Mieleenpainuvimmat muistisääntösi?
Siinähän se sitten tulikin. Jakakaa muillekin omat spesiaalinne!
Mun on: Apina, apina, kiipes puuhun, putos sieltä, 1-3-2-3 (lausutaan yks-kolome-kaks-kolome). :D
Ja sehän on siis Pähkinäsaaren rauhan vuosiluku. Terveisiä tutuille! :D
Kommentit (574)
"Piikki pistää pienempään, suukku auki suurempaan", miten päin pienempi/suurempi-merkki kuulu olla.
Typerin (mutta toimiva) muistisääntö jonka tiedän: "Vasen on siellä missä vasen käsi on". Muistan kun olin ihan innoissani tuosta oivalluksesta pienenä kun joku opetti sen minulle, olin varmaankin harvinaisen hidas yksilö.
Opin ekaluokkalaisena kertaheitolla, kumman värinen lintu on varis ja kumpi harakka.
V niin kuin valkoinen ja V niin kuin varis. Ainoa vaan että se valkoinen ei ole varis vaan harakka.
H niin kuin harmaa ja H niin kuin harakka. Ainoa vaan että se harmaa ei ole harakka vaan varis.
:DD
Iha paras toi Harakka / Varis =D=D
Hevonen Häst
Pappi Präst
Kylmä Kalt
Kaikki Alla
Riimittelyllä kuulemma jää mieleen. Itse tykkään kyllä ihan ulkoluvusta.
Gideon David Aatami ja Eeva Hyppäsivät GISsästä CISsään
Fiksusta Boksista ESiin AStui DESpootti GES ja CES
Duuri- ja mollisävellajien muistisäännöt mitä opeteltiin kersana musiikkiopistossa, nää muistan helposti vielä vuosien takaa...
Venäjän tsaarien järjestys: (B)anaan(i). Alexander ensimmäinen, Nikolai ensimmäinen, Alexander toinen, Alexander neljäs, Nikolai toinen.
Väli-ilmansuunnat menee aina sekaisin. Sitten mietin että nupit kaakkoon, kaakon paikka löydetty. Lounas Turussa, lounas löydetty.
Ja se perus 13, thirteen, T hirteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut hässii, sinä ja minä ei. Eli englannin kielessä me+you = have, muut has.
Me have soup please. Thanks for the lesson!
Eikun i have. Olinpa epäselvä:)
Who are in this photo? - It is me and my brother.
Miten ois "It's my brother and I." ???
Valittelin aikanaan kuinka hankala minun oli muistaa kumpi on harakka ja kumpi varis. Äiti opetti minulle tämän hauskan muistisäännön: harakka on h niin kuin valkoinen ja varis on v niin kuin harmaa.
Nimi_ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin suuntaan kellot siirretään: "lähimpää kesää kohden"
Eipä kun kellot siirretään aina juhannusta kohden (syksyllä se on takana ja keväällä edessä)
Mitä eroa noilla muka on? Niinhän se lähin kesäkin on syksyllä takana ja keväällä edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukaudet, joissa on vain 30 paivaa: kesy marhu. Tietenkin helmikuu on sitten erikseen.
Kuukaudet, joissa 31 päivää = rystyssääntö. Lähdet jommasta kummasta laidasta ja menet kuukaudet järjestyksessä päästä päähän, käännöksessä sama tuplaten (heinä-elokuu). 31 päivää on niissä kuukausissa, jotka osuvat rystyselle ja rystysten väliin osuvissa on vähemmän.
Jos tämä nyt jollekulle on ongelma muistaa.
Tätä voikin sanoa oikeaksi nyrkkisäännöksi.
Vierailija kirjoitti:
Venäjän tsaarien järjestys: (B)anaan(i). Alexander ensimmäinen, Nikolai ensimmäinen, Alexander toinen, Alexander neljäs, Nikolai toinen.
B = Börjet eli Ruotsin vallan aika
I = itsenäinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut hässii, sinä ja minä ei. Eli englannin kielessä me+you = have, muut has.
Me have soup please. Thanks for the lesson!
Eikun i have. Olinpa epäselvä:)
Who are in this photo? - It is me and my brother.
Miten ois "It's my brother and I." ???
Tai yhtä hyvin "It's I and my brother."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukaudet, joissa on vain 30 paivaa: kesy marhu. Tietenkin helmikuu on sitten erikseen.
Kuukaudet, joissa 31 päivää = rystyssääntö. Lähdet jommasta kummasta laidasta ja menet kuukaudet järjestyksessä päästä päähän, käännöksessä sama tuplaten (heinä-elokuu). 31 päivää on niissä kuukausissa, jotka osuvat rystyselle ja rystysten väliin osuvissa on vähemmän.
Jos tämä nyt jollekulle on ongelma muistaa.
Helpompihan tuo "kesy marhu" on.
Paitsi sitten pitäisi muistaa, tarkoittaako kesymarhu 30 vai 31 päivää. Rystysissä se on ilmiselvää, korkea kohta on korkeampi numero.
Aika huono täytyy muistin olla, jos ei muista esim. että 31 päivän kuukausia on enemmän kuin 4 tai että esim. tammi- tai joulukuussa on 31 pv. No, siinä kohtaa voi sitten todeta, että ensimmäisenä on rystynen eli 31 päivää tammikuussa.
Mistä tietää kuun sirpistä onko se yläkuu vai alakuu? "Vasen vanha vähenevä, oikea uusi enenevä".
Mulla menee manchester united ja City aika sekaisin. Sitten keksin että CIty on SIninen.
Kaikki pojat tappeli, sata jäi alle. Koron laskukaava kpt/100.
Kasvava tai pienenevä kuu: kun kuun sirpistä pystyy muodostamaan mielessään p-kirjaimen, kuu pienenee. Paitsi, kuu valehtelee eli silloin oikeasti kuu kasvaa.
Mua naurattaa tää aina, mutta tällä säännöllä oikeasti muistan miten päin asia on.😆
Harakka ja varis innoittivat keksimään muita yhtä tärkeitä muistisääntöjä vaikeisiin kumpi on kumpi -tilanteisiin.
Omena on pyöreä kuin O. Päärynällä iso peppu.
Silmiä voi siristellä, korvia taas koristella (korvakorut, you know).
Hotellissa huorataan, kotona vaan kuorsataan
Koira kotona koomassa, kissa kylillä kiimassa.
Isi IV:llä (iltavapaa), äiti AV:llä.
Josko noilla pääsisi alkuun elämän eteen heittämistä haasteista?
Environment = En Viroon mee
Yläasteen enkunopelta opittu muistisääntö