Vanhempani takasivat minun asuntolainan, mutta eivät sisareni
Sisareni on tästä nyt vihainen ja katkera, eikä suostu ymmärtämään asialle oikeita syitä. Hän syyttää vanhempia minun suosimisesta. Asia ei kuitenkaan ole nin mustavalkoinen. Vanhempieni päätökselle on ihan selvä järkipohja.
Minä opiskelin lukion jälkeen itselleni ammatin ja sain vakipaikan nopesti. Menin naimisiin ja alettiin miehen kanssa miettimään oman asunnon ostoa. Tuli tästä puhetta vanhempieni kanssa ja oma-aloitteisesti lupasivat tulla takaamaan, jos meillä on tarvetta. Myös miehelläni oli koulutus ja vakituinen työ. Saimme lainan ja osa vakuuksista oli vanhempieni omaisuutta. Lainan lyhentämisessä ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa ja minulle niinkuin miehellenikin on kunnia asia, ettei vanhempani joudu taloudellisesti meitä mitenkään avustamaan. Elätämme itsemme. Kun ostimme omakotitalon, kaksion myynnistä saadut rahat riittivät käsirahaksi, emmekä tarvinneet enää vanhempiamme takaamaan. He ovat siis tällä hetkellä täysin vapaita minun velkojeni suhteen.
No sitten tähän pikkusiskooni. Hän haluaa miehensä kanssa ostaa omakotitalon. Tällä hetkellä asuvat rivarissa vuokralla. Lapsia on kolme ja kaksi koiraa. Mikään pikkukaksio ei tämän perheen tarpeisiin riitä. Molemmat ovat töissä tällä hetkellä. Sisareni juuri valmistunut lähihoitajaksi ja mies tekee sekalaisia hommia ilman vakipaikkaa. Vanhempani halutaan kiinnittämään omaisuuttaan heidän talolainaa varten. Laina olisi yli kolme kertaa suurempi kuin minun ensikaksio. Vanhempani ei tähän halua lähteä. Sisareni on suuttunut sekä vanhemmilleni että minulle. Vanhempani ei kuulemma kohtele meitä tasapuolisesti.
Vanhempani ovat avustaneet sisartani hyvin paljon taloudellisesti hänen elämän aikana. Hän on jopa asunut vanhemillani reilun vuoden jäätyään yksinhuoltajaksi äitiylomallaan. Vanhemmat elätttivät häntä ja lastenlastaan täysin tämän ajan. Lisäksi katkonaisena opiskeluaikana ovat monesti jopa maksaneet hänen laskujaan "hätätilanteessa" ja ostaneet lapsille kaikkea tarvittavaa. Muuten olisi tullut maksuhäiriömerkintöjä. Myös minä olen antanut ja "lainannut" rahaa. En ole edes olettanut saavani omiani pois.
Nyt sisareni tilanne on onneksi parempi. Naimisissa ja vakityö ja nyt haluavat perheelle ihanan oman talon. Ikinä hän ei ole osannut säästää, lapset on tehty ennen valmistumista ja aina on hädän hetkellä oppinut, että vanhemmat auttaa. Auton päivittivät heti uudempaan, kun palkkatyö alkoi. Todellakin kuluttavat kaiken viimeistä penniä myöten.
Minä tuen vanhempiani täysin tässä asiassa. He ovat itse omalla työllään maksaneet lainansa. Molemmat ovat vaatimattomista olosuhteista suurista perheistä, eivätkä ole saaneet perintöä. Äiti vielä työelämässä ja isä eläkkeellä. Ovat onnellisia, kun on velaton asunto ja auto, ja vaatimaton kesämökki.
Kerroin tämän, että ihmiset ajattelisivat, että vanhempien ei tarvitse mielestäni riskeerata itse työllään hankkimaa omaisuutta lastensa tähden. Ja tässäkin tapauksessa he silti jo ovat tukeneet sisartani paljon.
Kommentit (149)
Kuulostaa tavallaan tutulta, tavallaan ei.
Ostimme hiljattain mieheni kanssa asunnon, niin että jaoimme osakkeet 50/50. Minä en tarvinnut asuntoon lainaa, vaan maksoin osuuteni käteisellä. Mieheni taas tarvitsi lainalleen takaajan ja minä sitten kelpasin siihen. Asiaa sivuttiin kerran jossain hänen perheensä illallisella ja hänen vanhempansa ehdottivat jos voisivat toimia takaajina, pankille he eivät kelvanneet vaikka heidän asuntonsa on velaton. Siitä ei ole vaan pidetty huolta ja siten arvo ei ole sitä mitä he luulivat ja lisäksi miehen vanhemmat ovat surkeita taloudenpitäjiä ja kaikki raha valuu jokaisesta kolosesta pois.
Miehen sisko oli pitkään siinä uskossa, että miehen vanhemmat olivat takaajina ja oli vihainen koska nyt he eivät saa vanhemmiltaan takausta heidän lainalleen. Siitäpäs ilo repesi, kun kuulivat että minä olen miehen lainan takaajana :) Nyt sitten anoppi on vihainen, koska heidän asunto ei kelpaa pankille vakuudeksi mutta minun metsäni, osakkeeni ja rahastoni kelpaavat. Sekä tietysti puolikas asunto pk-seudulla hyvältä alueelta. Anoppi ja miehen sisko ovat sitä mieltä, että minun tulisi toimia heidän lainan takaajana että hekin pääsevät muuttamaan omaan asuntoon :) Arvatkaa aionko suostua. Miehen sisko on juurikin vanhempiinsa tullut tuhluri, joka ei säästä eikä sijoita, vaan tuhlaa kaiken.
Äitini sai raivarin kun kuuli anopista ja nyt sitten riidellään kaikki :) En aio enää koskaan olla kenenkään takaajana yhtään missään.
Vierailija kirjoitti:
Ja ap on pikkusiskoaan kadehtiva lapston elämää elämätön tylsimys, joka nyt riemuitsee vanhempiensa päätöksesta torpata omakotitalohaave???!!!!
Vierailija kirjoitti:
Eli sulle oli ihan ok, että sun vanhemmat takasivat sinun asuntosi, kovalla työllä ansaitulla omaisuudellaan, mutta nyt sitten sä et ole valmis auttamaan perheenjäsentäsi. Olet ihmissaastaa ja rusinat pullasta vetävä.
Vierailija kirjoitti:
Olet vanhempienne lellilapsi!
Olipa sairas tyyppi täällä katkeruuttaan oksentamassa.
Huoh! Itsekin olen asuntovelallinen ja palkastani menee vielä pitkään suuri osa lainan lyhentämiseen. Osa talosta on maksettu osa ei. Emme luultavasti tienaa mieheni kanssa sisareni perhettä enempää.[/quote]
Joten miksi ylennät siis itsesi ja epäät siskoltasi samaa takausta, jonka avulla itse pääsit kultasuoneen?[/quote]
Miksi kenenkään pitäisi lähteä takaamaan noin riskialtista lainaa, kuin ap:n siskolla tulisi olemaan? On enemmän kuin varmaa, että pommi tulisi laukeamaan takaajien silmille. Ellei sisko ole osannut hoitaa raha-asioitaan tähän asti, miten hän oppisi sitten kun niskassa olisi iso asuntolaina? Niinpä, ei mitenkään. Vaikka voittaisin perjantaina 90 miljoonaa euroa Euro Jackpotista, en takaisi sittenkään tuollaista riskilainaa.
Paskat vanhemmat. Minusta lapsia sentään pitää kohdella tasapuolisesti. Sisaresi on ihan aiheesta pettynyt. Ei se kokonaan hänen vikansa ole, millaiset eväät hän on elämään saanut.
Minun vanhempani ovat koko ajan suosineet sisartani. Hän on saanut kaikkea paljon minua enemmän ja sitten se on huvittavinta, että hän taitaa olla minulle kateellinen vaikka vanhemmat ovat hänen esim. opiskeluaan tukeneet ja maksaneet.
Vierailija kirjoitti:
Paskat vanhemmat. Minusta lapsia sentään pitää kohdella tasapuolisesti. Sisaresi on ihan aiheesta pettynyt. Ei se kokonaan hänen vikansa ole, millaiset eväät hän on elämään saanut.
Minun vanhempani ovat koko ajan suosineet sisartani. Hän on saanut kaikkea paljon minua enemmän ja sitten se on huvittavinta, että hän taitaa olla minulle kateellinen vaikka vanhemmat ovat hänen esim. opiskeluaan tukeneet ja maksaneet.
Eli oikeudenmukaisuuden nimissä vanhempien tulee taata Pikkusiskon laina. Tämän jälkeen lasketaan Pikkusiskon vuosien varrella saama rahallinen tuki (ei unohdeta sitä aikaa kun Pikkusisko asusteli vanhemmillaan kustuaan asiansa) ja maksetaan Isosiskolle sama raha könttäkorvauksena. Näinkö? Vai pitäisikö tätä oikeudenmukaisuutta kohdistaa vain Pikkusiskoon, koska hän vuosien sössimisen jälkeen on vihdoin saanut pidettyä pakettia hetken aikaa kasassa. Tokikaan Pikkusiskon ei tarvitse maksaa velkaansa kun häntä oman aiemman käytöksensä perusteella on näin "epäreilusti" kohdeltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, siskosi kuulostaa hyvin epämiellyttävältä ihmiseltä. Sellaisten kanssa ei kannata olla tekemisissä, eikä sellaisten puheista myöskään kannata välittää. Ei vaikka olisi kyseessä sukulainen. Kysypa itseltäsi, mitä positiivista SINÄ olet suhteessa siskoosi saanut? Sellainen ihmissuhde joka ei tuota mitään positiivista (hyvää mieltä, iloa, onnea, jne), ei ole ylläpitämisen arvoinen.
Olen samaa mieltä tämän kommentoijan kanssa. Voimia ap:lle ikävään tilanteeseen, todella kurjaa että tälläinen asia saa välit noin solmuun. Ap:n siskon soisin katsovan peiliin ja miettivän asioita muidenkin kannalta kuin omaltaan.
Huvittaa tällaiset kommentit. En ole koko ketjua lukenut, mutta ellei ap:n sisko ole todistetusti täällä osallistumassa keskusteluun, niin kellään ei ole todellista tietoa tilanteesta. On vain ap:n puolueellinen näkökulma.
Toivottavasti ylläoleva on trolli. Jos ei ole, niin kannattaisi ehkä hänen katsoa peiliin eikä kritiikittömästi uskoa kaikkea, mitä lukee.
Siis ei kai kukaan tosissaan usko että molemmat sisarukset täällä palstalla kirjoittelevat :DDD Valoja tauluun. Aloittajan asia oli ehkä ihan oikea, mutta nämä "pikkusiskon" kirjoittamat viestit ihan täyttä tuubaa :D
Ihmiset hyvät, tämä on trolli :D