Hesarissa 'köyhä' valittaa ettei rahat riitä
Kommentit (102)
Olen köyhä,minulla on Suomessa ainoastaan pari toisella paikkakunnalla elävää sukulaista (serkkuja),joita en ole tavannut vuosikymmeniin.
Kissa on ainoa iloni kotona ja minulle tosi tärkeä.Ennemmin jätän vaikka sen oman hernerokkapurkin ostamatta kuin jätän sen syöttämistä väliin.Haen leipäjonoista ruokaa ja jaan työkseni 127e/kk nettopalkalla mainospostia teille varakkaille joilla on varaa ostaa vaikka mitä.
Terveydenhuoltokustannuksista (olen joutunut käymään kerran työtapaturman vuoksi röntgenissä) kopsahtaa ulosottokelpoinen lasku postilaatikkooni,eli sen joudun maksamaan (vaikka tiukkaa tekeekin). Lopputiliä en ole oikeutettu ottamaan(muuten menettäisin työmarkkinatukeni).
Mitä te haluaisitte minun elämääni jättää? Mitä minulla mielestänne saisi vielä olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lemmikitkö pitäisi tappaa, jos sattuu taloudellinen tilanne heikkenemään?
Ei, mutta ei kyllä tarvitse hesarissakaan itkeskellä. Ylipäänsä soisi ihmisten vähän miettivän ennen kuin hankkivat sen koiran tai kissan. Ne elävät helposti 20 vuotta, ja niistä on huolehdittava elämäntilanteesta riippumatta. Lemmikin vanhetessa hoitokulut kasvavat. Jos säästössä ei ole muutamaa tonnia lemmikin ylläpitoa/vakuuttamista varten, ei minusta ole varaa lemmikkiin.
Minä taas olen sitä mieltä, että jos ei ole rahaa ostaa autoa käteisellä, ei ole varaa siihen.
Joku voisi olla sitä mieltä, ettei asuntoakaan saisi ostaa, jos tarvitsee lainarahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on suurimmalla osalla lemmikki, monilla useita.
Ei ole. Joka kolmannella on. Se ei ole suurin osa suomalaisista. Tarkkuuttaa heittoon.
Linkkaatko myös tilaston sosiaalitoimiston asiakkaista, joilla on lemmikki?
Oon opiskelija, ja voisin laskee itteni köyhäks, koska tulot (opintotuki) on n. 503e/kk. Tietysti kesällä tienaan hyvin, mutta teenkin silloin n. 200-250 työtuntia/kk ja näillä 3kk tienesteillä elän loput 9kk
Silti mulla on varaa koiraan. Koirani ruokasäkki maksaa n. 70e ja tästä koira syö 2kk eli ruokakustannukset on sen n. 40e/kk, kun vielä pari luuta hankkii tuohon päälle kaluttavaks. Syötän koiralle kasvattajan suosittelemaa ruokaa eli varmasti puolet halvemmallakin pääsee. Lisäksi maksan koirasta vakuutusta n. 200e/vuoteen ja eläinlääkärimaksuja (rokotukset) n. 100e/vuosi. Harrastetaan koiran kanssa kerran viikkoon paikallisen yhdistyksen kurssilla ja tästä tulee 25e/kevät/syksy eli 50e vuoteen.
Koiran kokonaiskustannukset vuodessa ovat siis n. 800e, tästäkin 200e on vapaaehtoista vakuutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa kun suurinosa näistä köyhistä on ihmisiä, jotka omilla valinnoillaan tekevät omasta tilanteestaan paljon pahemman mitä se olisi jos eläisivät niukasti työttömyydestä huolimatta. Tästä holtittomasta rahankäytöstä saattaa koitua maksuhäiriöitä, jotka vaikuttavat tulevaisuudessa todella raskaasti elämään vaikka työtä olisikin jo löytynyt.
Tunnet yhden köyhän, ja sen perusteella väität, että suurin osa köyhistä on noita holtittomia rahan käyttäjiä?
En väitä, että tämä koskisi kaikkia köhiä, mutta ei holtiton rahankäyttö ainakaan helpota köyhyyttä. Ihmiset tuntuvat olevan hyvin vihaisia, jos joku sanoo totuuden, jota he eivät itse mielellään tunnustaisi. Tässäkin tapauksessa ne ihmiset, jotka tunnistavat itsessään näitä holtittomia piirteitä, tuntuvat olevan vihaisia niille jotka asiasta mainitsevat.
Niukasti eläminen on taitolaji sekin, veikkaanpa että se ei onnistuisi kovin hyvin myöskään monelta nykyiseltä hyvätuloiselta, jos tulot yhtäkkiä romahtaisivat.
Köyhilläkin on oikeus lapsen hankkimiseen, ja yhteiskunnan on tuettava tätä oikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kerropa meille kaikille, miten köyhän pitäisi elää!
Jos on lemmikkieläin niin ei ole köyhä. Köyhällä ei ole lemmikkiin varaa.
Onko käyhällä uusi auto tai miljoonasunto, täh? Vai eikö köyhällä saa olla uutta hienoa autoa :)
Mikähän mahtaa olla lemmikkieläimen rahallinen arvo? Mulla ois hieno kissa, voisin vaihtaa uuteen hienoon autoon tai miljoona-asuntoon.
Oikeasti köyhällä ei ole varaa eläimen ylläpitoon, sillehän ei pelkät ruoat riitä vaan pitää hankkia myös rokotteet ja käyttää muutenkin eläinlääkärissä, jos lemmikki sattuu sairastumaan. Ei köyhällä ole varaa eläinlääkärin maksuihin!
Vierailija kirjoitti:
Niin, kerroppa tosiaan! Jos se ei meille tyhmille köyhille monilapsisille ole tullut jo viime päivinä selväksi. Voi mielen köyhyyttä, yrittäkää päästä hoitoon!
Vierailija kirjoitti:
Mitä köyhä saa sitten omistaa? Ei mitään?
Saa omistaa sen mihin on varaa. T. Eläinrakas yksinäinen, jolla ei resurssisyistä lemmikkiä
Jaaha. Eilinen SULJETTU köyhänpanetteluketju jatkuu siis tässä muodossa tänään. Mukavaa päivää vaan kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Jos on koira tai kissa niin ei tosiaankaan ole köyhä. Kaikkea muuta.
Lisäksi ko. eläimet on yhtä haitallisia kuin katumaasturi ja pieni perheauto.
Lihaa sisältävään lemmikkieläinten ruokaan pitäisi laittaa 100% ympäristövero. Olisi pitänyt laittaa jo eilen.
Ahaa. Eli kaksi kissaa jotka olen hankkinut töissä ollessani pitäisi nyt antaa pois, koska olen köyhä opiskelija? Ei luoja :D
Vierailija kirjoitti:
Ei se koira nyt välttämättä ole paha juttu, jos yhteiskunnan kannalta ajatellaan. (Lekurimaksuthan ja ruuat maksaa omistaja, ei sossu.) Itse asiassa koira voi olla hyvä asia. Itselläni oli koira ollessani työtön. Otin sen opiskelijana. Työttömänä se toi elämääni päivärytmin, ja koirapuistossa käynnit, missä tutustuin yhteen ihmiseen ja juteltiin paljon. Hän sitten oli jäämässä eläkkeelle, ja suositteli minua työnantajalleen. Kys. työnantaja oli jo ehtinyt varata siihen tyypin, mutta soitti tutulleen, jolla oli työntekijä jäämässä opintovapaalle. Eli siitä poiki myös työpaikka.
Koira ehkäisi tehokkaasti masennusta, kun oli pakko ulkoilla, kävellä kunnon lenkkejä ja nähdä ihmisiä. Pysyin siis hyvässä kunnossa ja virkeänä, eikä ollut lääkärille asiaa. Ei tarvittu masennuslääkettä, ei unilääkettä, eikä lääkäriäkään. (Flunssat podin kotona, mitäs työtön sitä sairaslomalappua hakemaan.) Oli joku, jolle päivisin jutella.
Tässä esimerkki siitä, mitä kaikkea hyvää eläin saa aikaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on lemmikkieläin niin ei ole köyhä. Köyhällä ei ole lemmikkiin varaa.
Onko käyhällä uusi auto tai miljoonasunto, täh? Vai eikö köyhällä saa olla uutta hienoa autoa :)
Mikähän mahtaa olla lemmikkieläimen rahallinen arvo? Mulla ois hieno kissa, voisin vaihtaa uuteen hienoon autoon tai miljoona-asuntoon.
Oikeasti köyhällä ei ole varaa eläimen ylläpitoon, sillehän ei pelkät ruoat riitä vaan pitää hankkia myös rokotteet ja käyttää muutenkin eläinlääkärissä, jos lemmikki sattuu sairastumaan. Ei köyhällä ole varaa eläinlääkärin maksuihin!
Siks mulla onkin koiralle vakuutus. Sen verran osaan kyllä säästää, että pystyn vuosittain maksamaan koiran n. 200e vakuutuksen. Näin ollen en ole ongelmissa, jos koira joutuukin isoon ja kalliiseen leikkaukseen. Muuten olen eläinlääkärissä käynyt vain rokotuttamassa koiran.
65, se köyhä koirallinen opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Köyhä saa käyttää tukensa ihan mihin haluaa.
Tottakai saa. Mutta ei tarvitse sitten koiranruokapussien keskellä ulista, että ei ole rahaa viedä 5 lasta Linnanmäelle kesällä tai rahaa syödä terveellisesti.
Sama kun minä keskituloisena kitisisin uudessa katumaasturissa, että auttakaa kun ei jäänyt rahaa maksaa vuokraa. Että tässä lennetään asunnottomaksi pienten lasten kanssa.
Köyhä on useimmiten köyhä, koska ei kykene kauaskantoiseen ajatteluun. Jos valitset tänään näin, mitä se tarkoittaa pidemmällä tähtäimellä ja vaikuttaa elintasoon pitkässä juoksussa.
Vierailija kirjoitti:
Niukasti eläminen on taitolaji sekin, veikkaanpa että se ei onnistuisi kovin hyvin myöskään monelta nykyiseltä hyvätuloiselta, jos tulot yhtäkkiä romahtaisivat.
Köyhilläkin on oikeus lapsen hankkimiseen, ja yhteiskunnan on tuettava tätä oikeutta.
Oikeus toki on. Ja yhteiskunta ei kiellä lapsen hankkimista, mutta ei yhteiskunnan kyllä mitenkään tarvitse tukea sitä lapsen hankkimista jos omat resurssit ei riitä. Tukee vaikka mieluummin sellaisten lisääntymistä jotka pystyvät lapsensa itse ruokkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa kun suurinosa näistä köyhistä on ihmisiä, jotka omilla valinnoillaan tekevät omasta tilanteestaan paljon pahemman mitä se olisi jos eläisivät niukasti työttömyydestä huolimatta. Tästä holtittomasta rahankäytöstä saattaa koitua maksuhäiriöitä, jotka vaikuttavat tulevaisuudessa todella raskaasti elämään vaikka työtä olisikin jo löytynyt.
Tunnet yhden köyhän, ja sen perusteella väität, että suurin osa köyhistä on noita holtittomia rahan käyttäjiä?
Valitettavasti ainakin itsellä riittää, että tunnen yhden köyhän joka pitää meteliä siitä ettei osaa käyttää rahaa - eikä edes tajua tätä. Ei, en todellakaan usko että kaikki köyhät olisivat hassaisivat rahansa turhuuksiin, mutta koska pieni vähemmistö pitää todella kovaa ääntä, niin mulla on mielikuva että tämä enemmistö on suurempi kuin onkaan
-ei aiempi
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä miksi niitä lemmikkejä pitää haalia älyttömästi. Joku iso rakki syö melkein saman verran kuin aikuinen mies. Sitten kun niitä on vielä vähintään kaksi niin meneehän sitä fyffeä lemmikkien ruokaan. Ja sama kissojen kanssa...on vaikka mitä kiipeily-, raapimis-, kiehnäämistelinettä ja nukkumakoria ja kissanhiekkalaatikkot ja kaupasta sheebat ja latzit ruoaksi jne.
Sama juttu tupakoinnin ja viinanjuonnin kanssa.
Lazthan on lähes halvinta mirrinruokaa mitä on.
Ohhoh! Mahtoiko edes marjoja kerätä?
Pitäiskö lapsetkin antaa pois jos rahat ei riitä elättämään? Mitä vielä, tehdään vaan lisää... Itsekin köyhä työtön ja mulle lemmikkejä, hankittu ennen työttömäksi jäämistä, niiden tarpeet menee omien edelle.
Epäsäännölliset tulot ovat köyhän suurin ongelma, ei aina niinkään tukien pienuus. Se vaikeuttaa budjetointia kun välillä joutuu sitkuttelemaan 6 viikkoa muutamalla satasella kun odottaa taas seuraavaa tukipäätöstä. Ja sitten saattaa tulla takautuvasti jotain, mutta siihen mennessä saattaa olla jo vähän heikossa kunnossa kaurapuurolla ja kananmunalla elämisen jäljiltä. Itseltäni on jäänyt lääkkeitä ostamatta välillä jne. Kaikkein vaikein tilanne oli kun tein osa-aikatöitä, tuet menevät jäihin ja kauhea selvitystyö niiden kanssa.
Kyllä köyhä voi mielestäni pitää lemmikkejä. Selvästi tämä mies tiedostaa, että koirien ruoat ovat häneltä itseltään pois ja se on valinta. Kyllä niillä tukirahoillakin pystyy valintoja tekemään ja jotain ostamaan, mutta sen pyöränrenkaan tai pyykkitelineen vuoro ei ehkä koskaan tule. Ja muutenkin, kuka sitä nyt ystävistään luopuu juuri silloin kun muutenkin menee huonosti?
Yrittäjien sosiaaliturva on häpeäpilkku Suomessa. Suomen tukijärjestelmä kannustaa olemaan kotona tekemättä mitään, mutta se tuskin on ihmisten vika. He vain yrittävät selviytyä.
Ei ole. Joka kolmannella on. Se ei ole suurin osa suomalaisista. Tarkkuuttaa heittoon.
http://tietotrendit.stat.fi/mag/article/60/