Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kortisoliarvo matala. Milloin lääkäriin?

Vierailija
12.10.2016 |

Minulla on aika yksityiselle kuun lopulla. Kävin jo hyvissä ajoin ottamassa verikokeet ja toissapäivänä sain osan arvoista. Kortisoli oli vain 39, kun viite on 138-690. Olo on erittäin huono ja heikko, ja siksi olenkin menossa lääkäriin. Uskaltaakohan tässä odotella vai onko parempi hakeutua heti terveyskeskukseen? Yksityinen endokrinologi, jolle olen menossa, on erittäin pätevä, joten siksikin odottaisin mieluummin sitä.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

äskeiseen viestiini vielä lisäystä. eli tästä syystä se kortisoli voi nousta melko ylöskin stressin/jännityksen/paniikin jne. aikana: adrenaliiniryöppy korvaa matalaa kortisolia ahdistuskohtauksen aikana ja täten vääristä kortisolin tulosta ylöspäin.

Vierailija
42/64 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko sinulta otettu tällaista koetta?

http://huslab.fi/ohjekirja/1001.html

voisit sitä pyytää, jos/kun pääset endokrinologille.

tuo verikoe tehdään sairaalassa. menee sellainen 1h koko hommaan. helppo juttu.

- aivolisäketyyppi -

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

äskeiseen viestiini vielä lisäystä. eli tästä syystä se kortisoli voi nousta melko ylöskin stressin/jännityksen/paniikin jne. aikana: adrenaliiniryöppy korvaa matalaa kortisolia ahdistuskohtauksen aikana ja täten vääristä kortisolin tulosta ylöspäin.

Okei. Mutta jos olisi Addisonin tauti, voiko silloinkin tilapäinen stressi nostaa kortisolia? Ap

Vierailija
44/64 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko sinulta otettu tällaista koetta?

http://huslab.fi/ohjekirja/1001.html

voisit sitä pyytää, jos/kun pääset endokrinologille.

tuo verikoe tehdään sairaalassa. menee sellainen 1h koko hommaan. helppo juttu.

- aivolisäketyyppi -

Käsittääkseni juuri tämä otettiin päivystyksessä, mutta minut lähetettiin kotiin ennenkuin tulos tuli, koska kortisoli ei enää ollut matala. Täytyy tänään kysyä perään. Ap

Vierailija
45/64 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä käsittääkseni siis voi, koska sulla nousee adrenaliini, eikä kortisoli. mutta se adrenaliini nostaa virheellisesti myös kortisolia ylöspäin.

tuo adrenaliinihan on se mikä saa mm. ihmiset tekemään ihmeellisiä suorituksia traumaattisissa/henkeä uhkaavissa tilanteissa. adrenaliiniryöpyksi kaiketi kutsutaan.

Vierailija
46/64 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan mulla sama terveysasema ap:n kanssa? Oli oireet ja taustat mitkä hyvänsä, kohtelu samanlaista kuin aapeella.

Tsemppiä ap! Itse joudun vaatimalla ja tivaamalla hoitamaan omia asioitani meidän terveysasemalla että mitään ylipäätään tapahtuu (jos tapahtuu). Todella raskasta varsinkin sairaana kun voimat on pois muutenkin.

Vierailija
47/64 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan mulla sama terveysasema ap:n kanssa? Oli oireet ja taustat mitkä hyvänsä, kohtelu samanlaista kuin aapeella.

Tsemppiä ap! Itse joudun vaatimalla ja tivaamalla hoitamaan omia asioitani meidän terveysasemalla että mitään ylipäätään tapahtuu (jos tapahtuu). Todella raskasta varsinkin sairaana kun voimat on pois muutenkin.

Tällainen tuntuu olevan todella yleistä Suomessa. En mene koskaan turhaan lääkäriin, enkä meinaa lähteä sinne edes pakon edessä, joten siksikin vähättely loukkaa erityisen paljon. En olisi eilenkään lähtenyt, jos täällä ei olisi patistettu ja puhelimessa käsketty tulemaan. Varsinkin jos on oikea hätä, tuntuu tosi pahalta kun ei oteta todesta. Ap

Vierailija
48/64 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällainen tuntuu olevan todella yleistä Suomessa. En mene koskaan turhaan lääkäriin, enkä meinaa lähteä sinne edes pakon edessä, joten siksikin vähättely loukkaa erityisen paljon. En olisi eilenkään lähtenyt, jos täällä ei olisi patistettu ja puhelimessa käsketty tulemaan. Varsinkin jos on oikea hätä, tuntuu tosi pahalta kun ei oteta todesta. Ap

Niin ja kiitos tsempistä! :) Ap

Vierailija
49/64 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen maanantaina ottamaan uudelleen kortisoliarvon. En saa muuten mielenrauhaa tämän asian suhteen. Jos se on taas alhaalla, niin joku syyhän siihen on oltava. Täällä on yksityinen labra, jonne ei tarvitse lähetettä tällaisiin peruskokeisiin, niin ei tarvitse siitä vääntää kenenkään kanssa. Ap

Vierailija
50/64 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menen maanantaina ottamaan uudelleen kortisoliarvon. En saa muuten mielenrauhaa tämän asian suhteen. Jos se on taas alhaalla, niin joku syyhän siihen on oltava. Täällä on yksityinen labra, jonne ei tarvitse lähetettä tällaisiin peruskokeisiin, niin ei tarvitse siitä vääntää kenenkään kanssa. Ap

Selitätkö miksei se yksi alhainen tulos ole ollut voinut olla virhe? Montako kertaa meinaat mittauttaa?

Vierailija
51/64 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitätkö miksei se yksi alhainen tulos ole ollut voinut olla virhe? Montako kertaa meinaat mittauttaa?

Selitätkö itse, miten selvität, oliko yksi alhainen tulos virhe, jos uutta mittausta ei tehdä? Taidat olla joku tk-lääkäri... Ja mitä se sinulle kuuluu, jos ap itse mittauttaa arvon uudelleen ja ilmeisesti vielä maksaa siitä?

Vierailija
52/64 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä normaalit ihmiset eivät halua ottaa terveysasioissa riskejä. Olet aika yksinkertainen, jos et aiemmista viesteistäni ymmärrä, miksi on syytä mittauttaa. Mitä se sinua kaivelee, että ihmiset käyttävät yksityistä terveyspalvelua omalla kustannuksellaan? Ap

Vierailija
53/64 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan huomenna tietää sen puuttuvan arvon. Punasoluarvot olivat alle viitteen ja trombosyytit yli. Muut kokeet tähän mennessä ilmeisesti ok. Syke edelleen 120 luokkaa, heti aamulla sängyssä maatessakin. Saamani lääkitys ei laske sykettä lainkaan. Ap

Vierailija
54/64 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap:lle kävi yksityispuolen lääkärillä? Miten voit? Tuliko addison-diagnoosi?

Yksi samojen asioiden kanssa kamppaileva

Vierailija
55/64 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain vihjeeksi addisonia epäilevälle, jonka oireita ei oteta tosissaan: apteekista vapaasti myytävässä kyypakkauksessa on kortisonia. Omaiseni lievitti oireitaan niillä tutkimuksiin pääsyä odotellessaan.

Vierailija
56/64 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kortisoli arvoni oli 53, eilen sain tuloksen .

Oireita on monellaista, mutta niin on monta sairauttakin. Tiistai lääkäri soittaa minulle

Olen kuitenkin hengissä vielä🙂

Vierailija
57/64 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää, miten ap:lle kävi...

Vierailija
58/64 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa hyvät ihmiset jatkossa tänne vähintään sairaalan ja osaston nimi joka noin kohtelee.

Vierailija
59/64 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka, vaikka on todella vanha ketju, luin mielenkiinnolla läpi koko ketjun... Tuolla lopussa päivystyksessä käynyt henkilö sanoi, että normaali kortisoli arvo on hänellä 800, ja nyt oli ollut jotain 300-400. 

Nuo arvothan ovat jo enemmänkin kortisolin liikatuotannon puolen arvoja, ainakin tuo 800, ja voi olla cushingin tautia. Jos kortisoli on aamulla alle 200, saattaa kyseessä olla Addisonin tauti, eli alhainen kortisoli, mutta myös cushingia sairastaessa aamuarvot voivat olla matalat, ja nousevat sitten myöhään illalla ja yöllä todella korkeiksi. Vuorokauden kortisoli olisi hyvä katsoa jos on heittelyä, ja sitten tietysti se ACHT.rasituskoe.

Olisi kiinnostavaa kuulla mikä oli lopulta kortisolin tiimoilta diagnoosi, ja saiko henkilö apuja oireiluihin.

Vierailija
60/64 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis minulla alle 14 määrittämättömän matala kuinka en ole kuollut joo on toki oireita mut ei kannata pelotella