Vanhempani takasivat minun asuntolainan, mutta eivät sisareni
Sisareni on tästä nyt vihainen ja katkera, eikä suostu ymmärtämään asialle oikeita syitä. Hän syyttää vanhempia minun suosimisesta. Asia ei kuitenkaan ole nin mustavalkoinen. Vanhempieni päätökselle on ihan selvä järkipohja.
Minä opiskelin lukion jälkeen itselleni ammatin ja sain vakipaikan nopesti. Menin naimisiin ja alettiin miehen kanssa miettimään oman asunnon ostoa. Tuli tästä puhetta vanhempieni kanssa ja oma-aloitteisesti lupasivat tulla takaamaan, jos meillä on tarvetta. Myös miehelläni oli koulutus ja vakituinen työ. Saimme lainan ja osa vakuuksista oli vanhempieni omaisuutta. Lainan lyhentämisessä ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa ja minulle niinkuin miehellenikin on kunnia asia, ettei vanhempani joudu taloudellisesti meitä mitenkään avustamaan. Elätämme itsemme. Kun ostimme omakotitalon, kaksion myynnistä saadut rahat riittivät käsirahaksi, emmekä tarvinneet enää vanhempiamme takaamaan. He ovat siis tällä hetkellä täysin vapaita minun velkojeni suhteen.
No sitten tähän pikkusiskooni. Hän haluaa miehensä kanssa ostaa omakotitalon. Tällä hetkellä asuvat rivarissa vuokralla. Lapsia on kolme ja kaksi koiraa. Mikään pikkukaksio ei tämän perheen tarpeisiin riitä. Molemmat ovat töissä tällä hetkellä. Sisareni juuri valmistunut lähihoitajaksi ja mies tekee sekalaisia hommia ilman vakipaikkaa. Vanhempani halutaan kiinnittämään omaisuuttaan heidän talolainaa varten. Laina olisi yli kolme kertaa suurempi kuin minun ensikaksio. Vanhempani ei tähän halua lähteä. Sisareni on suuttunut sekä vanhemmilleni että minulle. Vanhempani ei kuulemma kohtele meitä tasapuolisesti.
Vanhempani ovat avustaneet sisartani hyvin paljon taloudellisesti hänen elämän aikana. Hän on jopa asunut vanhemillani reilun vuoden jäätyään yksinhuoltajaksi äitiylomallaan. Vanhemmat elätttivät häntä ja lastenlastaan täysin tämän ajan. Lisäksi katkonaisena opiskeluaikana ovat monesti jopa maksaneet hänen laskujaan "hätätilanteessa" ja ostaneet lapsille kaikkea tarvittavaa. Muuten olisi tullut maksuhäiriömerkintöjä. Myös minä olen antanut ja "lainannut" rahaa. En ole edes olettanut saavani omiani pois.
Nyt sisareni tilanne on onneksi parempi. Naimisissa ja vakityö ja nyt haluavat perheelle ihanan oman talon. Ikinä hän ei ole osannut säästää, lapset on tehty ennen valmistumista ja aina on hädän hetkellä oppinut, että vanhemmat auttaa. Auton päivittivät heti uudempaan, kun palkkatyö alkoi. Todellakin kuluttavat kaiken viimeistä penniä myöten.
Minä tuen vanhempiani täysin tässä asiassa. He ovat itse omalla työllään maksaneet lainansa. Molemmat ovat vaatimattomista olosuhteista suurista perheistä, eivätkä ole saaneet perintöä. Äiti vielä työelämässä ja isä eläkkeellä. Ovat onnellisia, kun on velaton asunto ja auto, ja vaatimaton kesämökki.
Kerroin tämän, että ihmiset ajattelisivat, että vanhempien ei tarvitse mielestäni riskeerata itse työllään hankkimaa omaisuutta lastensa tähden. Ja tässäkin tapauksessa he silti jo ovat tukeneet sisartani paljon.
Kommentit (149)
En ymmärrä miksi kenenkään pitäisi takailla toisen lainoja. Jokainen säästäköön käsirahan itse.
Vierailija kirjoitti:
Juurihan tämä suurten ikäluokkien edustaja, Urpo mikälie, jopa suositteli ennemmin ostamaan viiriäisenmunia rahoillaan ja paiskaamaan katuun, ennenkuin jättää omille lapsilleen perinnöksi. Ja nämä viiriäismunarahat ovat yleensä myös itse perittyjä, mutta nykyään ei ole suotavaa antaa edes perityn rahan kulkea eteenpäin omille lapsilleen?
Aivan. Suuret ikäluokat ovat syöneet sekä omat että lastensa omaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vanhempasi ovat oikeassa. He ovat jo kasvattaneet, kouluttaneet ja elättäneet lapsensa ja voivat vapaasti valita miten ansaitsemansa omaisuuden käyttävät. Ja hehän ovat auttaneet siskoasi paljon vielä sen jälkeen kun tämä on kasvanut aikuiseksi. Jos laskettaisiin ne avustukset yhteen, niin paljonkohan siitä tulisi vs. sinulle annettu takaus (joka on jo hoidettu ja menneisyyttä)?
Onko se "ihana omakotitalo" ainoa vaihtoehto siskosi perheelle? Millaisia vaihtoehtoja he ovat itse etsineet ja kehitelleet siltä varalta, ettei okt:tä ei tässä vaiheessa ole mahdollisuutta ostaa? Ja kyllä mä vähän mietin, että pitääkö liian pieneksi koettuun rivarikotiin hankkia kolmen lapsen lisäksi vielä kaksi koiraakin?
Korjaan, että vanhempani eivät antaneet minulle mitään takausta, siis en saanut rahaa, vaan osa heidän omaisuudesta oli sen aikaa vakuutena, kunnes sain maksettua lainaani pous riittävästi. En siis ole tarvinnut vanhemmiltani penniäkään avustukseksi. Olen pärjännyt hyvin omalla palkalla. ap
Tuotahan se takaus juuri tarkoittaa. Takaus voi olla kiinnitettyä omaisuutta tai pelkkä henkilötakaus. Ei takauksessa raha liiku, kuin vasta mahdollisessa tilanteessa missä takaus realisoituu.
Näin, paitsi nykypäivänä ei oteta asuntolainaan henkilötakausta, vaan oltava aina omaisuutta kiinni.
Mutta nimenomaan takauksenhan ap on saanut, alkaa kuulostaa, että ap on itse täysin pihalla koko asiasta sekä asuntolainasta yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta paskat vanhemmat asettavat lapsensa eriarvoiseen asemaan. Perinnöksi ei pidä jättää riitaisia välejä omille lapsilleen.
Olen samaa mieltä. Ja niin pitäisi muidenkin olla, miksi alapeukut tuossa kommentissa?
Eri asia tietysti on, miten tasa-arvoa katsoo, tässä ilmeisesti toista avitettu asunnon ostossa mutta ei rahallisesti, toista taas rahallisesti muttei haluta avittaa asunnonostossa. Vanhempien kuuluisi keskustella asiasta lapsensa kanssa, ei siskon avautua av.lla.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi kenenkään pitäisi takailla toisen lainoja. Jokainen säästäköön käsirahan itse.
Ja tämä liittyi taas mihin? Nyt on kyse lasten tasapuolisesta kohtelusta, ei siitä, haluatko sinä olla kenenkään lainoja takaamassa.
Sitäpaitsi käsiraha on säästettävä ja maksettava itse, vaikka joku lainan takaisikin.
Kyllä minä ainakin haluan olla mahdollisuuksien mukaan auttamassa lapsiani tulevaisuudessa. Oli se sitten lainan takaus tai muu apu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on paljon vaikeita asioita niin minulle kuin vanhemmillenikin. Ymmärrän sisartani siinä, että on vaikea säästää tilavaan taloon käsirahaa ja se raha olisi perheeltä pois ja vuokraa maksaessa menee rahaa harakoille. Mutta tämä ei ole vanhempieni vika eikä minun vika. Sisareni on kehittänyt itse päässään sellaisen fantasian, että kun työelämään pääsee, niin hän voi mieleisensä talon ostaa velkarahalla. Hän on ajatellut tätä vakuuden saamista jonkinlaisena ansaittuna palkintona siitä, että on valmistunut, päässyt töihin ja löytänyt tienaavan miehen.
Hän on levittänyt myös sellaista tarinaa, että minä olisin aikoinaan vaatinut vanhempiani takaamaan minua. Hän on mielestään vain nätisti kysynyt, saisiko saman avun kuin minä? Tämä kyllä suututtaa kovasti. Lisään vielä, että vanhemmat ajavat esimerkiksi halvemmalla autolla kuin siskoni miehineen. Vanhempieni mökki on vaatimaton lautarakennus eikä ole edes vesistön rannalla, mutta heille tärkeä. ap
Tajua että asiahan ei sinulle yhtään kuulu! Miksi puutut? Olisiko ollut kiva jos siskosi olisi protestoinut kun vanhemmat takasivat sinun lainasi? Olisi varmaan ollut suu mutrulla silloikin ja olisit ragennut täällä siskostasi.
Totta, ettei asia minulle kuuluisi, mutta ompahan siskoni vetänyt tähän minutkin mukaan. Siksi se kuuluu minullekin. Perättömien puheiden levittely saa asian kuulumaan minulle. Kun hän on kyyneleet silmissä kertonut ulkopuoliselle, että minä olisin vaatimalla vaatinut aikanaan vanhempani takaamaan, ja vanhempani ovat minua suosineet häneen nähden. Hän syyttää minua lähes kiristämisestä ja vanhempiani törkeästä epäoikeudenmikaisuudesta samanaikaisesti. Siksi tämä kuuluu minullen. Huoh.
Ja vielä, kyllä minun takauksia olisi saanut kuka tahansa protestoida, koska vanhempieni vakuus ei ollut meille elin ehto. Olisimme saaneet lainan muutenkin jonkun ajan päästä.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vanhempasi ovat oikeassa. He ovat jo kasvattaneet, kouluttaneet ja elättäneet lapsensa ja voivat vapaasti valita miten ansaitsemansa omaisuuden käyttävät. Ja hehän ovat auttaneet siskoasi paljon vielä sen jälkeen kun tämä on kasvanut aikuiseksi. Jos laskettaisiin ne avustukset yhteen, niin paljonkohan siitä tulisi vs. sinulle annettu takaus (joka on jo hoidettu ja menneisyyttä)?
Onko se "ihana omakotitalo" ainoa vaihtoehto siskosi perheelle? Millaisia vaihtoehtoja he ovat itse etsineet ja kehitelleet siltä varalta, ettei okt:tä ei tässä vaiheessa ole mahdollisuutta ostaa? Ja kyllä mä vähän mietin, että pitääkö liian pieneksi koettuun rivarikotiin hankkia kolmen lapsen lisäksi vielä kaksi koiraakin?
Korjaan, että vanhempani eivät antaneet minulle mitään takausta, siis en saanut rahaa, vaan osa heidän omaisuudesta oli sen aikaa vakuutena, kunnes sain maksettua lainaani pous riittävästi. En siis ole tarvinnut vanhemmiltani penniäkään avustukseksi. Olen pärjännyt hyvin omalla palkalla. ap
Tuotahan se takaus juuri tarkoittaa. Takaus voi olla kiinnitettyä omaisuutta tai pelkkä henkilötakaus. Ei takauksessa raha liiku, kuin vasta mahdollisessa tilanteessa missä takaus realisoituu.
Näin, paitsi nykypäivänä ei oteta asuntolainaan henkilötakausta, vaan oltava aina omaisuutta kiinni.
Mutta nimenomaan takauksenhan ap on saanut, alkaa kuulostaa, että ap on itse täysin pihalla koko asiasta sekä asuntolainasta yleensä.
Kun olen puhunut takauksesta olen epäammattimaisesti tarkoittanut, että vanhempani ovat myöntäneet vakuuden lainaani omasta omaisuudestaan. Ovat siis myöntäneet pantin osaan velkaani. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään tähän vielä, että pankki olisi heidän nykytuloillaan valmis lainan myöntämään, jos saisivat vanhemmiltani pyydettävät vakuudet. Minkäänlaisia omia säästöjä ei ole. Mies tienaa melko hyvin työkeikoillaan, silloin kun on töitä. On valillä ollut tosin vuodenkin ansiosidonnaisella. ap
Voisivatko vanhempasi antaa omarahoitusosuuteen riittävän määrän rahaa lainaan tai ennakkoperintönä? Silloin ei tarvittaisi takaajia tai vakuuksia lainkaan ja riskinä olisi vain se summa mikä on annettu lainaan ja jos se annetaan ennakkoperintönä, niin se olisi siskon rahaa joka on talossa kiinni.
Jo ihan ketjun alkupäässä on kommentaattoreita, jotka ilmeisesti eivät ole lukeneet avausta lainkaan.
Ap:n vanhemmat ovat jo antaneet pikkusiskolle rahaa, hoitaneet hänen laskujaan, pelastaneet hänet luottohäiriömerkinnöiltä, ottaneet hänet lapsineen luokseen ilmaiseksi asumaan vuodeksi ... Siinä on jo "ennakkoperintöä" riittävästi. Myös ap on auttanut siskoa rahallisesti. Mikä riittää? Missä vaiheessa on oikeutettua odottaa, että vakitöisssä käyvä kolmen lapsen äiti (pikkusisko, siis) itsenäistyy, aikuistuu ja alkaa itse hoitaa omaa talouttaan?
Ap on aikoinaan saanut vanhemmilta lainalleen takauksen.
Ap:n vanhemmat eivät ole varakkaita. Jos he jatkavat pikkusiskon rahoittamista, he joutuvat välttämättä luopumaan jostakin, joka olisi heille tärkeää tai mieluisaa. Se olisi väärin.
19
Näin se yleensä menee, että vanhimmalle helposti annetaan kaikki ja nuoremman kohdalla aletaan kiristää. Kun sehän on jo tehty kerran...
Oma siskoni on myös saanut aikoinaan aika paljon tukea. Opiskeluja maksettiin ja taattiin lainaa ja autettiin talon rakentamisessa ja hoidettiin siskon lapsia.
Kun minun vuoroni olisi ollut, niin olikin jo aika elää omaa elämää ja käyttää omat rahat ja lapsienhan pitää pärjätä omillaan.
No pärjättiin ja kaikki maksettiin itse ja opiskeluni maksoin itse yms. Mutta kylläpä nyt kelpaa minun ja aikuisten lapsieni apu, kun ollaan vanhoja ja hauraita. Siskoni ei korvaansa lotkauta aikuisine lapsineen vanhempiemme auttamiseksi.
Joskus äiti sanoo, että häntä harmittaa, kun eivät tukeneet minua millään. No, ainakin tiedän, että omillani olen tullut toimeen, enkä ole kenellekään kiitollisuudenvelassa. Vanhempiani autamme ihan siksi, että se nyt vain minusta kuuluu jälkikasvulle. Siskoni mielestä se ei kuulu hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Eihän siskokaan käteistä saa. Samanlailla se oli riski menettää se omaisuus mikä oli vakuutena. Homma on se että sinun luotettiin maksavan lainasi ja siskoosi ei luoteta vaan oletetaan että hän ei maksa ja vanhemmat menettää jotain. Tosi epäreilua, kummallista ettet tajua.
Toiset ihmiset nyt vaan on luotettavampia ja parempia taloutensa hallinnassa kuin toiset. Ei se ole reiluudesta kiinni.
Myönnän, että minun sappi meinaa välillä kiehua joistakin kommenteista. Mutta totean, että pääasia minulle olisi, että perheen välit korjaantuisi ja sisareni pyytäisi anteeksi perättömiä puheita niin minulta kuin vanhemmiltammekin. Vanhemmat saavat minun puolesta päättää itse, lähtevätkö takaajiksi vai eivät, ja millaiselle summalle. Itse en luota sisareni perheen talouden hoitoon, eikä vanhempanikaan tällä hetkellä halua ottaa riskiä. Pieni vakuus ei tällä hetkellä sisarelleni riitä, koska semmoinen riittäisi nykyistä pienempään asuntoon. Se ei heille käy.
Itse toivon, että vanhempani eivät menetä omaa omaisuuttaan, silloin kun vielä itse sitä tarvitsevat. He eivät ole rikkaita ja toisen ollessa eläkkeellä tulot ovat tippueet. Minä en tarvitse enkä odota perintöä. Ei haittaisi, vaikka testamenttaisivat kodittomille kissoille. Itse huolehdin taloudestani, enkä tarvitse tukea.ap
Sisaresi vaikuttaa valitettavasti ihmistyypiltä, joka näkee oikeudenmukaisuuden ja tasapuolisuuden vain omaan napaansa tuijottaen. Vanhempasi ovat olleet takaamassa sinun lainaasi, mutta heidän tulonsa ovat olleet tuolloin suuremmat, ja toisaalta takauksen määrä pienempi. Lisäksi sinä osoitit luotettavuutta ja suhteellisuudentajua säästämällä sekä valitsemalla kohtuullisen kokoisen/hintaisen asunnon, joten riski takaajan näkökulmasta on pienempi.
Sisaresi sen sijaan on elänyt lapsineen vanhempienne elätettävänä, eikä osoita minkäänlaista kiitollisuutta siitä, saati ilmeisesti suunnittelekaan maksavansa velkojaan takaisin sinulle. Osalle ihmisistä voisi tulla mieleen maksaa nyt työssäkäyvänä jotain korvausta myös vanhemmilleen siitä ajasta kun ovat auttaneet vaikealla hetkellä rahallisesti. Hän ei työssäolevanakaan ole oppinut säästämään ja vähentämään nykykulutustaan. Ilman sitä taitoa on aika vaikea olla asuntovelallinen. Sen sijaan hän pitää itsestäänselvyytenä toisten rahallista tukea/takatuupparina oloa. Kyllähän tällaisen ihmisen kanssa tulee toimeen niin kauan, kun on itse se antava osapuoli. Kun kieltäytyy, lopputulos on juuri se mihin olette joutuneet. Jotenkin tuohon ihmistyyppiin sopii kuin nenä päähän vielä se, että ei edes harkita pienempää asuntoa ensin, ja ajan kanssa pyrittäisi saamaan se isompi haaveiden koti. Ainoa vaihtoehto on kaikki mulle heti, vaikka siihen ei ole varaa. Ilmeisesti hän on löytänyt myös itsensä kaltaisen miehen, joka haluaa antaa ulospäin itsestään rikkaamman kuvan kuin mitä on, ostamalla mm. perheelle kalliin auton. Halvemman ostamalla olisi voinut säästää tulevaan asuntoon. Sopii loistavasti myös käyttäytymiseen asunnon kohdalla, täytyy olla heti suurempaa ja hienompaa, ei sitä mihin oikeasti voisi olla varaa.
Olen pahoillani puolestasi ap, samoin vanhempiesi. Aika paljon siskosi pitäisi kasvaa henkisesti, että tilanteesta selviäisi rauhanomaisesti välit entisenlaisina säilyttäen.
Hyvvä ap siskosi tässä hei! Ikävä että sinun täältäkin pitää tulla hakemaan myötätuntoa elämääsi ja korostamaan erinomaisuuttasi. Tiedoksi kaikille ikäville kommentoijille että minä tulin juuri töistä ja siskoni on 2 viikkoa palkattomalla vapaalla ihan omasta halustaan. Muka remontoi. Istuu siis koneellab haukkumassa toisia.Voisitko joskus ihan oikeasti myöntää että vanhemmiltamme saama takaus on ollut ihan jackpot elämässäsi. Et asuisi omakotitalossa yhden ylpeän kersan ja ikävän ukkosi kanssa. Ilman sinun mustamaalaamista vanhemmat olisivat lähteneet tueksemme. Olisin maksanut sinulle velkani aikanaan mutta ajattelin että se oli luottamuksellinen asia. Siitä ei olisi tarvinnut huudella koko suvulle. Nyt on niin paha mieli että jääköön maksamatta kun asiasta ei ole mustaa valkoisella. Tuo pieni talo oli meidän koko perheelle suurin unelma ja ehdimme innostumaan asiasta kun pankki näytti vihreää valoa. Siellä todella laskettiin että tulomme riittäisi hyvin. Äiti ja isä ei olisi menettäneet yhtään mitään. Emme olisi innostuneet asiasta jos pankki olisi torpannut ideamme. Lasten takia surettaa tosi paljon. Nyt maksamme vuokraa, kun samalla rahalla maksettaisiin meidän unelmakotia. Jos alamme säästämään, lasten elämä kärsii. Suomi on padka maa ja vanhempien suosikit porskuttaa. Lapsiperheen on mahdoton saada lainaa ilman ulkopuolisen avustusta. Kaikki ei elä sellaisessa täydellisessä elämänjärjestyksessä kuin siskoni.
Tiedän erään eläkeläispariskunnan joka menetti asuntonsa ruvettuaan toisen lapsensa miehen yrityksen velkojen takaajaksi. Eli asunnon arvo meni tyttären miehen yrityksen velkoihin eikä edes kenenkään asuntolainaan. Loppuikänsä joutuivat nämä ikänsä käsillänsä ahkeraa työtä tehneet ja asunnon säästäneet ihmiset asumaan vuokralla. Lisäksi tästä miehestä tuli entinen mies eli rahoista ei ollut perheelle mitään hyötyä. Karmeita tarinoita.'
Kannattaisiko säästää vähän ja ostaa tosiaan ASO -asunto niin voisi saada kohtuuhinnalla ilman kenenkään takauksia asunnon. Emme me muutkaan saa hienoa taloa vaikka niitä on maailma täysi kun ei ole varaa.
Tasapuolista olisi, jos vanhempasi antaisivat saman suuruisen takauksen esimerkiksi tilipantin siskosi lainaan, kuin ovat antaneet sinunkin lainaasi. Tietenkään se ei siskollesi vielä riitä, koska ostettava asunto on huomattavasti sinun ensiasuntoasi kalliimpi. Mutta siskon perhe voisi sitten järjestää loppuosalle muualta takaajia tai sitten ihan vaikka säästää sen loppuosan pikkuhiljaa. Näin olisi kohdeltu lapsia tässä takausasiassa tasapuolisesti. Jos vanhemmillasi ei olisi antaa tuota summaa tilipantiksi, niin koska summa ei kuitenkaan varmaan kovin suuri ole, niin vanhemmat voisivat miettiä, jos ottaisivat sen summan edestä lainaa ja tämä summa sitten tilipantiksi. Lainaa saa nyt aika edullisella korolla ja summa tosiaan vapautuu, kun sen edestä lainaa on lyhennetty.
Mikä riittää? Missä vaiheessa on oikeutettua odottaa, että vakitöisssä käyvä kolmen lapsen äiti (pikkusisko, siis) itsenäistyy, aikuistuu ja alkaa itse hoitaa omaa talouttaan?
Mikään ei riitä. Nälkä kasvaa syödessä. Kun vanhempi elättää aikuista lastaan, ei tuo "lapsi" koskaan itsenäisty taloudellisesti, ei rakenna ja suunnittele valintojaan oman taloudellisen tilanteen mukaan vaan vanhempien " elatuskyvyn" mukaan. Minun veljeni on nyt edesmenneen isämme kultapoju: veljen opintolainan isä maksoi kertasuorituksena, veljelle ostettu auto, kodinkoneet, metsää kaadettu siten, että koko veljen OKT-talon puutavara, saanut vuosien aikana kymmenientuhansien eurojen lahjoituksia, isän viimeisenä vuotena 22 000 €. Veli saattoi ryhtyä tulotasoonsa nähden epärealistiseen OKT-taloprojektiin, kun teki tietoisesti sen vanhempieni omaisuudella. Kaikki on saanut käteisenä, piironginlaatikossa rahatukkoja kertoo säilyttävänsä. Minä en ole saanut vanhemmiltani mitään. Perunkirjoituksessa olin pahoillani. Isän säästötilillä oli rahaa 1 euro 47 senttiä. Isä itse aikanaan peri 500 000 mk ja hän teki töitä yli 50v. Veli ei maksanut mitään lahjaveroja, hänelle satojatuhansia siirretty vanhempieni omaisuutta vuosikymmenten aikana. Sanoin, että kyseessä on rahanpesu ja veronkierto. Veli on minuun loukkaantunut, kun syytän häntä, muuten oon kuulemma rakas sisko ja veljen mielestä " isi on saanut tehdä mitä haluaa"
ASP:a säästämään. Kahdessa vuodessa 8 kpl neljännesvuositalletuksia. Kaksi tiukkaa vuotta säästämistä, niin saavat ilman takausta homman hoidettua. Ehkä voisivat vanhempasi antaa ennakkoperintönä vaikka 10 000€. Täytyyhän heillä sen verran olla, kun ovat yhtä ahkeria ja työteliäitä kuin AP.
Mutta AP:n mukaan vanhemmat ovat laittaneet omaa kotiaan ja vaihtaneet autoa ym. Eli ei säästöjä ? On tainnut pikkusisko tulla vanhempiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvvä ap siskosi tässä hei! Ikävä että sinun täältäkin pitää tulla hakemaan myötätuntoa elämääsi ja korostamaan erinomaisuuttasi. Tiedoksi kaikille ikäville kommentoijille että minä tulin juuri töistä ja siskoni on 2 viikkoa palkattomalla vapaalla ihan omasta halustaan. Muka remontoi. Istuu siis koneellab haukkumassa toisia.Voisitko joskus ihan oikeasti myöntää että vanhemmiltamme saama takaus on ollut ihan jackpot elämässäsi. Et asuisi omakotitalossa yhden ylpeän kersan ja ikävän ukkosi kanssa. Ilman sinun mustamaalaamista vanhemmat olisivat lähteneet tueksemme. Olisin maksanut sinulle velkani aikanaan mutta ajattelin että se oli luottamuksellinen asia. Siitä ei olisi tarvinnut huudella koko suvulle. Nyt on niin paha mieli että jääköön maksamatta kun asiasta ei ole mustaa valkoisella. Tuo pieni talo oli meidän koko perheelle suurin unelma ja ehdimme innostumaan asiasta kun pankki näytti vihreää valoa. Siellä todella laskettiin että tulomme riittäisi hyvin. Äiti ja isä ei olisi menettäneet yhtään mitään. Emme olisi innostuneet asiasta jos pankki olisi torpannut ideamme. Lasten takia surettaa tosi paljon. Nyt maksamme vuokraa, kun samalla rahalla maksettaisiin meidän unelmakotia. Jos alamme säästämään, lasten elämä kärsii. Suomi on padka maa ja vanhempien suosikit porskuttaa. Lapsiperheen on mahdoton saada lainaa ilman ulkopuolisen avustusta. Kaikki ei elä sellaisessa täydellisessä elämänjärjestyksessä kuin siskoni.
Lapset kärsii säästämisestä ??? Lapset kärsii, kun heidän vanhempien varallisuus karttuu ja sitä kautta heidän aikanaan saama perintö kasvaa ?? Lapsiperheen kuten meidän kaikkien on mahdotonta saada lainaa ilman säästöjä! Ei aikuinen työssäkäyvä ihminen voi olettaa kenenkään ulkopuolisen rahoittavan elämäänsä! Kasva aikuiseksi! Älä säästää !
Tiedän paljon pariskuntia, joilla on todella suuret tulot, mutta ei pennikään kiinteätä omaisuutta nimissään. On viety ruokakasseja ja autettu aina rahallisesti ja muutenkin. Ei mitään hyötyä, kyllä maailmaan rahaa mahtuu. En ikipäivänä antaisi tai takaisi sisaresi perheelle mitään. Nämä tunnetaan meidänkin piirissä. Kiittämättömyys on maailman palkka. Sinun vanhempasi ovat nyt kiristyksen kohteena, vaikka ovat köyhiä, kunnollisia eläkeläisiä. Eikö joku muu tuttu voisi olla heidän tukenaan. Sinäkin voisit pitää etäisyyttä, et voi siskoasi auttaa. Ilman rahaa ei voi ostaa unelmien taloa. et sinä ole syyllistynyt mihinkään. Sinä olet hänelle pelkkä kaatoallas ja tiskirätti. Avustasi voi olla jopa haittaa, luottaa siihen, että aina pelastetaan. Anna vaan heidän luottotietojen vaikka mennä, aikuiset ihmiset.
Kuten jo aiempana kerroin olimme mieheni kanssa säästäneet edullista ensiasuntoa varten. Olisimme hieman myöhemmin voineet ottaa velan ilman vanhempieni vakuuksia. Vanhempani halusivat silloin nopeuttaa meidän projektia, kun olimme jo kuitenkin saaneet säästöön ihan merkittäväv summan. Luulen, etteivät ikipäivänä olisi lähteneet takaamaan, jos itse emme olisi ensin näyttäneet, että olemme pystyneet asuntoa varten säästämään. Emme ole kupanneet vanhempieni rahoja yhtään! Heidän ei ole tarvinnut realisoida penniäkään omaa omaisuutta meidän takia. Olemme itse lyhentäneet velkamme ja tällä hetkellä vanhempani ovat täysin vastuuvapaita veloistani!ap