Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko sinulla on lainaa? Mitä lainaa se on? Kaduttaako?

Vierailija
21.10.2016 |

Olen ottamassa monien lainattomien vuosien jälkeen asuntolainaa, kun muutan kenties pienempään mutta sijainniltaan parempaan asuntoon. Miten paljon teillä muilla on lainaa ja mitä lainaa? Miten olette selvinneet lainanmaksusta?

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kanssa yhteistä asuntolainaa on yhteensä 212000 ja lainan määrä tulee vielä nousemaan johonkin 260000 euroon, ennen kuin alkaa laskea, koska osa lainasta on rakenteilla olevaan asuntoon. Tämä lainan määrä ei hirvitä niin paljon kuin meidän ensimmäinen asuntolaina, joka oli luokkaa 170000€. Silloin ei ollut kertynyt vielä niin paljon omaa pääomaa ja hirvitti miten siitä lainanmaksusta selvitään. Ajan myötä sen asuntolainan kanssa on oppinut elämään ja matkan varrella on asuntokin vaihtunut ja nyt uusimpana tuo uusi asunto, joka ostettiin lasta varten. Suurin piirtein 1000€/kk on maksettu lainaa koko ajan, joten aika leppoisalla maksuohjelmalla mennään.

Ainoa kerta kun vähän hirvitti oli silloin kun mies jäi työttömäksi eikä meillä kummallakaan ollut töitä. Ja lainaa oli kahdesta asunnosta, kun asuimme vanhassa ja odottelimme uuden valmistumista. Olen itse ollut enimmäkseen työtön tai opiskelija, töihin olen päässyt harvemmin, joten lainanmaksu on ollut enimmäkseen miehen tulojen varassa. Hyvin on pärjätty, kun on vain yksi lapsi.

Vierailija
62/112 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaa puolison kanssa yhteensä noin 90k eikä tietenkään kaduta koska se on asuntolainaa. Muutoin asuisimme vuokralla. Asunnon arvo on kuitenkin yli tuplasti sen mitä lainaa jäljellä.

Olen tosi säästäväinen ihminen eikä mulla ole koskaan ollut muita lainoja. Mieluummin säästän etukäteen. Ollaan säästetty esim häät, kattoremontti ja keittiöremontti etukäteen. En käytä edes luottokorttia muihin kuin nettiostoksiim ja matkavarauksiin, inhoan velaksi elämistä. Asuntolaina on poikkeus, se on mielestäni lähes aina järkevää lainaa.

Oikea meininki. Tänä päivänä säästäminen tuntuu olevan ihan vierasta. Sitten ihmetellään kun kaikki tulot menee lyhennyksiin!

Onhas asuntolainan lyhentäminen myös säästöä omalla tavallaan. Sitten kun asunto on maksettu niin sehän on sama asia, kuin olisi rahaa pankissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa 0 euroa. Muuhun en vaihtaisi. Opinto- ja asuntolainat otin aikoinaan, rikkaat vanhemmat eivät avustaneet mitenkään. Vituttaa, että elämä on mennyt yhtä samperin lainojen maksuun, jotta saisi itselleen ammatin, jonka työtulot meni asuntolainaan. Älkää tulko sanomaan, että mitenkään, ikinä repisin jokapäiväistä leipääni jaettuna rikkaille vanhemmilleni, kun ne ähkii viimeisimmällään shampanjalasi vieressä ja mäkättää, että Arabian se ja se kippo pitää antaa jollekin.

Vierailija
64/112 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OKT-kämppälainaa 135 kE.

Kaduttaa vaikka toistaiseksi ollut hyvin hoidossa. Koska jos asuisin poikamiehenä, tuota lainaa ei olisi ja minulla olisi noin 220 kE sijoituksina ja sen lisäksi asuisin velattomassa  80-90 kE rivarikolmiossa.

Mutta kun sitä ei vaan osaa ajatella järjellä ikävuosina 15-30 niin tällaiseksi päätyy.

Voi hitto näitä 220 kE, justiinko keksit?

Osta itsellesi laite jossa on merkki €, ja nollia tarpeeksi, urpo.

Anna nyt toiselle pala rauhaa =)

Vierailija
65/112 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutusluottoja 5 tuhatta euroa ja luottokorttimaksuja 5 tuhatta euroa.

Onneksi saan maksettua kaiken pois jouluna kun saan veronpalautukset ja jotain perintörahoja.

Kohta nään maailman taas värikkäänä.

Vierailija
66/112 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

240ke asuntolaina

38ke autolaina

n. 10ke kulutusluotto

Maksukykyä tosin löytyy. Asunnon hinta oli ostettaessa 550ke, joten sitä on helppo käyttää vakuutena melkeinpä mihin vain.

Vierailija
67/112 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolaina ja opintolaina, summia en paljasta. Ei kaduta.

Vierailija
68/112 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

About 310K€ asuntolainaa

About 180K€ sijoitusasuntolainoja

jotain 35€ autolainaa

Ei kaduta, miksi kaduttaisi? Asuntalaina lyhenee sopivaa vauhtia jotta jää rahaa kulutukseen, sijoitusasuntolainat hoituvat pois vuokralaisten voimin. Autolainan voisi maksaa pois kuleksimasta, mutta on niin halpa, että en oikeastaan näe siihen syytä kun toisessa vaakakupissa on puskurin tuomat tasaiset yöunet.

Vierailija
69/112 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainaa omakotitalosta jäljellä miehen kanssa yhdessä vajaat 126 000 €. Mulla opintolainaa vajaat 4 000 €. Ei kaduta, rakastan omassa talossa asumista kerros- ja rivitalojen jälkeen todella paljon. Ei tuo opintolainakaan kaduta, tarvitsin sitä silloin. Lainojen lyhennykset pystytään hoitamaan, vaikka molemmat ollaan nyt itse asiassa työttöminä. Sillä summalla, mikä maksetaan nyt lyhennystä talosta, saisi tässä kaupungissa vuokralle korkeintaan rivarikolmion.

Vierailija
70/112 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteistä asuntolainaa miehen kanssa n. 500 000€. Autolainaa jäljellä joku 20 000€. Ei muuta.

Vierailija
71/112 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hm. Opintolainaa 20t (opiskelin ulkomailla). Luottokortilla 2t (justiinsa ostin auton, mutta tämä on maksettu parissa kuukaudessa). Sohvasta 600e. Ellokselle 500e. Ei mulla muuta. Ellos ja sohva nyt oli aika turhia, mutta muut ei harmita. Tietty ärsyttää maksaa pois....

Vierailija
72/112 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainaa jäljellä n 225 000€, asunnon arvo yli 600k€. Pk seutu.

Ei harmita, omaisuus karttuu yli tonnin kuussa.

Vierailija
73/112 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolaina loppu, opintolainaa n 8000. Ei kaduta.

Vierailija
74/112 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainaa jäljellä 68 000. Maksettu 102 000€. Ei kaduta. Asunnon arvo nykyisellään 320 000. Viime keväänä arvio tehty.

Autolaina on miehen, 14000€. En tykkää mutta mieshän sen maksaa.

Vierailija
75/112 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laajennettu kysymys avioliitossa (ei avioehtoa) oleville ja velkaisille: Miten oma ja puolisosi taloudellinen tilanne muuttuisi mahdollisen avioeron myötä?

Vierailija
76/112 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään. Opiskeluaikoina isäni pakotti mut ottamaan opintolainan koska ei itse halunnut elättää aikuista ihmistä. Se oli muistaakseni 2000-4000 euroa. Maksoin heti ensimmäisistä palkoistani sen pois. Tuskinpa tulen koskaan ottamaan minkäänlaista lainaa. N28

Vierailija
77/112 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon lainaa ja kaduttaa. Tuli otettua ex-vaimon kanssa puoliksi, mutta häntä ei kiinnostanut työnteko enää lainan oton jälkeen. Jätti kaiken vastuun minulle ja jätti myöhemmin myös minut. Pilasi elämäni vuosiksi eteen päin. Joskus tästä helvetistä vielä noustaan ja velatkin kituuttamalla hoituu toistaiseksi.

Vierailija
78/112 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

M49 kirjoitti:

Laajennettu kysymys avioliitossa (ei avioehtoa) oleville ja velkaisille: Miten oma ja puolisosi taloudellinen tilanne muuttuisi mahdollisen avioeron myötä?

Kumpikin saisi itselleen kelvollisen 3h rivari tai 4h kt kämpän velattomana. Omilla tuloilla tulisi hyvin toimeen.

Tuossa tilanteessa ostaisin kyllä velkarahalla pienen sijoituskaksion lisäämään omaisuuttani eläkepäiviä varten.

81

Vierailija
79/112 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainaa 75 000 euroa, ei kaduta. (Yksin omistan asunnon ja olen maksanut siitä jo reilusti yli puolet, joten voiton puolella ollaan.)

Luottokortilla 2700 euroa, kyllä kaduttaa. En ole saanut sitä lyhennettyä niin nopeasti kuin olisin halunnut, ja kyrsii jokakuukautiset isot lyhennykset, joiden takia välillä tili miinuksella, ja joutuu ottamaan lisää luottoa :( Omaa typeryyttä, pitäisi elää vielä säästeliäämmin.

Vierailija
80/112 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainaa omalta osalta 36000€, ulosottovelkoja vajaa 10000€.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi