"Kiitos hakemuksestanne. Saimme 204 hakemusta"
Huh. Hain työpaikkaa, johon vaatimuksena soveltuva korkeakoulututkinto. En ole kymmeneen vuoteen hakenut töitä. Minulla on vakituinen työpaikka, mutta uusi työ kiinnostaisi. Tämä paikka vaikutti kiinnostavalta, mutta näytti kiinnostavan aika montaa muutakin. Paikkaa haki 204 hakijaa. Tämä kaiketi aika tavallista nykyään, mutta silti hämmästyin!
Kommentit (193)
Yksityiseltä ei palkata valtiolle lähinnä siksi että valtiolla se toiminta on uskomattoman tehotonta, johto huonoa jne. Paljon kirjoittamattomia sääntöjä ja työote on todella löysä.
Vierailija kirjoitti:
Yksityiseltä ei palkata valtiolle lähinnä siksi että valtiolla se toiminta on uskomattoman tehotonta, johto huonoa jne. Paljon kirjoittamattomia sääntöjä ja työote on todella löysä.
Jaa. Jos noin on niin eikö sitten olisi juuri fiksua palkata juuri yksityiseltä? Veikkaan että olet katkera yksityisen puolen tyyppi joka ei ol koskaan ollut julkisella puolella oikeasti töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pari kertaa setvinyt hakija kasaa, ei sillä oikeasti ole merkitystä onko hakijoita 50-200, uskon että saman verran on ns varteen otettavia. Uskomattoman moni aloittaa hakemuksen " Olen 28 v naimisissa oleva nainen/ olen 55v vuotias mutta harrastan tanssia enkä ole koskaan pois töistä/ olen blaablaablaa ja vaimoni on tietokonealalla" , eli tästä valitettavasti helposti karsiutuu nämä kenellä ei ole hakemusta silmäilemällä mitään annettavaan yrityksen tulokseen, tämä ei välttämättä ole näin ja jos ei hakijoita olisi 200 näistäkin varmaan puhuttamalla löytäisi jotain relevanttia osaamista, mutta kun sitä relavanttia osaamista osataan laittaa siihen hakemukseen, ei tämmöisellä saatteella pääse haastatteluun. Seuraavan erän voi rankata pois sillä että ei ole yhtään relevanttia kokomusta/koulusta , sitten ollaan jo pienehkössä määrässä: tässä vaiheessa valittavasti karsiutuu jos palkka pyyntö on 1-2k enemmän kk kuin mitä ajateltu vaikka olisi millaiset paperit. Sitten loput, ehkä 10 kpl lähdetään lukemaan tarkkaa sitä CVtä ja katsomaan mitä on tehty , ja siihen pinoon pääsee kun on hyvä saatekirje jossa puhutaan jostain muusta kuin omasta elämästä, palkkatoive on ok, ja kokemusta sekä jotain alan koulutusta.
AP jatkaa tähän: Onko näin? Oma työhakemukseni alkaa myös itseni esittelyllä ja muutamalla lyhyellä lauseella elämäntilanteestani (en nyt sentään harrastuksiani). Siitä siirryn sitten kokemukseen ja osaamiseen. Olen tämän mallin "kopioinut" mieheni työhakemuksesta, ja hän on ollut varsin menestyksekäs työnhaussa. Juuri nappasi entistä paremman pestin. Olen myös itse rekrytoinut nykytyössäni aika paljon. Aika moni hakemus alkaa kutakuinkin esimerkkisi tavoin enkä itse ole näitä hakemuksia heittänyt roskakoriin...
Jättäisin iän ja sen oletko naimisissa / onko lapsia pois - näillä ei ole mitään merkitystä itse työn ja osaamisen kannalta
Hei ap, en ole rekryammattilainen mutta olen menestyksekkäästi laatinut paljon hakemuksia. :) Ehdottaisin että aloittaisit hakemuksesi esim näin: "Olen vuonna 2013 valmistunut laivanrakennuksen diplomi-insinööri ja työskentelen tällä hetkellä Turun telakalla suunnittelemassa risteilyaluksia. Haen tarjoamaanne työtä sillä määräaikainen työni Turussa päättyy lokakuussa 2016." Ehkä saat kiinni esimerkistäni. :P Eli kärkeen koulutus ja nykytilanne ja miksi haet paikkaa. Tsemppiä työnhakuun!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pari kertaa setvinyt hakija kasaa, ei sillä oikeasti ole merkitystä onko hakijoita 50-200, uskon että saman verran on ns varteen otettavia. Uskomattoman moni aloittaa hakemuksen " Olen 28 v naimisissa oleva nainen/ olen 55v vuotias mutta harrastan tanssia enkä ole koskaan pois töistä/ olen blaablaablaa ja vaimoni on tietokonealalla" , eli tästä valitettavasti helposti karsiutuu nämä kenellä ei ole hakemusta silmäilemällä mitään annettavaan yrityksen tulokseen, tämä ei välttämättä ole näin ja jos ei hakijoita olisi 200 näistäkin varmaan puhuttamalla löytäisi jotain relevanttia osaamista, mutta kun sitä relavanttia osaamista osataan laittaa siihen hakemukseen, ei tämmöisellä saatteella pääse haastatteluun. Seuraavan erän voi rankata pois sillä että ei ole yhtään relevanttia kokomusta/koulusta , sitten ollaan jo pienehkössä määrässä: tässä vaiheessa valittavasti karsiutuu jos palkka pyyntö on 1-2k enemmän kk kuin mitä ajateltu vaikka olisi millaiset paperit. Sitten loput, ehkä 10 kpl lähdetään lukemaan tarkkaa sitä CVtä ja katsomaan mitä on tehty , ja siihen pinoon pääsee kun on hyvä saatekirje jossa puhutaan jostain muusta kuin omasta elämästä, palkkatoive on ok, ja kokemusta sekä jotain alan koulutusta.
Nyt sitten kerrot miten se hakemus aloitetaan oikein Sinun mielestäsi! Työkkärin kursseilla, kouluissa ja tutkinnoissa opastetaan aloittamaan hakemus juuri noin. Kaikki siis opastavat väärin :(
Voinko siis aloittaa räväkästi: Moi mä on Se-ja-Se, tuun teille töihin. Vai miten tässä kuuluisi toimia. Entäs palkkatoive? Firma on ajatellut x-summaa ja mä reilusti enemmän. Paljastanko tämän heti hakemuksessa vai vasta haastattelussa?
Vierailija kirjoitti:
Huh. Hain työpaikkaa, johon vaatimuksena soveltuva korkeakoulututkinto. En ole kymmeneen vuoteen hakenut töitä. Minulla on vakituinen työpaikka, mutta uusi työ kiinnostaisi. Tämä paikka vaikutti kiinnostavalta, mutta näytti kiinnostavan aika montaa muutakin. Paikkaa haki 204 hakijaa. Tämä kaiketi aika tavallista nykyään, mutta silti hämmästyin!
Ärsyttää kun pitää työttömänä taistella työpaikoista tämmöisten kanssa joilla on jo työpaikka. VArsinkin kun niitä muita hakijoita on mun alalla lähestulkoon aina se parisataa. Se ei sulle oo yhtä kova paikka jos jää työpaikka saamatta kuin mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin kyllä aina aloitan hakemuksen kaikkein olennaisimmilla tiedoilla. Eikö se ole ihan perusjuttu kun tekee hakemusta,? Halutessa ne muut tiedot sitten jonnekin loppuun.
Ensimmaiseen lauseeseen syy miksi sinut pitaisi palkata " lahihoitaja 5v kokemuksella ccx , ccc ja xx. Parhaimmat tulokset vvv, jhjj, kkju tehtivien hoidosta. Tulevaisuudessa oma mielenkiinto bhgf, ja tavoitteena &;5))" , tämmôinen in helppo lisätä haastateltavien pinoon, ei se ole rakettitiedettä. Ja monessa paikassa rekryä hoitaa esim osaston esimies, ei rekrytoinnin ammattilainen, tai jopa esimiehen assari käy sadat meilit läpi.
Mä aloittaisin hakemuksen niistä lähtökohdista, että mitä annettavaa minulla on palkkaajalle. Se ei ole sama kuin koulutuksen ja kokemuksen listaaminen. Tämä vasta lyhyesti toiseen kappaleeseen. Viimeiseen omat tavoitteet ja tulevaisuuden kehitystoiveet.
Harrastukset ja työnulkopuoliset mielenkiinnokohteet listaan lyhyesti CV:n viimeisessä osassa. Olenhan ihminen enkä kone. Aloitan CV:n tiivistelmällä primääritaidoista joten rekrytoija saa muutamassa sekunnissa yleiskuvan minusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten kerrot miten se hakemus aloitetaan oikein Sinun mielestäsi! Työkkärin kursseilla, kouluissa ja tutkinnoissa opastetaan aloittamaan hakemus juuri noin. Kaikki siis opastavat väärin :(
Voinko siis aloittaa räväkästi: Moi mä on Se-ja-Se, tuun teille töihin. Vai miten tässä kuuluisi toimia. Entäs palkkatoive? Firma on ajatellut x-summaa ja mä reilusti enemmän. Paljastanko tämän heti hakemuksessa vai vasta haastattelussa?
Työhakemus pitää aloittaa rekrytoinnin kannalta olennaisilla tiedoilla. Jos hakijan mielestä hänen ikänsä, sukupuolensa, siviilisäätynsä ja perhetilanteensa ovat työnteon kannalta olennaisimpia, se kertookin hakijasta aivan riittävästi. Olennaista on siis, millainen ammattilainen olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kun pitää työttömänä taistella työpaikoista tämmöisten kanssa joilla on jo työpaikka. VArsinkin kun niitä muita hakijoita on mun alalla lähestulkoon aina se parisataa. Se ei sulle oo yhtä kova paikka jos jää työpaikka saamatta kuin mulle.
Niin, että jos oot kerran onnistunut jonkun työpaikan saamaan, sitä ei saisi sitten koskaan enää vaihtaa, vai? Koska aina on joku työtön, joka tarvitsisi sitä paikkaa enemmän kuin sinä?
Tykitä heti ne vahvuudet siihen alkuun että lukija kiinnostuu sinusta. Houkuttele lukemaan ja tarjoa jotain mihin muut eivät pysty. Näin sen pitäisi mennä. Kuitenkin jos on edellinen työpaikka ollut tarpeeksi raflaavan ja hyvämaineisen kuuloinen tai vaikka kilpailija niin huonommallakin hakemuksella ja paskalla osaamisella pääsee pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja valitsee työpaikkaan sopivimman henkilön. Rekrytoinnin peruste ei ole se, että joku on työtön. Kun jo töissä oleva hakee paikkaa, hänen entinen paikkansa vapautuu.
Sen sijaan, että keräät herneet nenääsi siitä, että töissä oleva haluaa vaihtaa työpaikkaa, sinun olisi syytä miettiä, miksi juuri sinut kannattaisi palkata. Myös työttömänä voi kehittää osaamistaan ja opiskella vaikka työväenopistossa tai avoimessa yliopistossa jotain, josta on hyötyä työllistymisessä.
Mun hakemuksesta löytyy aina se juttu, missä olen parempi kuin muut. Nyt syksyllä olen hakenut kuutta työpaikkaa. Viidessä olen ollut haasttalussa ja neljän yrityksen kanssa jatketaan uusilla kierroksilla, testeillä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolle vastaat, mutta minä aloitan sillä miksi haluan juuri tämän työpaikan (liittyen toki työn sisältöön eikä siten että tarvitsen rahaa tms. epäolennaista).ja mitä annettavaa minulla olisi työnantajalle tässä tehtävässä. En tiedä mitä siellä Suomessa opetetaan mutta nuo ovat ne asiat mitä työnantaja haluaa tietää ts. motivaatio ja osaaminen. T: se 16 v ulkomailla työskennellyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, että jos oot kerran onnistunut jonkun työpaikan saamaan, sitä ei saisi sitten koskaan enää vaihtaa, vai? Koska aina on joku työtön, joka tarvitsisi sitä paikkaa enemmän kuin sinä?
Jos onnistuisin joskus saamaan sen elämäni ensimmäisen vakituisen työpaikan (olen 27), niin ei kyllä kävisi mielessäkään alkaa vaihtamaan työpaikkaa ellei siihen olisi pakottavaa syytä. Niin kyllästynyt pallottelemaan pätkätöiden ja työttömuuden välillä, eläkettäkään ei ehdi kertyä mutta mitäpä väliä sillä kun varmaan pitää kuolla saappaat jalassa jos viimein onnistuu sen työpaikan saamaan.
Minä olin viimeiseen ( ehkä kirjaimellisesti) työpaikkaani ainoa hakija, kun se toinen peruutti hakemuksensa. Hän olisi ollut pätevä ja ehkä sai määräyksen työkkäristä, mutta päätti sitten jättää hakematta.
Minullekin tuo ilmoitus on niin tuttu, ja se jatkuu sanoilla "... olemme kutsuneet haastatteluun 4 hakijaa."
Missä on tuo paikka, johon noin paljon hakijoita? Itse haen sellaisille "syrjäseuduille", ettei ole kuin kymmeniä hakijoita. Mutta turha hakea maisterina paikkaa, johon vaaditaan vain amk-tutkintoa ja hakijoissa on lisensiaatteja ja tohtoreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos onnistuisin joskus saamaan sen elämäni ensimmäisen vakituisen työpaikan (olen 27), niin ei kyllä kävisi mielessäkään alkaa vaihtamaan työpaikkaa ellei siihen olisi pakottavaa syytä. Niin kyllästynyt pallottelemaan pätkätöiden ja työttömuuden välillä, eläkettäkään ei ehdi kertyä mutta mitäpä väliä sillä kun varmaan pitää kuolla saappaat jalassa jos viimein onnistuu sen työpaikan saamaan.
Tää on harmi, koska oman kehityksen kannalta töitä kannattaa välillä vaihtaa. Eikä vain työnkuvaa oman firman sisällä. Pahinta on se, jos jää hampaat irvessä tekemään töitä joita inhoaa vain siksi ettei ole vaihtoehtoja. Toivottavasti lama Suomessa hellittää pian.
Hmm... minä olen päässyt varmaan aina kun olen oikeasti halunnut jonnekkin, olen vaihtanut työtä ulkoisesti ja sisäisesti. Tiedän että olen hyvä alallani ja kaikissa tapauksissa olen ollut täysin varma että voin kasvattaa yrityksen tuottoa ja voittoa ja jokaisessa tapauksessa se on onnistunut ja jokaisesta paikasta on tarvittava fakta ja suositukset olemassa.
Kunta/Kaupunki/Valtio puoli on sitten eri asia, sinne en edes halua, siellä voisin kymmenkertaistaa ihan jokaisen osaston tuotannon, nykypäivän työelämä pyörii jo 24/7 mutta valtion konttorit käytännössä 3/5 loppuaika on loppuaikaa. Hyväksyn tämän koska tämä on oikeasti "tukityöllistämistä" sillä muuten he olisivat työttöminä eli käytännössä heillä on jo kansalaispalkka. Joskin minusta tällä kansalaispalkalla pitäisi saada paljon enemmän ulos veronmaksajille...
Rekrytoin vuosittain useita ihmisiä ja kuten joku edellä totesi, moni hakemus on tosi huono.
Rekrytointijärjestelmässä pitää kirjoittaa 'henkilökohtainen esittely' ja valitettavasti todella moni luulee sen tarkoittavan henkilökohtaisten asioiden kertomista tyyliin 'olen eronnut, minulla on kolme koiraa, mummillani on dementia, muutin juuri uuteen asuntoon'.
Työnantaja ei ole kiinnostunut näistä, vaan siitä miksi haet tehtävää, mitä aikaisempaa tässä hyödyllistä kokemusta sinulla on ja mikä tekee sinusta hyvän työntekijän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla totta! Ei taatusti yhdelläkään OIKEALLA työnhakukurssilla opeteta aloittamaan hakemusta " olen 55-vuotias nainen". Ei vaan aloitetaan LUKEMALLA TYÖPAIKKAILMOITUS.
Jos ilmoituksessa on lueteltu kelpoisuusehto, aloitat hakemuksen "xxx:n mukainen kelpoisuuteni" eli yhdellä virkkeellä vastaat hakemuksen kysymykseen. Seuraavaksi luet ilmoituksen seuraavan ehdon, joka voi olla esimerkiksi "vaadimme 5 vuoden työkokemusta", johon myös kirjoitat yhden virkkeen. Sitten "arvostamme erityisesti ..." johon voit kertoa esim. harrastuksesi kautta hankitusta osaamisesta, vaikkapa luokanopettajaksi hakevana sivutoimisena kanttorina toimimisestasi silloin, kun tehtävään kuuluu lestadiolaispitäjällä koulun musiikinopetus.
Muuten ei kannata luetella ihan kaikkea hakemuksessa. Ensimmäinen kappale on se, jonka perusteella juuri sinun hakemuksesti niistä noin 140:sta nostetaan A-pinoon, josta luetaan myös cv:t.
Te, jotka otatte vain niitä, joilla on työkokemusta. Missä se työkokemus pitää saada? Jos ette saa kokeneita, oma vikanne, kun kukaan ei ota kokematonta, ei sitä kokemusta tule.
Tuo valtion täysi uusi virka voi olla kuitenkin vain viran ja tehtävänkuvan hienoinen muutos jollekin aiemmin olleelle työntekijälle, joka sen tietenkin saa. Tuttavallani oli valtion virka toistakymmentä vuotta ja sitten sen nimike ja vähän toimenkuvakin muuttui. Se oli julkisesti haettavana ja tuttavaani moinen järkytti, mutta toki tuttavani sai sen sitten. Älytöntä laittaa tuollaista hakuun.