Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kiitos hakemuksestanne. Saimme 204 hakemusta"

Vierailija
15.10.2016 |

Huh. Hain työpaikkaa, johon vaatimuksena soveltuva korkeakoulututkinto. En ole kymmeneen vuoteen hakenut töitä. Minulla on vakituinen työpaikka, mutta uusi työ kiinnostaisi. Tämä paikka vaikutti kiinnostavalta, mutta näytti kiinnostavan aika montaa muutakin. Paikkaa haki 204 hakijaa. Tämä kaiketi aika tavallista nykyään, mutta silti hämmästyin!

Kommentit (193)

Vierailija
41/193 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin kyllä aina aloitan hakemuksen kaikkein olennaisimmilla tiedoilla. Eikö se ole ihan perusjuttu kun tekee hakemusta,? Halutessa ne muut tiedot sitten jonnekin loppuun.

Vierailija
42/193 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista rasittavimpia ovat nämä "jatkamme hakuaikaa/hakujatkuu" muka avoinna olevat työpaikat jotka haluavat vain mainostaa kuinka meille on tullut jo  1500 työhakemusta hakemaan tätä haluttua (paska)paikkaa. Haku jatkuu. Jatkamme /pidennämme hakuaikaa. Älkää nyt viitsikö, aikuiset ihmiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/193 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan oikeasti aloita hakemusta kertomalla olevansa kolmen lapsen äiti tai asuvansa omakotitalossa, olihan se vitsi??

Vierailija
44/193 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä joka palkkasit henkilön vuokrafirman kautta. Paljonko vuokrafirmat tyypillisesti vetävät välistä? Teen itse töitä alikonsulttina IT-talossa ja olisi mielenkiintoista tietää, minkä tyyppisillä sopimuksilla meitä "myydään".

Vierailija
45/193 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei sinä joka palkkasit henkilön vuokrafirman kautta. Paljonko vuokrafirmat tyypillisesti vetävät välistä? Teen itse töitä alikonsulttina IT-talossa ja olisi mielenkiintoista tietää, minkä tyyppisillä sopimuksilla meitä "myydään".

Tieto löytyy ihan googlettamalla, luulis sun "osaamisella" sen tiedon löytyvän.

Vierailija
46/193 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovasti tässä ketjussa joku kertoo millaisia hakemuksia ei pidä tehdä, mutta jättää kertomatta, että minkälainen olisi hyvä.

Itse en tarvitse töitä, mutta voisitko sinä, rekrytoinnin ammattilainen, kertoa ihan tarkasti, että miten se hakemus pitää aloittaa. Ap varmasti haluaa tietää, mikä sitten on se oleellinen tapa jne. jos oman itsen esittely ei ole ok.

En ole rekryämisen ammattilainen mutta rekryjä hoitanut, vastaan silti. 😃

Riippuu tietysti alasta ja paikkakunnasta, mutta ei meille ole hyviä hakijoita koskaan liikaa ollut.

Ensisijaisesti joukosta karsitaan ne, joilla ei ole alan koulutusta. Ihan hirvittävä määrä hakemuksia tulee ihmisiltä, jotka ilmeisesti vain koettavat kepillä jäätä. Siis ihmisiä jotka omaavat jonkun samanhenkisen koulutuksen tai jopa kysyvät, että voisivatko tulla töihin kun ovat nopeita oppimaan. Joka kerta. Tämän kokemukseni perusteella en kehottaisi masentumaan isosta hakijamääristä, sillä niistä puolet voi olla hupihakijoita.

Toiseksi karsitaan joukosta ne, joilla ei ole tuoretta kokemusta alalta. Varmaan voi olla hyvä tyyppi joku 9 viimeistä vuotta lasten kanssa kotona ollut tyyppi, mutta ei ole mitään intoa kokeilla jos tarjolla on joku vuoden sisällä töissä ollut.

Kolmanneksi katsotaan työkokemusta. Ne joilla on sitä yli viisi vuotta, ovat parempia hakijoita kuin vähemmän kokemusta omaavat.

Neljänneksi tyyppi saisi olla ns. normaali ja mieluiten vielä hyvä tyyppi. Saa olla vanha tai läski, mutta pitäisi olla siistin ja fiksun näköinen - ei suttainen, likainen tai homssuinen. Pitää siis näyttää siltä että voi näyttää asiakkaille ja puheäänen sellainen että voi päästää puhelimeen vastaamaan (sellainen viinan polttama viskibassoääni tai venäläinen aksentti ei vaan oikein sovi imagoon). Sellainen tyyppi joka osaa tavattaessa katsoa silmiin, jutella järkeviä ja käyttäytyä järkevästi ja tilanteeseen sopivasti. Saa jännittää, ne on aina parastaan yrittäviä, leuhkemman oloiset rapean palkkatoiveet esittäjät tietää aina ongelmia.

Hyvä työhakemus on ennemmin lyhyehkö kuin liian pitkä. Jos on koulutuksia ja kursseja pitkästi niin toki ne kannattaa listata. Mieluusti hakemuksesta selviää yhdellä silmäyksellä milloin on valmistunut ja mistä (ja mihin) ja se, missä juuri nyt työskentelee. Ei sillä rekryn kannalta ole ainakaan meille väliä, onko lapsia vai ei tms. Harrastuksia voi mainita jos ne jotenkin tukevat työtä, mutta en ole sellaiseen törmännyt. Lähinnä kokemukseni mukaan sillä liibalaaballa koetetaan täyttää hakemusta kun ei ole mitään oikeaa hakemukseen kirjoitettavaa.

Vierailija
47/193 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

(kuinka laadit asiallisen ja iskevän työhakemuksen osa1)

Hei,

Olen 180cm pitkä , 57kg vastaeronnut ja viriili punapää joka vapaa-ajallaan harrastaa sianhutsu-hierontaa ja konimaria. Lapset on yhteishuoltajuudessa ensimmäisellä avomiehelläni joten se siitä.

Olen kiinnostunut hakemaan yrityksessänne avoinna olevaa  nakkimakkarantäyttäjäkoneenkäyttäjän paikkaa.

Kokemusta alalta ei ole mutta suosittelijoita löytyy, mm Kolonoskopianputkienputsaajien Ryn toimitusjohtaja Risto Rinkula.

Vierailija
48/193 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut elämässäni 3 kertaa työhaastattelussa ja aina päässyt sisään. Työhaastatteluun pääsy onkin ollut sitten jo hieman haastavampaa. Todennäköisesti olen se paljon haluttu "hyvä tyyppi", osaaminen on sitten vähän niin ja näin.

Vierailija
49/193 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut elämässäni 3 kertaa työhaastattelussa ja aina päässyt sisään. Työhaastatteluun pääsy onkin ollut sitten jo hieman haastavampaa. Todennäköisesti olen se paljon haluttu "hyvä tyyppi", osaaminen on sitten vähän niin ja näin.

Minäkin olen aina päässyt joka saatanan työhaastatteluun.

Ja minä olen aina saanut valita minkä työpaikan otan koska kaikki olisivat minut niin kovasti tahtoneet.

Loput sitten rimputtelee perään että tuu meille, mikset sä tuu, tulisit ny, jne

Todennäköisesti olen se paljon haluttu "työpaikan sonni, porsas sekä apina" tyyppi  -osaaminen on sitten vähä sinne päin.

Halusin vaan jakaa ton  joo ei mulla muuta, kippis.

Vierailija
50/193 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta pois Suomesta! Keski-euroopassa tienaan tuplasti parempaa palkkaa kuin paikalliset pohjoismaisia kieliä osaamalla. Kouluja en käynyt lukiota pidemmälle, ja nyt työskentelen kansainvälisessä suuryrityksessä hyvässä asemassa :) ehkä vähän tylsää duunia, mutta ei voi valittaa!

Vierailija
51/193 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain paikkaa, johon vaatimuksena soveltuva korkeakoulututkinto (löytyy). Työkokemustakin on jo hieman. Kävin haastattelussa. Lopputulos: 10 hakijaa, ketään ei valittu.

Tervetuloa lamaan.

Varmasti mieltäylentävää, kun edes aivan selkeää paskaduunia ei onnistu saamaan kukaan hakijoista. Oletan näin siksi, koska hakijamäärä ei päätä huimaa.

Vierailija
52/193 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain nykyisen työpaikan kun hakijoita oli 304. Tuntuu ihan käsittämättömältä. Kerrankin oli tähdet oikeassa asennossa.

Vierailija
53/193 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

46: Et sinä edelleenkään kertonut, miten hakemus pitäisi aloittaa.

Juttusi oli muutenkin täynnä kliseitä. Puhut ihmisistä, joilla ei ole koulutusta, tai jotka ovat olleet kotona 9 vuotta tai jotka eivät muuten vain ole "hyviä tyyppejä". Tiedät kuitenkin varsin hyvin, että töitä hakee kokoajan ihmisiä, joilla on kokemusta ja taitoa ja jotka ovat haun aikana yhä töissä jossain muualla. Heitä et kaikkia voi väittää suttuisiksi tai yhteistyöhön kykenemättömiksi.

Mutta nämä kaikki sinä ilmeisesti olet valmis raakkaamaan pois, koska aiemmissa kommenteissa niin innolla tyrmäsit kaikki hakemukset, jotka aloitetaan "Olen 55-vuotias nainen..." Ihan kuin noiden sanojen jälkeen kukaan ei koskaan listaisi yllämainittuja vaatimuksiasi. Ei voi kuin pyöritellä silmiä typeryydellesi.

Näitä päteviä voi olla sadasta hakijasta vaikka puolet, mutta vain yksi voi saada vapaana olevan paikan. Ja vaikka loput laitettaisiin reserviin odottamaan seuraavaa vapautuvaa paikkaa, aika monta vuotta ehtii vierähtää, ennen kuin viimeinenkin on työllistynyt.

Joten ehkä voisit vähän laskeutua siltä jalustaltasi, jolta nyt niin kärkkäästi katsot muita alaspäin ja haukut huonoiksi hakijoiksi.

Siksi toisekseen, CV on sitä varten, että siihen listataan kokemus ja opinnot. Ei niitä nykyään ole enää tarkoitus toistaa hakemuksessa, kuten luulet.

Vierailija
54/193 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin kyllä aina aloitan hakemuksen kaikkein olennaisimmilla tiedoilla. Eikö se ole ihan perusjuttu kun tekee hakemusta,? Halutessa ne muut tiedot sitten jonnekin loppuun.

Ensimmaiseen lauseeseen syy miksi sinut pitaisi palkata " lahihoitaja 5v kokemuksella ccx , ccc ja xx. Parhaimmat tulokset vvv, jhjj, kkju tehtivien hoidosta. Tulevaisuudessa oma mielenkiinto bhgf, ja tavoitteena &;5))" , tämmôinen in helppo lisätä haastateltavien pinoon, ei se ole rakettitiedettä. Ja monessa paikassa rekryä hoitaa esim osaston esimies, ei rekrytoinnin ammattilainen, tai jopa esimiehen assari käy sadat meilit läpi.

Vierailija
55/193 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain paikkaa, johon vaatimuksena soveltuva korkeakoulututkinto (löytyy). Työkokemustakin on jo hieman. Kävin haastattelussa. Lopputulos: 10 hakijaa, ketään ei valittu.

Tervetuloa lamaan.

Tämä. Hain pieneen konsulttifirmaan, jossa oli haku tiettyyn asiantuntijatehtävään. Kutsuivat parin otteeseen haastatteluihin, kaikki näytti positiiviselta, mutta sitten homma kariutui loppumetreillä. Ketään ei siis palkattu. Olin heidän mukaansa kuitenkin paras hakija, mutta homma jäi kiinni siitä, että heillä ei kuulemma ollut resursseja (eli käytännössä aikaa) perehdyttää minua tehtävään. Ihmettelen kyllä mistä sellaisia superihmisiä löytyy, joille ei tarvitse kertoa mitään firman toimintatavoista, asiakkuuksista jne, vaan uusi työntekijä alkaa heti paahtaa itsenäisesti sata lasissa.

Vierailija
56/193 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

46: Et sinä edelleenkään kertonut, miten hakemus pitäisi aloittaa.

Juttusi oli muutenkin täynnä kliseitä. Puhut ihmisistä, joilla ei ole koulutusta, tai jotka ovat olleet kotona 9 vuotta tai jotka eivät muuten vain ole "hyviä tyyppejä". Tiedät kuitenkin varsin hyvin, että töitä hakee kokoajan ihmisiä, joilla on kokemusta ja taitoa ja jotka ovat haun aikana yhä töissä jossain muualla. Heitä et kaikkia voi väittää suttuisiksi tai yhteistyöhön kykenemättömiksi.

Mutta nämä kaikki sinä ilmeisesti olet valmis raakkaamaan pois, koska aiemmissa kommenteissa niin innolla tyrmäsit kaikki hakemukset, jotka aloitetaan "Olen 55-vuotias nainen..." Ihan kuin noiden sanojen jälkeen kukaan ei koskaan listaisi yllämainittuja vaatimuksiasi. Ei voi kuin pyöritellä silmiä typeryydellesi.

Näitä päteviä voi olla sadasta hakijasta vaikka puolet, mutta vain yksi voi saada vapaana olevan paikan. Ja vaikka loput laitettaisiin reserviin odottamaan seuraavaa vapautuvaa paikkaa, aika monta vuotta ehtii vierähtää, ennen kuin viimeinenkin on työllistynyt.

Joten ehkä voisit vähän laskeutua siltä jalustaltasi, jolta nyt niin kärkkäästi katsot muita alaspäin ja haukut huonoiksi hakijoiksi.

Siksi toisekseen, CV on sitä varten, että siihen listataan kokemus ja opinnot. Ei niitä nykyään ole enää tarkoitus toistaa hakemuksessa, kuten luulet.

No sulla on ainakin paha mieli, tuli selväksi. 😎

Varmasti on tosiaan ala- ja paikkakuntakohtaista, mutta meille tosiaan saattaa olla suurin osa ihan hupihakijoita. Meillä nimenomaan on ollut iso puute niistä vastaavassa työssä parhaillaan olevista hakijoista. Sellainen haluttaisiin haastatteluun ilomielin.

Ja aivan samantekevää onko CV:llä vai ilman, kunhan on selkeä ja asiapitoinen hakemus. Ei sellaisilla knopeilla oikeassa elämässä ole väliä.

Iloa iltaasi!

T. 46

Vierailija
57/193 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pari kertaa setvinyt hakija kasaa, ei sillä oikeasti ole merkitystä onko hakijoita 50-200, uskon että saman verran on ns varteen otettavia. Uskomattoman moni aloittaa hakemuksen " Olen 28 v naimisissa oleva nainen/ olen 55v vuotias mutta harrastan tanssia enkä ole koskaan pois töistä/ olen blaablaablaa ja vaimoni on tietokonealalla" , eli tästä valitettavasti helposti karsiutuu nämä kenellä ei ole hakemusta silmäilemällä mitään annettavaan yrityksen tulokseen, tämä ei välttämättä ole näin ja jos ei hakijoita olisi 200 näistäkin varmaan puhuttamalla löytäisi jotain relevanttia osaamista, mutta kun sitä relavanttia osaamista osataan laittaa siihen hakemukseen, ei tämmöisellä saatteella pääse haastatteluun. Seuraavan erän voi rankata pois sillä että ei ole yhtään relevanttia kokomusta/koulusta , sitten ollaan jo pienehkössä määrässä: tässä vaiheessa valittavasti karsiutuu jos palkka pyyntö on 1-2k enemmän kk kuin mitä ajateltu vaikka olisi millaiset paperit. Sitten loput, ehkä 10 kpl lähdetään lukemaan tarkkaa sitä CVtä ja katsomaan mitä on tehty , ja siihen pinoon pääsee kun on hyvä saatekirje jossa puhutaan jostain muusta kuin omasta elämästä, palkkatoive on ok, ja kokemusta sekä jotain alan koulutusta. 

AP jatkaa tähän: Onko näin? Oma työhakemukseni alkaa myös itseni esittelyllä ja muutamalla lyhyellä lauseella elämäntilanteestani (en nyt sentään harrastuksiani). Siitä siirryn sitten kokemukseen ja osaamiseen. Olen tämän mallin "kopioinut" mieheni työhakemuksesta, ja hän on ollut varsin menestyksekäs työnhaussa. Juuri nappasi entistä paremman pestin. Olen myös itse rekrytoinut nykytyössäni aika paljon. Aika moni hakemus alkaa kutakuinkin esimerkkisi tavoin enkä itse ole näitä hakemuksia heittänyt roskakoriin...

Siis oikeasti Suomessa aloitetaan hakemus höpisemällä yksityiselmästä?! Olen ollut 16 vuotta ulkomailla eri asiantuntijatehtävissä eikä kyllä täällä tulisi mieleenkään. Tulee sellainen vaikutelma ettei osaa keskittyä olennaiseen ja että yksityiselämä menee työn edelle. Ei työnantaja halua tietää yksityiselämästä, kunhan se ei häiritse töitä. Ja ikä tms. näkyy cv:stä.

Vierailija
58/193 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmasti alasta mutta jos hakemuksen ekassa kappaleessa puhutaan esim. että asutaan rivitalossa/omakotitalossa, niin kyllä me katsotaan että tämä ihminen ei pysty avamaan meille uusia yhteistyösuhteita löytämällä firman tarjonnasta olennaista jos oman osaamisen esittely alkaa näillä epäolennaisuuksilla. 

Nyt saanen toivoa että alapeukuttajat on rekrytoivia ihmisiä??? Ja ystävällisesti tulevat auttamaan kertomalla omat kokemukset. Muuten sanoisin vaan että ystävällisesti yritän kertoa miltä se näyttää siellä toisella puolella nämä hakemustulvat ja mitä voi vähän tehdä että ei turhasta karsiudu. Kukaan tuskin tulee väittämään että heitti hakemuksen roksiin koska siinä ei puhuttu asioista millä ei saa olla vaikutusta valintaan, kuten perhesuhteen, asumismuoto jne....

Joo ymmärrän, että johonkin it-teknologia-alalle uraohjustyyppiseen tehtävään tuskin sopii henkilö, joka esittelee heti aluksi omia harrastuksiaan kuten vesiliskojen kasvattamista.

Mutta sulta meni koko ketjun pointti ohi: teillekin firmaan näyttää tulevan valtavasti hakemuksia jokaiseen työpaikkaan johon valitaan vain yksi ainut henkilö - etkö tajua ajatella että ohoh, pääseeköhän ne muut mihinkään töihin? Olihan sulla niitäkin sopivia karsittavia iso joukko, ei kai kaikki ole noita vesiliskonkasvattajaia tai rivitaloasujia.

Ohis mutta onko se muka yhden rekrytoijan vastuulla poistaa työttömyys? Eikö tuo ole hallituksen vastuulla? Rekrytoija rekrytoi firmaansa parhaiten sopivan henkilön.

Vierailija
59/193 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pari kertaa setvinyt hakija kasaa, ei sillä oikeasti ole merkitystä onko hakijoita 50-200, uskon että saman verran on ns varteen otettavia. Uskomattoman moni aloittaa hakemuksen " Olen 28 v naimisissa oleva nainen/ olen 55v vuotias mutta harrastan tanssia enkä ole koskaan pois töistä/ olen blaablaablaa ja vaimoni on tietokonealalla" , eli tästä valitettavasti helposti karsiutuu nämä kenellä ei ole hakemusta silmäilemällä mitään annettavaan yrityksen tulokseen, tämä ei välttämättä ole näin ja jos ei hakijoita olisi 200 näistäkin varmaan puhuttamalla löytäisi jotain relevanttia osaamista, mutta kun sitä relavanttia osaamista osataan laittaa siihen hakemukseen, ei tämmöisellä saatteella pääse haastatteluun. Seuraavan erän voi rankata pois sillä että ei ole yhtään relevanttia kokomusta/koulusta , sitten ollaan jo pienehkössä määrässä: tässä vaiheessa valittavasti karsiutuu jos palkka pyyntö on 1-2k enemmän kk kuin mitä ajateltu vaikka olisi millaiset paperit. Sitten loput, ehkä 10 kpl lähdetään lukemaan tarkkaa sitä CVtä ja katsomaan mitä on tehty , ja siihen pinoon pääsee kun on hyvä saatekirje jossa puhutaan jostain muusta kuin omasta elämästä, palkkatoive on ok, ja kokemusta sekä jotain alan koulutusta. 

AP jatkaa tähän: Onko näin? Oma työhakemukseni alkaa myös itseni esittelyllä ja muutamalla lyhyellä lauseella elämäntilanteestani (en nyt sentään harrastuksiani). Siitä siirryn sitten kokemukseen ja osaamiseen. Olen tämän mallin "kopioinut" mieheni työhakemuksesta, ja hän on ollut varsin menestyksekäs työnhaussa. Juuri nappasi entistä paremman pestin. Olen myös itse rekrytoinut nykytyössäni aika paljon. Aika moni hakemus alkaa kutakuinkin esimerkkisi tavoin enkä itse ole näitä hakemuksia heittänyt roskakoriin...

Siis oikeasti Suomessa aloitetaan hakemus höpisemällä yksityiselmästä?! Olen ollut 16 vuotta ulkomailla eri asiantuntijatehtävissä eikä kyllä täällä tulisi mieleenkään. Tulee sellainen vaikutelma ettei osaa keskittyä olennaiseen ja että yksityiselämä menee työn edelle. Ei työnantaja halua tietää yksityiselämästä, kunhan se ei häiritse töitä. Ja ikä tms. näkyy cv:stä.

Jatkan vielä: hyvä hakemus (itsekin rekrytoin jonkin verran) on sellainen että se tuo konkreettisten työhistoriaan liittyvien esimerkkien avulla esille miksi juuri hakija olisi paras tehtävään. Lisäksi se vastaa työpaikkailmoituksessa esitettyihin kriteereihin selvästi ja niin, ettei rekrytoijan tarvitse rueta sitä erikseen tulkitsemaan.

Vierailija
60/193 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on. Itseäni hiukan huvitti, kun kysäisin brittitutulta, että onko Englannissa noin yleistäen vaikeaa saada duunia. Vastaus oli, että on, yhtä paikkaa voi hakea kymmenenkin ihmistä! Sama tyyppi kertoi kuinka hyvä tuuri hänen langollaan kävi, kun samaa työtä oli kuitenkin hakenut kaksi muutakin, ja lanko sai paikan. :D No joo.

Eikö ole jännä, vaikka maahan on muuttanut lyhyessä ajassa ainakin pari miljoonaa maahanmuuttajaa.

Tosin ei tuokaan ihan normaalia ole. Itse sain paikan johon oli yli tuhat hakijaa per paikan saanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi