Itsetehdyt joululahjat, VINKIT KASAAN
Haluaisin tänä vuonna tehdä itse osan lahjoista, koska siinä säästäisi vähän rahaa, tykkään näperrellä ja itsetehtyä arvostetaan (ilmeisesti) paljon :)
Joten vinkit kehiin, mieluiten ohjeiden kanssa! Itse olen nyt tehnyt/tekemässä villasukkia, lapasia ja muotokuvia (harrastan piirtämistä).
Kommentit (513)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen antanut useana vuotena joululahjaksi itse tehtyä saaristolaisleipää, suolakeksejä, kermakaramelleja, hillokkeita, likööriä, pyykkietikkaa, taatelikakkuja. Tänä vuonna ajattelin lisätä listaan myös paria erilaista itse tehtyä silakkaa, mutta se on vielä harkinnan alla kun en oo vuosiin silakasta mitään tehnyt lasten allergioiden takia.
En osaa kutoa sukkia tai ommella mitään niin saavat läheiset sitten syötävää, paitsi toi pyykkietikka :)
Hyviä lahjoja, ottaisin itse erittäin mielelläni näitä vastaan!
Olen antanut itse tehtyjä vuokaleipiä, limppuja, makeisia, sinappia, kuivakakkuja, pipareita.. Lisäksi olen saattanut antaa esim jonkin kivan keittiöpyyhkeen, lautasen, purkin tms.
Säästöbudjetilla ollaan tänäkin vuonna lahjojen suhteen, miehellä epävarmaa töiden jatko ja itse olen juuri jäänyt äitiyslomalle. Se hyvä puoli tässä on, et on aikaa kierrellä kirppareita ja kierrätyskeskuksissa. Paljon löytyy ihan uuttakin tavaraa edullisesti. Esim lapsille avaamattomia palapelejä eurolla. Joulukukka kivassa ruukussa ilahduttaisi ainakin minua. Meillä iso sukujoulu tiedossa, ja vaikka kukaan ei pahastu vaikkei lahjaa saisikaan, eikä mitään kalliita varmasti kukaan osta kellekään, niin jotain on ainakin itsellä ollut tapana antaa kaikille. Esim vaikka pullo vähän parempaa glögiä, maksaa alle 10e.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen antanut useana vuotena joululahjaksi itse tehtyä saaristolaisleipää, suolakeksejä, kermakaramelleja, hillokkeita, likööriä, pyykkietikkaa, taatelikakkuja. Tänä vuonna ajattelin lisätä listaan myös paria erilaista itse tehtyä silakkaa, mutta se on vielä harkinnan alla kun en oo vuosiin silakasta mitään tehnyt lasten allergioiden takia.
En osaa kutoa sukkia tai ommella mitään niin saavat läheiset sitten syötävää, paitsi toi pyykkietikka :)
Tuo pyykkietikka kuulostaa mielenkiintoiselle. Mitä siihen laitetaan ja mihin olet pakannut?
En lukenut koko ketjua joten sori jos on jo sanottu: itse tehty granola (jouluisilla mauilla).
Itse sain eräänä vuonna lasipurkissa tätä mysliä(?), ja meni ihan karkista. Täytyisi varmaan taas pyytää sitä joulupukilta :)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kaikki ruuat lentää heti roskikseen, koska ihmisillä on usein niin heikko hygieniataso kotonaan.
Kukaan ei kai veisikään muuta kuin ihmisille jotka tuntevat, tietävät että todella on puhdas keittiö ja välineet.
Katso kylpyhuone onko siellä saippuaa ja desinfiointiainetta, puhtaat pyyhkeet ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kaikki ruuat lentää heti roskikseen, koska ihmisillä on usein niin heikko hygieniataso kotonaan.
Kukaan ei kai veisikään muuta kuin ihmisille jotka tuntevat, tietävät että todella on puhdas keittiö ja välineet.
Katso kylpyhuone onko siellä saippuaa ja desinfiointiainetta, puhtaat pyyhkeet ym.
Mihin hemmetissä tarvitaan kylppärissä desinfiointiainetta? Siihenkö, että saadaan antibioottiresistenttejä bakteereita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo pyykkietikka kuulostaa mielenkiintoiselle. Mitä siihen laitetaan ja mihin olet pakannut?
Nykyään oma pyykkietikka on käytännössä vain väkiviinaetikkaa, tällä hetkellä näyttäis olevan
Mutta noihin lahjaversioihin oon laittanut etikkaa ja 10 - 15 tippaa eteeristä öljyä, mitä nyt on sattunut löytymään luontaistuoteliikkeestä. Lahjapulloina on ollut patenttikorkillisia pulloja; osa on ollut olutpulloja, osan oon ostanut tyhjänä. Sit oon tulostanut tarrapaperille etiketit jossa on käyttöohje mukana.
Jotkut keittää pyykkietikkaansa vähän vettä joukkoon, mut itse en oo kokenut siihen tarvetta, lisäksi tolleen etikkaa kuluukin paljon vähemmän.
tuossa olis vielä kolme ohjettakin jotka bongasin:
Vierailija kirjoitti:
Itsetehty sinappi
Voisiko tältä mitenkään säästyä? Auttaako, jos kertoo, että on allerginen?
Minä teen tiffanylasitöitä joululahjoiksi.
Älä anna mitään, mikä ei ole kuluvaa. Oli se sitten itsetehtyä tai ostettua.
Minä arvostaisin ainoastaan itsetehtyä kukka-asetelmaa. Jokin ruoka/kotiviini/tms. Menee myös.
Tämä ei ole niinkään itse tehty joululahja, mutta jotakin mitä sunnittelin antavani vanhemmilleni, joilla on jo kaikkea. Äitini on aina halunnut käydä Strömsössä (yllättäen TV-ohjelman vuoksi), isäni jollakin tietyllä luonnonsuojelu tms. alueella. Kirjoitan molemmille joulukortit, joissa lupaan viedä heidät tulevana kesänä itse toivomiinsa paikkoihin, maksan koko matkan bensoineen/lippuineen ja syömisineen, ja olen matkaseurana molemmille. Kertovat vain hyvissä ajoin päivämäärän, niin järjestän siihen itselleni vapaata.
Saattaa kuulostaa hieman laimealta tai erikoiselta JOULU lahjalta, mutta olen melko varma että he arvostavat noita matkoja huomattavasti enemmän kuin jotakin krääsää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole niinkään itse tehty joululahja, mutta jotakin mitä sunnittelin antavani vanhemmilleni, joilla on jo kaikkea. Äitini on aina halunnut käydä Strömsössä (yllättäen TV-ohjelman vuoksi), isäni jollakin tietyllä luonnonsuojelu tms. alueella. Kirjoitan molemmille joulukortit, joissa lupaan viedä heidät tulevana kesänä itse toivomiinsa paikkoihin, maksan koko matkan bensoineen/lippuineen ja syömisineen, ja olen matkaseurana molemmille. Kertovat vain hyvissä ajoin päivämäärän, niin järjestän siihen itselleni vapaata.
Saattaa kuulostaa hieman laimealta tai erikoiselta JOULU lahjalta, mutta olen melko varma että he arvostavat noita matkoja huomattavasti enemmän kuin jotakin krääsää.
Hieno lahja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin hemmetissä tarvitaan kylppärissä desinfiointiainetta? Siihenkö, että saadaan antibioottiresistenttejä bakteereita?
Niistä taitaa tulla dedinfiointisoneelle resistentteja.
Meillä toivomuslistan kärkipäässä ovat toimintalahjakortit lapsille: lupaus viedä retkelle, teatteriin tms. Ei enää krääsää, kiitos. Lienee aika yleinen toive ainakin akateemisissa perheissä.
Itse annamme mm. itse tehtyjä luomuherkkuja. Myös näyttävän joulukukan voi tehdä itse: hommaat sisältä muovitetun korin, keräät sammalet/jäkälät ja ostat pelkän kukan. Korin sisälle täytteeksi voi tunkea sopivaa sammalta, esim. rahkasammal on hyvää. Voi lisäksi koristella niin paljon kuin tykkää!
Itse koottu palapeli on kiva lahja.
Kaikkein parhaita itsetehtyjä joululahjoja on lahjakortit, joissa antaja lupaa tehdä jonkun aineettoman palveluksen.
"Tällä lahjakortilla pesen autosi kertalleen yhdessä sopimanamme aikana"
"Tällä lahjakortilla ikkunanpesu"
" Tällä lahjakortilla auton renkaiden vaihto"
Vierailija kirjoitti:
Minä teen tiffanylasitöitä joululahjoiksi.
Valitettavasti tiffanylasityö kuuluvat krääsään, jota kovin moni ei kotiinsa halua.
Nykyään tavarasta halutaan päästä eroon, niin miksi sinä tuputat tavaraa ? Minä vaan kysyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tapana joskus desinfioida kädet.
Käsien hygienia ei lisää resistenttejä bakteereita.