Kortisoliarvo matala. Milloin lääkäriin?
Minulla on aika yksityiselle kuun lopulla. Kävin jo hyvissä ajoin ottamassa verikokeet ja toissapäivänä sain osan arvoista. Kortisoli oli vain 39, kun viite on 138-690. Olo on erittäin huono ja heikko, ja siksi olenkin menossa lääkäriin. Uskaltaakohan tässä odotella vai onko parempi hakeutua heti terveyskeskukseen? Yksityinen endokrinologi, jolle olen menossa, on erittäin pätevä, joten siksikin odottaisin mieluummin sitä.
Kommentit (64)
no huh mitä touhua! pääsisitkö aikaisemmin jollekin yksityiselle sisätautilääkärille?
En pääse, kellään ei ole aikoja. :( Mies soitti juuri koko kaupungin läpi. En saa sille yksityislääkärillenikään soittoaikaa. Näin tässä jää heitteille. Ap
mene suoraan päivystykseen sen labratuloksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
mene suoraan päivystykseen sen labratuloksen kanssa.
Ei vain ole yhtään enää voimia. Inhoan lääkärissä käymistä, ja nyt kun sain pakotettua itseni, pitäisi tehdä se uudelleen tässä olossa. Samat idiootit sielläkin on töissä. En käsitä, miten lääkäri voi väittää tätä labravirheeksi jos kaikki oireet täsmää! Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei otettu ollenkaan tosissaan. Kortisoliarvoa lääkäri väitti laboratorion virheeksi ja oireita jännitykseksi. Sain mielialalääkkeen ja sykettä alentavan lääkkeen. En todellakaan aloita mielialalääkettä. En saanut mitään hoitoa, vaikka kuvailin kaikki samat oireet kuin täällä! Voi helvetti, että olen vihainen. On odotettava sitä yksityislääkäriä nyt. Ei suostunut konsultoimaan osaavaa lääkäriä, ei mitään. Ulos vain. Ap
Otettiinko uudet labrat? Mikäli lääkäri epäilee labravastauksen paikkansapitämättömyyttä, pitää hänen tilata uudet asap. Mikäli ei näin toiminut, pyydät yksikön ylilääkäriltä vastineen ja sitten viet Aluehallintovirastoon asian selvitettäväksi (tuolloin koko hoitoprosessi joutuu ottamaan asiaan kantaa). Voidaan konsultoida täällä oikeat lainkohdat joihin vetoat.
Ei otettu uusia kokeita, väitti ettei voi ottaa, koska kortisolissa on vuorokausivaihtelu. Vetosi myös siihen, ettei halua sekaantua hoitooni, koska minulla on myös yksityislääkäri. Irtisanoutui siis kokonaan tilanteestani. Ihan hävytöntä. Yritin kaikin voimin väittää vastaan ja mies oli tukena, mutta lääkäri oli päättänyt ettei tee mitään. Ei siinä saanut enää päätä käännettyä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei otettu uusia kokeita, väitti ettei voi ottaa, koska kortisolissa on vuorokausivaihtelu. Vetosi myös siihen, ettei halua sekaantua hoitooni, koska minulla on myös yksityislääkäri. Irtisanoutui siis kokonaan tilanteestani. Ihan hävytöntä. Yritin kaikin voimin väittää vastaan ja mies oli tukena, mutta lääkäri oli päättänyt ettei tee mitään. Ei siinä saanut enää päätä käännettyä. Ap
Selvä tapaus. Vie asia eteenpäin. Saatuasi ylilääkärin vastauksen vetoat näihin tehdessäsi AVI:lle valituksen:
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 3 luku, 15§ Ammatilliset velvollisuudet
”Terveydenhuollon ammattihenkilön ammattitoiminnan päämääränä on terveyden ylläpitäminen ja edistäminen, sairauksien ehkäiseminen sekä sairaiden parantaminen ja heidän kärsimystensä lievittäminen. Terveydenhuollon ammattihenkilön on ammattitoiminnassaan sovellettava yleisesti hyväksyttyjä ja kokemusperäisiä perusteltuja menettelytapoja koulutuksensa mukaisesti, jota hänen on pyrittävä jatkuvasti täydentämään. Ammattitoiminnassaan terveydenhuollon ammattihenkilön tulee tasapuolisesti ottaa huomioon ammattitoiminnasta potilaalle koituva hyöty ja sen mahdolliset haitat.
Terveydenhuollon ammattihenkilöllä on velvollisuus ottaa huomioon, mitä potilaan oikeuksista säädetään. Terveydenhuollon ammattihenkilön tulee aina antaa kiireellisen hoidon tarpeessa olevalle apua.”
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 2 luku, 3§ Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun
”Jokaisella Suomessa pysyvästi asuvalla henkilöllä on oikeus ilman syrjintää hänen terveydentilansa edellyttämään terveyden- ja sairaanhoitoon niiden voimavarojen rajoissa, jotka kulloinkin ovat terveydenhuollon käytettävissä. Suomessa tilapäisesti oleskelevien henkilöiden oikeudesta hoitoon on voimassa, mitä siitä erikseen säädetään tai valtioiden välillä vastavuoroisesti sovitaan. Kunnan ja valtion velvollisuudesta järjestää terveydenhuollon palveluja on lisäksi voimassa, mitä kansanterveyslaissa, erikoissairaanhoitolaissa, terveydenhuoltolaissa (1326/2010), tartuntatautilaissa (583/1986), mielenterveyslaissa (1116/1990), rikosseuraamuslaitoksesta annetussa laissa sekä terveydenhuollon järjestämisestä puolustusvoimissa annetussa laissa säädetään. (30.12.2010/1335)
Potilaalla on oikeus laadultaan hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon. Hänen hoitonsa on järjestettävä ja häntä on kohdeltava siten, ettei hänen ihmisarvoaan loukata sekä että hänen vakaumustaan ja hänen yksityisyyttään kunnioitetaan.”
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 2 luku, 4§ Pääsy hoitoon
Potilaalle on ilmoitettava hoitoon pääsyn ajankohta. Jos ilmoitettu ajankohta muuttuu, on uusi ajankohta ja muutoksen syy ilmoitettava potilaalle välittömästi. Hoitoon pääsystä ja hoidon järjestämisestä kansanterveystyön ja erikoissairaanhoidon yksiköissä säädetään erikseen terveydenhuoltolaissa.
Kiireellisen hoidon tarpeessa olevalle henkilölle annettavasta avusta ja hoitoon ottamisesta on voimassa, mitä niistä terveydenhuoltolain 50 §:ssä ja terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain 15 §:ssä säädetään.
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 2 luku, 8§ Kiireellinen hoito
Potilaalle on annettava hänen henkeään tai terveyttään uhkaavan vaaran torjumiseksi tarpeellinen hoito, vaikka potilaan tahdosta ei tajuttomuuden tai muun syyn vuoksi voi saada selvitystä. Jos potilas on aikaisemmin vakaasti ja pätevästi ilmaissut hoitoa koskevan tahtonsa, potilaalle ei kuitenkaan saa antaa sellaista hoitoa, joka on vastoin hänen tahtoaan.
Vierailija kirjoitti:
En minä olekaan ollenkaan kunnossa. Olo on todella heikko ja uupumus älyttömän voimakasta. En jaksa seistä kauaa. Lihakset ja nivelet on kipeät ja syke korkealla. Ajattelin vain, että voiko odottaa, koska tuo lääkäri jolle olen menossa, on todella osaava, mutta tk:ssa olen usein saanut huono hoitoa tai minua ei ole otettu lainkaan tosissaan. Huonoja kokemuksia. Mutta on kai se pakko mennä, kun tuo arvokin on noin matala. Ap
Mene ensin terveyskeskukseen pikaisesti. Jos et koe saavasi apua,mene yksityiselle. Älä peru yksityislääkäriaikaasi ennen tk.käyntiä.
Kyllähän tälle tilanteelle jotain täytyy tehdä. Olen hirveän vihainen ja uupunut nyt. Sykettä laskeva lääkitys teki olon tosi heikoksi, koska se alensi jo ennestään matalaa verenpainettani. En aio ottaa enää tuota lääkettä. Olen nuori nainen, ja se varmasti vaikuttaa osaltaan siihen, ettei minua uskota. Ennenkin oireita on laitettu "jännityksen" piikkiin, ja taustalla onkin ollut oikea sairaus. Autoimmuunisairauksia on useampia, jokaisen kanssa oli taistelua saada oikeaa hoitoa. Ap
Olin siis juuri tk-päivystyksessä. Siellä siis nämä aiemmin kuvaamani tapahtumat. Ap
Jättäisin soittarin yksityislekurille joka kokeet määrännyt.
Yksityiselle ei pääse, ei ole aikoja sellaisille lääkäreille jotka osaisivat tätä asiaa. En saa omalle yksityislääkärilleni soittoaikaa, koska ajat ovat aivan tukossa. Lääkäri on tosi suosittu. Ainoastaan yleislääkärille pääsee yksityiselle, mutta se on ihan hakuammuntaa että kuka tietää jotain ja kuka ei. Ap
Noniin, kävin eilen vielä uudelleen päivystyksessä. Tässä härdellissä menikin koko päivä. Hoitaja, joka arvioi hoidontarpeen, oli hirveän töykeä ja ylimielinen, ja syyllisti minua siitä, että tulin uudelleen. No en olisi tietenkään tullut, jos puhelimeen vastannut hoitaja ei olisi käsketty tulemaan! Ihan naurettavaa, kuka sinne nyt huvin vuoksi lähtee. No sitten hän pitkin hampain laittoi minut eteenpäin, ja ilmoitti ivallisella äänellä lääkärille, että täällä olisi tyttönen hirveässä paniikissa ja hysteerinen, vaikka olin täysin rauhallinen enkä jaksanut enää edes puhua paljoa, kun olin niin kyllästynyt siihen, ettei kukaan kuitenkaan auta. Yllättäen lääkäri ottikin minut tosissaan, kuunteli oireet tarkkaan, ja konsultoi sekä sisätautilääkäri että endokrinologia. Otettiin monta kertaa monta putkea erilaisia verikokeita, en tiedä mitä kaikkea. Ja sitten paljastui, että kortisoli olikin noussut takaisin normaaliksi! Miten se on mahdollista? Oireita on edelleen. Eniten ärsyttää, että tähän meni koko eilinen päivä, kun eikö sen kortisolin olisi voinut katsoa jo tk:ssa, niin olisi tiedetty heti mikä on tilanne. Todella tehokasta toimintaa! Tämä on oikeasti ihan älytöntä. Halusin vain tietää, uskallanko odottaa oman lääkärini aikaa. Jos siihen olisi vastattu jo puhelimessa, että voit, niin en alun alkaenkaan olisi lähtenyt tuonne hapannaamahoitajien piikiteltäväksi. Olipa kokemus. Ap
Vierailija kirjoitti:
Noniin, kävin eilen vielä uudelleen päivystyksessä. Tässä härdellissä menikin koko päivä. Hoitaja, joka arvioi hoidontarpeen, oli hirveän töykeä ja ylimielinen, ja syyllisti minua siitä, että tulin uudelleen. No en olisi tietenkään tullut, jos puhelimeen vastannut hoitaja ei olisi käsketty tulemaan! Ihan naurettavaa, kuka sinne nyt huvin vuoksi lähtee. No sitten hän pitkin hampain laittoi minut eteenpäin, ja ilmoitti ivallisella äänellä lääkärille, että täällä olisi tyttönen hirveässä paniikissa ja hysteerinen, vaikka olin täysin rauhallinen enkä jaksanut enää edes puhua paljoa, kun olin niin kyllästynyt siihen, ettei kukaan kuitenkaan auta. Yllättäen lääkäri ottikin minut tosissaan, kuunteli oireet tarkkaan, ja konsultoi sekä sisätautilääkäri että endokrinologia. Otettiin monta kertaa monta putkea erilaisia verikokeita, en tiedä mitä kaikkea. Ja sitten paljastui, että kortisoli olikin noussut takaisin normaaliksi! Miten se on mahdollista? Oireita on edelleen. Eniten ärsyttää, että tähän meni koko eilinen päivä, kun eikö sen kortisolin olisi voinut katsoa jo tk:ssa, niin olisi tiedetty heti mikä on tilanne. Todella tehokasta toimintaa! Tämä on oikeasti ihan älytöntä. Halusin vain tietää, uskallanko odottaa oman lääkärini aikaa. Jos siihen olisi vastattu jo puhelimessa, että voit, niin en alun alkaenkaan olisi lähtenyt tuonne hapannaamahoitajien piikiteltäväksi. Olipa kokemus. Ap
Loppuiko uupumus noihin uusiin tuloksiin? Ja jos ei, niin oletko ajatellut kokeilla mielialalääkettä?
Pyytäisin miestä kyydittämään yksityiselle johonkin toiseen kaupunkiiin.
Ja käy nyt ottamassa se labra uudelleen. Lähete pitää saada jotenkin voimaan, selitä vastaanottoon.
Koirani labrat kerran selitettiin virheenä, koska olivat niin alhaiset ettei voisi olla. Sanottiin, että ottakaa joskus uudelleen eikä lääkäri antanut aihetta huoleen. Onneksi koira sai vkoa myöh vatsataudin ja labrat otettiin uudelleen. Sai sitten antibiootit ja jäi henkiin, kun selvisi ettei ollut mikään virhe vaan kuolemaan hoitamattomana johtava sairaus.
se kortisoli on sulla noussut nyt pelkästä stressistä, mitä tää koko härdelli on sulle tuottanut. henkinen stressi voi nostaa hetkellisesti kortisolit näyttämään ns. hyviltä/ olemaan viitteissä.
toki tottakai riippuu vähän siitä mikä on normaali arvo?
kaikki alle 200 kortisolit (aamu-arvo tosin..) ovat yleensä sellaisia, että tarvitaan kortisonilääkitys. alle 300 arvolla pitäisi tutkia tarkemmin. yli 300 ovat hyviä. ( e-pillerit nostaa kortisolia, jolloin vasta 400-500 arvot ovat hyviä..)
en nyt löydä sitä sisätautilääkärin artikkelia näistä kortisoliarvoista mistä nyt kirjoitan...linkitän heti kun löydän.
etsin kyseisen keskustelun käsiini, jotta pystyin katsomaan oletko saanut lisätietoa ja apua.. :)
- aivolisäketyyppi-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppuiko uupumus noihin uusiin tuloksiin? Ja jos ei, niin oletko ajatellut kokeilla mielialalääkettä?
Minulla on monta muuta sairautta, joiden vuoksi olin alunperin menossa yksityislääkärilleni. Kortisoliarvo tuli ilmi täysin sattumalta muiden verikokeiden ohessa. Joten en, oireeni ovat fyysisiä, kiitos vain. Ap
Vierailija kirjoitti:
se kortisoli on sulla noussut nyt pelkästä stressistä, mitä tää koko härdelli on sulle tuottanut. henkinen stressi voi nostaa hetkellisesti kortisolit näyttämään ns. hyviltä/ olemaan viitteissä.
toki tottakai riippuu vähän siitä mikä on normaali arvo?
kaikki alle 200 kortisolit (aamu-arvo tosin..) ovat yleensä sellaisia, että tarvitaan kortisonilääkitys. alle 300 arvolla pitäisi tutkia tarkemmin. yli 300 ovat hyviä. ( e-pillerit nostaa kortisolia, jolloin vasta 400-500 arvot ovat hyviä..)
en nyt löydä sitä sisätautilääkärin artikkelia näistä kortisoliarvoista mistä nyt kirjoitan...linkitän heti kun löydän.
etsin kyseisen keskustelun käsiini, jotta pystyin katsomaan oletko saanut lisätietoa ja apua.. :)
- aivolisäketyyppi-
Kiitos sinulle, kun jaksat vastailla. Arvo oli illalla päivystyksessä 400. Aion kysyä tietysti tästä vielä siltä omalta lääkäriltäni. Eikö 400 ole aika vähän, jos normaaliarvoni on pitkään ollut 800 luokkaa? Enää tuskin on mitään hätää tässä, mutta ihmettelen arvojen heittelyä. Ap
Olen aivan voimaton nyt. En tiedä mitä tehdä. Lääkäri ei ollenkaan kuunnellut, sanoi että tässä alkaa aika loppumaan. Ei kommentoinut lainkaan oksentelua, jota on myös ollut. Teen tästä valituksen, kun saan käytyä yksityisellä. Ap