Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatekaupasta katosi 500 miljoonaa euroa – ”Naiset ikään kuin lopettivat vaatteiden ostamisen”

Vierailija
22.10.2016 |

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001934658.html

Minulla nykyinen lama on vaikuttanut siten, että olen alkanut ostamaan vähemmän, mutta laadukkaampaa. Kuten artikkelissa sanottiin: "Suomalaiset pukeutuvat koko ajan paremmin. Mutta aika moni on havahtunut siihen, että emme me tarvitse koko ajan uusia vaatteita."

Kommentit (368)

Vierailija
181/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mistä saisi hyvät mustat kapeat farkut, jotka pitäisivät värinsä? Tiger of swedeniä on mulle kehuttu, mutta hinta arveluttaa.

Kaverillani reidet hankaavat hieman yhteen kävellessä ja hänellä Tigerin farkut kuluvat kuukaudessa rikki haaroista. Kuulemma Levikset ovat kestäneet hieman paremmin. Mutta aika heppoista kangasta ovat nykyään Leviksetkin, että eipä nekään varmaan kauaa kestä vaikka vähän paremmat olisivatkin...

Siis tämä on nyt se mitä en käsitä. :O Minä olen aina ostanut farkkuni ihan halpisketjuista (Seppälä, H&M, Vero Moda) eikä näin ole käynyt koskaan. Onko minulla ollut vain satumainen tuuri, vai elänkö jotenkin omituista elämää, kun eivät vaatteet pääse kulumaan?

Ilmeisesti sulla ei ole niin paksut reidet, että ne hankaisivat yhteen :)

Enkä nyt tarkoita ylipainoa. Reidet voivat olla paksut treenaamisen ansiostakin.

Niin ei ilmeisesti. Tähän pitää kyllä kertoa, että tuossa vuosi sitten minulla ratkesi takapuolesta kahdet farkut viikon sisään. Nämä farkut olivat useamman vuoden vanhat ja totesin, että olen ilmeisesti ottanut aina nämä kahdet vuorotellen kaapista ja pitänyt niitä suunnilleen yhtä kauan, joten ne repesivätkin samaan aikaan. :D

Vierailija
182/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verkkokauppa maksaa alvinsa siihen maahan missä toimii, ei sen tarvi kenellekkään toimittaa mitään tietoja minne on myynyt.

Ei nyt ihan näinkään. Jos joku ulkomainen verkkokauppa myy paljon Suomeen, niin se on myös Suomeen alv-velvollinen. Jos jostain Amazonista vaikka tilaat tavaraa, niin alvit menee Suomen alv-verokannan mukaan ja tilitetään Suomeen. Vain pienet verkkokaupat pystyvät myymään paikallisella alvilla.

Ei muuten tilitetä Suomeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näyttää joillakin olevan vaikeaa löytää laadukasta vaatetta. Minä ainakin löydän helposti vaatteita, jotka kestävät käytössä vuosikausia. Ja ihan niistä tavallisista kaupoista. Mitä te niille vaatteille teette, jos ne menevät heti rikki? Vai onko tämä nyt taas sitä, että edullinen ja helposti saatavilla oleva ei voi olla hyvää vaan pitää olla jotain bambukultakuidusta tehtyä erikoisdesignia?

Ainakin mulla on vaatimuksena laadun lisäksi myös ulkonäkö. Kyllä varmaan jostain varustelekasta löytyisi kestävää vaatetta, mutta ei sellaista, jota voisi pitää työpalavereissa ja joissa näyttäisi naiselta.

Mitä te siellä palaverissa teette, jos ne ihan tavalliset kauluspaidat eivät kestä käytössä?

Älä viitsi olkiukkoilla.

Missä oli olkiukko? Tässähän on nyt sivutolkulla jauhettu, että vaatteet ovat huonolaatuisia eivätkä kestä käytössä. Mitä tässä nyt sitten tarkoitetaan?

Rautalanka: ne vaatteet on alkujaan niin rumia, ettei niitä halua ostaa. Lisäksi se huono laatu näkyy vaatteen viimeistelyssä ja esim siinä, ettei vaate kestä normaaleja pesuja. Siitä irtoaa värit, napit ja ompeleet. Näihin ei vaikuta se, mitä vaate päällä tekee. Jos paita näyttää jo kaupan hengarissa epäsiistiltä ja venyneeltä, ei se käytössä ja pesuissa ainakaan parane.

Jännä kun minulla ei kyllä lähde värit, napit ja ompeleet pesussa. Ainoa tuskailun aiheeni ovat olleet ulkotakkien ja laukkujen vetoketjut, jotka eivät kestä mitään, mutta muiden vaatteiden kohdalla en edelleenkään tiedä, mistä tässä puhutaan. Eri asia on sitten, jos se vaate ei miellytä silmää. Sehän ei liity varsinaisesti laatuun vaan makuun.

Ei tässä ketjussa ole pelkästään laadusta puhuttukaan vaan myös valikoiman heikkoudesta. Kaikissa ketjuliikkeissä on täsmälleen samanlaiset vaatteet, ja jos se nykymuoti ei iske, on pakko tilata ulkomailta. Nykyinen valikoima palvelee vain teinejä ja ylipainoisia täteja. Ei aikuisia normaalipainoisia naisia, jotka haluaisivat pukeutua kauniisti ja tyylikkäästi.

Ja kyllä se nykyvaatteiden laatu vaan on kuraa. Mulla on pari espritin neulepaitaa 10v takaa, ja ne on lähes uuden veroisia. Vuosi sitten ostettu taas meni parissa kuukaudessa ihan kamalaksi. Kahdet farkut löystyivat pesussa pitokelvottomiksi. Kalliista takista katkesi vetoketjun vedin. Valkoista tpaitaa en ole saanut vuoteen ostettua, kun kaikista näkyy läpi. Jne jne.

Minusta valkoisissa paidoissa on aina ollut tuo ongelma ja edelleenkään en tajua, miten mikään tavallinen vaate menee parissa kuukaudessa ihan kamalaksi ja pitokelvottomiksi. Yksittäistapauksiahan on ollut aina, mutta että kaikki mitä kaupasta löytyy. Kuulostaa uskomattomalta tai liioittelulta. Tai pitää sitten vain olla tyytyväinen siihen, että olen ilmeisesti äärimmäisen onnekas, kun kaikilla muilla ihan kaikki vaatteet ovat kuukaudessa rikkinäisiä.

Riippuu paljon siitäkin, millaisista vaatteista tykkää. Jos vaikka ostat aina löysiä ja harmaita vaatteita, niin tuskin sua paljon harmittaa jos ne pesussa löystyy ja väri haalistuu. Mutta jos haluaisit istuvia, värinsä pitäviä vaatteita, se haittaa ihan eri lailla.

Ja kyllä mulla oli yli 10v vanha valkea tpaita, jota pystyi pitämään ilman liivejäkin. Mutta sekin jäi isoksi. Enkä suostu ostamaan tpaitaa, joka vaatii alleen erillisen aluspaidan!

Vierailija
184/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika tyhmiä ovat ihmiset, jos ihan pitää erikseen huomata, että "hei, eihän niitä vaatteita olekaan pakko koko ajan ostella". Voi hyvää päivää.

Oot tosi syvällinen ajattelija, kiitos tästä pohdinnasta. 

Ai sinäkö olet tämän asian hoksannut vatsa hiljattain, vai miksi pidät tuota jonain merkittävänä huomiona? :D 

Vastasin ylimieliseen tokaisuun ylimielisellä tokaisulla. Kannusta ihmisiä pohtimaan, miksi asiat ovat niin kuin ovat ja miksi ne muuttuvat. Voi tietenkin olla, että olet niin nuori, ettet ole elänyt vaatteiden kulutuksen murrosta. Mutta siitä huolimatta, vaikka olisitkin nuori, kannattaa silti miettiä, mistä johtuu se, että ihmiset alkoivat yhtäkkiä alkoivat ostaa vaatteita ja mistä kimmokkeen on saanut vastakkainen trendi. Sitä voi vaikka yrittää pohtia ilman :D-hymiöitäkin.

Eli mitä siinä pitäisi pohtia? Että ihmiset ovat aiemmin ostaneet tavaraa turhaan, vaikka vähemmälläkin olisi varmasti pärjännyt? En ole mielestäni kovin nuori (36 v), mutta en ole silti koskaan tajunnut, miten kukaan voi esimerkiksi kuluttaa merkkilaukkuihin tuhansia euroja. Ei ole tähänastinen elämänkokemus minulle vielä tällaista suoranaista tyhmyyttä selittänyt. Jos sinä olet pohdinnoissasi päässyt pidemmälle, niin kerro toki minulle tyhmälle.

Hyvin seivattu, mutta ymmärtänet itsekin, että edellinen viestisi oli -noh, typerä.

Vierailija
185/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisesti ei ole enää varaa ostaa vaatteita. Rahat menevät ruokaan, asumiseen ja kulkemiseen, eivätkä edes riitä niihin. En tupakoi, enkä käytä alkoholia.

Kuljen loppuun kulutetuissa vaatteissa, enkä todellakaan halua mennä vaatekauppoihin, kun kirppikselläkin tulee jo itku.

Tämä tottA. Karsittujen listalta löytyy myös kampaamokäynnit ja kotisiivous palveluna. Suomi nousuun...

Vierailija
186/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika tyhmiä ovat ihmiset, jos ihan pitää erikseen huomata, että "hei, eihän niitä vaatteita olekaan pakko koko ajan ostella". Voi hyvää päivää.

Ai sinäkö olet tämän asian hoksannut vatsa hiljattain, vai miksi pidät tuota jonain merkittävänä huomiona? :D 

Vastasin ylimieliseen tokaisuun ylimielisellä tokaisulla. Kannusta ihmisiä pohtimaan, miksi asiat ovat niin kuin ovat ja miksi ne muuttuvat. Voi tietenkin olla, että olet niin nuori, ettet ole elänyt vaatteiden kulutuksen murrosta. Mutta siitä huolimatta, vaikka olisitkin nuori, kannattaa silti miettiä, mistä johtuu se, että ihmiset alkoivat yhtäkkiä alkoivat ostaa vaatteita ja mistä kimmokkeen on saanut vastakkainen trendi. Sitä voi vaikka yrittää pohtia ilman :D-hymiöitäkin.

Eli mitä siinä pitäisi pohtia? Että ihmiset ovat aiemmin ostaneet tavaraa turhaan, vaikka vähemmälläkin olisi varmasti pärjännyt? En ole mielestäni kovin nuori (36 v), mutta en ole silti koskaan tajunnut, miten kukaan voi esimerkiksi kuluttaa merkkilaukkuihin tuhansia euroja. Ei ole tähänastinen elämänkokemus minulle vielä tällaista suoranaista tyhmyyttä selittänyt. Jos sinä olet pohdinnoissasi päässyt pidemmälle, niin kerro toki minulle tyhmälle.

Hyvin seivattu, mutta ymmärtänet itsekin, että edellinen viestisi oli -noh, typerä.

Eli et pysty itsekään selittämään. Tyhmyys on tässä toki kärjistetty ilmaisu, mutta kyllä sinun on pakko myöntää, että merkkilaukkujen ja muun "luksuksen" kohdalla kyse on pelkästään siitä, miten ihmiset saadaan maksamaan ilmasta. Laadullahan nämä useimmiten valintaansa perustelevat, mutta se laatuhan näissä tuotteissa ei oikeasti sitä hintaa tuo.

Vierailija
187/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verkkokauppa maksaa alvinsa siihen maahan missä toimii, ei sen tarvi kenellekkään toimittaa mitään tietoja minne on myynyt.

Ei nyt ihan näinkään. Jos joku ulkomainen verkkokauppa myy paljon Suomeen, niin se on myös Suomeen alv-velvollinen. Jos jostain Amazonista vaikka tilaat tavaraa, niin alvit menee Suomen alv-verokannan mukaan ja tilitetään Suomeen. Vain pienet verkkokaupat pystyvät myymään paikallisella alvilla.

Ei muuten tilitetä Suomeen.

Jos tilitetään, ei yrityksiä olisi perustettu veroparatiiseihin. Tuo Suomen alvin veloittaminen taitaa olla yksi lisätienistin keino. Silloin kun tullin raja oli vielä korkeampi, maksoin tullin rajaa alittavat ostokset tulleineen Suomeen, kun niistä luvattiin hyvitys jälkikäteen. Eipä ole hyvitystä tullut useista kyselyistä huolimatta...

Vierailija
188/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osta vaatteita. Olen 36 koon ihminen ja vähävarainen yh. Saan joka kk ystäviltäni heidän hylkäämiä vaatteita lahjoituksena.

Olen ostanut vaatteen, asusvaatteita n 3 v sitten.

Ja pukeudun töissä hyvin.

Mikä oli pointtisi? Ystäväsi ovat siis maanisia shoppailijoita, jos joka kuukausi saa heiltä vaatteita. Sinä itse et ehkä kuluta rahaa, mutta muut tekevät sen puolestasi. Turhaa nostat omaa häntääsi ja esiinnyt ekologisena hyväntekijänä.

Ehkä voisit sanoa ystävillesi, ettet tarvitse joka kuukausi uutta päälle pantavaa (kukaan ei tarvitse!). Mutta ei, ethän sinä sano, koska himoitset niitä vaatteita ihan yhtä paljon kuin hekin.

En ole edellinen kirjoittaja, mutta ymmärsin pointin. Se oli vastaus / kommentti aloitukseen, jossa puhuttiin vaatekaupasta kadonneista miljoonista.

Vierailija
189/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse luin Konmarin ja vasta silloin jotenkin heräsin, että eiväthän nämä perus halppisletjurytkyt ole sitä mihin rahaa edes kannattaa käyttää. Olen aina ostanut vaatteita vain pakosta, enkä suuremmin ole pitänyt edes ostoksistani. Nyt olen muuttanut ostostapojani - jos en rakasta sitä, en osta.

On tässä muutenkin muuta puuhaa elämässä kuin ostella jatkuvasti uutta.

Kyllä pitää olla eksyksissä, että vasta luettuaan jonkin muotikirjan, oivaltaa överikuluttamisen turhuuden. Omilla aivoillaan ajatteleva järkevä ihminen on tullut samaan johtopäätökseen jo aikoja sitten. Vähemmälläkin pärjää ja se vain selkeyttää elämää. 

Vierailija
190/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä, MIKSI ihmiset käyttäytyvät niin kuin käyttäytyvät ja miksi tekevät sellaisia valintoja kuin tekevät. Olen samanikäinen kuin sinä, mutta mulla kyllä tähänastinen elämänkokemus riittää siihen, että ymmärrän, miksi ihmiset tekevät erilaisia valintoja kuin minä (tämä on ilmeisesti se, mitä kutsut "tyhmyydeksi"). Ensin muuten puhuttiin vaatteiden jatkuvasta ostelemisesta, nyt siirryit kalliisiin kertahankintoihin (luksuslaukut).Jos nyt muutamalla sanalla selittäisin tuota ostamista, niin ehkä muistatkin, kun joskus 90-luvun loppupuolella Suomeen avattiin ensimmäiset Henkkamaukat. Siihen aikaan Suomeen alkoi tulla noita halvalla Aasiassa valmistettuja vaatteita, sitä ennenhän vaatteet olivat kalliimpia. Inhimilliseen kulttuuriin taas on koko sen historian ajan kuuluneet erilaiset muodit, niin vaatteissa kuin muissakin tavaroissa. Se, että niitä hienoja vaatteita nyt sitten sai niin halvalla, oli tietenkin monen mielestä aivan mahtavaa! Nyt oli mahdollisuus ilmentää sitä omaa muodikkuutta paljon halvemmalla.Nuo merkkilaukut, jotka äsken otit esille, on tietenkin jonkinlainen vastareaktio sille, että nopeasti vaihtuva pintamuoti olikin yhtäkkiä kaikkien saatavilla (esim. mun lapsuudessani köyhien perheiden lapset saattoivat käyttää epämuodikkaita ja lapsen näkökulmasta hirmu noloja 70-luvun vaatteita, kun varaa ei ollut ostaa uusia, nyt tuo ongelma käytännössä poistui), piti oikeasti muotiin panostavien keksiä joku tapa erottua. Koska ihmiset haluavat erottua ja ilmentää persoonaansa pukeutumisen kautta, vaikka se ei sun juttu olisikaan! Merkkilaukut ja muut vastaavat kalliit ja oikeasti satsausta vaativat jutut olivat hyvä keino tähän.Totta kai tämän on ovelien markkinamiesten hieno kikka ja totta kai he nauravat matkalla pankkiin. Mutta jos nyt kysyy "miksi", niin kyllä se vastauskin löytyy. Ja sen voi löytää myös halveksimatta muita ihmisiä, vain toteamalla faktat.

No ei tuo nyt silti selitä sitä, miten tähän asiaan yhtäkkiä olisi erityisesti pitänyt havahtua. Vaikka vaatteita saisi miten paljon ja halvalla, kaikilla on silti ollut koko ajan tiedossa, että niitä ei ole mikään pakko hankkia enemmän, kuin oikeasti tarvitsee. Jos kokee jotenkin pakottavaa tarvetta ostaa koko ajan vaatteita enemmän kuin tarvitsee tai on varaa, vain pysyäkseen muodikkaana, niin mitä ihmettä se on jos ei tyhmyyttä. Joo, ei ole korrektia sanoa niin, mutta tottahan se on. Jos taas olet valmis ja kykenevä maksamaan siitä persoonan ilmentämisestä, niin ei kai siitä kulutuksestakaan luovuta, joten sekään ei nyt oikein selitä tätä havahtumista. Minä ihmettelin aluksi tätä havahtumista, en sitä, miksi toiset käyttävät rahaa enemmän kuin toiset. Tuo merkkilaukkuesimerkki oli vain rinnasteinen esimerkki, että on monenlaisia asioita, joita minä en vain ymmärrä, vaikka elämänkokemusta vähän onkin.

Eikö selitä? Minusta taas selittää. Toki sitä voi kutsua tyhmyydeksikin, jos se tuntuu mukavammalta. Enkä mä osaa sanoa, onko se liialliseen ostelemiseen havahtuminen nyt sitten totta miten monen ihmisen kohdalla, vai onko vain niin, että tilastot näyttävät erilaiselta verkkokaupan takia.Mun mielestä on paljon mielenkiintoisempaa pohtia, miksi ihmiset tekevät niin kuin tekevät, sun mielestä ilmeisesti on mielenkiintoisempaa leimata tyhmyydeksi se, jos tekee toisella tavalla kuin sinä. No, onhan sinulla siihen oikeus.

En minä ole sanonut tyhmiksi niitä, jotka tekevät toisella tavalla kuin minä, vaan niitä, jotka yhtäkkiä havahtuivat, että toisellakin tavalla voi tehdä.

Okei, eli sanot tyhmiksi ihmisiä, jotka kyseenalaistavat omat kulutustottumuksensa. Siihenkin sinulla on oikeus.

Niin, jotka _nyt_vasta_ kyseenalaistavat omat kulutustottumuksensa eivätkä ole tehneet sitä aikaisemmin. Onpas nyt vaikeaa ymmärtää.

No koska heidän olisi pitänyt se tehdä, jotta he eivät olisi olleet tyhmiä? Kyllä, mun on pakko sanoa, että on vaikea ymmärtää.

No vaikka silloin, kun alkoivat kuluttaa enemmän kuin on pakko? Koska sinusta pitää ymmärtää, että pyöräily on ekologisempaa kuin autoilu? Eikö sinusta ihminen, joka esim eilen vasta oikeasti tajusi, että autoilu ei olekaan yhtä ekologista kuin pyöräily, ole toissapäivänä ollut vähän tyhmä?

Ihan oikeesti, lopeta nyt jo. Rauhoitu.

Vierailija
191/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse luin Konmarin ja vasta silloin jotenkin heräsin, että eiväthän nämä perus halppisletjurytkyt ole sitä mihin rahaa edes kannattaa käyttää. Olen aina ostanut vaatteita vain pakosta, enkä suuremmin ole pitänyt edes ostoksistani. Nyt olen muuttanut ostostapojani - jos en rakasta sitä, en osta.

Kyllä pitää olla eksyksissä, että vasta luettuaan jonkin muotikirjan, oivaltaa överikuluttamisen turhuuden. Omilla aivoillaan ajatteleva järkevä ihminen on tullut samaan johtopäätökseen jo aikoja sitten. Vähemmälläkin pärjää ja se vain selkeyttää elämää. 

Tätä minäkin yritin sanoa tuolla alkusivuilla, mutta hulluksihan minut leimattiin.

Vierailija
192/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mistä saisi hyvät mustat kapeat farkut, jotka pitäisivät värinsä? Tiger of swedeniä on mulle kehuttu, mutta hinta arveluttaa.

Kaverillani reidet hankaavat hieman yhteen kävellessä ja hänellä Tigerin farkut kuluvat kuukaudessa rikki haaroista. Kuulemma Levikset ovat kestäneet hieman paremmin. Mutta aika heppoista kangasta ovat nykyään Leviksetkin, että eipä nekään varmaan kauaa kestä vaikka vähän paremmat olisivatkin...

Siis tämä on nyt se mitä en käsitä. :O Minä olen aina ostanut farkkuni ihan halpisketjuista (Seppälä, H&M, Vero Moda) eikä näin ole käynyt koskaan. Onko minulla ollut vain satumainen tuuri, vai elänkö jotenkin omituista elämää, kun eivät vaatteet pääse kulumaan?

Lihottuani vanhemmiten en pystynyt kävelemään Leviksen farkuissa että piti ostaa reidestä väljät.

Ommelkaa popliinipaitoja, ne ainakin kestävät.

Vierailija
193/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähentänyt vaatteiden ostamista siinä vaiheessa, kun paidoista tuli suoria pötköjä ilman leikkauksia ja hameistakin katosi vyötärö. Takit on ihme lainapeitteitä ja joka kaupassa on samat merkit vuodesta toiseen. Helsingissä on yksi kunnollinen farkkuliike eikä kenkiä myydä minun kokoani. Verkosta sitten, mistä muualtakaan.

Vierailija
194/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin yritin sanoa tuolla alkusivuilla, mutta hulluksihan minut leimattiin.

Ja näköjään tuohon tulikin juuri jälleen viesti, jossa minua kehotetaan rauhoittumaan. :D

Vierailija
195/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin into piukeana Sokoksen marks&spencer -osastolle. Olin katsellut nettisivuja ja mielestäni vaatteet näytti aika kivoille mun silmään. Samoin yks kiva bloggaaja on välillä hehkuttanut m&s:n vaatteita. Paikan päällä pettymys oli kyllä megasuuri! Vaatteet oli surkeeta laatua, keinokuitua ja hapsottavia ompeleita. Yhdetkään sovittamaton farkut ei mahtuneet mun jalkaan, kaikissa oli niin kapeat pillilahkeet että jo jalkaterä juuttui kiinni! Juu naurakaa vaan, niin minäkin tein sovituskopissa :)))

Pyysin vielä myyjää etsimään mulle sopivat ja sanoin, että mulla on paksut pohkeet sekä isot jalat, mutta ei ammattitaito riittänyt myymään mulle sopivia vaatteita. Oli mulle eka ja vika kerta siinä kaupassa.

Vierailija
196/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan paljon vaatteiden kestävyyteen vaikuttaa se, että hyvin monessa kotitaloudessa kuivataan vaatteet kuivausrummussa? Mulla ei ole kuivausrumpua eikä ole juuri ollut kestävyysongelmaakaan. Hienopesu ja narulle/henkariin kuivumaan, hyvin on sekä värit että muodot säilyneet hyvinä. 

Vierailija
197/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farkkujen puhkikuluminen johtuu paksuista reisistä. Jos reidet hankaa yhteen, kaikki farkut menevät puhki. Itsellä ollut henkkamaukan farkut vuosia ja vielä ihan hyvässä kunnossa.

Vierailija
198/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkilaisakat on niin aivopesty suorittamiseen ja kuluttamiseen, ettei omasta päästä nouse mitään sitä kyseenalaistavia ajatuksia ja ideoita elää eri tavalla. On ihan mahdotonta tehdä jotain toisin kuin suuret massat ja etsiä oma tapansa elää ja olla tasapainossa. Mutta sitten kun kaikkien akkojen ostama muotikirjakin käskee luopua turhasta roinasta, niin kyllä mä sitten oivallan isoja asioita! 

Vierailija
199/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mistä ne vienti- ja tuontitilastot tulevat, jos mihinkään ei koskaan kirjata niitä maahan tulevia tavaroita?

Mm. gallupeista. Itsekin osallistuin joskus kyselyyn jossa kyseltiin "kuinka usein tilaat netistä" ja "laita rasti mitä tavaroita tilaat netistä" jne.

Et oo tosissas😄😄😄

Vierailija
200/368 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehenä olen kyllä kateellinen naisille, jotka ostavat niin paljon vaatteita, että heitä varten on kunnollinen vaateosasto joka kaupassa. Miehenä joutuu ensin muistelemaan, myykö kyseinen kauppa lainkaan miesten vaatteita ennen sisään astumista, ja jos myy, esimerkiksi Seppälästä saa kivoja hanskoja ja sukkia ja muuten siellä on ehkä 15 tuotetta miehille.

Olen se joka aiemmin kertoi etsineensä neuletta. Ei se tavaran paljous tarkoita, että meille naisille olisi "kunnollinen vaateosasto"! Joka ikisella ketjulla kun on ne ihan samat, samanväriset huonolaatuiset retkut myynnissä. 100 huonoa vaihtoehtoa ei ole yhtään sen parempi kuin 10 huonoa vaihtoehtoa. Melkein päinvastoin, kun nyt joutuu kuitenkin käymään ne 100 läpi...

Mikä ihme suomen liikkeiden sisäänostajia vaivaa, kun tässäkin niin moni on valikoiman huonoutta valittanut! Miksi he eivät hommaa kauppoihin oikeita vaihtoehtoja?? Ei se edes ole rahasta kiinni, kun silläkään ei saa yhtään parempaa.

Kävin tänään iloveme-messuilla, ja siellä oli muutamia kotimaisia vaatevalmistaja esillä. Kivan näköisiä, vaikkakin hieman hinnakasta. Mutta ei niitä vaatteita löydä mistään kaupoista, netistäkin saa hakemalla hakea. Eli niiden pitäisi panostaa kunnolla markkinointiin!

Tilasin Neulomosta tunikan ennakkotilauksena, ihan kannattaakseni kotimaista tuotantoa. Olen odottanut vaatetta kohta kaksi kuukautta, eivät sitten pysty toimittamaan tilaustulvan vuoksi. Kyllä harmittaa!

En ole vielä nähnyt kotimaista tuotantoa, joka olisi tyylikäs ja ei-säkkimäinen. Tällä tarkoitan sitä, että vaatteiden pitäisi olla muotoon leikattuja (=karsii esim kaikki Marimekon ja nanson mallit pois), ne eivät saa olla päiväkotikuosisia, mutta eivät myöskään mustia/harmaita. Osaatko vinkata jotain valmistajaa jolta tällaisia löytyisi?

Ei kannata tuolta Neulomosta katsoa ainakaan. Ihmeellisiä säkkejä ja kaikki mallit tarkoitettu XXXXL-vartalolle. Kas kummmaa, kun Suomessa on myös hoikkia ihmisiä.

Kävin katsomassa. Koot XS-5XL eli kyllä sieltä pieniäkin kokoja löytyy.

Kokoja, mutta ei malleja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi