Kamala, kamala neuvolakokemus
Onko täällä muita äitejä, jotka kokevat että neuvola on pilannut ison osan raskautta?
Me miehemme kanssa hartaasti odotettiin ja suunniteltiin lasta. Itse valmistauduin raskauden olevan elämäni onnellisinta aikaa. Mutta ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen kaikki nuo iloiset ja positiivset tunteet raskaudesta hävisivät.
Neuvolassa meitä on kohdeltu suorastaan törkeällä tavalla. Raskauteen suhaudutaan kuin sairauteen. Olemme monta kertaa maininneet, että emme mielellään kuuntele joka ikisellä tapaamisella kaikkea sitä, mikä voi mennä vikaan. Toiveemme on täysin ignoorattu, vaikka minulla ei ole ollut kerrassaan minkäänlaisia fyysisiä oireita mistään vakavammasta. Neuvolahoitajaa ollaan vaihdettu jo kolme kertaa ja nyt koko neuvolaakin, olemme tehneet yhdestä hoitajasta valituksen, mikä johti siihen että lopulta halusin lopettaa koko neuvolassakäymisen mistä seurasi tietenkin ennakoiva lastensuojeluilmoitus ja nyt kävimme kolmannella hoitajalla, joka oli kamalin kaikista. Hän syytti minua ja miestäni siitä, että olemme hoitajia vaihdelleet, hän sai sen kuulostamaan siltä, että meissä olisi jotain vikaa. Mieheni äidinkieli on englanti, mutta he olivat nyt neuvolan esimiehen kanssa oikein yhteistoimin päättäneet, että meidän kanssa asioidaan vain ja ainoastaan suomeksi väärinkäsitysten välttämiseksi. Mieheni todella haluaa olla lapsen elämässä mukana ja tuntee jo valmiiksi, että hänet ignoorataan täysin, ja hän purskahti itkuun tapaamisessa. Hoitaja ignoorasi mieheni reaktion lähes täysin puhuen minulle kirkkain silmin vain suomea, jolloin mieheni täytyi poistua tapaamisesta.
Neuvolatäti oli erittäin tyly minuakin kohtaan, ei hymyillyt kertaakaan, ei kuunnellut vastauksiani esittämiinsä kysymyksiinsä loppuun, ei kysynyt kertaakaan, onko minulla jotain epäselvyyttä jostain. Kun iloitsin painoni ollessa täysin normaalilukemissa, hän korosti, miten se voi vielä muuttua epänormaaliksi ja miten tärkeää on mittailla ja seurata kaikkea mahdollista. Hän mainitsi raskausmyrkytyksen mahdollisuuden ainakin 3 kertaa tapaamisen aikana, vaikka mitään siihen viittavia oireita minulla ei ole. Muutenkin hän oli hyvin kylmäkiskoinen epämukavan oloinen ihminen, ja käynnistä jäi hyvin pettynyt ja epämukava olo.
Minulla on myös todettu eräs mielenterveyden häiriö, mutta olen oman kokemukseni mukaan parantunut siitä täysin, mutta neuvolan painostuksesta olen kuitenkin käynyt psykiatrisella poliklinikalla säännöllisesti lääkärin seurannassa. Neuvolatäti kuitenkin näki tarpeelliseksi kirjata sen jopa äitiyskorttiin, ja kirjoittaa perään vielä, että käytössäni ei ole lääkitystä (mitä siis en todellakaan enää tarvitse + en uhraisi lapsen terveyttä sillä). Nyt en voi olla miettimättä, saavatko he väärän kuvan synnytyssairaalassa voinnistani jos näytän neuvolakortta tuollaisella informaatiolla mikä siis on hyvin harhaanjohtavaaa ja täysin turhaa.
Tuntuu vahvasti siltä, että neuvolatäti ja neuvolan esimies ovat ihan tarkoituksella päättäneet tehdä tämän raskauden minulle ja miehelleni mahdollisimman vaikeaksi. Heillä ei ole minkäänlaista kunnioitusta minua kohtaan äitinä, saatika sitten lapsen isää. Olen pettynyt tilanteeseen, en voi lopettaakaan neuvolassa käyntiä lastensuojelutoimenpiteiden takia, yksityiseen lääkäriin meillä ei ole varaa.
Onko kenelläkään jotain neuvoja/lohduttavia sanoja tähän tilanteeseen?
Kommentit (138)
Kovin häiriintyneeltä kuulostaa
Mikä mt-ongelma? Psykoositasoinen?
Kuulostaa siltä että ongelma löytyy peilistä.
Tai sitten tämä on Porvoosta...
Mä tunsin sympatiaa siihen asti, kunnes sanoit kuinka usein ootte vaihtanut neuvolatätiä. Kyllä on peiliin (tai lääkitykseen) katsomisen paikka
Minulla ei ole lapsia edes tulossa, enkä osaa auttaa tai neuvoa mitenkään. Mutta siis tuli aivan järkyttävän paha mieli puolestanne. Toivottavasti saatte synnyttää täyspäisten ihmisten kanssa. Kaipa se vauvan saapuessa iloksi muuttuu, vaikka se ei tätä kurjaa poistakaan. Pitäkää huolta toisistanne.<3
Muuten hyvä mutta neuvolassa käynti on vapaaehtoista. Ei siitä lasua tule jos ei käy.
Meillä oli tosi kiva raskausajan th. Sitten lapsi syntyi ja th vaihtui. Ilo lapsesta on muuttunut vittuuntumiseksi neuvolaa kohtaan. Ihan joka ikinen kerta lapsesta löytyy jotain vikaa. Me kerromme lapsen edistysaskeleista, mitä hän jo osaa, mutta th:ta ei kiinnosta. Ylös kirjataan vain vikapuoli. Lähetteitä satelee erikoislääkärille joka kerta. Olemme sitten juosseet polilla, jossa kyrpiintynyt lääkäri kirjoitti jo lapsen tietoihinkin, että lapsen kehityksessä ei ole vikaa eikä ole tarvetta erityisseurannalle. Lääkäri sanoi meille suoraan, että kyseisen ihmisen pitäisi nostaa nokkansa sieltä tietokoneen ruudulta ja katsoa suoraan tätä lasta. Sen jälkeen on tullut lähetteitä muihin instansseihin kuin polin erikoislääkäreiden pakeille, siis joka saakelin käynnillä. Jos kyseinen th ei olisi myös alueemme koulu-th, vaihtaisin hänet, mutta en viitsi polttaa siltoja takanani, kun joudumme kuitenkin olemaan vielä vuosikaudet tekemisissä.
Onko tää nyt totta?
Mä oon tullut kaikkien neuvolan työntekijöiden kanssa hyvin toimeen ja käynnit on ollut ihan ok. Raskauden seuranta oli minusta hyvä, sain paljon tukea vaivojeni kanssa. Pystyin puhumaan kaikista huolista ja murheista.
Onkohan nyt todella niin, että neuvolan henkilökunnassa on vikaa vai voisiko teillä olla jotain osuutta siihen, että homma ei oikein toimi? Kuulostaa niin absurdilta..
Niin siis neuvola tekee työtään ja sinä imaiset Saharan verran hiekkaa kohta synnyttävään vaginaasi. Luuletko oikeasti että he muistavat satojen ihmisten joukosta että sinä olet kieltänyt kertomasta faktoja ja heitä tekemästä työtään ihan vain ettei sinun vauvan pyllyn pinkit lasit putoa silmiltä.
Minulla on myös englantilainen mies mutta minulle ei tulisi mieleenkään vaatia että terkka puhuu englantia. Suomessa puhutaan suomea ja jos tulkata täytyy niin minä tulkkaan. Mutta pääasiallisesti mies yrittää oppia suomea. Ehkä kannattaisi sunkin miehen kunnioittaa maata johon on muuttanut ja opetella kieli naismaisen draamakuningatar kohtauksen sijaan.
Kamalalta kuulostaa, mutta Hei,se on vain KUITENKIN neuvola, ei mitään elämää suurempaa... ei millään pahalla, mutta kuulostaa siltä että kulutatte kaupungin resursseja ilman mitään sen suurempaa tarvettä. Se varmasti neuvolan henksaa harmittaa. Suomessa ette myöskään voi vaatia palveluja englanniksi, valitettavasti se on kohtuutonta kun kyseessä kuitenkin vain yksin neuvola käynti...
Kuulostaa siltä että oletit neuvolan rullaavan punaisen maton jalkojesi juureen. Käynnit ovat kuitenkin vain rutiinitarkastuksia.
Apua, lapsen tulevaisuus näyttää synkältä tässä perheessä. Äiti suljetun tarpeessa.
Mä inhosin myös neuvolakäyntejä sydämeni pohjasta! Pakkohan siellä on käydä, itse vaan menin sillä asenteella että vastaan poliitikkomaisesti jotain ympäripyöreää ja yritän selvitä mahd. vähillä ulos sieltä.
Usko pois, pahempaa on tulossa.... Lastenneuvola, vanhempainillat jne, jos tuossa vaiheessa jo hermo palaa niin kusessa olet.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis neuvola tekee työtään ja sinä imaiset Saharan verran hiekkaa kohta synnyttävään vaginaasi. Luuletko oikeasti että he muistavat satojen ihmisten joukosta että sinä olet kieltänyt kertomasta faktoja ja heitä tekemästä työtään ihan vain ettei sinun vauvan pyllyn pinkit lasit putoa silmiltä.
Minulla on myös englantilainen mies mutta minulle ei tulisi mieleenkään vaatia että terkka puhuu englantia. Suomessa puhutaan suomea ja jos tulkata täytyy niin minä tulkkaan. Mutta pääasiallisesti mies yrittää oppia suomea. Ehkä kannattaisi sunkin miehen kunnioittaa maata johon on muuttanut ja opetella kieli naismaisen draamakuningatar kohtauksen sijaan.
Pidätkö kielenkäyttöäsi kovinkin näppäränä?
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tosi kiva raskausajan th. Sitten lapsi syntyi ja th vaihtui. Ilo lapsesta on muuttunut vittuuntumiseksi neuvolaa kohtaan. Ihan joka ikinen kerta lapsesta löytyy jotain vikaa. Me kerromme lapsen edistysaskeleista, mitä hän jo osaa, mutta th:ta ei kiinnosta. Ylös kirjataan vain vikapuoli. Lähetteitä satelee erikoislääkärille joka kerta. Olemme sitten juosseet polilla, jossa kyrpiintynyt lääkäri kirjoitti jo lapsen tietoihinkin, että lapsen kehityksessä ei ole vikaa eikä ole tarvetta erityisseurannalle. Lääkäri sanoi meille suoraan, että kyseisen ihmisen pitäisi nostaa nokkansa sieltä tietokoneen ruudulta ja katsoa suoraan tätä lasta. Sen jälkeen on tullut lähetteitä muihin instansseihin kuin polin erikoislääkäreiden pakeille, siis joka saakelin käynnillä. Jos kyseinen th ei olisi myös alueemme koulu-th, vaihtaisin hänet, mutta en viitsi polttaa siltoja takanani, kun joudumme kuitenkin olemaan vielä vuosikaudet tekemisissä.
Tosi kurjaa!
Miksi miehesi ylipäätään on mukana neuvolakäynneillä? Mun mies oli innoissaan vauvoista, mutta eipä hän neuvolakäynneille tullut mukaan katsomaan, kun terkka mittaa minulta verenpainetta ja vähän kuunnellaan vauvan sydänääniä? Ultrassa kävi kyllä mukana.
Oikeastiko mies itki ja lähti vetämään kun terkkari ei suostunut puhumaan englantia? Ei liene hänelläkään ihan kaikki muumit laaksossa...
Kyllä mustakin vähän hassulta tuntuu, että kaikki kolme hoitajaa on teille niin kovin inhottavia (vai "inhottavia"?) ja ovat vielä eri neuvoloista. Lisäksi tuo lastensuojeluilmoitus johtuu kyllä ihan jostain muusta kuin neuvolassa käymättömyydestä.
Joko sä olet provo tai sitten teissä on jotain "vikaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidätkö kielenkäyttöäsi kovinkin näppäränä?
Pointti ei ole se onkon kielenkäyttöni näppärää vai ei vaan se että ap olettaa että hänen ja hänen miehensä eteen rullataan punainen matto ja että saavat erityiskohtelua vain siksi että ovat onnistuneet lykkäämään pullan uuniin.
Tosiasia on että he ovat ihan samanlainen pari miljoonien muiden kanssa jotka lasta odottavat ja eivät voi olettaa että terkka muistaa heidän kaikki toiveensa saatikka lakkaisi tekemästä työtään. Hänen tehtävänsä ennen kaikkea on turvata lapsen hyvinvointi ja tässä tapauksessa se on valistaa äitiä ylipainon riskistä, raskausmyrkytysestä ja muista vastaavista.
Lisäksi terkkojen turha vaihtaminen jatkuvalla syötöllä vie resursseja ja vaikeuttaa äidin ja lapsen terveyden seurantaa.
Lisään vielä myös sen että neuvolalla on ollut hyvä veto että eivät asioi heidän kanssaan englanniksi väärinymmärrysten välttämiseksi. Terkka tuskin osaa täydellistä neuvolasanastoa englanniksi ja kun äiti kuitenkin on suomalainen niin suomeksi suomessa. Ap voi itse tulkata. Jos tämä on nyt jo näin hankalaa heille niin tulee isoja ongelmia kun pitäisi vanhempainilloissa jne käydä. Alkaako mies sielläkin itkeä ja juoksee pois paikalta koska illan vetäjä ei hänen takaan puhu kaikille englanniksi tai järjestä yksityistilaisuutta?
Yhden vatipään terveydnhoitajan ukoisin, mutta jos niitä "inhottavia" terkkoja alkaa kertyä jonoksi asti, niin vika taitaa löytyä ihan muualta... voihan sitä vetää herneet nenään ja loukkaantua mistä vain, jos oikein haluaa kokea toisen hyökkääväksi. Toivottavasti oli keksitty juttu. Jos ei ole, niin hae hyvä ihminen apua jo vaikka ihan sen lapsen takia, et tosiaan ole päästäsi terve... onko sairaudentunnottomuus tuttu sana?
Ei ole pakko käydä neuvolassa. Raskauden seurannassa voi käydä esim yksityisellä lääkäriasemalla.
Neuvolakortin tiedot näkyy synnytyssairaalassa suoraan tietokoneelta.
Liittyykö sun mt-ongelmiin vainoharhaisuus?