Mieleenpainuvimmat muistisääntösi?
Siinähän se sitten tulikin. Jakakaa muillekin omat spesiaalinne!
Mun on: Apina, apina, kiipes puuhun, putos sieltä, 1-3-2-3 (lausutaan yks-kolome-kaks-kolome). :D
Ja sehän on siis Pähkinäsaaren rauhan vuosiluku. Terveisiä tutuille! :D
Kommentit (574)
Eput Ajoivat Datsunilla Grönlantiin = basson kielet
Room Kor Gal Ef Fili Kol Tessaa Timo Tiit Filemon = Paavalin kirjeet Raamatusta (t. Ent. Srk-nuori), kirjoitusasut ehkä vähän sinne päin
Kori kaljaa loiskahti lumeen = väli-ilmansuunnat, lukion uskonnon opettajan opettama
Kulta on niin painava aine, että kun se tipahtaa jalalle, pääsee Au! = kullan kemiallinen merkki
Usan osavaltiot opettelin huvikseni aikuisiällä, ja muutamille jäi mielleyhtymä, jonka avulla muistan: Wayne's world tapahtuu Delawaressa, Pennsylvaniassa ei pelata pennosilla eli iso osavaltio kyseessä länsirannikolla, Missourista tulee kieleen Katariina Souri, 70's show'n alussa huudetaan "Hello Wisconsin!", Connecticut on hyvin siistiksi ja pieneksi leikattu, Vermon(t) ravit, "I don't think we're in Kansas anymore, Toto", Kentucky fried chicken, Sweet home alabama, Arizona baby, Hannah Montana, Dakota Fanning (pitää vaan muistaa north ja south), New Hampshire Sinkkuelämän rantahuviloista jne.
Teletapeista väänsin joskus muistisäännön. Niistä antenneista vs nimistä.
Tiivitaavilla on kolmio, se on puolikas Daavidin tähteä
Laalaalla on nuotti
Pailla on pyöreä kuin piirakka
Hipsu on sitten se jäljellejäävä, en muista, oliko siihen jokin sääntö.
Koirassa-koirasta-koiraan-koiralla-koiralta-koiralle
Inessiivi-elatiivi-illatiivi-adessiivi-ablatiivi-allatiivi
Ylläolevat rimpsut yhdistämällä sain monta kymppiä äikän kielioppikokeista!
KOMMA, GOENDE. Näin tietää onko kuu nouseva vai laskeva. Kommassa pilkku ja goendessä g muodostavat sen sirpin.
Esterin Auto, Datsun G, Hitaasti Etenee
E A D G H E - kitaran kielet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Väli-ilmansuunnille pomminvarma kokalolu, lähtien yläoikealta ja kiertäen myötäpäivään.
Mulla on: koira kaatu loukkas luun.
Ja mulla "koira kaluaa lounaaksi luuta"
Ja mulla "koillinen kaakko lounas luode"
Te, jotka ette erota oikeaa ja vasenta ilman muistisääntöä, ette ilmeisesti edes tiedä, oletteko oikea- vai vasenkätisiä?
Oulu, Siika, Pyhä, Kala, Lesti, Perho, Ähtävä, Lapua, Kyrö... Oulun siika on pyhä kala. En tiiä onko noille lopuille joku oma rimpsu. :D
"Summasta ei saatana supisteta"
Lukion matikan tunnilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaippamainoksesta tuttu up n go! Eli ulko-oven se pikku kieli ylös eli lukkoon jos lähtee johonkin.
Uskaltaako joku vielä nykyään pitää ulko-ovea lukitsematta kotona ollessaan?
Meillä on ollut aina ovi auki ihan yötä päivää. Myös silloin, kun ollaan pois kotoa. Ainoastaan silloin, kun ollaan lähdetty pidemmäksi aikaa pois( useammaksi päiväksi) ollaan lukittu ovi. Pitäis kyllä alkaa lukitsemaan useammin. Ihan pääkaupunkiseudulla asutaan, joten ohikulkijoita riittää. Onneksi ei ole mitään vielä sattunut.
Taidankin tulla käymään joku ilta syömään jääkaappinne tyhjäksi!
Hyvä. Tulisit itse syödyksi, eipä tarvitsisi ruokkia koiraa.
Jaa´a..... mikäs fifi se teidän huushollissa on? Entäs jos hiljennän fifin mehevällä kyljyksellä, jonka annan sille siksi aikaa järsittäväksi, kun nautin jääkaappinne antimista? Mitäs siihen sanot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea on Oikkosille päin kun katsoo lapsuudenkodin keittiön ikkunasta. Inssiajossa vielä tätä muistelin, kun käskettiin kääntymään oikealle tai vasemmalle.
Onko sulla jokin vamma? Ihan ystävyydellä kysyttynä.
Voi olla, mistäs sen tietäisi. En oppinut kahdeksan kertotaulua enkä muista suuntien nimityksiä.
Mitkä ovat toistensa vastavärit?
punainen ja vihreä = joulu
violetti ja keltainen = pääsiäinen
oranssi ja sininen = Tappara
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka ette erota oikeaa ja vasenta ilman muistisääntöä, ette ilmeisesti edes tiedä, oletteko oikea- vai vasenkätisiä?
Tiedän kyllä kuinka käteni toimivat.
Jos kuitenkin viittaat siihen, että oikeakätisenä minun pitäisi tietää, että oikea on oikean käden puolella et ymmärrä sitä, että se olisi menetelmänä ihan samalla tavalla muistisääntö. Jollekulle kehollinen muistitsekki olisi nopeampi, minulle nopeampi oli joku muu.
Oikeasti suuntien nimityksiä tarvitsee aniharvoin. Ja sillä, että ei muista mikä on nimitys jollekin suunnalle ei merkitse sitä, että ei esim. liikenteessä tiedä mitkä on etuajo-oikeutetut suunnat tai sitä että ei tietäisi mihin suuntaan luetaan tai millä kädellä haluaa tarttua lusikkaan jne.
Yksi harvoja joita olen koskaan "oikeasti" tarvinnut, jonkin ulkoa muistamiseen eli planeettojen järjestys auringosta katsottuna:
Meidän (merkurius)
Veikeä (venus)
Maamme (maa)
Marssii (mars)
Samaa (saturnus)
Uraa (uranus)
Nerojen (neptunus)
Perässä (pluto)
jostain syystä tämä lause ollut aina helpompi muistaa kuin planeettojn järjestys ulkoa :D
Matikassa: otsa osoittaa (osoittaja viivan yläpuolella) ja nenä nimittää (nimittäjä viivan alapuolella)
Vierailija kirjoitti:
Keittiössä aterimien järjestys niiden lokerikossa haa-vei-lu, helpottaa sinänsä kun ei tarvi koko laatikkoa vetää esiin kun löytää etsimänsä.
Meillä se sääntö ei oikein toimisi, kun veitset on yleisimmin tarpeen jos yläpuolinen leipätaso on auki. Ne on oikeassa reunassa jolloin ne saa sulkematta leipätasoa. Unohtamalla lusikat päästään haaveihin.
Vierailija kirjoitti:
Oulu, Siika, Pyhä, Kala, Lesti, Perho, Ähtävä, Lapua, Kyrö... Oulun siika on pyhä kala. En tiiä onko noille lopuille joku oma rimpsu. :D
Lesti perhoi Ähtävän Lapualta Kyröön.
Venäjän lippu väriltään valko-sini-punainen valko
si
pu
Li
Mulla on ilmansuunnat jäänyt mieleen vaan ihan ilmansuuntina itsenään, mutta ne täytyy olla tarkassa järjestyksessä että ne muistaa. Eli pohjoinen, etelä, itä, länsi. Väli-ilmansuunnat: koillinen, kaakko, lounas, luode. Jos joku sanoisi minulle tuosta noin vaan, että katso kartassa luoteeseen, niin en tietäisi missä se on ennen kuin olen kerrannut kaikki väli-ilmansuunnat mielessäni läpi oikeassa järjestyksessä.
Vähän sama homma englanniksi kuukausissa, meillä oli sellainen laulu: January February Maarrcch April Mayy Juune and Julyy.... August Septemberr October Novemmber......*tilulii*.... Deecember!
Joku jo kirjoittikin tuon kuukausien päivien määrän rystysillä muistamisen.