Juristi vastailee hetken kysymyksiin
Onko sinulla jotakin lakiin tai oikeuteen liittyvää kysyttävää? Tylsistynyt juristi vastailee hetken aikaa kysymyksiin (tuttuja aloja mm. perhe- ja perintöoikeus, työoikeus, yhtiöoikeus, vero-oikeus)
Kommentit (72)
Juristeita kysytään virallista neuvoa juuri siksi, että ovat uskottavia omalla nimellään esiintyessä. Palstan mukajuristit ovat juuri yhtä uskottavia kuin heidän googlaamansa neuvotkin eli saat kysymykseesi luotettavuudeltaan juurikin maksamasi palkkion (0 euroa) arvoisen vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tekee henkirikoksen tai seksuaalirikoksen, ja asiaa käsitellään esim. Alibi lehdessä nimen kanssa, onko se oikea syy tehdä kyseinen henkilö perinnöttömäksi?
Perusteena perinnöttömäksi tekemiseen voi olla lain mukaan se, että perillinen on tahallisesti ja rikollisella teolla loukannut syvästi itse perittävää tai hänen perimispolvessa olevaa sukulaistaan, ottolastaan tai tämän jälkeläistä. Laissa ei siis mainita sitä, että teon tulisi kohdistua suoraan edellä mainittuihin henkilöihin. Rikos voi käytännössä olla millainen tahansa, kunhan se loukkaa tavalla tai toisella mainittuja henkilötahoja. Rikos ei kuitenkaan voi olla aivan vähäinen. Rikollisen teon tulee olla toteennäytetty ja asian tuomioistuimessa ratkaistu. Alle 15-vuotiaan tai syyntakeettoman tekemä teko ei kelpaa perinnöttömäksi tekemisen perusteeksi. Perinnöttömäksi tekemisen kannalta ei ole merkitystä, koska rikollinen teko on tehty. Teko on voitu tehdä esimerkiksi vuosia ennen perittävän kuolemaa.
Lehdessä käsittely ei sinänsä voi olla syy perinnöttömäksi tekemiseen, vaan tehty (vakava) rikos.
tylsistynyt juristi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voinko antaa ennakkoperintönä/lahjana asunto-osakkeen lapsilleni, mutta jäädä asuntoon itse asumaan maksaen vastikkeen?
Voit. Pidätät asunto-osakkeiden hallinta- ja käyttöoikeuden itselläsi (määräajan tai esim. kuolemaasi asti), mutta luovutat osakkeet pois eli omistajuus siirtyy, tapauksessasi joko lahjan tai ennakkoperinnön muodossa. Hallintaoikeuden pidättäminen omaisuuteen vähentää omaisuuden saajan lahja- tai perintöveroa. Huom. ennakkoperinnöstä maksetaan lahjavero! Vastikkeen maksamiseen on velvollinen omaisuuden omistaja (asunto-osakeyhtiöön nähden), mutta toki sen voi erikseen sopia keskinäisessä suhteessa toisinkin.
Kiitos!
Mitä ajattelet Auerin jutun käsittelystä, sekä lasten kohtelusta? Kasvaako immenkavo takaisin ? Mitenkä se lausunto meni lävitse missään oikeusasteessa? Ja kun JE itse myönsi voineensa erehtyä jo asiassa niin onko mahdollista että tuomio purettaisiin? Näetkö sen realistisena?
Vierailija kirjoitti:
Voiko kieltäytyä ottamasta vastaan muuta perintöä kuin irtaimistoa? Kieltäytyy siis perinnöstä muun kuin irtaimiston osalta.
Voi, mutta se ei välttämättä ole järkevää. Irtaimiston vastaanottominen pelkältäänkin katsotaan ns. ryhtymiseksi pesään, jolloin syntyy velvollisuuksia kuolinpesän osakkaana (perukirjoituksen toimittaminen, tietyissä tapauksissa vastuu veloista, ym.). Testamentilla tulevan perinnön voi aina ottaa vastaan vain osittain.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kaikkia oikeuksia annoin sisarelleni kun allekirjoitin hänelle tilinkäyttö oikeudet yhteispesään? Saanko minä tietää miten tuota tiliä käytetään esim pankiin menemällä? Mitä pitää olla mukana?
Tilinkäyttöoikeus tarkoittaa yleensä oikeutta ottaa vastaan ja suorittaa maksuja ko. tililtä. Jakamattomassa kuolinpesässä osakkaat hallitsevat lähtökohtaisesti yhdessä pesän omaisuutta. Keskenäisellä sopimuksella tätä voi muuttaa, mitä olette siis nyt tehneet tilinkäytön osalta.
Jokaisella kuolinpesän osakkaalla on oikeus saada tiedot vainajan pankkiasioista kuolinpäivältä ja sen jälkeiseltä ajalta. Sitä aikaisemmat tiedot kuolinpesän osakkaiden tulee pyytää yhdessä. Sinulla on oikeus saada selvitys tilitapahtumista kuoleman jälkeiseltä ajalta. Pankista saat sen menemällä perukirjan ( jos perunkirjoitusta ei vielä tehty niin virkaselvityksen) kanssa asioimaan (sinun pitää osoittaa kuolinpesän osukkuutesi).
Vierailija kirjoitti:
Voiko kieltäytyä ottamasta vastaan muuta perintöä kuin irtaimistoa? Kieltäytyy siis perinnöstä muun kuin irtaimiston osalta.
Voi, mutta se ei välttämättä ole järkevää. Irtaimiston vastaanottominen pelkältäänkin katsotaan ns. ryhtymiseksi pesään, jolloin syntyy velvollisuuksia kuolinpesän osakkaana (perukirjoituksen toimittaminen, tietyissä tapauksissa vastuu veloista, ym.). Testamentilla tulevan perinnön voi aina ottaa vastaan vain osittain.
Okei, kiitos vastauksesta! :) Pitänee sitten keksiä joku muu keino jolla saisin irtaimistosta haluamani tavarat, sisarukseni saisivat mielihyvin periä loput tavarat ja kaiken muun omaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Jos olen lapseton eikä minulla ole puolisoa, sisaruksilla ei ole lapsia (puolisot löytyy), sisarukset, vanhemmat ja niiden sisarukset ei enää elä kun kuolen, serkkuja ja niiden lapsia on: kuka perii minut?
Mikäli vainajalla ei ole serkkuja läheisempiä sukulaisia elossa, vainajan omaisuus menee valtiolle, ellei hän ole eläessään toisin määrännyt testamentilla.
Olemme muuttamassa erilleen lasten isän kanssa avoliitosta. Hänellä on mielenterveysongelmia ja on nyt saanut päähänsä että minun pitäisi lakimiehelle allekirjoittaa paperi joka vapauttaisi hänet kahden luokseni asumaan jäävän lapsemme elatusmaksuista, koska kuvittelee että hän maksaisi siinä minulle jotain "palkkaa" siitä että hoidan lastemme asiat. Omasta huoltajuudestaan ei kuitenkaan ole luopumassa, vaikkei esim. lähihuoltajuus hänen terveydentilassaan ole mahdollista.
Voiko kukaan pätevä juristi edes ottaa tosissaan tuollaista/laatia moisia papereita?
Vierailija kirjoitti:
Testamentti ja sen peruutus olemassa.
-Tulkitaanko perunkirjoitukseen kutsuttujen testamentin mukaisten edunsaajien saapumattomuus peruutuksen hyväksymiseksi vai niin että eivät ole saaneet em.tiedoksi lainkaam eli haastemehenkö välityksellä tämän jälkeen?
En aivan ymmärrä kysymystäsi. Tarkoitatko testamentista luopumista - sitä, että testamentinsaaja ei ota vastaan hänelle testamenttua omaisuutta? Testamentin tiedoksianto tai sen hyväksyminen ei yksistään ole merkki siitä, että testamenttiin olisi ryhdytty. Niinpä myöskään passiivisena pysyttely tässä vaiheessa ei tarkoita luopumista. Luopuminen tehdään yleensä kirjallisesti. Jos testamenttia ei saada annettua vapaaehtoisesti tiedoksi, se pitää antaa haastemiehille tiedoksiantoon.
Verotuksessa luovutusvoitoksi (toiselta nimeltään myyntivoitto[1]) kutsutaan voittoa, joka syntyy kiinteistön, arvopapereiden (esimerkiksi asunto-osakkeet ja pörssiosakkeet) tai muun irtaimen omaisuuden myynnistä tai vaihtamisesta. Suomen henkilöverotuksessa luovutusvoittoa verotetaan pääomatulona.
Tarkoittaako tämä sitä, että esimerkiksi huutokauppias Palsamäki maksaa huutokaupassa myydystä irtaimistosta pääomaveroa eikä tuloveroa?
Vierailija kirjoitti:
Perinkö vanhempieni velat? Jos perin, niin mitäs sitten käy, jos minulla ei ole varaa maksaa niitä pois?
Lähtökohtana on, että velat eivät periydy. Jos vainajalla on velkoja enemmän kuin varallisuutta, velkojat jäävät nuolemaan näppejään. Tälle on kuitenkin omat ehtonsa, joista tärkeimpänä on mm. velvollisuus huolehtia perunkirjoituksen toimittamisesta asianmukaisesti ja ajallaan. Jos perunkirjoitus laiminlyödään, siitä vastuullinen (yleensä lähin omainen) voi joutua henkilökohtaiseen vastuuseen vainajan veloista.
Vierailija kirjoitti:
Jos olen lapseton eikä minulla ole puolisoa, sisaruksilla ei ole lapsia (puolisot löytyy), sisarukset, vanhemmat ja niiden sisarukset ei enää elä kun kuolen, serkkuja ja niiden lapsia on: kuka perii minut?
Mikäli vainajalla ei ole serkkuja läheisempiä sukulaisia elossa, vainajan omaisuus menee valtiolle, ellei hän ole eläessään toisin määrännyt testamentilla.
Hyvä, kiitos!
Joku oli tehnyt meistä lastensuojeluilmoituksen joka on täysin aiheeton. Lastensuojelu haluaisi keskustella asiasta kanssamme. Onko meillä velvollisuutta tuhlata aikaamme tähän voi voiko sanoa suoraan ettei kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeuden mukaisuus vaatimus väärin?
Oikeudenmukaisuusvaatimus on tärkeä osa länsimaista demokraattista oikeusvaltiota. Päätösten ja ratkaisuiden tulee olla lainmukaisia, selkeitä ja perusteltuja.
Vierailija kirjoitti:
Testamentti ja sen peruutus olemassa.
-Tulkitaanko perunkirjoitukseen kutsuttujen testamentin mukaisten edunsaajien saapumattomuus peruutuksen hyväksymiseksi vai niin että eivät ole saaneet em.tiedoksi lainkaam eli haastemehenkö välityksellä tämän jälkeen?
En aivan ymmärrä kysymystäsi. Tarkoitatko testamentista luopumista - sitä, että testamentinsaaja ei ota vastaan hänelle testamenttua omaisuutta? Testamentin tiedoksianto tai sen hyväksyminen ei yksistään ole merkki siitä, että testamenttiin olisi ryhdytty. Niinpä myöskään passiivisena pysyttely tässä vaiheessa ei tarkoita luopumista. Luopuminen tehdään yleensä kirjallisesti. Jos testamenttia ei saada annettua vapaaehtoisesti tiedoksi, se pitää antaa haastemiehille tiedoksiantoon.
Siis miten peruutus testamentti ja sen peruutus annetaan tiedoksi testamentissa mainituille? Tästä on ny epäselvyyttä miksi pitää edes ilmoittaa testamenteissa olleille jos on peruutus on olemassa?
Mitä tapahtuu jos oikisopiskelija syyllistyy rikokseen? Voiko hän koskaan harjoittaa ammattiaan?
Vierailija kirjoitti:
Isäni veljenpoika sai isänsä ja tämän lapsuudenperheen kuolinpesän kiinteistöstä ja tilasta 2/3.Minä ja siskoni omamme 1/3 tuosta kiinteistöstä ja tilasta.Hän pyysi hiljattain valtuutusta lainhuudatukseen ja myyntiin.Annoimme valtuutuksen mutta mistä tiedämme milloin myynti on tehty?Voiko hän velvoittaa meitä esim.tyhjentämään kiinteistön?
Tavanomaisin tapa olisi varmasti se, että asioita hoitava henkilö tiedottaa esim. puhelimitse tai sähköpostitse asiasta. Lainhuutorekisteristä asia selvinnee, jos muuten ei onnistu. Kyllä hän voi teidät velvoittaa tyhjentämään irtaimistoa omalta osaltanne, tai laskuttaa tyhjentämisestä, mikäli ette itse sitä voi tehdä.
Haluaisin vaihtaa alkoholin käytön kannabiksen käyttöön koska pidän kannabista paljon turvallisempana päihteenä. Olen lääketieteen opiskelija. Tuleeko myöhemmin vaikeuksia ammattioikeuksien suhteen jos jään kiinni?
Nuo on jo tiedossa. Ajattelin jos löytyisi jokin nopeampi tapa. Esimerkiksi yksilön vapaus valita mitä itselleen tekee.