Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kätilö kysyy haluatko valita?

Vierailija
16.10.2016 |

Mitä olette mammat äitiysneuvoloiden asiakkaina itse mieltä tästä asiasta? Kumpi äitiysneuvolaan raskaudenseurantaan mielummin, kätilö vai terveydenhoitaja? Haluaisitteko mahdollisuuden valita?

https://www.facebook.com/katiloliitto/photos/a.805784186204079.10737418…

"#STM järjesti kuulemistilaisuuden "Sote- ja maakuntauudistus lasten, nuorten ja perheiden kannalta", jossa oli ministeri Juha Rehulan kyselytunti (mikä tarkalleen ottaen oli 36 minuutin mittainen). Myös @katiloliitto ja Pj @rytkoska oli valmistautunut kysymyksiin, mutta ministerillä oli kiire.

Nyt #kätilökysyy näin:

ARVOISA HERRA MINISTERI REHULA,

Kätilön työtä säätelee määrälliset EU-direktiivit raskauden seurannasta, terveydenhoitajilla näitä ei ole.
Silti Suomessa raskaana olevia hoitaa vähemmän koulutettu terveydenhoitaja sen sijaan että raskaana olevia hoitaisi laajan asiantuntemuksen omaava kätilö.

Suomalaiselle naiselle ei ole annettu oikeutta olla kätilön hoidossa raskauden aikana, kuten monessa maassa on. Esimerkiksi kaikissa muissa Pohjoismaissa äitiyshuollosta vastaa kätilö.
Kätilöt on ainoa ammattiryhmä, joiden osaamista emme hyödynnä raskaudenaikaisessa hoidossa – ja tämä on valtava ero muihin maihin verratuna.

Kätilöiden osaamista raskauden ajan seurannasta ja riskiraskauksien seulonnan osaamisesta säädellään ainoana ammattiryhmänä EU-direktiiveillä: jo opiskeluaikana tulee hoitaa 100 säännöllistä raskautta, 40 riskiraskautta, 40 synnytystä, 100 lapsivuoteista jne.

Eli siis EU-direktiivit määrittelevät, kenellä on osaaminen ja oikeus toteuttaa tätä hoitoa. Raskaudenajan hoito on oma erikoistumisalue raskauden suunnittelusta jälkitarkastukseen, jota EU-direktiivit ohjaa. Miksi tämä ei koske terveydenhoitajia?

Nyt olemme tilanteessa, jossa asiakkaat kokevat, että raskausajanhoidossa on ollut osaamisvajetta tällä saralla. Se näkyy meillä Suomessa selkeänä lisääntymisenä yksityisten kätilöjohtoisten neuvolapalveluiden käytössä - ja yritysten määrän lisääntymisenä.

Minkä vuoksi Te arvoisa ministeri olette rajaamassa äitiyshuollonpalveluita valinnanvapauden piiristä?

#kätilö #kätilötyö #kätilöliitto #sote #lapemuutos #kätilöenergiaa"

Kätilö kysyy haluatko valita?

Vaihtoehdot

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se näin 3. Vuoden th-opiskelijana tämä raskauden seuranta ja äitiysneuvola tuntuu TODELLA suurelta vastuulta. Siksipä luenkin itseni myös kätilöksi. Koen, ettei 5 op:n kurssi ja 6 viikon harjoittelu riitä tuomaan riittävää osaamista. Sori opettajat.

Minä näen itse myös tulevaisuuden unelmatyöpaikkanani äitiysneuvolan, mutta koin myös että haluan asiasta paljon enemmän tietoa, hain opiskelemaan kuitenkin kätilöksi. Jos tällä koulutuksella en valmistuttuani neuvolaan pääse, varmaan luen perään sen th-tutkinnon nimen vuoksi, mutta kätilötutkinnosta saa kyllä paljon paremmat tiedot nimenomaan tästä osasta, raskaanaolevan hoidosta ja raskauden seurannasta.

t. Kätilöopiskelija

Suurimmassa osassa kuntia ja kaupunkeja äitiys-ja lastenneuvola on yhdessä ja vaaditaan th-tutkinto. Jotenka 2-vuotta lisäopintoja kätilötutkinnon päälle. Mulla se tulee olee 2-2,5 v en ole ihan varma, kun en ole vielä ottanut selvää. Saliharkat kuitenkin aika pitkät ja käsittääkseni sen myötä kätilöopinnot olisivat ainakin 2 vuotta tuon 4-vuotisen koulutuksen päälle. Th-opisk.

Sairaanhoitaja-pohjaisena (eli kätilö tai th-tutkinto alla), th-linja kestää 1 vuoden, ja kätilölinja 1,5 vuotta. Kestot löytyy AMK:jen sivuilta. 

Aika jännä. Meidän ryhmässä opiskelee kätilö ja aloitti tässä ryhmässä 3. vuoden alussa, eli opiskelee 2 vuotta meidän kanssa. Koulukohtaista? Th-opisk.

Ai valmis kätilö vai kolmannen vuoden kätilöopiskelija? Ehkäpä jos on valmis kätilö niin tekee sitten vain ne kurssit mitä tarvii mutta siinä kahdessa vuodessa, koska ihan yleisesti kyllä sairaanhoitajapohjainen th-tutkinto kestää vain vuoden, ja ne ovat yleensä monimuotoja. Samoin sh-pohjainen kätilötutkinto, monimuototutkinto ja kesto 1,5 vuotta. Mutta ehkä sitten pidempään jos menee vaan tavalliseen ryhmään mukaan ns kesken kaiken? 

Vierailija
42/56 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, että tällainen oikein objektiivinen ennakkoasenteilla ladattu kysely?

Suomen neuvolajärjestelmä on vissiin ap:n mielestä huono, vaikka muu maailma yrittää ottaa juuri siitä malli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se näin 3. Vuoden th-opiskelijana tämä raskauden seuranta ja äitiysneuvola tuntuu TODELLA suurelta vastuulta. Siksipä luenkin itseni myös kätilöksi. Koen, ettei 5 op:n kurssi ja 6 viikon harjoittelu riitä tuomaan riittävää osaamista. Sori opettajat.

Minä näen itse myös tulevaisuuden unelmatyöpaikkanani äitiysneuvolan, mutta koin myös että haluan asiasta paljon enemmän tietoa, hain opiskelemaan kuitenkin kätilöksi. Jos tällä koulutuksella en valmistuttuani neuvolaan pääse, varmaan luen perään sen th-tutkinnon nimen vuoksi, mutta kätilötutkinnosta saa kyllä paljon paremmat tiedot nimenomaan tästä osasta, raskaanaolevan hoidosta ja raskauden seurannasta.

t. Kätilöopiskelija

Suurimmassa osassa kuntia ja kaupunkeja äitiys-ja lastenneuvola on yhdessä ja vaaditaan th-tutkinto. Jotenka 2-vuotta lisäopintoja kätilötutkinnon päälle. Mulla se tulee olee 2-2,5 v en ole ihan varma, kun en ole vielä ottanut selvää. Saliharkat kuitenkin aika pitkät ja käsittääkseni sen myötä kätilöopinnot olisivat ainakin 2 vuotta tuon 4-vuotisen koulutuksen päälle. Th-opisk.

Sairaanhoitaja-pohjaisena (eli kätilö tai th-tutkinto alla), th-linja kestää 1 vuoden, ja kätilölinja 1,5 vuotta. Kestot löytyy AMK:jen sivuilta. 

Aika jännä. Meidän ryhmässä opiskelee kätilö ja aloitti tässä ryhmässä 3. vuoden alussa, eli opiskelee 2 vuotta meidän kanssa. Koulukohtaista? Th-opisk.

Ai valmis kätilö vai kolmannen vuoden kätilöopiskelija? Ehkäpä jos on valmis kätilö niin tekee sitten vain ne kurssit mitä tarvii mutta siinä kahdessa vuodessa, koska ihan yleisesti kyllä sairaanhoitajapohjainen th-tutkinto kestää vain vuoden, ja ne ovat yleensä monimuotoja. Samoin sh-pohjainen kätilötutkinto, monimuototutkinto ja kesto 1,5 vuotta. Mutta ehkä sitten pidempään jos menee vaan tavalliseen ryhmään mukaan ns kesken kaiken? 

Joo valmis klö on. Varmaankin sit niin, että sen vuoksi pidempään. Mutta sehän on positiivista, että 30op:n hankkiminen kestää vähemmän aikaa! Th-opisk.

Vierailija
44/56 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Kätilöopiskelija

Joo valmis klö on. Varmaankin sit niin, että sen vuoksi pidempään. Mutta sehän on positiivista, että 30op:n hankkiminen kestää vähemmän aikaa! Th-opisk.

30op hankkimiseen menee puoli vuotta.

Ohis

Vierailija
45/56 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Kätilöopiskelija

Metropoliassa sh-pohjainen (tai th) kätilötutkinto on laajuudeltaan 120op eli 2v ja sh-pohjainen (tai kätilö) th-tutkinto 90ov eli 1,5 vuotta. Näin ainakin lukee nettisivuillansa.

Vierailija
46/56 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin kätilö, mutta kyllä se ihminen tittelin takana on tärkeämpi.

Itse kaipaisin neuvoloihin yksinkertaisia ultralaitteita sikiön tarkasteluun, nimim yllärinä perätila vaikka tunnusteltu edellisenä päivänä raivotarjontaiseksi

Vierailija
47/56 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen neuvolajärjestelmä on vissiin ap:n mielestä huono, vaikka muu maailma yrittää ottaa juuri siitä malli.

Suomen järjestelmä on niin hyvä, koska se on maailman vanhimpia, se on erittäin hyvin tavoittava ja siinä on aina käytetty porkkanaa eikä keppiä.

Järjestelmä tuskin mitenkään heikentyy, jos sitä toteuttamassa ruohonjuuritasolla on aiempaa koulutetumpia ihmisiä.

Vierailija
48/56 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitaja. Minusta ovat päteviä, onhan heillä varmasti monella paljon lisäkoulutusta juurikin neuvolatyöstä. Minusta on myös hyvä että hoitosuhde jatkuu terveydenhoitajan kanssa parhaimmillaan plussatestistä sinne asti saakka kun lapsi neuvolapalveluja käyttää. Inhottaa jo tk:ssa se kun vastassa on aina uusi lääkäri/hoitaja vaikka asioisit saman vaivan vuoksi.

Vierailija
49/56 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahden äiti kirjoitti:

Terveydenhoitaja. Minusta ovat päteviä, onhan heillä varmasti monella paljon lisäkoulutusta juurikin neuvolatyöstä. Minusta on myös hyvä että hoitosuhde jatkuu terveydenhoitajan kanssa parhaimmillaan plussatestistä sinne asti saakka kun lapsi neuvolapalveluja käyttää. Inhottaa jo tk:ssa se kun vastassa on aina uusi lääkäri/hoitaja vaikka asioisit saman vaivan vuoksi.

Jännä miten erilailla ihmiset näkevät tämänkin asian, itselle ei ole niin väliä onko ihminen kenen kanssa asioin juuri se sama, kunhan on asiantunteva ja tutustunut potilastietoihini. Koska kyllä niistä potilastiedoista näkee millainen tapaus on kysymyksessä. Minua ei henkilökohtaisesti juuri haittaisi vaikka joka vastaanottokerralla neuvolassa olisi eri kätilö. Tähän saattaa toki vaikuttaa se että itse olen töissä sairaalassa ja hoidan päivittäin monia eri potilaita joten tiedän itse pystyväni hoitamaan potilaat hyvin kunhan heidän asiat on hyvin kirjattu. 

Vierailija
50/56 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen järjestelmä on niin hyvä, koska se on maailman vanhimpia, se on erittäin hyvin tavoittava ja siinä on aina käytetty porkkanaa eikä keppiä.

Järjestelmä tuskin mitenkään heikentyy, jos sitä toteuttamassa ruohonjuuritasolla on aiempaa koulutetumpia ihmisiä.

Vierailija
51/56 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faktoilla ladattu kysely. =)

Vierailija
52/56 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilöliittohan haluaa, että synnyttäjät eivät saisi kivunlievitystä, koska kipu kuuluu synnytykseen, vasta sen kokeminen tekee äidiksi. Todellisuudessa he pelkäävät, että kipulääkkeiden ansiosta synnyttäjät olisivat enemmän omillaan ja toipuisivat nopeammin, jolloin kätilöiden ammattikunnan ammatillinen osaaminen voitaisiin monessa kohdassa kyseenalaistaa.

Minulla oli äitiysneuvolassa kätilö, joka hehkutti koko alkuraskauden ajan, miten ainutlaatuinen kaksossynnytys minua odotti, miten hienoa olisi saattaa kaksi lasta maailmaan ilman kipulääkitystä, vauvathan olisi niin pieniä syntyessään ja vastasyntyneiden teho siinä lähellä, joten turvallistakin se olisi. Kun kerroin, että tulossa on sektio, sain moneen kertaan kuulla saarnan siitä, miten vaarannan lapseni alusta alkaen luonnottomalla syntytavalla. Kaksi perätilassa olevaa vauvaa oli minun ja lääkärini mielestä liian suuri riski, mutta kätilö piti asiaa mielenkiintoisena haasteena.

Vierailija
53/56 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kätilöliittohan haluaa, että synnyttäjät eivät saisi kivunlievitystä, koska kipu kuuluu synnytykseen, vasta sen kokeminen tekee äidiksi. Todellisuudessa he pelkäävät, että kipulääkkeiden ansiosta synnyttäjät olisivat enemmän omillaan ja toipuisivat nopeammin, jolloin kätilöiden ammattikunnan ammatillinen osaaminen voitaisiin monessa kohdassa kyseenalaistaa.

Minulla oli äitiysneuvolassa kätilö, joka hehkutti koko alkuraskauden ajan, miten ainutlaatuinen kaksossynnytys minua odotti, miten hienoa olisi saattaa kaksi lasta maailmaan ilman kipulääkitystä, vauvathan olisi niin pieniä syntyessään ja vastasyntyneiden teho siinä lähellä, joten turvallistakin se olisi. Kun kerroin, että tulossa on sektio, sain moneen kertaan kuulla saarnan siitä, miten vaarannan lapseni alusta alkaen luonnottomalla syntytavalla. Kaksi perätilassa olevaa vauvaa oli minun ja lääkärini mielestä liian suuri riski, mutta kätilö piti asiaa mielenkiintoisena haasteena.

Höpöhöpö, nyt on kyllä sinulla erikoiset kuvitelmat! 

Vierailija
54/56 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puollan valitsemista. :)

Vierailija
55/56 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö.

Vierailija
56/56 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaiken muunkin saa valita niin tottakai tämänkin, ja veikkaanpa että suurin osa kätilön vastaanotolla silloin on. Tiedän itse miten vähän terveydenhoitajakoulutus tähän tarjoaa tietoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä