Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juristi vastailee hetken kysymyksiin

Tylsistynyt juristi
23.10.2016 |

Onko sinulla jotakin lakiin tai oikeuteen liittyvää kysyttävää? Tylsistynyt juristi vastailee hetken aikaa kysymyksiin (tuttuja aloja mm. perhe- ja perintöoikeus, työoikeus, yhtiöoikeus, vero-oikeus)

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko antaa ennakkoperintönä/lahjana asunto-osakkeen lapsilleni, mutta jäädä asuntoon itse asumaan maksaen vastikkeen? 

Vierailija
2/72 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saisi parhaiten/nopeiten kannabiksen lailliseksi suomessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro viisi tärkeintä asiaa, mitä pitää muistaa testamentissa.

Meillä on ihan perus-ydinperhe, kolme lasta, kaikilla lapsilla poikakaverit joista yksi on USAsta. Omaisuutta talo, huvila (josta lapsilla jo jokaisella osuus), sijoituksia, kulkupelejä ja antiikkia jotka pitäisi jotenkin arvostaa ja jakaa.  Tiedämme jo että kannattaa sulkea lasten puolisot avio-oikeuden  ulkopuolelle ja että kannattaa mainita, notta Suomen lakeja noudatetaan siltä varalta, että sukuun naidaan joku toisesta maasta.

Vierailija
4/72 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tekee henkirikoksen tai seksuaalirikoksen, ja asiaa käsitellään esim. Alibi lehdessä nimen kanssa, onko se oikea syy tehdä kyseinen henkilö perinnöttömäksi?

Vierailija
5/72 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voinko antaa ennakkoperintönä/lahjana asunto-osakkeen lapsilleni, mutta jäädä asuntoon itse asumaan maksaen vastikkeen? 

Voit. Pidätät asunto-osakkeiden hallinta- ja käyttöoikeuden itselläsi (määräajan tai esim. kuolemaasi asti), mutta luovutat osakkeet pois eli omistajuus siirtyy, tapauksessasi joko lahjan tai ennakkoperinnön muodossa. Hallintaoikeuden pidättäminen omaisuuteen vähentää omaisuuden saajan lahja- tai perintöveroa. Huom. ennakkoperinnöstä maksetaan lahjavero! Vastikkeen maksamiseen on velvollinen omaisuuden omistaja (asunto-osakeyhtiöön nähden), mutta toki sen voi erikseen sopia keskinäisessä suhteessa toisinkin.

Vierailija
6/72 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kieltäytyä ottamasta vastaan muuta perintöä kuin irtaimistoa? Kieltäytyy siis perinnöstä muun kuin irtaimiston osalta.

Vierailija
7/72 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saisi parhaiten/nopeiten kannabiksen lailliseksi suomessa?

Muistelen, että olen kuullut jostakin järjestöstä, joka ajaa asiaa ja Suomen lainsäädännön muuttamista asiassa. Tällaisen kautta varmaan parhaiten pääsee asiaa edistämään - mahdollisesti kansalaisaloitekin voi toimia, jos osallistujia on riittävästi.

Vierailija
8/72 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi oot tylsistynyt?

Vierailija
9/72 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kaikkia oikeuksia annoin sisarelleni kun allekirjoitin hänelle tilinkäyttö oikeudet yhteispesään? Saanko minä tietää miten tuota tiliä käytetään esim pankiin menemällä? Mitä pitää olla mukana?

Vierailija
10/72 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi oot tylsistynyt?

Menikin ohi aiheen

Vierailija
11/72 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen lapseton eikä minulla ole puolisoa, sisaruksilla ei ole lapsia (puolisot löytyy), sisarukset, vanhemmat ja niiden sisarukset ei enää elä kun kuolen, serkkuja ja niiden lapsia on: kuka perii minut?

Vierailija
12/72 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testamentti ja sen peruutus olemassa.

-Tulkitaanko perunkirjoitukseen kutsuttujen testamentin mukaisten edunsaajien saapumattomuus peruutuksen hyväksymiseksi vai niin että eivät ole saaneet em.tiedoksi lainkaam eli haastemehenkö välityksellä tämän jälkeen?

Vierailija
13/72 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä jäit kiinni? Paljoko tulossa tuomiota?

Vierailija
14/72 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinkö vanhempieni velat? Jos perin, niin mitäs sitten käy, jos minulla ei ole varaa maksaa niitä pois?

Vierailija
15/72 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeuden mukaisuus vaatimus väärin?

Vierailija
16/72 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni veljenpoika sai isänsä ja tämän lapsuudenperheen kuolinpesän kiinteistöstä ja tilasta 2/3.Minä ja siskoni omamme 1/3 tuosta kiinteistöstä ja tilasta.Hän pyysi hiljattain valtuutusta lainhuudatukseen ja myyntiin.Annoimme valtuutuksen mutta mistä tiedämme milloin myynti on tehty?Voiko hän velvoittaa meitä esim.tyhjentämään kiinteistön?

Vierailija
17/72 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisissa mielenterveysongelmaisen (alkanut pari vuotta sitten oireilla) miehen kanssa ja asumme hänen nimissään olevassa talossa. Hän on uhannut häätää minut pois täältä halutessaan. Muutimme tähän pari vuotta sitten. Olemme ollet naimisissa 10 vuotta ja meillä on kolme lasta. Voiko hän häätää minut täältä kun vain hänen nimissään talo? Tiedän, olin sinisilmäinen, siihen asti mies oli ollut tasapainoinen ja kiltti kun tähän muutimme.

Vierailija
18/72 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko vapaamuurari ? Mitä ajattelet heistä? Luotatko siihen järjestönä? Jos olet niin miksi olet?

Vierailija
19/72 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro viisi tärkeintä asiaa, mitä pitää muistaa testamentissa.

Meillä on ihan perus-ydinperhe, kolme lasta, kaikilla lapsilla poikakaverit joista yksi on USAsta. Omaisuutta talo, huvila (josta lapsilla jo jokaisella osuus), sijoituksia, kulkupelejä ja antiikkia jotka pitäisi jotenkin arvostaa ja jakaa.  Tiedämme jo että kannattaa sulkea lasten puolisot avio-oikeuden  ulkopuolelle ja että kannattaa mainita, notta Suomen lakeja noudatetaan siltä varalta, että sukuun naidaan joku toisesta maasta.

Tärkeitä asioita testamentissa:

SISÄLTÖ. Mahdollisesti vältettävissä riitoja perillisten kesken, jos testamentissa määrätty omaisuuden jakautumisesta perillisten kesken. Muutoin tärkeää, että sisältö vastaa testamenttaajien tahtoa.

OMISTUS- VAI KÄYTTÖOIKEUS. Keskinäisessä testamentissa valinta siitä, jääkö leskelle omistus- vai pelkkä hallintaoikeus (tiettyyn) omaisuuteen. Vaikuttaa mm. perintöveroihin.

ALLEKIRJOITUKSET JA TODISTAJAT. Jos testamentti laaditaan itse, on syytä olla tarkkaana testamentin allekirjoittamisen kanssa. Testamentin todistajien tulee olla esteettömiä, yli 15-vuotiaita ja heidän tulee olla yhtä aikaa läsnä. Heidän tulee tietää allekirjoittavansa testamenttia ja että tekijä allekirjoittaa sen omasta vapaasta tahdostaan. Todistajien ei kuitenkaan tarvitse tietää testamentin varsinaista sisältöä.

Lasten puolisoiden avio-oikeuden poissulkeminen ja lainvalinta on hyvä ottaa mukaan.

Vierailija
20/72 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla kuka tahansa voi väittää olevansa jurristi tai lääkkäri.

t. Jurristi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän