Vanhempani takasivat minun asuntolainan, mutta eivät sisareni
Sisareni on tästä nyt vihainen ja katkera, eikä suostu ymmärtämään asialle oikeita syitä. Hän syyttää vanhempia minun suosimisesta. Asia ei kuitenkaan ole nin mustavalkoinen. Vanhempieni päätökselle on ihan selvä järkipohja.
Minä opiskelin lukion jälkeen itselleni ammatin ja sain vakipaikan nopesti. Menin naimisiin ja alettiin miehen kanssa miettimään oman asunnon ostoa. Tuli tästä puhetta vanhempieni kanssa ja oma-aloitteisesti lupasivat tulla takaamaan, jos meillä on tarvetta. Myös miehelläni oli koulutus ja vakituinen työ. Saimme lainan ja osa vakuuksista oli vanhempieni omaisuutta. Lainan lyhentämisessä ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa ja minulle niinkuin miehellenikin on kunnia asia, ettei vanhempani joudu taloudellisesti meitä mitenkään avustamaan. Elätämme itsemme. Kun ostimme omakotitalon, kaksion myynnistä saadut rahat riittivät käsirahaksi, emmekä tarvinneet enää vanhempiamme takaamaan. He ovat siis tällä hetkellä täysin vapaita minun velkojeni suhteen.
No sitten tähän pikkusiskooni. Hän haluaa miehensä kanssa ostaa omakotitalon. Tällä hetkellä asuvat rivarissa vuokralla. Lapsia on kolme ja kaksi koiraa. Mikään pikkukaksio ei tämän perheen tarpeisiin riitä. Molemmat ovat töissä tällä hetkellä. Sisareni juuri valmistunut lähihoitajaksi ja mies tekee sekalaisia hommia ilman vakipaikkaa. Vanhempani halutaan kiinnittämään omaisuuttaan heidän talolainaa varten. Laina olisi yli kolme kertaa suurempi kuin minun ensikaksio. Vanhempani ei tähän halua lähteä. Sisareni on suuttunut sekä vanhemmilleni että minulle. Vanhempani ei kuulemma kohtele meitä tasapuolisesti.
Vanhempani ovat avustaneet sisartani hyvin paljon taloudellisesti hänen elämän aikana. Hän on jopa asunut vanhemillani reilun vuoden jäätyään yksinhuoltajaksi äitiylomallaan. Vanhemmat elätttivät häntä ja lastenlastaan täysin tämän ajan. Lisäksi katkonaisena opiskeluaikana ovat monesti jopa maksaneet hänen laskujaan "hätätilanteessa" ja ostaneet lapsille kaikkea tarvittavaa. Muuten olisi tullut maksuhäiriömerkintöjä. Myös minä olen antanut ja "lainannut" rahaa. En ole edes olettanut saavani omiani pois.
Nyt sisareni tilanne on onneksi parempi. Naimisissa ja vakityö ja nyt haluavat perheelle ihanan oman talon. Ikinä hän ei ole osannut säästää, lapset on tehty ennen valmistumista ja aina on hädän hetkellä oppinut, että vanhemmat auttaa. Auton päivittivät heti uudempaan, kun palkkatyö alkoi. Todellakin kuluttavat kaiken viimeistä penniä myöten.
Minä tuen vanhempiani täysin tässä asiassa. He ovat itse omalla työllään maksaneet lainansa. Molemmat ovat vaatimattomista olosuhteista suurista perheistä, eivätkä ole saaneet perintöä. Äiti vielä työelämässä ja isä eläkkeellä. Ovat onnellisia, kun on velaton asunto ja auto, ja vaatimaton kesämökki.
Kerroin tämän, että ihmiset ajattelisivat, että vanhempien ei tarvitse mielestäni riskeerata itse työllään hankkimaa omaisuutta lastensa tähden. Ja tässäkin tapauksessa he silti jo ovat tukeneet sisartani paljon.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Hyvvä ap siskosi tässä hei! Ikävä että sinun täältäkin pitää tulla hakemaan myötätuntoa elämääsi ja korostamaan erinomaisuuttasi. Tiedoksi kaikille ikäville kommentoijille että minä tulin juuri töistä ja siskoni on 2 viikkoa palkattomalla vapaalla ihan omasta halustaan. Muka remontoi. Istuu siis koneellab haukkumassa toisia.Voisitko joskus ihan oikeasti myöntää että vanhemmiltamme saama takaus on ollut ihan jackpot elämässäsi. Et asuisi omakotitalossa yhden ylpeän kersan ja ikävän ukkosi kanssa. Ilman sinun mustamaalaamista vanhemmat olisivat lähteneet tueksemme. Olisin maksanut sinulle velkani aikanaan mutta ajattelin että se oli luottamuksellinen asia. Siitä ei olisi tarvinnut huudella koko suvulle. Nyt on niin paha mieli että jääköön maksamatta kun asiasta ei ole mustaa valkoisella. Tuo pieni talo oli meidän koko perheelle suurin unelma ja ehdimme innostumaan asiasta kun pankki näytti vihreää valoa. Siellä todella laskettiin että tulomme riittäisi hyvin. Äiti ja isä ei olisi menettäneet yhtään mitään. Emme olisi innostuneet asiasta jos pankki olisi torpannut ideamme. Lasten takia surettaa tosi paljon. Nyt maksamme vuokraa, kun samalla rahalla maksettaisiin meidän unelmakotia. Jos alamme säästämään, lasten elämä kärsii. Suomi on padka maa ja vanhempien suosikit porskuttaa. Lapsiperheen on mahdoton saada lainaa ilman ulkopuolisen avustusta. Kaikki ei elä sellaisessa täydellisessä elämänjärjestyksessä kuin siskoni.
*hakee sipsit ja popparit*
Vierailija kirjoitti:
Hyvvä ap siskosi tässä hei! Ikävä että sinun täältäkin pitää tulla hakemaan myötätuntoa elämääsi ja korostamaan erinomaisuuttasi. Tiedoksi kaikille ikäville kommentoijille että minä tulin juuri töistä ja siskoni on 2 viikkoa palkattomalla vapaalla ihan omasta halustaan. Muka remontoi. Istuu siis koneellab haukkumassa toisia.Voisitko joskus ihan oikeasti myöntää että vanhemmiltamme saama takaus on ollut ihan jackpot elämässäsi. Et asuisi omakotitalossa yhden ylpeän kersan ja ikävän ukkosi kanssa. Ilman sinun mustamaalaamista vanhemmat olisivat lähteneet tueksemme. Olisin maksanut sinulle velkani aikanaan mutta ajattelin että se oli luottamuksellinen asia. Siitä ei olisi tarvinnut huudella koko suvulle. Nyt on niin paha mieli että jääköön maksamatta kun asiasta ei ole mustaa valkoisella. Tuo pieni talo oli meidän koko perheelle suurin unelma ja ehdimme innostumaan asiasta kun pankki näytti vihreää valoa. Siellä todella laskettiin että tulomme riittäisi hyvin. Äiti ja isä ei olisi menettäneet yhtään mitään. Emme olisi innostuneet asiasta jos pankki olisi torpannut ideamme. Lasten takia surettaa tosi paljon. Nyt maksamme vuokraa, kun samalla rahalla maksettaisiin meidän unelmakotia. Jos alamme säästämään, lasten elämä kärsii. Suomi on padka maa ja vanhempien suosikit porskuttaa. Lapsiperheen on mahdoton saada lainaa ilman ulkopuolisen avustusta. Kaikki ei elä sellaisessa täydellisessä elämänjärjestyksessä kuin siskoni.
Ihan ohiksena: Olisit fiksumpi jos maksaisit velkasi kaikesta huolimatta ja näyttäisit olevasi luotettava vaikka mielesi pahoitit. Kirjoittamasi perusteella siskosi ei ole puhunut sinusta palturia ja jättämällä pahaan mieleen vedoten velkasi hoitamatta osoitat juuri olevasi se henkisesti keskenkasvuinen ja vastuuntunnoton yksilö jollaisesta siskosi on täällä kertonut. Empatiani ovat kyllä nyt siskosi puolella. Etsi muutama hyvä taloudenhallintaan keskittyvä blogi, lue ne, ota onkeesi ja ala itse hallita omaa elämääsi. Sulla on elämäntapojasi muuttamalla hyvät mahikset tehdä vielä positiivinen vaikutus. Et voi syyttää omista sotkuistasi kuin itseäsi. Maksa velkasi ja kasva aikuiseksi, hyvä ihminen!
Vierailija kirjoitti:
Mikä riittää? Missä vaiheessa on oikeutettua odottaa, että vakitöisssä käyvä kolmen lapsen äiti (pikkusisko, siis) itsenäistyy, aikuistuu ja alkaa itse hoitaa omaa talouttaan?
Mikään ei riitä. Nälkä kasvaa syödessä. Kun vanhempi elättää aikuista lastaan, ei tuo "lapsi" koskaan itsenäisty taloudellisesti, ei rakenna ja suunnittele valintojaan oman taloudellisen tilanteen mukaan vaan vanhempien " elatuskyvyn" mukaan. Minun veljeni on nyt edesmenneen isämme kultapoju: veljen opintolainan isä maksoi kertasuorituksena, veljelle ostettu auto, kodinkoneet, metsää kaadettu siten, että koko veljen OKT-talon puutavara, saanut vuosien aikana kymmenientuhansien eurojen lahjoituksia, isän viimeisenä vuotena 22 000 €. Veli saattoi ryhtyä tulotasoonsa nähden epärealistiseen OKT-taloprojektiin, kun teki tietoisesti sen vanhempieni omaisuudella. Kaikki on saanut käteisenä, piironginlaatikossa rahatukkoja kertoo säilyttävänsä. Minä en ole saanut vanhemmiltani mitään. Perunkirjoituksessa olin pahoillani. Isän säästötilillä oli rahaa 1 euro 47 senttiä. Isä itse aikanaan peri 500 000 mk ja hän teki töitä yli 50v. Veli ei maksanut mitään lahjaveroja, hänelle satojatuhansia siirretty vanhempieni omaisuutta vuosikymmenten aikana. Sanoin, että kyseessä on rahanpesu ja veronkierto. Veli on minuun loukkaantunut, kun syytän häntä, muuten oon kuulemma rakas sisko ja veljen mielestä " isi on saanut tehdä mitä haluaa"
Tarinasi on niin tosi. Näitä tarinoita on niin paljon Suomessa mm. minun veljeni on käyttänyt vanhempieni tilejä ihan niinkuin on hyväksi katsonut, minun luotettava veljeni......
En lähde asiasta enää keskustemaan. Totean vaan, että tuen 100% vanhempiani heidän päätöksessään. Ja kiitos tiedosta, ettet meinaakaan maksaa velkaasi takaisin. Niin arvelinkin. Äitini päätteli tuon minun antaman velkatilanteen itse. En hänelle itse kertonut. Hyvää illan jatkoa! ap
Tyypillistä siskoani! Haukkuu selän takana ja poistuu paikalta kun asiat on minun kannalta lopullusesti pilalla. Sitä paitsi valehtelit ja jäit kiinni valehtelemisesta! Aiempana kirjoitit että olet velasta vanhemmille kertonut ja nyt sanoit että et kertonut äidilleni vaan hän päätteli tilanteen itse. Koita päättää! Lopputulos on kuitenkin se että kun äidin kultatytölle ei ole maksettu velkaa takaisin niin sisko jää ilman talolainaa!
Tämän jälkeen en enää tänne palaa. Äitini kysyi minulta kerran, että paljonko minä olen sinulle lainannut rahaa ja paljonko olet maksanut takaisin. Hän päätteli itse, että olit minulle velkaa. Autoin sinua silloin muutenkin, joten äiti tiesi, että sait silloin tarvitsemasi rahat minulta. Kerroin summan ja takaisinmaksutilanteen, mutta en oma-aloitteisesti kertonut äidille velasta äidilleni. En vain halunnut valehdella omalle äidilleni hänen kysyessä asiaa. ap
"Se tässä harmittaa että kyllä minä tiedän että voimme mieheni kanssa kyseisen talon ostaa mutta ei meidän lasten kotona asumisen aikaan vaan joskus 15 vuoden päästä."
- Elämän ikävämpiä opinkappaleita: kaikkea haluamaansa ei välttämättä voi ostaa, ei 15v kuluttua, ei välttämättä ikinä. Eikä se aina ole pelkästään itsestä kiinni.
"Siskoni kertoi velastani muille ennen kuin ehdin sen maksaa takaisin. Olisin sen maksanut."
- Jos edellinen kirjoitus oli omasi, kuulosti jo vähän siltä ettet aio maksaa, perusteena mielipahasi. Jos rahoja ei ole alkanut kuulua, ei ihmekään että lainaaja on asiasta jollekin avautunut. En henkkoht lainaisi killinkiäkään ihmiselle, joka perustelee maksamattajättämistä mielipahallaan. Ikinä.
"Automme on autoliikkeen rahoituksella ja sitä lyhennetään joka kuukausi. Meidän kokoisella perheellä on pakko olla toimiva auto."
- Auton ostaminen velkarahalla on aika tavallista. Harvempi haluaa ostaa toimimatonta autoa. Avainsana usein on kokonaishinta, toki maksuaikakin. Lyhennysten maksaminen itsestäänselvyys (ainakin pitäisi olla).
"Meidän pitäisi seuraavat 10 vuotta odottaa turhaan talon ostoa ja silloin lapsemme lähtevät pian pois. Kaiken lisäksi mieheni on luopunut kalliista harrastuksestaan ja panostaa perheeseen."
- Turhaan? Turhaan, koska joku muu ei riskeeraa omaa toimeentuloaan? Turhaan, koska joku ei halua taata isoa lainaa? Turhaan, koska teillä ei ole yksinkertaisesti varaa?
- Jos tavoitteena on omistusasunto ja säästäminen eikä rahaa riitä joka paikkaan, kalliista harrastuksista luopuminen kuuluu luokkaan itsestäänselvyydet.
Vanhempasi eivät pysty takaamaan kahden lapsen lainoja. Se pitäis tajuta sinunkin. ehkä vanhempasi eicvät tajunneet kun takasivat sinun lainasi että eivät voi taata toisen lainaa. Tätäkin sattuu ja myös sitä että kun ekan lapsen laina on taattu niin asiat ei meekkään ihan niinkuin piti ja pelko persukissa toivotaan että se yksikin lapsi suoriutuu niistä maksuistaan.
Minulla on neljä lasta enkä takaa yhdenkään lainoja. Syy ei ole luottamuksen puutteessa vaan siinä että olen tasapuolinen kaikkien lasteni suhteen. Olen heille säästänyt rahaa ja Helsingin ulkopuolella ne säästöt ovat riittäneet ekan oman kodin käsirahoiksi eikä takaajia ole tarvittu. Tuosta ovat vanhemmat lapset jo siirtyneet seuraavaan vähän kalliimpaan asuntoon. Periaatteena se että vähintään puolet pystyvät maksamaan käteisellä ostohetkellä. Mä en myöskään tykkää luottokorteista enkä nettiostelusta, lapset ovat onneksi ottaneet mun ajatukset omikseen:)
Ap, mä en tykkää susta enkä sun vanhemmista sun kirjoitusten perusteella. Sisaruksellesi toivon onnea elämässään.
Siis kenenkään ei pidä taata mitään kenellekään, PAITSI jos maksumieheksi joutuminen kirpaisee vain rahatilannetta.
Kerran takasin veljelleni pienen autolainan. Vaikka olin vasta vähän päälle kaksikymppinen ymmärsin, että on mahdollista, että joudun sen autolainan maksamaan. Uskalsin ottaa riskin, koska tililläni oli enemmän kuin lainan verran rahaa; tähän summaan en koskenut ennenkuin tiesin veljeni lainan olevan maksettu.
Jos vanhemmat joutuisivat mahdollisesti muuttamaan kodistaan pikkusisaren lainan vuoksi, on riski liian suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempasi eivät pysty takaamaan kahden lapsen lainoja. Se pitäis tajuta sinunkin. ehkä vanhempasi eicvät tajunneet kun takasivat sinun lainasi että eivät voi taata toisen lainaa. Tätäkin sattuu ja myös sitä että kun ekan lapsen laina on taattu niin asiat ei meekkään ihan niinkuin piti ja pelko persukissa toivotaan että se yksikin lapsi suoriutuu niistä maksuistaan.
Minulla on neljä lasta enkä takaa yhdenkään lainoja. Syy ei ole luottamuksen puutteessa vaan siinä että olen tasapuolinen kaikkien lasteni suhteen. Olen heille säästänyt rahaa ja Helsingin ulkopuolella ne säästöt ovat riittäneet ekan oman kodin käsirahoiksi eikä takaajia ole tarvittu. Tuosta ovat vanhemmat lapset jo siirtyneet seuraavaan vähän kalliimpaan asuntoon. Periaatteena se että vähintään puolet pystyvät maksamaan käteisellä ostohetkellä. Mä en myöskään tykkää luottokorteista enkä nettiostelusta, lapset ovat onneksi ottaneet mun ajatukset omikseen:)
Ap, mä en tykkää susta enkä sun vanhemmista sun kirjoitusten perusteella. Sisaruksellesi toivon onnea elämässään.
Vanhempani pystyisivät takaamaan minun velat jos haluaisivat. Mutta eivät halua isosiskoni takia. Hän on saanut vanhempani uskomaan hänen olevan ainoa lainanmaksu kykyinen ihminen maailmassa. Kaikkien pitäisi mennä saman kaavan mukaan tai muuten joutuu luopumaan jostain. Tämä talo on tosiaan ollut suurin unelmani tähänastisessa elämässäni. Ja tämän olisimme mieheni kanssa omalla työllä maksaneet ihan varmasti. Tämä olisi minun ensimmäinen oma kotini ja koko perheeni oma koti. En ole pitkiin aikoihin pyytänyt vanhemmiltani yhtään mitään. Toisaalta en ole sellainen peennuolija kuin siskoni. Enkä ole elänyt elämääni ulkopuolisten toiveiden mukaan vaan kuunnellut sydäntäni.
pikkusisko
Tämän ketjun kommenteissa näkee alapeukkujen määrästä, että porukka jakaantuu ap:n kaltaisten järkelijöiden ja ap:n siskon kaltaisten katkerien muiden kustannuksella siivestäjien leireihin. Onneksi suhde on noin päin kuin se näyttää olevan, että edes jokin usko tulevaisuuteen säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Siis kenenkään ei pidä taata mitään kenellekään, PAITSI jos maksumieheksi joutuminen kirpaisee vain rahatilannetta.
Kerran takasin veljelleni pienen autolainan. Vaikka olin vasta vähän päälle kaksikymppinen ymmärsin, että on mahdollista, että joudun sen autolainan maksamaan. Uskalsin ottaa riskin, koska tililläni oli enemmän kuin lainan verran rahaa; tähän summaan en koskenut ennenkuin tiesin veljeni lainan olevan maksettu.
Jos vanhemmat joutuisivat mahdollisesti muuttamaan kodistaan pikkusisaren lainan vuoksi, on riski liian suuri.
Vanhempani eivät todellakaan menettäisi kotiaan vaan mieheni kanssa maksettaisiin talolaina itse pois. Vanhemmillani on ollut epäilyksensä minun suhteen talouden hoidossa mutta olen viime vuosina elänyt moitteettomasti. En ole tarvinnut enkä pyytänyt vippejä keneltäkään. Isosiskoni kuitenkin mustamaalasi minut tässä talouden hoidossa. Tiesin että vanhempani ovat aikoinaan olleet takaamassa siskoni lainaa niin ajattelin heidän kohtelevan meitä tasapuolisesti.Olen nyt päässyt vakityöhön samalla tavoin kuin sisareni aikoinaan. Ainut ero on siinä että minulla kolme lasta jotka vaatii tietenkin tilaa. Vanhempieni omaisuus kuitenkin riittäisi vakuuksiin eikä heidän tarvitsisi luopua mistään. Isosiskoni on nyt sitten tässä tilanteessa kertonut velasta juuri kunäitini on alkanut luottamaan talouden pitooni. Eikä siskoni ole kysrisen lainan perään kysellyt joten en ajatellut sen olevan niin ajankohtainen ja kiireinen asia. Äitini nyt uskoo etten maksa mitään lainoja kun siskolleni olin edelleen velkaa. Olisin maksanut sen ihan varmasti takaisin. Olisin vaikka lisännyt sen asuntolainaani niin hän olisi saanut sen heti talon oston yhteydessä. Mutta olisin maksanut sen muutenkin.
Pikkusisko
Vierailija kirjoitti:
[Tämä talo on tosiaan ollut suurin unelmani tähänastisessa elämässäni. Ja tämän olisimme mieheni kanssa omalla työllä maksaneet ihan varmasti.
pikkusisko
Harmi, kun "ihan varmasti" ei ole kovin vakuuttava todiste lainanmaksukyvystä. Pitäisi olla näyttää jotain konkreettista. Säästöjä, säästösuunnitelma, budjetti missä on yhteensovitettu elämiskustannukset ja lainanlyhennykset jne. Miten kuvittelit maksavasi lainan lyhennykset ja omakotitalon asumiskustannukset joka kuukausi, jos tähänkään mennessä et ole saanut mitään ylimääräistä tuloista säästöön?
Vaikka siis provohan tämä on, mutta.
===Karsea panetteleva liero tämä raha-asiansa säännöllisesti tunaroiva "pikkusisko". Parempi kun pysyy vaan vuokralla niin ei aiheuta enempää vahinkoa. Peruslähärin älynlahjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani eivät todellakaan menettäisi kotiaan vaan mieheni kanssa maksettaisiin talolaina itse pois. Vanhemmillani on ollut epäilyksensä minun suhteen talouden hoidossa mutta olen viime vuosina elänyt moitteettomasti. En ole tarvinnut enkä pyytänyt vippejä keneltäkään. Isosiskoni kuitenkin mustamaalasi minut tässä talouden hoidossa. Tiesin että vanhempani ovat aikoinaan olleet takaamassa siskoni lainaa niin ajattelin heidän kohtelevan meitä tasapuolisesti.Olen nyt päässyt vakityöhön samalla tavoin kuin sisareni aikoinaan. Ainut ero on siinä että minulla kolme lasta jotka vaatii tietenkin tilaa. Vanhempieni omaisuus kuitenkin riittäisi vakuuksiin eikä heidän tarvitsisi luopua mistään. Isosiskoni on nyt sitten tässä tilanteessa kertonut velasta juuri kunäitini on alkanut luottamaan talouden pitooni. Eikä siskoni ole kysrisen lainan perään kysellyt joten en ajatellut sen olevan niin ajankohtainen ja kiireinen asia. Äitini nyt uskoo etten maksa mitään lainoja kun siskolleni olin edelleen velkaa. Olisin maksanut sen ihan varmasti takaisin. Olisin vaikka lisännyt sen asuntolainaani niin hän olisi saanut sen heti talon oston yhteydessä. Mutta olisin maksanut sen muutenkin.
Pikkusisko
No, siskosi lapsineen sitten varmaan hoitavat vanhempanne ja heidän asiansa, kun he apua tarvitsevat. Sinä voit pestä kätesi koko jutusta ja olla riippumaton heistä.
"En ole pitkiin aikoihin pyytänyt vanhemmilta yhtään mitään." "Vanhempieni omaisuus kuitenkin riittäisi vakuuksiin eikä heidän tarvitsisi luopua mistään."
Eli noilla perustein vaatimaan vanhemmilta lainantakausta, ja syyllistämään paljon pienemmän lainan takaamisesta kun kerran ei tarvi omaisuudestakaan luopua. Lainaan päälle velka siskolle, jota vanhemmat samalla takaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkusisko
No, siskosi lapsineen sitten varmaan hoitavat vanhempanne ja heidän asiansa, kun he apua tarvitsevat. Sinä voit pestä kätesi koko jutusta ja olla riippumaton heistä.
Todellakin saa jatkaa valitsemallaan tiellä. Tähänkin asti sisko aina äitiäni auttamassa joka tilanteessa ja joka asiasta samaa mieltä ällöttävyyteen asti. Helppo hänen on lähteä esim pihatyöavuksi kun on vain yksi lapsi. Tämä siskoni käyttäytyminen äitiäni kohtaan on mielistelyä ja oman edun tavoittelua. Onkin saanut kaiken haluamansa vaikkei mitään vastoinkäymisiä elämässä ole ollut.
Ps
Isosiskollani ei ole ollut elämässään sellaisia vastoinkäymisiä ja kriisejä kuin minulla. Siksi vanhempieni tulisi kohdella meitä yksilöllisesti eikä tietyn kaavan mukaan. Kiltti käytös johtaa näköjään palkintoon eli lainan takaamiseen. En voinut titää että ensimmäisen lapseni isän kanssa kävi miten kävi. Olin hyvin nuori silloin mutta kannoin vastuun lapsesta.
Pikkusisko
Se tässä harmittaa että kyllä minä tiedän että voimme mieheni kanssa kyseisen talon ostaa mutta ei meidän lasten kotona asumisen aikaan vaan joskus 15 vuoden päästä. Siskoni kertoi velastani muille ennen kuin ehdin sen maksaa takaisin. Olisin sen maksanut. Vanhempani voisivat ottaa huomioon etten voi palata ajassa taakse päin. Olen ennen nykyistä miestäni ja työtäni tullut toimeen todella vähällä ja elänyt jopa köyhyydessä. Minkäänlaista kulutusjuhlaa emme vietä nytkään vaan ihan lapsiperhearkea nykyisillä tuloillamme. Olemme maksaneet itse kulumme. Automme on autoliikkeen rahoituksella ja sitä lyhennetään joka kuukausi. Meidän kokoisella perheellä on pakko olla toimiva auto. Vien lapset hoitoon ja harrastuksiin ja itse menen töihin. Pystymme maksamaan hyvin vuokran ja autolainen mutta talon käsirahan säästämiseen menisi vuosia ja vuokra menee ihan kankkulan kaivoon turhaan. Meidän pitäisi seuraavat 10 vuotta odottaa turhaan talon ostoa ja silloin lapsemme lähtevät pian pois. Kaiken lisäksi mieheni on luopunut kalliista harrastuksestaan ja panostaa perheeseen. Avioliittomme on tosi vakaalla pohjalla, eikä tässä kumpikaan lähde lätkimään tuosta vaikka siskoni niin ajattelee ja ilmeisesti äitini niin pelkää. Miehelleni perhe on kaikki kaikessa. Hänen vanhemmat olisivat halunneet auttaa lainan takaamisessa, mutta pankki ei heitä kelpuuttanut. Henkilötakauksia ei kuulemma enää hyväksytä vaan pitää olla pantattavaa omaisuutta. Heillä ei ole.
ap:n sisko