Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kätilö kysyy haluatko valita?

Vierailija
16.10.2016 |

Mitä olette mammat äitiysneuvoloiden asiakkaina itse mieltä tästä asiasta? Kumpi äitiysneuvolaan raskaudenseurantaan mielummin, kätilö vai terveydenhoitaja? Haluaisitteko mahdollisuuden valita?

https://www.facebook.com/katiloliitto/photos/a.805784186204079.10737418…

"#STM järjesti kuulemistilaisuuden "Sote- ja maakuntauudistus lasten, nuorten ja perheiden kannalta", jossa oli ministeri Juha Rehulan kyselytunti (mikä tarkalleen ottaen oli 36 minuutin mittainen). Myös @katiloliitto ja Pj @rytkoska oli valmistautunut kysymyksiin, mutta ministerillä oli kiire.

Nyt #kätilökysyy näin:

ARVOISA HERRA MINISTERI REHULA,

Kätilön työtä säätelee määrälliset EU-direktiivit raskauden seurannasta, terveydenhoitajilla näitä ei ole.
Silti Suomessa raskaana olevia hoitaa vähemmän koulutettu terveydenhoitaja sen sijaan että raskaana olevia hoitaisi laajan asiantuntemuksen omaava kätilö.

Suomalaiselle naiselle ei ole annettu oikeutta olla kätilön hoidossa raskauden aikana, kuten monessa maassa on. Esimerkiksi kaikissa muissa Pohjoismaissa äitiyshuollosta vastaa kätilö.
Kätilöt on ainoa ammattiryhmä, joiden osaamista emme hyödynnä raskaudenaikaisessa hoidossa – ja tämä on valtava ero muihin maihin verratuna.

Kätilöiden osaamista raskauden ajan seurannasta ja riskiraskauksien seulonnan osaamisesta säädellään ainoana ammattiryhmänä EU-direktiiveillä: jo opiskeluaikana tulee hoitaa 100 säännöllistä raskautta, 40 riskiraskautta, 40 synnytystä, 100 lapsivuoteista jne.

Eli siis EU-direktiivit määrittelevät, kenellä on osaaminen ja oikeus toteuttaa tätä hoitoa. Raskaudenajan hoito on oma erikoistumisalue raskauden suunnittelusta jälkitarkastukseen, jota EU-direktiivit ohjaa. Miksi tämä ei koske terveydenhoitajia?

Nyt olemme tilanteessa, jossa asiakkaat kokevat, että raskausajanhoidossa on ollut osaamisvajetta tällä saralla. Se näkyy meillä Suomessa selkeänä lisääntymisenä yksityisten kätilöjohtoisten neuvolapalveluiden käytössä - ja yritysten määrän lisääntymisenä.

Minkä vuoksi Te arvoisa ministeri olette rajaamassa äitiyshuollonpalveluita valinnanvapauden piiristä?

#kätilö #kätilötyö #kätilöliitto #sote #lapemuutos #kätilöenergiaa"

Kätilö kysyy haluatko valita?

Vaihtoehdot

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valinnan mahdollisuus on aina positiivinen asia! 

22/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Mitähän kätilöiden koulutukseen Suomessa kuuluu? Itse olin toisessa maassa synnytyslääkärin seurannassa, tuntui omituiselta tulla Suomeen ja jatkaa terveydenhoitajan kanssa. Olisin mielelläni ottanut kätilön ennemmin. Varsinkin, kun terveydenhoitajamme ei ollut kummoinen.

Miksei Suomessa ole mahdollisuutta synnytyslääkärin seurantaan? Vai olisiko kätilö "parempi vaihtoehto"? Ketkä Suomessa suorittavat rutiiniultraäänikuvauksen? 

Itselläni (kokenut) kätilö pelasti henkeni synnytyksessä, lääkäri olisi odottanut, mutta en tiedä oliko kyse enemmän kokemuksesta vai koulutuksesta.

http://opinto-opas-ops.metropolia.fi/index.php/fi/88094/fi/70307

Tuolta löytyy ainakin meidän koulumme kätilöiden opetussuunnitelma. Tuosta Opinnot-kohdasta löytyy kaikki opintojaksot ja kun niitä klikkaa niin kuvaus sisällöstä. Aluksi on tietysti noita sairaanhoitajatutkinnon osia ja sitten tuolla loppua kohti nuo kätilötyön osat. 

t. kätilöopiskelija

Kiitos! Opintonne on huomattavasti laajemmat kuin olin tajunnutkaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään kyllä terkoista, kätilö voisi olla sitten riskiraskauden seurannassa.

Meilläkin neuvolauraa takana 10 vuotta saman terkan kanssa, olisi kurjaa, jos 3 raskauden ajaksi pitäisi vaihtaa kätilöön, ja sitten taas terkkaan.

Terkka tuntee meidän perheen, meidän haasteet ja voimavarat. Tuntisiko kätilö? Terkka katselee laajemmalla silmällä asioita, ja osaa ottaa huomioon muutakin kuin odotuksen. Meillä on perheessä sisaruksia, isä ja äiti.

Vierailija
24/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kätilöillä on aika lailla vähän osaamista äidin yksilöllisestä kohtaamisesta. Kätilö näkee turhan usein äidin ainoastaan kohdunkannattelutelineenä, jonka hyvinvointi on tärkeää pelkästään syntymättömän lapsen takia. Henkinen puoli unohtuu kokonaan.

Kätilölle synnytyspelko on asia, jota ei yksinkertaisesti ole. Pelkäävä synnyttäjä on sama asia kuin mukavuudenhaluinen, vaikka edellinen lapsi olisi vammautunut synnytyksessä.

Meillä oli äitiysneuvolassa kätilö, joten valitettavan hyvin tiedän, millaista toiminta kätilövetoisesti on.

Minulla on kätilöstä ihan toisenlainen kokemus. Käytin tosin yksityistä äitiysneuvolaa, ja siellä kävin yhden ja saman kätilön vastaanotolla jokaisen neljän raskauden aikana. Ekassa raskaudessa kokeilin kyllä kunnallista neuvolaa, mutta se ei todellakaan vakuuttanut - totesin ekan käynnin jälkeen että sinne en enää uudelleen mene. :D

Yksityinen kätilö ei ollut edes kallis, ja huolestuneisiin kysymyksiini vastattiin puhelimitse myös iltaisin. Koin olevani turvallisissa käsissä.

Vierailija
25/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kätilöillä on aika lailla vähän osaamista äidin yksilöllisestä kohtaamisesta. Kätilö näkee turhan usein äidin ainoastaan kohdunkannattelutelineenä, jonka hyvinvointi on tärkeää pelkästään syntymättömän lapsen takia. Henkinen puoli unohtuu kokonaan.

Kätilölle synnytyspelko on asia, jota ei yksinkertaisesti ole. Pelkäävä synnyttäjä on sama asia kuin mukavuudenhaluinen, vaikka edellinen lapsi olisi vammautunut synnytyksessä.

Meillä oli äitiysneuvolassa kätilö, joten valitettavan hyvin tiedän, millaista toiminta kätilövetoisesti on.

Minulla on kätilöstä ihan toisenlainen kokemus. Käytin tosin yksityistä äitiysneuvolaa, ja siellä kävin yhden ja saman kätilön vastaanotolla jokaisen neljän raskauden aikana. Ekassa raskaudessa kokeilin kyllä kunnallista neuvolaa, mutta se ei todellakaan vakuuttanut - totesin ekan käynnin jälkeen että sinne en enää uudelleen mene. :D

Yksityinen kätilö ei ollut edes kallis, ja huolestuneisiin kysymyksiini vastattiin puhelimitse myös iltaisin. Koin olevani turvallisissa käsissä.

Ja tämähän tässä taitaa olla ideanakin että nuo yksityiset palvelut tulisi myös sote-uudistuksessa tulevan valinnanmahdollisuuden piiriin, eli tuon yksityisen kätilön palvelut voisi valita halutessaan samaan hintaan kun se kunnallinen terkka. Ja näköjään aika moni sen kätilön valitsisi.

Vierailija
26/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö.

Vierailija
27/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemusta molemmista ja uudelleen valitsisin ehdottomasti kätilön. Ammattitaidossa ja -tiedossa ihan huima ero.

Vierailija
28/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen ainakin ollut erittäin tyytyväinen terveydenhoitajiin. Terkat osaa kyllä hoitaa raskanaaolevia, seurata heidän tilaansa jne siinä ei ole mitään ongelmia. Terveydenhoitaja voi laittaa asiakkaalle lähetteen pelkopolille yms jos näkee sille tarvetta. Terveydenhoitaja kohtaa raskaanaolevan naisen asiakkaana kun taas kätilö kohtaa raskaana olevan naisen jonain h*lvetin synnytyskoneena! Muutenkin ahdistun aina kätilöiden lähettyvillä, terkkareiden kanssa ollut rennompi meininki.

Vierailija
29/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti jotkut kätilöt eivät osaa kohdata aidosti synnytyspelkoisia naisia tai sektiota haluavia naisia. Tämän takia pidän terveydenhoitajaa parempana, on puolueettomampi. Riskiraskauksissa voisi kyllä olla kätilö.

Kannattaa muistaa että terkoilla on aika laaja osaamisen kirjo myöskin, osaavat kartoittaa hyvin raskaanaolevan elämäntilanteen ja terveyden kokonaisvaltaisesti, yleiset voimavarat ja jaksamisen.

Vierailija
30/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa äitiysnauvolassa on kätilö jälkitarkastukseen asti. En edes tiennyt, että voisi olla terkkari? Lastenneuvolassa sitten luonnollisesti terkkari hoitaa.

Vierailija
31/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kunnassa äitiysnauvolassa on kätilö jälkitarkastukseen asti. En edes tiennyt, että voisi olla terkkari? Lastenneuvolassa sitten luonnollisesti terkkari hoitaa.

Suurimmassa osassa paikoissa on terkka. Minä olisin kyllä kaivannut kätilön tukea jo ennen synnytyssalia.

Vierailija
32/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se näin 3. Vuoden th-opiskelijana tämä raskauden seuranta ja äitiysneuvola tuntuu TODELLA suurelta vastuulta. Siksipä luenkin itseni myös kätilöksi. Koen, ettei 5 op:n kurssi ja 6 viikon harjoittelu riitä tuomaan riittävää osaamista. Sori opettajat.

Vierailija
33/56 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se näin 3. Vuoden th-opiskelijana tämä raskauden seuranta ja äitiysneuvola tuntuu TODELLA suurelta vastuulta. Siksipä luenkin itseni myös kätilöksi. Koen, ettei 5 op:n kurssi ja 6 viikon harjoittelu riitä tuomaan riittävää osaamista. Sori opettajat.

Minä näen itse myös tulevaisuuden unelmatyöpaikkanani äitiysneuvolan, mutta koin myös että haluan asiasta paljon enemmän tietoa, hain opiskelemaan kuitenkin kätilöksi. Jos tällä koulutuksella en valmistuttuani neuvolaan pääse, varmaan luen perään sen th-tutkinnon nimen vuoksi, mutta kätilötutkinnosta saa kyllä paljon paremmat tiedot nimenomaan tästä osasta, raskaanaolevan hoidosta ja raskauden seurannasta.

t. Kätilöopiskelija

Vierailija
34/56 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä näen itse myös tulevaisuuden unelmatyöpaikkanani äitiysneuvolan, mutta koin myös että haluan asiasta paljon enemmän tietoa, hain opiskelemaan kuitenkin kätilöksi. Jos tällä koulutuksella en valmistuttuani neuvolaan pääse, varmaan luen perään sen th-tutkinnon nimen vuoksi, mutta kätilötutkinnosta saa kyllä paljon paremmat tiedot nimenomaan tästä osasta, raskaanaolevan hoidosta ja raskauden seurannasta.

t. Kätilöopiskelija

Suurimmassa osassa kuntia ja kaupunkeja äitiys-ja lastenneuvola on yhdessä ja vaaditaan th-tutkinto. Jotenka 2-vuotta lisäopintoja kätilötutkinnon päälle. Mulla se tulee olee 2-2,5 v en ole ihan varma, kun en ole vielä ottanut selvää. Saliharkat kuitenkin aika pitkät ja käsittääkseni sen myötä kätilöopinnot olisivat ainakin 2 vuotta tuon 4-vuotisen koulutuksen päälle. Th-opisk.

Vierailija
35/56 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan eniten tykkäisin siitä, että äitiys- ja lastenneuvolassa olisi yksi terveydenhoitaja, mutta loppuraskaudessa, tai esim. raskauden puolivälin jälkeen, osa käynneistä voisi olla kätilön luona.

Näin saisi edut molemmista, lastenneuvolassa olisi jo tuttu terkka mutta synnytyksen lähestyessä saisi vähän erityisempää ja henkilökohtaisempaa tukea siihen.

Meillä ainakin lääkärikäynnit oli aika turhia sisään-ulos -rykäisyjä (n 10min, eikä todella tehty mitään erityistä...), joten ainakin ne voisi korvata pidemmällä käynnillä kätilön luokse. Olisi ollut varmasti hyödyllisempi. Meillä ne taisi olla rv 16 ja 26. Siihen vielä kätilökäynnit esim. rv 30-32 ja 36-38 niin johan olisi hyvää tukea.

Lääkäriaikoja sitten olisi tarjolla tarvittaessa.

Vierailija
36/56 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti jotkut kätilöt eivät osaa kohdata aidosti synnytyspelkoisia naisia tai sektiota haluavia naisia. Tämän takia pidän terveydenhoitajaa parempana, on puolueettomampi. Riskiraskauksissa voisi kyllä olla kätilö.

Kannattaa muistaa että terkoilla on aika laaja osaamisen kirjo myöskin, osaavat kartoittaa hyvin raskaanaolevan elämäntilanteen ja terveyden kokonaisvaltaisesti, yleiset voimavarat ja jaksamisen.

Mulla on erilainen kokemus sekä pelkopolilta että neuvolasta, missä meillä on kätilö.

Vierailija
37/56 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että meillä on valmistumassa äitiysneuvolatyöhän todella motivoituneita th-kätilöitä! Th-kätilön äitiysneuvolassa käyneenä en voi kuin sanoa, että siitä kätilön koulutuksesta on todellakin aivan huomattava etu. Kun kävin itse viimeistä kertaa äitiysneuvolassa, kätilö-th kertoi, että hän käy koulutusta, joka mahdollistaa jälkitarkastuksen tekemisen. Todellakin luottaisin enemmän koko raskautta seuranneen henkilön jälkitarkastukseen! Kätilö on vielä naisen alapään asiantuntija, toisin kuin tk-lääkäri. Meidän th-kätilö on lisäksi seksuaalineuvoja, joten sekin puoli tulee siinä.

Vierailija
38/56 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en nyt kuitenkaan menisi yhden kätilökokemuksen takia yleistämään noin, huonoja yksilöitä on varmasti molemmissa ammattiryhmissä mutta kyllä itse kokisin kätilöillä yleisesti ottaen olevan paremmat valmiudet nimenomaan raskauden seurantaan.

Miten niin? Äiti punnitsee itse itsensä, katsoo stikseillä virtsan sokerin ja valkuaisen ja kerto kätilölle, mitä on syönyt. Ei siinä mitään valmiuksia tarvita.

Voi herrajestas sentään, kyllähän niitä terkkoja 4 vuotta ja kätilöitä 4,5 vuotta juuri tuon takia koulutetaankin... Haloo nyt taas, valot päälle!

No kerro ihmeessä, että mitä siellä neuvolassa sitten sinulle on tarjolla. Minulle ekalla kerralla verikoe ja nippu esitteitä kouraan, seuraavilla kerroilla itse punnitsin, itse katsoin virtsasta valkuaisen ja sokerin ja sen jälkeen kätilälle, joka mittasi vatsan ja antoi nipun esitteitä. Yhdellä kerralla kyseli jotain parisuhteesta. Ei sydänäänten kuuntelua, ei ultraa. Kun ei ehtinyt ja vauva tuntui potkivan mukavasti.

Ilman koulutusta osaisin käyttää mittanauhaa minäkin.

Vierailija
39/56 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Kätilöopiskelija

Suurimmassa osassa kuntia ja kaupunkeja äitiys-ja lastenneuvola on yhdessä ja vaaditaan th-tutkinto. Jotenka 2-vuotta lisäopintoja kätilötutkinnon päälle. Mulla se tulee olee 2-2,5 v en ole ihan varma, kun en ole vielä ottanut selvää. Saliharkat kuitenkin aika pitkät ja käsittääkseni sen myötä kätilöopinnot olisivat ainakin 2 vuotta tuon 4-vuotisen koulutuksen päälle. Th-opisk.

Sairaanhoitaja-pohjaisena (eli kätilö tai th-tutkinto alla), th-linja kestää 1 vuoden, ja kätilölinja 1,5 vuotta. Kestot löytyy AMK:jen sivuilta. 

Vierailija
40/56 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Kätilöopiskelija

Sairaanhoitaja-pohjaisena (eli kätilö tai th-tutkinto alla), th-linja kestää 1 vuoden, ja kätilölinja 1,5 vuotta. Kestot löytyy AMK:jen sivuilta. 

Aika jännä. Meidän ryhmässä opiskelee kätilö ja aloitti tässä ryhmässä 3. vuoden alussa, eli opiskelee 2 vuotta meidän kanssa. Koulukohtaista? Th-opisk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä