Itsetehdyt joululahjat, VINKIT KASAAN
Haluaisin tänä vuonna tehdä itse osan lahjoista, koska siinä säästäisi vähän rahaa, tykkään näperrellä ja itsetehtyä arvostetaan (ilmeisesti) paljon :)
Joten vinkit kehiin, mieluiten ohjeiden kanssa! Itse olen nyt tehnyt/tekemässä villasukkia, lapasia ja muotokuvia (harrastan piirtämistä).
Kommentit (513)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Lisää vaan :) minulla on hankaluuksia keksiä esim. Isälleni mitä annan... +60 vuotias möröttäjä, ei harrasta mitään. Ennen olen antanut hienon pullon alkoholia ja arpoja läjän, mutta nyt pitäisi keksiä jotain edullisempaa.
- ap
Sytykeruusuja munakennoista ja vanhoista kynttilän jämistä.
https://kotiliesi.fi/fruttidimutsi/sytykeruusujen-teko-aluksi-youtuben/
Vanhoista kirjoista hylly
https://kotiliesi.fi/ihmiset-ja-ilmiot/kirjallisuus/diy-vanhoista-kirjo…
Näiden itse tehtyjen kanssa kannattaa harkita parikin kertaa. Mikään ei ole kauheampaa, kuin avata joku ihan itse tehty tekele, jos se lahjan antajakin on vieressä. Ei se, että jokin asia on ihan itse tehty tee esim. villasukista käyttökelpoisia. Jonkinlainen järki sen laadunkin kanssa pitää olla.
Lapset sitten erikseen, heiltä otan ilomielin makaronihelmet ja kaiken itsetehdyn vastaan. Mutta aikuisilta voi jo vaatia pelisilmää sen verran, että annettu lahja ei lennä suoraan roskiin huonon toteutuksen takia.
Vierailija kirjoitti:
http://jenninkinkkuelamaa.blogspot.com/2017/09/diy-joululahjoja.html
Kiitos näistä!! Ainakin piparikorvikset ja -kynttilät menevät kokeiluun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen antanut tauluja. Meidän lapset on kovia maalaamaan (4 ja 5) monet kehuneet miten hienoja on. Bauhaussista haen listaa ja mies leikkaa niistä kehyksiä. Taulun pohjaksi sopii hyvin ohut vaneri jota mies saa ilmaiseksi työpaikalta (menis roskiin). Näitä tauluja olen antanut lahjaksi ja tosi paljon on kiitelty kun on itse tehty eikä ole mitään muoviroskaa. Tänä vuonna lapset piirtää muotokuvat lahjan saajista joten ovat myös hyvin henkilökohtaisia lahjoja.
Ihana lahja ja tosi kiva kun lahja on tosiaan koko perheeltä. Ja myös vihreät arvot näkyy. Varmasti lahjan saaja osaa arvostaa!
Varmasti arvostaa. Kannattaa muuten kysyä syytä jos ei taulut oikein paraatipaikalla ole seuraavan vierailun yhteydessä.
Huh. Muistan itse omasta lapsuudesta että porukassa arvosteltiin nuo askartelut ensin, ansaitsematta ei ketään kiitelty, eikä hyväksytty myöskään kiitosta jos ei ollut hyvä. Kiva ketju muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun itsetehdyt lahjat ovat yleensä neulottuja tai virkattuja ja aina lahjan saajaa ajatelleen tehtyjä. Tänä vuonna yhdelle kaverille virkkasin ison arkikäyttöön sopivan käsilaukun (tiedän että hän on sellaista etsinyt jo pari vuotta, eikä yksikään kaupan laukuista ole ollut tarpeeksi tilava hänen tarpeisiinsa). Toiselle kaverille neuloin ison hartiahuivin lämmittimeksi ajatuksena että se on vähän kuin neulottu hali johon on mukava käpertyä. Kolmannelle kaverille aion neuloa lapaset joissa on kännykän käyttöä varten sormelle piiloaukko ettei tarvitse pakkasella ottaa lapasia pois kännykkää käyttäessä. Äidille neulon pipon ja veljelle ja veljen kumppanille villasukat. Mummille ja isälle en ole vielä keksinyt lahjaa. Molemmilla on jo kaikkea eikä kumpikaan oikein tarvitse mitään.
Näiden lisäksi annan kaikille myös jotain pientä herkkua suklaata ja salmiakkia ehkä joku glögipulo tms.
Ot. Miten teet tuon lapasen piiloaukon?
Lisään silmuikoita ja neulon tasona jonkun matkaa. Eli siis 1., 2. ja 3. puikko neulon normaalisti sitten käännyn ja neulon kääntymiskohtaan asti nurin. Sitten nostan 4. puikon takaa 4 silmukkaa sieltä työn takaa edellisestä kerrokselta apupuikolle. Sitten neulon ne nostetut silmukat 4.puikolle. Käännyn ja neulon tasona (siis oikeella oikein ja nurjalla nurin) kunnes aukko on sopivan kokonen että siitä mahtuu sormi läpi ja sitten neulon ne lisäämäni silmukat yhteen 3. puikon silmukoiden kanssa.
Tulee siis tän näkönen: https://aijaa.com/QBNCQJ
Teen samanlaiset aukot myös peukaloon niin voi myös zoomata ilman että tarttee lapasia ottaa pois :) Pörrösemmällä langalla tehtynä tuo aukko jää vielä paremmin piiloon.
Anna aineeton lahja. Vie esim. elokuviin tai syömään tai viettämään kanssasi aikaa muulla tapas.
Anopille annoin joskus "palan aarnio"- metsää. Oli hetken ihmeissään, mutta sitten sanoi, että oma hienoa olla metsän omistaja😁.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://jenninkinkkuelamaa.blogspot.com/2017/09/diy-joululahjoja.html
Kiitos näistä!! Ainakin piparikorvikset ja -kynttilät menevät kokeiluun!
Blogia ei edes löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme vuoden aikana keränneet kaikki taloutemme kissojen irtokarvat talteen ja nyt näin joulun alla siitä isosta läjästä karvoja on kiva huovuttaa villahousuja, rönttösiä, torkkupeittoja ym. mitä nyt kukakin tarvitsee. Mukava, lämmin ja ekolookinen lahja!
Vinkki vitonen: jos et itse omista kissaa/koiraa/kania tms. vieraile paikallisella löytyeläintalolla noukkimassa irtokarvat askarteluun!
Kiitos ideasta! Ja vaikka omistais itse eläimiä voi löytöeläintaloa hyödyntää kasvattamaan väri- ja karvavalikoimaa. Itselläkin kun on vain mustia kissoja mutta anopille olis ihan must punasista karvoista huovutettu puuhka niin täytyy kääntyä kissatalon puoleen!
Tiukaksi pyöritetyt karvapallot ovat kiva lahja eläintalouksiin. Kissoista on jännittävää leikkiä tuntemattomien kissojen karvoista tehdyillä palloilla. Toki omillekin kissoille voi tehdä näin edullisia lahjoja. Suosittelen kuitenkin tuoreita juuri harjattuja karvoja, ettei palloihin mene likaa.
Pitäkää ne roskat omana huolenanne, älkääkä tyrkyttäkö niitä "lahjoina".
Vierailija kirjoitti:
Säärystimet heijastavasta neulelangasta. Lankaa löytyy esim. Knittingroomista. Luo 48 silmukkaa kuutoskoon puikoille. Kudo 32cm suljettuna neuleena 2oikein 2nurin joustinneuletta.
Tässä kohtaa on syytä olla aika helvetin varma vastaanottajan mausta. Säärystimet hyvä, heijastava lanka ei.
Jos haluatte antaa itsetehtyjä lahjoja, miettikää mitä se vastaanottaja oikeasti ehkä haluaisi. Ei sitä mitä tahdotte tehdä.
Anoppini on juuri sellainen että jos se kysyy mitä haluan lahjaksi ja vastaan "yksiväriset harmaat villasukat", saan pinkit glittersormikkaat. En ikinä edes käytä villasormikkaita vaan tumppuja tai nahkakintaita.
Ota sukkahousut jalasta, leikkaa kahtia, piirrä punasella tussulla niihin joulu tonttu
Vierailija kirjoitti:
Ota sukkahousut jalasta, leikkaa kahtia, piirrä punasella tussulla niihin joulu tonttu
Luin ensin väärin.
" Ota sukkahousut ja tee tussu"
Olispa aika veikeät tussukuvioiset sukkahousut.
Itse teen paljo käsitöitä; mm tehny villasukkia, säärystimiä, pipoja, lorupusseja lapsille ja kaulahuiveja. Nyt on vaan huomattavasti rajoitetummin aikaa nii pitäis keksiä jotain nopeesti tehtävää mikä ois suht edullista.
Yhteinen kohtuuhintainen "elämys", saajan toiveiden mukaisesti.
Yksineläjämummille vaikka eläkeläisten päivätanssit. Uskonnolliselle yhdessä joulukonserttiin kirkkoon.
Teinille vaikka hohtokeilailua. Historiasta kiinnostuneelle merkittävä museokäynti. Hyvän ruoan ystävälle joku ei vielä tuttu ravintola. Lapselle joulutapahtuma, jne.
Mutta saajan toiveiden ja oman kukkaron mukaisesti, niin, että molemmille jää hyvä mieli!
Vessapaperitonttu ja pumpulilumiukko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen antanut tauluja. Meidän lapset on kovia maalaamaan (4 ja 5) monet kehuneet miten hienoja on. Bauhaussista haen listaa ja mies leikkaa niistä kehyksiä. Taulun pohjaksi sopii hyvin ohut vaneri jota mies saa ilmaiseksi työpaikalta (menis roskiin). Näitä tauluja olen antanut lahjaksi ja tosi paljon on kiitelty kun on itse tehty eikä ole mitään muoviroskaa. Tänä vuonna lapset piirtää muotokuvat lahjan saajista joten ovat myös hyvin henkilökohtaisia lahjoja.
Ajatus sinänsä on sympaattinen, eikä kukaan kehtaa olla kehumatta lasten tekemiä lahjoja. En kuitenkaan antaisi tuollaisia ainoina lahjoina aikuisille ihmisille. Lisäksi pitää viedä ainakin joulukukka, viinipullo tai muuta tyylikästä. Yksi kerta sitäpaitsi riittää; en minä ainakaan haluaisi joka joulu samanlaista tekelettä. Tuo ”muotokuva” kuulostaa siltä, että ehkä kannattaa vielä harkita koko ideaa. Lapsilla kannattaa piirrättää mieluummin fiksuun lahjaan kiinnitettävät joulukortit.
Mulle kelpais lahjaksi ainakin seuraavat itsetehdyt:
- villasukat
- pyykkietikka
- herkut (piparit, suklaa, kakut..)
- itse tehty leipä
- eukalyptuskranssi
- joku yhteisestä touhusta tehty pienikin valokuva-albumi olis kans ihana <3 esim. loma/kesäreissusta
Vierailija kirjoitti:
Just paketoin virkkaamani valeampiaispesän.
Voi, ei ne oikeasti toimi!
Just paketoin virkkaamani valeampiaispesän.