"Kiitos hakemuksestanne. Saimme 204 hakemusta"
Huh. Hain työpaikkaa, johon vaatimuksena soveltuva korkeakoulututkinto. En ole kymmeneen vuoteen hakenut töitä. Minulla on vakituinen työpaikka, mutta uusi työ kiinnostaisi. Tämä paikka vaikutti kiinnostavalta, mutta näytti kiinnostavan aika montaa muutakin. Paikkaa haki 204 hakijaa. Tämä kaiketi aika tavallista nykyään, mutta silti hämmästyin!
Kommentit (193)
Pääsin haastatteluun asti. Hakemuksia oli tullut yli 600. En saanut paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin hakea avointa, uutena perustettavaa virkaa valtiolta. Olen vakityössä kunnalla ja koulutukseni ja kokemukseni natsaa tosi hyvin tehtävänkuvaan. Mutta onko siis lähes mahdotonta päästä valtiolle?
Ei ole mahdotonta, mutta joissain paikoissa hyvin vaikeaa. Tässäkin ketjussa tuli jo monia kokemuksia. Tuossa sinun tilanteessasi mahdollisuudet ovat kyllä paremmat, jos kyseessä on täysin uusi virka, jota ei kukaan ole vielä määräaikaisena hoitanut aiemmin.
Riippuu varmasti alasta mutta jos hakemuksen ekassa kappaleessa puhutaan esim. että asutaan rivitalossa/omakotitalossa, niin kyllä me katsotaan että tämä ihminen ei pysty avamaan meille uusia yhteistyösuhteita löytämällä firman tarjonnasta olennaista jos oman osaamisen esittely alkaa näillä epäolennaisuuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin haastatteluun asti.
Hakemuksia oli tullut yli 600. En saanut paikkaa.
Hei,
Näyttää siltä, että haastattelu- ja vuorovaikutustaidoissasi on parantamisen varaa ja syy ettet työllisty on todennäköisesti siinä.
Ohjaamme sinut kolmen kuukauden virike-ja vuorovaikutuskurssille missä päivitetään työnhakijan työhaastattelutaitoja.
Terv. Teykkärin omavatsuu -asjantuntiasi
Karjuva työvoimapula on ihan nurkan takana. Hyökkää sieltä ihan minä hetkenä hyvänsä. Ihmeellistä kyllä, sama tilanne ja sama pelottelu jatkuu vuodesta toiseen.
Välillä otetaan valtiollekin ulkopuolelta. Ei välttämättä ole määräaikaisissa vikaa, mutta joskus se pätevin voi olla ulkopuolelta. Mutta ihan tavistoimistotyöntekijäksi on aika vaikea päästä. Kaupungille olen ulkopuolisena päässyt itsekin, ja muitakin on otettu, joten se ei ole niin vaikeaa. Ylempää koulutusta vaativiin otetaankin monesti ulkopuolelta, eteniminen ylöspäin on valtiolla taas aika vaikeaa. Ei mahdotonta, mutta vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo edes paha: kerran
tuli vastaus, etten päässyt haastatteluun
ja hakijoita oli 600, paikkoja auki vain kaksi.
Hei,
Sinut on nyt (edelliseen ilmoitukseesi viitaten) osallistumisvelvoitteella ilmoitettu "Välineitä tehokkaaseen työnhakuun, kuinka pääsen työhaastatteluun" puolen vuoden kurssille Rovaniemelle ensi maanantaista klo 8.00 alkaen.
Kurssilla lassotaan mm poroja.
Terv. töykkärin vatsuuohjaajasi Riikka Mäkärä-Pimeävintti
P.s . Siksi koska mä voin.
Meidän substanssi on sellaista, että yksityiseltä ei vain löydy vaadittavaa osaamista, joten asiantuntijavirat täytetään talon sisältä, joskus väkeä tulee myös toisesta virastosta. Sihteeritöissä tilanne voi olla erilainen, tiedän meillä ainakin pari sihteeriä, jotka ovat tulleet yritysmaailmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pari kertaa setvinyt hakija kasaa, ei sillä oikeasti ole merkitystä onko hakijoita 50-200, uskon että saman verran on ns varteen otettavia. Uskomattoman moni aloittaa hakemuksen " Olen 28 v naimisissa oleva nainen/ olen 55v vuotias mutta harrastan tanssia enkä ole koskaan pois töistä/ olen blaablaablaa ja vaimoni on tietokonealalla" , eli tästä valitettavasti helposti karsiutuu nämä kenellä ei ole hakemusta silmäilemällä mitään annettavaan yrityksen tulokseen, tämä ei välttämättä ole näin ja jos ei hakijoita olisi 200 näistäkin varmaan puhuttamalla löytäisi jotain relevanttia osaamista, mutta kun sitä relavanttia osaamista osataan laittaa siihen hakemukseen, ei tämmöisellä saatteella pääse haastatteluun. Seuraavan erän voi rankata pois sillä että ei ole yhtään relevanttia kokomusta/koulusta , sitten ollaan jo pienehkössä määrässä: tässä vaiheessa valittavasti karsiutuu jos palkka pyyntö on 1-2k enemmän kk kuin mitä ajateltu vaikka olisi millaiset paperit. Sitten loput, ehkä 10 kpl lähdetään lukemaan tarkkaa sitä CVtä ja katsomaan mitä on tehty , ja siihen pinoon pääsee kun on hyvä saatekirje jossa puhutaan jostain muusta kuin omasta elämästä, palkkatoive on ok, ja kokemusta sekä jotain alan koulutusta.
AP jatkaa tähän: Onko näin? Oma työhakemukseni alkaa myös itseni esittelyllä ja muutamalla lyhyellä lauseella elämäntilanteestani (en nyt sentään harrastuksiani). Siitä siirryn sitten kokemukseen ja osaamiseen. Olen tämän mallin "kopioinut" mieheni työhakemuksesta, ja hän on ollut varsin menestyksekäs työnhaussa. Juuri nappasi entistä paremman pestin. Olen myös itse rekrytoinut nykytyössäni aika paljon. Aika moni hakemus alkaa kutakuinkin esimerkkisi tavoin enkä itse ole näitä hakemuksia heittänyt roskakoriin...
Jos elämäntilanteesi on olennainen rekrytointiin vaikuttava asia niin varmasti sitten kannattaa esittäytyä näin, mutta kyllä mä olen parille kaverille saman kertonut ja ihmeesti on se duuni löytynyt kun hakemus ei ala " olen 2 lapsen äiti...." , jos ei haeta lastenhoito alalle. Hienoa että itse jaksat valita myös näistä, ihan mielenkiinnosta haluaisin sitten tietää millä teet valinnan 100 hakemuksesta? Mun mielestä se että onko kokemusta 3v tai 5 v on epäolennaista, mieluummin palkkaan 3v kokemuksella jos hakukirjeessä kerrotaan olennaista ( ei perhesuhteita tai vaimon työpaikkaa), se 5v kokemuksella joka tekee huonon saatteen häviää 3v kokemukselle. ( ja mun firma on siis yksityinen, saamme palkata kenet haluamme, eikä "pätevintä" kuin julkisella kait on tapana)
No, kääntöpuolena. Me saimme yhden hakemuksen, josta kiitimme. Meille ei valitettavasti kelvannut kyseinen henkilö. Sen verran vinkeä henkilö-/työhistoria ja löydettiin netistä muutama kuva, jotka nyt ei rohkaissut edes kokeilemaan.
Jouduimme ottamaan sikakalliin työntekijän vuokrafirman kautta. Ei paljon naurata. Saa vähemmän palkkaa kuin olisimme maksaneet suoraan + tulee kalliimmaksi. Että silleen.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmasti alasta mutta jos hakemuksen ekassa kappaleessa puhutaan esim. että asutaan rivitalossa/omakotitalossa, niin kyllä me katsotaan että tämä ihminen ei pysty avamaan meille uusia yhteistyösuhteita löytämällä firman tarjonnasta olennaista jos oman osaamisen esittely alkaa näillä epäolennaisuuksilla.
Nyt saanen toivoa että alapeukuttajat on rekrytoivia ihmisiä??? Ja ystävällisesti tulevat auttamaan kertomalla omat kokemukset. Muuten sanoisin vaan että ystävällisesti yritän kertoa miltä se näyttää siellä toisella puolella nämä hakemustulvat ja mitä voi vähän tehdä että ei turhasta karsiudu. Kukaan tuskin tulee väittämään että heitti hakemuksen roksiin koska siinä ei puhuttu asioista millä ei saa olla vaikutusta valintaan, kuten perhesuhteen, asumismuoto jne....
Vierailija kirjoitti:
No, kääntöpuolena. Me saimme yhden hakemuksen, josta kiitimme. Meille ei valitettavasti kelvannut kyseinen henkilö. Sen verran vinkeä henkilö-/työhistoria ja löydettiin netistä muutama kuva, jotka nyt ei rohkaissut edes kokeilemaan.
Jouduimme ottamaan sikakalliin työntekijän vuokrafirman kautta. Ei paljon naurata. Saa vähemmän palkkaa kuin olisimme maksaneet suoraan + tulee kalliimmaksi. Että silleen.
Eli vuokrafirma löysi tälläisen erikoisosaajan jota te ette? vai työ ja palkkaus on niin paskaa ettei siihen kukaan hakenut?
Kovasti tässä ketjussa joku kertoo millaisia hakemuksia ei pidä tehdä, mutta jättää kertomatta, että minkälainen olisi hyvä.
Itse en tarvitse töitä, mutta voisitko sinä, rekrytoinnin ammattilainen, kertoa ihan tarkasti, että miten se hakemus pitää aloittaa. Ap varmasti haluaa tietää, mikä sitten on se oleellinen tapa jne. jos oman itsen esittely ei ole ok.
Miksi ihmeessä virkoja ei laiteta uudestaan auki? Markkinataloudessa saisi valita palkkatoiveensa. Uraputkessa olevat luuserit pääsisivät kortistoon ja kohtuulliseen liksaan tyytyvät saisivat viran. Jokainen ymmärtää ettei tähän pelleilyyn ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Väitteesi ei voi pitää paikkaansa. Jokainen yrittäjä Suomessa tietää, että vakityöntekijät tulevat pitkässä juoksussa vuokratyöläisiä kalliimmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt saanen toivoa että alapeukuttajat on rekrytoivia ihmisiä??? Ja ystävällisesti tulevat auttamaan kertomalla omat kokemukset. Muuten sanoisin vaan että ystävällisesti yritän kertoa miltä se näyttää siellä toisella puolella nämä hakemustulvat ja mitä voi vähän tehdä että ei turhasta karsiudu. Kukaan tuskin tulee väittämään että heitti hakemuksen roksiin koska siinä ei puhuttu asioista millä ei saa olla vaikutusta valintaan, kuten perhesuhteen, asumismuoto jne....
Alapeukuttajat ovat varmaan se joukko hakijoita, joka todella kertoo ensimmäisenä perhetilanteensa, asuinmuotonsa ja puolisonsa ammatin. Meillä auki olevat paikat eivät liity lasten- tai kodinhoitoon. Hyviä hakemuksia lähettäneistäkään kaikki pätevät eivät pääse haastatteluun.
Itse hain viime keväänä ihan tavallisiin kieltenopettajan hommiin, lähinnä sijaisuuksia oli tarjolla ja hain kaikkiin mihin olin pätevä tai melkein pätevä. Kriteerinä oli että julkisilla alle 2h suuntaansa Helsingistä. Helsingistä saattoi jotain ruotsin kielen yläkoulun tuntiopen puolen vuoden sijaisuutta hakea 150 henkilöä, jostain Karkkilasta ym pikkupaikoistakin vastaavaa hommaa yli 50. Pääsin haastatteluun 4 kertaa ja useamman kerran mainitsivat että hakijamäärä oli ihan käsittämätön. Ohjataanko työkkäristä nykyään hakemaan vaan opettajan sijaisuuksia vai mikä juttu? Onneksi sitten lopulta sain sellaisen puolen vuoden sijaisuuden, mutta nyt jo vähän ahdistaa että mistä sitten leipä pöytään ennen ensi syksyä, kun nyt ei tunnu noita sijaisuuksia olevan tarjolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ymmärrän, että johonkin it-teknologia-alalle uraohjustyyppiseen tehtävään tuskin sopii henkilö, joka esittelee heti aluksi omia harrastuksiaan kuten vesiliskojen kasvattamista.
Mutta sulta meni koko ketjun pointti ohi: teillekin firmaan näyttää tulevan valtavasti hakemuksia jokaiseen työpaikkaan johon valitaan vain yksi ainut henkilö - etkö tajua ajatella että ohoh, pääseeköhän ne muut mihinkään töihin? Olihan sulla niitäkin sopivia karsittavia iso joukko, ei kai kaikki ole noita vesiliskonkasvattajaia tai rivitaloasujia.
Vierailija kirjoitti:
Oho! Mä sain vakituisen työn 58 hakijan joukosta alkuvuodesta. Ei tarvinnut olla edes korkeakoulutettu, oikeastaan kolmisen koulutusta riitti, mulla niistä kaksi pätevyydeltäni.
Oho oho, ainahan joku voittaa lotossakin. Siinä jäi 57 hakijaa ilman kyseistä työpaikkaa.
Ajattelin hakea avointa, uutena perustettavaa virkaa valtiolta. Olen vakityössä kunnalla ja koulutukseni ja kokemukseni natsaa tosi hyvin tehtävänkuvaan. Mutta onko siis lähes mahdotonta päästä valtiolle?