Voiko vihreästä teestä oppia pitämään?
Kylmiin talvi-iltoihin kuuluu kaloriton, vähäkofeiininen kuuma juoma. Vihreä tee on todellinen terveyspommi, joten tahtoisin oppia juomaan sitä. Ainoa ongelma on maku. Olen ostanut kaupasta monia erilaisia vihreitä teitä, niin maustettuja kuin maustamattomiakin. Olen myös kokeillut erilaisia veden lämpötiloja ja haudutusaikoja. Maku on kuitenkin ollut pahimmillaan jotain aivan järkyttävää ja parhaimmillaankin aika ällöä. Mikä mättää? En ole muuten nirso, joten luulisi että oppisin pitämään myös vihreästä teestäkin. Onko mitään tehtävissä vai joudunko luovuttamaan ylivoimaisen haasteen edessä?
Kommentit (67)
Vihreässä teessä on jotenkin psyykenlääkemäinen vaikutus. Sen takia en tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tilailen tuolta, on kyllä aika saakelin kallista. Nuo on myös hankalahko hauduttaa oikein, marketin vihreästä teestä saa helposti tasaisen hyvää.
Aluksi vihreä tee maistui huonolta, nykyään kaikenlaiset maustetut teet ovat aika kauheaa esanssilientä. Sekin voi vaikuttaa, että olen muuttanut ruokavaliota. En syö sokeria oikeastaan ollenkaan, en valmisruokia ollenkaan tai mitään muutakaan kovin epäterveellistä. Elimistö on ehkä tottunut sitten ottamaan vastaan luonnollisia ja terveellisiä, "pahoja" makuja. En tiedä kyllä, ihan mutua. :D
Jääkö lähetykset tulliin vai tuleeko perille ilman lisämaksuja?
Tulee perille, kunhan tilaa alle alvirajan. Sitä rajaa en elintarvikkeissa tiedä. Olen tilannut nykyään aina alle 22 euron arvosta, joka koskee tavaroita. Ei ole jäänyt tulliin. Postimaksut saavat ylittää tuon 22e.
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/netista_ostaminen/tullit_ja_verot/e…
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä av:ta. "opettele hauduttamaan oikein" "älä osta markettipusseja, vaan mene teekauppaan ostamaan parempaa"...
Voisitteko nyt ihan rautalangasta vääntäen neuvoa, miten se haudutetaan oikein, kun ilmeisesti osaatte. Ja voisitteko antaa ihan suosituksia siitä, mikä on sitä teekaupasta hankittua parempaa, sielläkin kun on varmasti monia eri merkkejä. Se että tuote on myynnissä teekaupassa ei tee siitä automaattisesti hyvää, kertokaa siis merkkejä!
Väännetään sitten rautalangasta: Vihreä tee on kategoria, joka sisältää monia erilaisia teitä. Erilaisia vihreitä teitä haudutetaan eri tavalla. Nyrkkisääntöjä voi toki antaa, mutta ne ei päde kaikkiin vihreisiin teihin. Esim. käyttämäni gyokuro on parhaimmillaan 50-60-asteiseen veteen haudutettuna, kun taas bancha vaatii n. 90-asteisen veden jotta siitä saisi parhaat maut irti. Haudutusajan pituus riippuu siitä, kuinka isoa haudutusastiaa käytän ja kuinka paljon teenlehtiä siihen laitan.
Ja entä ne merkit sitten? Suosittelen Teepolun teitä, joita voi tilata myös netistä: http://www.teepolku.fi .
Olen oppinut pitämään, joten ei se ole mahdotonta. Muistan kyllä, että ensimmäisillä kerroilla se oli pahaa, mutta taisin tehdä liian laimeaa.
Juon aina vain maustamatonta teetä. Aloitin jollain ihan perus-pusseilla, mikrossa vesi kupissa kiehuvaksi ja annoin pussin liota vedessä pitkään, useamman minuutin. Ei se lopulta niin paljon mustan teen mausta eronnut. Nyt olen oppinut pitämään myös oikeaoppisemmin valmistetusta vihreästä teestä, esim. jos käyn syömässä sushia niin tilaan teetä ruokajuomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki haukkuvat markettiteetä, mutta itse olen pitänyt Pirkan ruusukvittenissä ja kuivatuilla hedelmillä maustetusta vihreästä irtoteestä.
Jos tykkää esansseista niin mikä ettei. Teen makua noista on kuitenkin turha etsiä.
Ainekset: vihreä lehtitee (93 %), kuivatut ananaspalat, kuivatut appelsiininkuoripalat, aromi (ruusukvitteni), ruusun terälehdet, liljan terälehdet. Reilun kaupan raaka-aineet 93 %
Siis aivan tolkuttomasti on esansseja ja hirveän vähän itse vihreää teetä.
Kokeile kaurapuuroa tämän ohjeen mukaan: maito (75 %), kaurahiutale (20 %), suola (5 %). Siis aivan tolkuttomasti suolaa ja hirveän vähän maitoa ja kauraa! Mutta kummasti suola maistuu niin että pthyi yäk... Suola kun on niin voimakkaan makuista, että suht pienikin määrä riittää peittämään muut alleen.
Voi oppia. Tai ainakin mä opin. Join sitä vaan sitkeästi vuoden ajan joka päivä ja nyt jo tykkään sen mausta.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä av:ta. "opettele hauduttamaan oikein" "älä osta markettipusseja, vaan mene teekauppaan ostamaan parempaa"...
Voisitteko nyt ihan rautalangasta vääntäen neuvoa, miten se haudutetaan oikein, kun ilmeisesti osaatte. Ja voisitteko antaa ihan suosituksia siitä, mikä on sitä teekaupasta hankittua parempaa, sielläkin kun on varmasti monia eri merkkejä. Se että tuote on myynnissä teekaupassa ei tee siitä automaattisesti hyvää, kertokaa siis merkkejä!
Kuten täällä on jo todettukin, vaikea niitä neuvoja on täältä käsin antaa. Teekauppaan kannattaa mennä ihan jo senkin takia, että sieltä saa parhaat neuvot juuri sille teelle ja niille välineille joita käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki haukkuvat markettiteetä, mutta itse olen pitänyt Pirkan ruusukvittenissä ja kuivatuilla hedelmillä maustetusta vihreästä irtoteestä.
Jos tykkää esansseista niin mikä ettei. Teen makua noista on kuitenkin turha etsiä.
Ainekset: vihreä lehtitee (93 %), kuivatut ananaspalat, kuivatut appelsiininkuoripalat, aromi (ruusukvitteni), ruusun terälehdet, liljan terälehdet. Reilun kaupan raaka-aineet 93 %
Pelkistä prosenteista ei pysty päättelemään yhtään mitään. Maistatko teen maun esanssien keskeltä?
Itse juon nykyisin enimmäkseen tätä:
http://www.nordqvist.fi/tuotteet/vihrea-tee/japan-sencha.html
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu vihreiden markettiteiden parhaimmistoon, mutta on silti kaukana laadukkaasta. Uskallan väittää, että kunnon senchaa ei saa Suomesta alle 100 €/kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu vihreiden markettiteiden parhaimmistoon, mutta on silti kaukana laadukkaasta. Uskallan väittää, että kunnon senchaa ei saa Suomesta alle 100 €/kg.
Vierailija kirjoitti:
Maku ei ole hyvä vuosien jälkeenkään, mutta siihen tulee hyvä riippuvuus, koska se tuo niin miellyttävän olon.
Voisiko joku määritellä, mitä ne paljon parjatut "markettiteet" on? Olen nähnyt Sittarissa myös Teepolun teetä. Onko sekin paskaa markettiteetä? Muuttuko se laadukkaaksi, jos käyn ostamassa sen Teepolun omasta teekaupasta?
Nordqvistin vihreä tee on hyvää, sitä on eri makuja. Ja jopa Rainbown lajitelman mansikan makuinen. Vihreään teehen ei kai pitäisi käyttää kiehuvan kuumaa vettä, mutta minä käytän, koska en ole mikään teehifistelijä. Missään nimessä en hauduttele paketin kyljen ohjeen mukaan 2-3 minuuttia, silloin tulos on ihan järkyttävän kitkerä. Vain vähäisen ajan, jolloin vesi vaihtuu hennon vihreäksi.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku määritellä, mitä ne paljon parjatut "markettiteet" on? Olen nähnyt Sittarissa myös Teepolun teetä. Onko sekin paskaa markettiteetä? Muuttuko se laadukkaaksi, jos käyn ostamassa sen Teepolun omasta teekaupasta?
Markettiteelle tuskin löytyy yksiselitteistä määritelmää. Siitä kaikki lienee kuitenkin yhtä mieltä, että siihen kuuluu tyypillisesti marketeista ostettavat teet eli kaikki Liptonit, Pirkat, Twiningsit, Forsmanin ja Nordvistin perusvalikoima yms.
Joissain marketeissa myydään myös laadukasta teetä, mutta ne on niitä kuuluisia poikkeuksia jotka vahvistaa säännön. :)
Mistä ostatte japanilaista teetä ja minkälaista teetä tarkemmin? Olen joskus juonut japanista tuliaiseksi saatua teetä, sellaista haudutettavaa, muistutti hieman vastaleikattua nurmikkoa ulkonäöltään. Twiningsin Mango-litsi vihreä tee on jotenkin koukuttavaa ja ananas-greippitee on myös hyvää. Pelkään vain että niissä on sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppaan. Eihän niin halvalla saa edes hyvää banchaa.
Vierailija kirjoitti:
Toivoa on. Mäkin inhoan Liptonin ja muiden markettimerkkien vihreitä teitä, mutta laadukas vihreä tee on ihan eri asia. Nautin etenkin japanilaisista vihreistä teistä ja niitä menee helposti 2-3 litraa päivässä, joskus enemmänkin... On vaan niin hyvää ettei millään tekisi mieli lopettaa. :)
Kuljetatko teetä mukana vai nautitko sen kotona? Haudutatko teen valmiiksi kotona?