Kortisoliarvo matala. Milloin lääkäriin?
Minulla on aika yksityiselle kuun lopulla. Kävin jo hyvissä ajoin ottamassa verikokeet ja toissapäivänä sain osan arvoista. Kortisoli oli vain 39, kun viite on 138-690. Olo on erittäin huono ja heikko, ja siksi olenkin menossa lääkäriin. Uskaltaakohan tässä odotella vai onko parempi hakeutua heti terveyskeskukseen? Yksityinen endokrinologi, jolle olen menossa, on erittäin pätevä, joten siksikin odottaisin mieluummin sitä.
Kommentit (64)
Ei terveyskeskuksessa näitä hoideta, lähettävät keskussairaalaan endokrinologille, ja siihen menee taas aikansa, että polille pääsee. Odottele rauhassa yksityislääkärin aikaa.
Onko sulla jokin kortisonilääkitys, joka olisi vähentänyt omaa kortisolin tuotantoa?
Onko aloittaja saanut hoitoa? kirjoitti:
Jos jollekkin muulle näin tehdään myös nykyään ottajaa yhteys POTILASASIAMIEHEEN JA VOI MENNÄ PÄIVYSTYKSEEN SEN VERIKOE vastauksen kanssa! Nykyään pitää vaatia hoito nauhoittakaa myös kortisoli jos liian matala alle 60 on jo kiire. Itsellä oli alle 14 kaikki piti jaksaa monet verikokeet ja onneksi tk lääkäri otti aamukortisoli arvon ja onneksi sain seuraavaksi aamuksi peruutusajan labraan. Huom! Perukaa labra-aika jos tiedätte että ette mene jonkun peruutus saattoi pelastaa minun hengen. Kiitos kaikille jotka perutte näin myös tulee säästöjä ja jopa ihmishengen voi säästää
Kyllä päivystysnäytteet otetaan, ei kenenkään tarvitse kiireettömiä labra-aikojaan sen takia perua. Vähän vaan voi joku sitten joutua odottamaan, kun onkin kolme potilasta samalla näytteenottoajalla.
Miten AP:n mahtoi käydä, aikaakin kulunut monta vuotta.
Itsellä kortisoliarvo 27 ja voisin nukkua kaiken aikaa. Teen töitä ja opiskelen, olen lihonut vuodessa yli 25kg, en jaksa edes rappusia, just ja just tasamaalla hitaasti kävellä. Hengästyn kenkiä laittaessani. Vaikka olisi hiki, niska on jääkylmä. Vaihdevuodet kurissa estrogeenisuihkeella. Olo on järkyttävä, aivosumu ja muistiongelmat jokapäiväisiä. En pysty edes polkemaan pyörää, jalat eivät toimi. Laahustan eteenpäin, joka paikkaa särkee, leikkaushaavat eivät parane, jatkuva päänsärky. Nukun istualtani, makuulle en voi mennä. Vuosi otettu verikokeita, ferritiini oli 8 ja HB 90, sain tiputuksessa rautaa ja arvo oli viimeksi 186, mutta olo ei ole muuttunut miksikään. Ens viikolla olis taas lääkärin soittoaika, saas nähdä.
Entinen liikunnanohjaaja
Jos jollekkin muulle näin tehdään myös nykyään ottajaa yhteys POTILASASIAMIEHEEN JA VOI MENNÄ PÄIVYSTYKSEEN SEN VERIKOE vastauksen kanssa! Nykyään pitää vaatia hoito nauhoittakaa myös kortisoli jos liian matala alle 60 on jo kiire. Itsellä oli alle 14 kaikki piti jaksaa monet verikokeet ja onneksi tk lääkäri otti aamukortisoli arvon ja onneksi sain seuraavaksi aamuksi peruutusajan labraan. Huom! Perukaa labra-aika jos tiedätte että ette mene jonkun peruutus saattoi pelastaa minun hengen. Kiitos kaikille jotka perutte näin myös tulee säästöjä ja jopa ihmishengen voi säästää