Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempani takasivat minun asuntolainan, mutta eivät sisareni

Vierailija
11.10.2016 |

Sisareni on tästä nyt vihainen ja katkera, eikä suostu ymmärtämään asialle oikeita syitä. Hän syyttää vanhempia minun suosimisesta. Asia ei kuitenkaan ole nin mustavalkoinen. Vanhempieni päätökselle on ihan selvä järkipohja.

Minä opiskelin lukion jälkeen itselleni ammatin ja sain vakipaikan nopesti. Menin naimisiin ja alettiin miehen kanssa miettimään oman asunnon ostoa. Tuli tästä puhetta vanhempieni kanssa ja oma-aloitteisesti lupasivat tulla takaamaan, jos meillä on tarvetta. Myös miehelläni oli koulutus ja vakituinen työ. Saimme lainan ja osa vakuuksista oli vanhempieni omaisuutta. Lainan lyhentämisessä ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa ja minulle niinkuin miehellenikin on kunnia asia, ettei vanhempani joudu taloudellisesti meitä mitenkään avustamaan. Elätämme itsemme. Kun ostimme omakotitalon, kaksion myynnistä saadut rahat riittivät käsirahaksi, emmekä tarvinneet enää vanhempiamme takaamaan. He ovat siis tällä hetkellä täysin vapaita minun velkojeni suhteen.

No sitten tähän pikkusiskooni. Hän haluaa miehensä kanssa ostaa omakotitalon. Tällä hetkellä asuvat rivarissa vuokralla. Lapsia on kolme ja kaksi koiraa. Mikään pikkukaksio ei tämän perheen tarpeisiin riitä. Molemmat ovat töissä tällä hetkellä. Sisareni juuri valmistunut lähihoitajaksi ja mies tekee sekalaisia hommia ilman vakipaikkaa. Vanhempani halutaan kiinnittämään omaisuuttaan heidän talolainaa varten. Laina olisi yli kolme kertaa suurempi kuin minun ensikaksio. Vanhempani ei tähän halua lähteä. Sisareni on suuttunut sekä vanhemmilleni että minulle. Vanhempani ei kuulemma kohtele meitä tasapuolisesti.

Vanhempani ovat avustaneet sisartani hyvin paljon taloudellisesti hänen elämän aikana. Hän on jopa asunut vanhemillani reilun vuoden jäätyään yksinhuoltajaksi äitiylomallaan. Vanhemmat elätttivät häntä ja lastenlastaan täysin tämän ajan. Lisäksi katkonaisena opiskeluaikana ovat monesti jopa maksaneet hänen laskujaan "hätätilanteessa" ja ostaneet lapsille kaikkea tarvittavaa. Muuten olisi tullut maksuhäiriömerkintöjä. Myös minä olen antanut ja "lainannut" rahaa. En ole edes olettanut saavani omiani pois.

Nyt sisareni tilanne on onneksi parempi. Naimisissa ja vakityö ja nyt haluavat perheelle ihanan oman talon. Ikinä hän ei ole osannut säästää, lapset on tehty ennen valmistumista ja aina on hädän hetkellä oppinut, että vanhemmat auttaa. Auton päivittivät heti uudempaan, kun palkkatyö alkoi. Todellakin kuluttavat kaiken viimeistä penniä myöten.

Minä tuen vanhempiani täysin tässä asiassa. He ovat itse omalla työllään maksaneet lainansa. Molemmat ovat vaatimattomista olosuhteista suurista perheistä, eivätkä ole saaneet perintöä. Äiti vielä työelämässä ja isä eläkkeellä. Ovat onnellisia, kun on velaton asunto ja auto, ja vaatimaton kesämökki.

Kerroin tämän, että ihmiset ajattelisivat, että vanhempien ei tarvitse mielestäni riskeerata itse työllään hankkimaa omaisuutta lastensa tähden. Ja tässäkin tapauksessa he silti jo ovat tukeneet sisartani paljon.

Kommentit (149)

Vierailija
41/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko sisaresi miehen vanhemmat myöntää toisen puolen vakuuksista? Ja sinä osan? Näin vanhemmillasi ei olisi koko riskiä.

Minulla on sellainen käsitys, että sisareni miehen vanhemmilla ei mitään kummempaa omaisuutta ole. Lisäksi ovat eronneet. Isä käsittääkseni alkoholisti. Itse en lähde en myöskään lähde kovalla työllä ansaittua omaisuutta riskeeraamaan. ap

Eli sulle oli ihan ok, että sun vanhemmat takasivat sinun asuntosi, kovalla työllä ansaitulla omaisuudellaan, mutta nyt sitten sä et ole valmis auttamaan perheenjäsentäsi.

Olet ihmissaastaa ja rusinat pullasta vetävä.

Vierailija
42/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni isovanhempien kannattaisi panostaa lapsenlapsiinsa, koska heissä on tulevaisuus ja myös ap tulee tarvitsemaan seuraavan sukupolven apua. Turha sitten kitistä hoitokodissa sisaren lapsia huoltamaan itseään, kun ei tukea löydy vastavuoroisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsia on kolme ja kaksi koiraa."

Miksi ap on tästä katkera? Lapsettomuusko syynä?

Vierailija
44/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin sinua ja vanhempiasi. En itsekään lähtisi takaamaan lainaa siskosi kaltaiselle ihmiselle.

Meillä taas appivanhemmat ostivat minulle ja miehelleni 300t arvoisen omakotitalon pikkukaupungista. Emme maksa vuokraa appivanhemmille, vaan asumme talossa pelkkiä asumiskustannuksia vastaan. Talon on tarkoitus jäädä meille perintönä.

Miehen veljelle appivanhemmat ostivat n. 70t arvoisen auton ja perintönä hänelle jää Helsingistä hyvältä paikalta yli puolen miljoonan arvoinen asunto. Toistaiseksi miehen vanhemmat asuvat asunnossa, mutta ovat parin vuoden sisällä muuttamassa pienempään ja kustannuksiltaan halvempaan asuntoon.

Miehen veli on suuttunut sekä meille, että vanhemmilleen tästä epäoikeudenmukaisuudesta...

Vierailija
45/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntolainen vakuuden voi antaa nykypäivänä myös rahassa, vanhempien ei tarvitse pantata omaisuuttaan välttämättä.

Mun miehen sisko vaati vanhempiaan takaamaan asuntolainaansa, mutta emme missään nimessä olisi halunneet vanhempiensa laittavan asuntoaan lainan pantiksi, joten me annoimme miehen kanssa kahdestaan rahapantin. Eli talletimme 20 000 euroa pantatulle tilille. Tämän vuoden lopulla tuo raha vapautuu meille, kun lainaa on lyhennetty tuon vakuuden verran. Loppuosalle lainaa vakuutena toimii ostettu asunto.

Voisiko ap kuvitella laittavansa ihan silkkaa rahaa siskonsa lainan vakuudeksi? Vaikka yhdessä niiden vanhempien kanssa? Kun on "vaan" rahaa vakuutena, se ei vaikuta esim. siihen jos ap haluaa ottaa itselleen lainaa asuntoaan vasten.

Mitäpä arvelet? Itse lyhennän talolainaa mieheni kanssa ihan palkkatuloistani. Ei todellakaan ole mitään ylimääräisiä rahavarastoja minullakaan. Jos ylimääräistä jää, niin kyllä me miehen ja lapsen kanssa jotain mukavaa keksitään. ap

Tili tuli tili meni. Eli et ole yhtään sen parempi raha-asioissa kuin siskosikaan, jos mitään ei ole jäänyt säästöön...

Me ei tarvittu mitään vanhempien takauksia asuntolainaan, kun meillä molemmilla oli rahaa säästössä kun asunto-ostoksille ensimmäistä kertaa yhdessä lähdettiin. Ja vaikka lainaa oli, niin koko ajan saatiin samalla rahaa säästöön, joten hyvin voitiin auttaa miehen siskoa kiipelissä ja laittaa rahaa vakuudeksi. Raha on turvassa tilillä ja siitä maksetaan jopa korkoa (joka on tosin tänä päivänä huono)! Tuollaisen tilipanttauksen voi sitoa myös halutessaan johonkin rahastoon, jolloin siitä saa paremman tuoton.

Vierailija
46/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap: miksi olet siskollesi katkera ja kateellinen? Haluatko vieläkin, että vanhempasi ja muut tahot kiittelevät sinua oikeista ratkaisuista ja hyvästä elämästä?

Eiköhän tässä ole se pikkusisareni minulle katkera eikä toisin päin. Hän syyllistää sekä minua että vanhempiani. ap

Vierailija
47/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perimiset ei nyt mene ihan noin. Vanhemmilta jäävä omaisuus lasketaan yhteen ja sen jälkeen se jaetaan tasan perillisten kesken. Te, jotka asutte appivanhempien omistamassa talossa asumiskustannuksia vastaan joudutte luultavasti maksamaan aikoinaan siitä saamanne asumishyödyn mukaan eli se tulee vähentämään perintöänne. Perintöjä ei myöskään voi jakaa etukäteen ellei kyse ole selkeästi ennakkoperinnöistä. Voi nimittäin sattua aivan mitä tahansa. Vanhemmat voivat joutua vaikkapa hoivakotiin tai laitokseen, toinen voi kuolla aikaisemmin ja toinen mennä uusiin naimisiin....eli tuollaiset ennakko-odotukset tulevista perinnöistä ovat turhia ja yleensä juuri ne aiheuttavat riitoja sisarusten välille. Jo aloitus oli asiantuntematon: sanot, että teille ostettiin 300 t arvoinen talo, mutta kuitenkaan sekään ei ole siis teidän omistuksessanne, vaan miehen vanhempien. Olisi mukava kuulla minkäikäisiä ovat nämä appivanhemmat, joiden omaisuutta te jo jakelette?  

Vierailija
48/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurihan tämä suurten ikäluokkien edustaja, Urpo mikälie, jopa suositteli ennemmin ostamaan viiriäisenmunia rahoillaan ja paiskaamaan katuun, ennenkuin jättää omille lapsilleen perinnöksi. Ja nämä viiriäismunarahat ovat yleensä myös itse perittyjä, mutta nykyään ei ole suotavaa antaa edes perityn rahan kulkea eteenpäin omille lapsilleen?

Niin helppo tällaisen rikkaan professorin  sanoa tällaista kun ei tiedä tuontaivaallista tavallisen tallaaajan asioista.  Kun on kynnet verillä tienannut sen talonsa, ei halua sitä heitää tuuleen vaan haluaa että siitä on lapsille hyötyä tulevaisuudessa. - K>un vain älyävät myydä sen talon ajoissa ja muuttaa vuokralle että sitä ei sitten olla realisoimassa hoitomaksuihin joskus kun kunto petää ja yhteiskunnan varat on käytetty viisaasti päättäjien valitsemalla tavalla yksityiseen hoitoon palkkioiden ja verojen häipyessä  taivaantuuliin veroparatiiseihin.

- Miten voidaan muka yksityisellä hoidolla säästää, kun ne varat menevät firmojen omistajien taskuihin eikä mummojen hoitoon kuten ennen kun kunta hoiti.  Tämä yhtälö ei pidä.   Ollaan menossa suoraan mustaan aukkoon. Katsokaa vaikka maanantain <mot.

Vierailija
49/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jänniä nuo asumisoikeusasuntoja ehdotellevat "ota asumisoikeusasunto", kun niihin on järjestysnumero, ja ainakin omalla kotipaikkakunnallani pk-seudulla on kymmeniä tuhansia jonossa.

Lisäksi Suomen asuntokannasta niitä on todella vähän

Asun itse Turun lähellä asumisoikeusasunnossa ja täällä niitä on jatkuvasti tyhjänä. Jonotusnumerosysteemi toki täälläkin käytössä, mutta halukkaita asukkaita ei löydy kun vuokrat ihan törkeän korkeita. Kokoajan vastike nousee ja kämpät rapistuu. Ollaan samanlaisessa pattitilanteessa kun ap:n sisko eli ei ole omia säästöjä takuuteen. Eikä tule kun maksamme nyt kk neljä-viisi sataa enemmän kun maksaessamme omaa taloa pois (Vuokra+asomaksulaina vastaan omakotitalolainanlyhennys) Muutettiin ihanasta omakotitalosta toiselle paikkakunnalle, mutta jäätiin talokaupoissa ns tappiolle, joten tässä nyt kituutellaan ja lapset kasvaa ja itkettää.

Vierailija
50/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko sisaresi miehen vanhemmat myöntää toisen puolen vakuuksista? Ja sinä osan? Näin vanhemmillasi ei olisi koko riskiä.

Minulla on sellainen käsitys, että sisareni miehen vanhemmilla ei mitään kummempaa omaisuutta ole. Lisäksi ovat eronneet. Isä käsittääkseni alkoholisti. Itse en lähde en myöskään lähde kovalla työllä ansaittua omaisuutta riskeeraamaan. ap

Eli sulle oli ihan ok, että sun vanhemmat takasivat sinun asuntosi, kovalla työllä ansaitulla omaisuudellaan, mutta nyt sitten sä et ole valmis auttamaan perheenjäsentäsi.

Huoh! Itsekin olen asuntovelallinen ja palkastani menee vielä pitkään suuri osa lainan lyhentämiseen. Osa talosta on maksettu osa ei. Emme luultavasti tienaa mieheni kanssa sisareni perhettä enempää.

Vierailija
51/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylläoleva oli tarkoitettu 44:lle.

Vierailija
52/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sisko voi saa saada lainaa jos ei ole säästöjä. Juuri tuli lakikin, 10% pitää olla säästettynä talon hinnasta

Vierailija
53/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lapsia on kolme ja kaksi koiraa."

Miksi ap on tästä katkera? Lapsettomuusko syynä?

Olen kertonut jo aikaisemmin, että minulla on lapsi. En ole katkera, mutta minusta sisarellani ei ole oikeutta syyllistää vanhempiani tai minua. ap

Vierailija
54/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta sisarellasi on tähän oikeus?

Vierailija
55/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perusteltu päätös. Jospa vanhempasi laskisivat ihan esimerkiksi siskollesi kaikki sen tuen, jota ovat antaneet muussa muodossa. Huithapelille on ihan turha mennä takaamaan mitään. Joutuu itse kuseen kuitenkin.

Vierailija
56/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole kuin yksi lapsi. Täältäkin kun lukee ja ihan livenäkin näkee niin sisarusten välillä on aina kovasti eripuraa. Milloin ollaan kiukkuisia takausasioista, milloin perintöasioista, milloin mistäkin.

Vierailija
57/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin sinua ja vanhempiasi. En itsekään lähtisi takaamaan lainaa siskosi kaltaiselle ihmiselle.

Meillä taas appivanhemmat ostivat minulle ja miehelleni 300t arvoisen omakotitalon pikkukaupungista. Emme maksa vuokraa appivanhemmille, vaan asumme talossa pelkkiä asumiskustannuksia vastaan. Talon on tarkoitus jäädä meille perintönä.

Miehen veljelle appivanhemmat ostivat n. 70t arvoisen auton ja perintönä hänelle jää Helsingistä hyvältä paikalta yli puolen miljoonan arvoinen asunto. Toistaiseksi miehen vanhemmat asuvat asunnossa, mutta ovat parin vuoden sisällä muuttamassa pienempään ja kustannuksiltaan halvempaan asuntoon.

Miehen veli on suuttunut sekä meille, että vanhemmilleen tästä epäoikeudenmukaisuudesta...

Miten niin "meille perintönä"? Eihän ap ole mikää perijä miehensä vanhemmille. Jos tulee ero, miten ap:lle käy?

Vierailija
58/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap: miksi olet siskollesi katkera ja kateellinen? Haluatko vieläkin, että vanhempasi ja muut tahot kiittelevät sinua oikeista ratkaisuista ja hyvästä elämästä?

Eiköhän tässä ole se pikkusisareni minulle katkera eikä toisin päin. Hän syyllistää sekä minua että vanhempiani. ap

Onko pikkusiskosi osallistunut tähän kirjoitteluun? Luulin, että vain isosisko. Kirjoituksesi sävy on katkera. Siskollasi on lapsia, jopa koiria. Sinulla on lukion jälkeinen koulutus, miehelläsikin koulutus. Siskosi on lähihoitaja. Miksi mainitset siskosi tutkinnon, mutta et omaasi? 

Ymmärräthän, että tämä asia voi tulla väliinne, ja ihan oikeutetusti. Siinäpä sitten iloitsette asunnostanne ja koulutuksestanne.

Vierailija
59/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh! Itsekin olen asuntovelallinen ja palkastani menee vielä pitkään suuri osa lainan lyhentämiseen. Osa talosta on maksettu osa ei. Emme luultavasti tienaa mieheni kanssa sisareni perhettä enempää.

Joten miksi ylennät siis itsesi ja epäät siskoltasi samaa takausta, jonka avulla itse pääsit kultasuoneen?

Vierailija
60/149 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että minä ja mieheni olimme ehtineet säästää ensiasuntoon ennen ostamista, mutta emme kuitenkaan kaikkea tarvittavaa. Tämä oli varmaankin syy, miksi vanhempani halusivat lähteä takaamaan, koska tiesivät meidän kuitenkin sijoittavan jo rahaa tulevaa asuntoa varten. Pystyimme maksamaan osan asunnosta käteisellä emme kuitenkaan koko 30%. Vanhempieni vakuusmäärä oli siis pieni.

Sisareni on mielestäni kohtuuton vanhempiani kohtaan, koska vanhempani eivät todellakaan ole rikkaita. Vanhempieni oma talo on huomattavasti vaatimattomampi kuin sisareni haavetalo. Itse en olisi koskaan ehdottanut vanhemmilleni oma-aloitteisesti takaamaan lähtemistä. En olisi kehdannut. Suurempaan lainaan en olisi edes suostunut ottamaan vanhempiani takaamaan. ap