi toki tehdä aikuinen aikuiselle muuten vaan nätistä kankaasta), tyynyyn tuplasaumat ettei heti purkaannu ja n. 2/3 tai 3/4 täytettä. Voi tehdä eri muotoisia, mummot sai ensisijaisesti hartioiden lämmitykseen tarkoitetun pitkulaisemman ja samoilla vauhdeilla tuli omille lapsille ja kummitytölle kämmenen kokoinen pakastimessa säilytettävä "pipityyny". Toimii sekä viilennykseen että lämmitykseen. Ainakin 4/5 on tietojeni mukaan ollut käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös villasukat olisi isällekin hyvä lahja? :)
Itse olen myös menossa neulelinjalla tänä vuonna. Sukkia, lapasia lähinnä. Yleensä niille on aina tarvetta ja ainakin omat ystävät ja sukulaiset ovat aina ilahtuneet niistä. Mutta tuttavapiiriini ei kuulukaan mitään fiinejä ihmisiä, joille on aina oltava jotain kallista ja hienoa...
Ajattelin ehkä kokeilla myös linoleikkausta tänä vuonna. Taidetarvikekaupoista saa linoleumia ja tarvittavat välineet, ja ajattelin että jos tekisin jonkun pienen työn niin siitä saisi helposti painettua muutaman vedoksen lahjaksi. Paljon kätevämpää kuin piirtää monta erilaista.
Kankaanpainanta tulee myös mieleen, esim tyynyliinat tai kangaskassit :)
Voi ei. Itsetehtyä taidetta... Taulut ovat juuri sellainen asia, joita ei pidä antaa lahjaksi. Jokainen haluaa valita itse taulunsa. Sellaisen josta pitää.
Samaa mieltä, mutta kuitenkin oikeaan osuessaan ihan paras lahja. Jos joku on ihaillut töitäsi ja muutenkin tiedät minkä tyyppisistä pitää, ottaisin riskin. Mulla on kaksi taulua seinällä, joista toinen saatu lahjaksi. Tykkään. ☺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omast lahjakortit ovat myös hyvä immateriaalinen lahja, eli lupaat kummilapselle yhteisen luisteluretken kuuman kaakotermarin ja eväsleipien kanssa, ikkunanpesun iäkkäämmälle sukulaiselle jne. Apu kotitöissä tai yhteinen kivan tekemisen älymys on mukava asia, jota moni arvostaa enemmän kuin tavaraa.
Anteeksi nyt vain, mutta mun mielestä olisi hieman ylenkatsovaa antaa yhteistä aikaa lahjaksi tyyliin, lähdetään luistelemaan yhdessä. Yhtälaillahan se toinen silloin antaa omaa aikaansa mulle lahjaksi. Vai onko se niin ällö tyyppi, että se on ihan lahja, että teen sen kanssa jotain. Työpanoksen antamisen lahjaksi ymmärrän kyllä.
No tätä mäkin olen aina ajatellut! Kummilapsen kanssa kuuluu tehdä muutenkin noita juttuja ja lahjat erikseen. Yhteinen aika lahjana on ok, mutta sen pitäis olla sitten jotain todella erityistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omast lahjakortit ovat myös hyvä immateriaalinen lahja, eli lupaat kummilapselle yhteisen luisteluretken kuuman kaakotermarin ja eväsleipien kanssa, ikkunanpesun iäkkäämmälle sukulaiselle jne. Apu kotitöissä tai yhteinen kivan tekemisen älymys on mukava asia, jota moni arvostaa enemmän kuin tavaraa.
Anteeksi nyt vain, mutta mun mielestä olisi hieman ylenkatsovaa antaa yhteistä aikaa lahjaksi tyyliin, lähdetään luistelemaan yhdessä. Yhtälaillahan se toinen silloin antaa omaa aikaansa mulle lahjaksi. Vai onko se niin ällö tyyppi, että se on ihan lahja, että teen sen kanssa jotain. Työpanoksen antamisen lahjaksi ymmärrän kyllä.
No tätä mäkin olen aina ajatellut! Kummilapsen kanssa kuuluu tehdä muutenkin noita juttuja ja lahjat erikseen. Yhteinen aika lahjana on ok, mutta sen pitäis olla sitten jotain todella erityistä.
Minusta tämä toimii, jos tyyliin käydään elokuvissa tai syömässä ja lahjan antaja tietenkin maksaa. Olen antanut jo pitkään suvun lapsille ja omille kummilapsille näitä lahjoja (kunhan ovat tarpeeksi vanhoja että "tajuavat" lahjan idean).
Vien yleensä ystäville joulukukan ja itsetehtyä lasimestarinsilliä/lanttulaatikkoa. Nykyään jo "tilaavat" etukäteen että tuonhan tänäkin vuonna. Käyn kierroksen aatonaattona.
Vierailija kirjoitti:
Pohjimmiltaan kaunis ajatus, mutta niinkuin jo monesti todettu, jää yleensä ajatuksen tasolle. Ensinnäkin, jos ihminen on sellaista lähipiiriä että saa minulta joululahjan, koen että häntä pitäisi kyllä auttaa muutenkin jos hän arjessa apua tarvii. Toiseksi, kuinka moni oikeasti soittaa sitten huhtikuussa "kuule maire kun lupasit sillon pestä mun ikkunat niin millonkas tuut".
Minun sisaruksilla ja vanhemmilla on jo vuosia ollut tapa, että teemme lahjat lähinnä itse. Ollaan mm tehty konvehteja, hyytelöitä, todella kauniita piparkakkuja (perheessä on kuvittaja), vaatteita, neulomuksia, kangaskasseja, astioita (myös keraamikko/lasitaiteilija on), lapsille leluja esim näköispehmoleluja lemmikeistä tai my little pony pehmoja... Lista olisi hyvin pitkä jos kaiken laittaisin, kun yli 20-vuotta on jatkunut tämä perinne :)
Mutta tämä tosiaan toimii siksi, että sanomme hyvin selkeästi ja hyvissä ajoin mistä on pulaa tai mille olisi tarvetta. Tunnemme myös toistemme maun hyvin. Joka vuosi emme anna rompetta, jos ei ole tarvetta. Silloin keskitymme herkkuihin ja mielihyvälahjoihin.
-saippua (omien taitojen mukaan)
-mauste/yrttiöljyt
-granola/mysli
-kestokauppakassit, tiskirätit, patalaput
-omat spesiaalit jouluruokasi
-klassikko villasukat
Oleellisinta silti on aina miettiä lahjan saajan mieltymyksiä ja lahjan tarpeellisuutta hänelle. Turha kauppakasseja on antaa muovikassien käyttäjälle, eikä karppaaja innostu granolasta. Villasukat ovat sinällään ihanat, mutta jos saajan kaapista löytyy jo yli kymmenet niin ei kannata.
Leipoo jotain kivoja herkkuja ja kyhää niille nätin rasian! Kyllä mua tuollainen ilahduttaisi tosi paljon :) esim kinuskikissan sivuilta löytyy cookie dough leivoksia, aivan taivaallisia...
Vierailija kirjoitti:
-saippua (omien taitojen mukaan)
-mauste/yrttiöljyt
-granola/mysli
-kestokauppakassit, tiskirätit, patalaput
-omat spesiaalit jouluruokasi
-klassikko villasukat
Oleellisinta silti on aina miettiä lahjan saajan mieltymyksiä ja lahjan tarpeellisuutta hänelle. Turha kauppakasseja on antaa muovikassien käyttäjälle, eikä karppaaja innostu granolasta. Villasukat ovat sinällään ihanat, mutta jos saajan kaapista löytyy jo yli kymmenet niin ei kannata.
Jatkan vielä omaa viestiäni, kirjoitin tähän nyt muutaman idean mutta pohjimmiltani olen samaa mieltä kuin yksi edellinen kommentoija: kukaan ei oikeasti tarvi mitään krääsää eikä oikein tuommoisia ekstraelintarvikkeitakaan, helpointa on viettää jouluna vaan yhdessä aikaa ja ostaa itse kaupasta tarvittavat jutut.
Vierailija kirjoitti:
No mutta kummilapsi voi asua kauempana ja aikuisilla ei välttämättä ole aina aikaa annettavaksi niin paljon. Ja elämyslahjat jää mieleen paremmin kuin joku pehmolelu joka pölyttyy nurkkaan. Itse ainakin nautin pienenä siitä kun pääsin kummitätini kanssa syömään, kun hieman kauempana asuu ja nähtiin vain juhlissa.
Annoin itse isälleni pari vuotta sitten lahjakortin jossa oli hieronta, leipomus, ruuan laitto, siivous, koiran aamulenkit jne.
Eikö sille kummilapselle voi soittaa ihan muuten vain ja sopia yhteistä tekemistä? Mihin tarvitaan jotain lahjakortteja? Ei kai se oma aika niin kallisarvoista ole, että sitä voi antaa vain lahjaksi?
Näistä ruokalahjoista... Otan kyllä vastaan, mutta käyttämättä jää, jos en ole sataprosenttisen varma että tekijä huolehtii hygieniasta ja siitä että tuotteet varmasti sopivat erityisruokavalioisille. Kaikki ruokalahjoja tekevät tutut eivät valitettavasti ole varmoja tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Säärystimet heijastavasta neulelangasta. Lankaa löytyy esim. Knittingroomista. Luo 48 silmukkaa kuutoskoon puikoille. Kudo 32cm suljettuna neuleena 2oikein 2nurin joustinneuletta.
J
Heijastava lanka - hienoa idea. Siitähän voisi tehdä pipoja ja kaulaliinoja, niin että neuloo ainakin osin tuolla langalla. Turvapipo ja -kaulaliina.
Vierailija kirjoitti:
Näistä ruokalahjoista... Otan kyllä vastaan, mutta käyttämättä jää, jos en ole sataprosenttisen varma että tekijä huolehtii hygieniasta ja siitä että tuotteet varmasti sopivat erityisruokavalioisille. Kaikki ruokalahjoja tekevät tutut eivät valitettavasti ole varmoja tapauksia.
Näin myös täällä. Syömättä jää.
En kyllä söisi kenenkään itsepoimimiaan ja säilömiään sieniä...
Mä ajattelin muistaa miestä ja appiukkoa auton kosteudenkerääjällä. Ostin sellaista tulostettavaa kangasta ja tulostan valokuvan meidän lapsesta ja ompelen kuvan kiinni kosteudenkerääjään. Sisälle tulee silikaatti-kissanhiekkaa.
Miehelle ja pojalle neulon samistelupipot paksusta alpakkalangasta. Miehelle ajattelin neuloa sukat, joiden varsiin neulon sileää neuletta ja ompelen niihinkin kankaalle tulostetun valokuvan isästä ja pojasta.
Anopille ajattelin tehdä sellaisen korumaisen heijastimen. Kristallihelmiä ym. Netissä oli ohje ainakin sellaiseen sudenkorentomalliin, mutta voisin suunnitella jonkun ihan omankin, vaikka suojelusenkeli-aiheisen. Samaa sarjaa korvakorut hopeakoukkuihin. Lisäksi neulon pehmeät palmikkoiset unisukat jostakin laadukkaasta langasta.
Netistä löysin tosi kivan idean miehelle, DIY viski- tasting: lasisiin koeputkiin pakataan muutamaa laadukasta viskiä tms. maistelunäytteet.
Minä itse olen tehnyt kransseja, isoja kynttilöitä, koristeltuja 'tervetuloa' tyylisiä puulaattoja oveen perheen omalla sukunimellä, unisieppareita yms. Olen pienistä helmistä myös siiman avulla näperrellyt lumihiutale kuvioita jotka toimivat myös koristeina talviaikaan.
näinkö ihan väärin vai oliko juuri Tokmannilla tarjouksessa joku vehje, jolla laitetaan sukkia jalkaan?