Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempani takasivat minun asuntolainan, mutta eivät sisareni

Vierailija
11.10.2016 |

Sisareni on tästä nyt vihainen ja katkera, eikä suostu ymmärtämään asialle oikeita syitä. Hän syyttää vanhempia minun suosimisesta. Asia ei kuitenkaan ole nin mustavalkoinen. Vanhempieni päätökselle on ihan selvä järkipohja.

Minä opiskelin lukion jälkeen itselleni ammatin ja sain vakipaikan nopesti. Menin naimisiin ja alettiin miehen kanssa miettimään oman asunnon ostoa. Tuli tästä puhetta vanhempieni kanssa ja oma-aloitteisesti lupasivat tulla takaamaan, jos meillä on tarvetta. Myös miehelläni oli koulutus ja vakituinen työ. Saimme lainan ja osa vakuuksista oli vanhempieni omaisuutta. Lainan lyhentämisessä ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa ja minulle niinkuin miehellenikin on kunnia asia, ettei vanhempani joudu taloudellisesti meitä mitenkään avustamaan. Elätämme itsemme. Kun ostimme omakotitalon, kaksion myynnistä saadut rahat riittivät käsirahaksi, emmekä tarvinneet enää vanhempiamme takaamaan. He ovat siis tällä hetkellä täysin vapaita minun velkojeni suhteen.

No sitten tähän pikkusiskooni. Hän haluaa miehensä kanssa ostaa omakotitalon. Tällä hetkellä asuvat rivarissa vuokralla. Lapsia on kolme ja kaksi koiraa. Mikään pikkukaksio ei tämän perheen tarpeisiin riitä. Molemmat ovat töissä tällä hetkellä. Sisareni juuri valmistunut lähihoitajaksi ja mies tekee sekalaisia hommia ilman vakipaikkaa. Vanhempani halutaan kiinnittämään omaisuuttaan heidän talolainaa varten. Laina olisi yli kolme kertaa suurempi kuin minun ensikaksio. Vanhempani ei tähän halua lähteä. Sisareni on suuttunut sekä vanhemmilleni että minulle. Vanhempani ei kuulemma kohtele meitä tasapuolisesti.

Vanhempani ovat avustaneet sisartani hyvin paljon taloudellisesti hänen elämän aikana. Hän on jopa asunut vanhemillani reilun vuoden jäätyään yksinhuoltajaksi äitiylomallaan. Vanhemmat elätttivät häntä ja lastenlastaan täysin tämän ajan. Lisäksi katkonaisena opiskeluaikana ovat monesti jopa maksaneet hänen laskujaan "hätätilanteessa" ja ostaneet lapsille kaikkea tarvittavaa. Muuten olisi tullut maksuhäiriömerkintöjä. Myös minä olen antanut ja "lainannut" rahaa. En ole edes olettanut saavani omiani pois.

Nyt sisareni tilanne on onneksi parempi. Naimisissa ja vakityö ja nyt haluavat perheelle ihanan oman talon. Ikinä hän ei ole osannut säästää, lapset on tehty ennen valmistumista ja aina on hädän hetkellä oppinut, että vanhemmat auttaa. Auton päivittivät heti uudempaan, kun palkkatyö alkoi. Todellakin kuluttavat kaiken viimeistä penniä myöten.

Minä tuen vanhempiani täysin tässä asiassa. He ovat itse omalla työllään maksaneet lainansa. Molemmat ovat vaatimattomista olosuhteista suurista perheistä, eivätkä ole saaneet perintöä. Äiti vielä työelämässä ja isä eläkkeellä. Ovat onnellisia, kun on velaton asunto ja auto, ja vaatimaton kesämökki.

Kerroin tämän, että ihmiset ajattelisivat, että vanhempien ei tarvitse mielestäni riskeerata itse työllään hankkimaa omaisuutta lastensa tähden. Ja tässäkin tapauksessa he silti jo ovat tukeneet sisartani paljon.

Kommentit (149)

Vierailija
1/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilanne on juuri tuo, mitä kerroit, niin ymmärrän vanhempiasi täysin. En minäkään vanhempana aio olla mikään raha-automaattiyhdistys lapsilleni, etenkin jos huomaan ettei joku sitä rahaa osaa käyttää. 

Vierailija
2/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takausta ei oo pakko antaa koko summalle. Voi ottaa myös valtiontakauksen jolloin vanhempien osuus jäisi aika pieneksi. Tällainen ehdotus. Ja sitten vain kohtuuhintainen asunto.

Mutta ymmärrän vanhempiasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään tähän vielä, että pankki olisi heidän nykytuloillaan valmis lainan myöntämään, jos saisivat vanhemmiltani pyydettävät vakuudet. Minkäänlaisia omia säästöjä ei ole. Mies tienaa melko hyvin työkeikoillaan, silloin kun on töitä. On valillä ollut tosin vuodenkin ansiosidonnaisella. ap

Vierailija
4/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sisaresi perhe selviäisi lainoista jos nyt menee kaikki viimeistä penniä myöten kuten sanoit.

Vierailija
5/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskat vanhemmat.

Vierailija
6/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei menisi viimeistä penniä myöten rahat, jos eivät laittaisi menemään. Tämän hetkisillä tuloillaan selviäisivät kyllä ainakin teoriassa lainan lyhennyksistä. Pienen riskin aiheuttaa miehen työn epävarmuus, mutta näillä näkymin töitä riittää. ap

Vierailija
7/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmisiä jotka kokevat että heitä AINA sorretaan - sinun siskosi näyttää olevan yksi heistä.

Vanhempasi toimivat ihan oikein.

Vierailija
8/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että siskollas menee hyvin nyt, työ , uusi mies, lapsiakin toivottu määrä. Eiköhän koti löydy. Halpojahan ne maaseudulla on, vähän taajaman ulkopuolella. Ja isonkin saa vuokrattua.

Vierailija
9/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että tämä miehen tulot ovat työssä ollessaan todella hyvät, siis hyvinkin kaksinkertaiset verrattuna lähihoitajan palkkaan. Tämmöisistäkään tuloista ei tämäkään ole onnistunut säästämään penninpyörylää. Elintaso kyllä muuten näkyy päällepäin.

Vierailija
10/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap on pikkusiskoaan kadehtiva lapston elämää elämätön tylsimys, joka nyt riemuitsee vanhempiensa päätöksesta torpata omakotitalohaave???!!!!

Vierailija
11/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset elävät elämää ilman valmiiksi kirjoitettua käsikirjoitusta. Mikä on vanhempiesi pointti siihen, että siskosi maksaa isoa vuokraa, joka menee kankkulan kaivoon verrattuna siihen, että maksaisivat talosta lyhennystä ja näin vanhempiesi lapsenlapsetkin voisivat elää mukavassa ympäristössä?

Vierailija
12/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisivatko hankkia aluksi asumisoikeusasunnon ja ottaa lainaa sen 15% asunnon hinnasta, joka on se asumisoikeusmaksu? (laina vanhemmilta tähän maksuun pienempi riski, koska asunnon saa aina myytyä, vastuu myynnistä yhtiöllä, ei siskosi perheellä)  Sitten kun olisivat maksaneet lainansa, niin voisivat irtisanoa asumisoikeusasunnon ja muuttaa omaan. Asumisoikeusmaksun palautus olisi säästynyt uuden lainan omarahoitusosuudeksi.

He tarvitsevat ison kodin, joten siksi ajattelen, että 15% isosta asunnosta olisi parempi ratkaisu, kuin vuokralla asuminen tai yrittää ottaa suurta asuntolainaa.

Vierailija
13/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ap on pikkusiskoaan kadehtiva lapston elämää elämätön tylsimys, joka nyt riemuitsee vanhempiensa päätöksesta torpata omakotitalohaave???!!!!

Meilläkin on tällä hetkellä lapsi:) ap

Vierailija
14/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisivatko hankkia aluksi asumisoikeusasunnon ja ottaa lainaa sen 15% asunnon hinnasta, joka on se asumisoikeusmaksu? (laina vanhemmilta tähän maksuun pienempi riski, koska asunnon saa aina myytyä, vastuu myynnistä yhtiöllä, ei siskosi perheellä)  Sitten kun olisivat maksaneet lainansa, niin voisivat irtisanoa asumisoikeusasunnon ja muuttaa omaan. Asumisoikeusmaksun palautus olisi säästynyt uuden lainan omarahoitusosuudeksi.

He tarvitsevat ison kodin, joten siksi ajattelen, että 15% isosta asunnosta olisi parempi ratkaisu, kuin vuokralla asuminen tai yrittää ottaa suurta asuntolainaa.

Ongelma tässä on se, että ovat jo löytäneet sen unematalon, johon pankkikin olisi valmis myöntämään lainan tietyin ehdoin. Vanhempani eivät halua tätä ehtoa täyttää. Sisarellani on ollut oletus, että myös hänen asuntolaina taataan, koska minunkin laina taattiin aikoinaan. ap

Vierailija
15/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takausta ei oo pakko antaa koko summalle. Voi ottaa myös valtiontakauksen jolloin vanhempien osuus jäisi aika pieneksi. Tällainen ehdotus. Ja sitten vain kohtuuhintainen asunto.

Mutta ymmärrän vanhempiasi.

Valitettavasti sitä usein tulee annettua vanhimmalle lapselle enemmän mitä pystyy antamaan nuoremmille.

Tilannehan voi olla se että vanhemmat eivät pysty takaamaan lainaa tai eivät selviäisi siitä jos takuuvastuu lankeaisi maksettavaksi.

Jos itsellä maksukyky kestäisi niin takaisin silti, mutta vaatisin että takuu on rajattu johonkin summaan.

Onhan se ikävä tilanne jos ainoa vakuudeksi käyvä omaisuus on oma talo ja ei sitä ehkä vanhoilla päivillä halua riskeerata kotiaan jos on tarkoitus asua siinä vielä pitkään.

Vierailija
16/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 jatkaa:

Minun mieheni veli on hyvä esimerkki. Hän on muunmuuassa ollut sitä mieltä, että hänelle pitäisi hyvittää sitä, että heidän häät oli se hänen mielestään vaatimattomammat kuin meidän. Ainoa vaan että heidän häät maksoivat poikien vanhemmat ja meidän häät minun vanhempani. Heidän häät olivat n 10 v ennen meidän joten en osaa sanoa olivatko vaatimattomammat.

Sen lisäksi hän on halunnut vanhempiensa tasaavan heille sitä että hänen vaimonsa on lähihoitaja ja minä aika paljon korkeammin koulutettu mikä näkyy myös palkassa. Epäreilua kuitenkin on jos heidän perheen palkkatulot on matalammat kuin meidän...

Minä olen näille immuuni enkä halua tietää miten appivanhemmat heille mahdollisesti rahaa syytävät mutta toivon toki että heillä on joku järki päässä...

Vierailija
17/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näe tuollaisissa järjestelyissä järjen hiventäkään. Aso asuminen on kallista ja sen ohessa säästäminen vaikeaa. Asomaksulainankin säästämiseen menee vuosia ja kun vihdoin on rahat kasassa asunnon oston omarahoitusosuuteen, niin lapset onkin jo niin suuria että ovat just kohta muuttamassa omilleen. Kyllä se asunto kannattaa ostaa silloin kun sitä tarvii. Omakotitalo on kannattavin hankinta silloin kun tilaa tarvitsee eniten. Mutta jos ei pysty, niin ei pysty.

Vierailija
18/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko sisaresi miehen vanhemmat myöntää toisen puolen vakuuksista? Ja sinä osan? Näin vanhemmillasi ei olisi koko riskiä.

Vierailija
19/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempasi ovat oikeassa. He ovat jo kasvattaneet, kouluttaneet ja elättäneet lapsensa ja voivat vapaasti valita miten ansaitsemansa omaisuuden käyttävät. Ja hehän ovat auttaneet siskoasi paljon vielä sen jälkeen kun tämä on kasvanut aikuiseksi. Jos laskettaisiin ne avustukset yhteen, niin paljonkohan siitä tulisi vs. sinulle annettu takaus (joka on jo hoidettu ja menneisyyttä)?

Onko se "ihana omakotitalo" ainoa vaihtoehto siskosi perheelle? Millaisia vaihtoehtoja he ovat itse etsineet ja kehitelleet siltä varalta, ettei okt:tä ei tässä vaiheessa ole mahdollisuutta ostaa? Ja kyllä mä vähän mietin, että pitääkö liian pieneksi koettuun rivarikotiin hankkia kolmen lapsen lisäksi vielä kaksi koiraakin?

Vierailija
20/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos heillä on ostossa ensiasunto niin valtio takaa osittain. Vanhempiesi takaama summa olisi siis tyyliin joku 20% asunnon hinnasta tmv. Mut siis eihän heidän tarvitse suostua, mutta ymmärrän myös että siskos on todella pattitilanteessa. Miten pääsis edes tilanteesta ulos. Aikaa ei voi kääntää. Takaussumman säästöön saamiseen menee, vuokran ja muiden kulujen samalla juostessa, lapsiperheellä aika monta muotta aikaa ja tuskin sit edes tarvitsevat enää omakotitaloa kun lapsetkin jo isoja. Samalla rahalla lyhentäisivät kivasti omaa kun nyt maksavat vuokraa. Aika turhauttavaa, vai mitä?