Mieleenpainuvimmat muistisääntösi?
Siinähän se sitten tulikin. Jakakaa muillekin omat spesiaalinne!
Mun on: Apina, apina, kiipes puuhun, putos sieltä, 1-3-2-3 (lausutaan yks-kolome-kaks-kolome). :D
Ja sehän on siis Pähkinäsaaren rauhan vuosiluku. Terveisiä tutuille! :D
Kommentit (574)
Montako kertaa pitää samat banaanit ja varikset ja harakat ja ties mitkä pistää?
Vierailija kirjoitti:
Autonomian aikaisten tsaarien järjestys ja banaani. Poistetaan banaanista b ja i, jäljelle jää anaan. Aleksanteri I, Nikolai I, Aleksanteri II, Aleksanteri III, Nikolai II.
Lämmöllä lukion historianopettajaa muistaen. :)
Meille opetettiin juuri sama, mutta B = Bårgo 1809 ja I = itsenäisyys 1917. Lukiossa siis olen.
Osan näistä muistaminen on nykypäivänä ihan tyhjänpäiväistä resurssien haaskausta. Teen nopeammin google/wikipediahaun kuin alan pähkäilemään jotain banaaneita tai liruloruja kuukausien päivistä.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat toistensa vastavärit?
punainen ja vihreä = joulu
violetti ja keltainen = pääsiäinen
oranssi ja sininen = Tappara
Muistan itse nämä muodostumisensa mukaan. Päävärit ovat sininen, punainen ja keltainen. Vastaväreihin tarvitaan kaikki nämä kolme eli esim. sinisen vastaväri on punainen+keltainen=oranssi, Punaisen sininen+keltainen=vihreä ja keltaisen sininen+punainen=violetti.
Käyttäjä2847 kirjoitti:
Osan näistä muistaminen on nykypäivänä ihan tyhjänpäiväistä resurssien haaskausta. Teen nopeammin google/wikipediahaun kuin alan pähkäilemään jotain banaaneita tai liruloruja kuukausien päivistä.
Totta. Nykyään tarvii käyttää paljon vähemmän aikaa ja vaivaa ulkoa opetteluun. Kaikki tieto on taskussa helposti haettavissa.
Käyttäjä2847 kirjoitti:
Tsemppiä vaan leikkimielisiin Trivial Pursuit -iltamiin. Älä mökötä kun kielletään googlaamasta. ;) Ja sitä paitsi muisti heikkenee googlailun seurauksena. Muistisääntöjen muistaminen aktivoi aivoja ja parantaa ajattelua toisin kuin aivoton googlailu (jota toki itsekin turhan usein harrastan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea on Oikkosille päin kun katsoo lapsuudenkodin keittiön ikkunasta. Inssiajossa vielä tätä muistelin, kun käskettiin kääntymään oikealle tai vasemmalle.
Onko sulla jokin vamma? Ihan ystävyydellä kysyttynä.
Ohis joillakin vasen ja oikea menee oikein vain muistisäännön avulla. Netistä löytyy lisää tästä aiheesta. Johtuu aivojen symmetriasta.
8x8=(commodore) 64
Joo, olen 80-luvun lapsi :D
Suuri salami, pieni pepperoni :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autonomian aikaisten tsaarien järjestys ja banaani. Poistetaan banaanista b ja i, jäljelle jää anaan. Aleksanteri I, Nikolai I, Aleksanteri II, Aleksanteri III, Nikolai II.
Lämmöllä lukion historianopettajaa muistaen. :)
Meille opetettiin juuri sama, mutta B = Bårgo 1809 ja I = itsenäisyys 1917. Lukiossa siis olen.
No mikäs helvetti se Bårgo sitten on?
Joskus kouluaikana opettelin sen näkötestitaulun alarivin E-kirjaimet ulkoa AYVOYV eli alas ylös vasemmalle oikealle ylös vasemmalle
Petrus kirjoitti:
Etanoli? Da.
Metanoli? Njet.
Wtf?
Sitä joka kirjoittaa "enään" pistetään nenään.
Jos lapsi on 6. Luokalla, Katso kellotaulun numeroista 6 vastapäätä oleva numero eli 12.
= kuudesluokkalainen on 12-vuotias.
Yläasteelle mentäessä seiskan vastapäätä on 1.
Kello 1 tarkoittaa myös 13, joten seiskaluokkalainen on 13-vuotias.
Toimii koko peruskoulun läpi.
Mihin päivän sitä kelloa tunnilla taas siirretäänkään..?? Muistan sen näin :"kesä vie mennessään, syksy tuo tullessaan" (eli kesällä tunti eteenpäin ja syksyllä taaksepäin)
Hauki on kala, hauki on kala, hauki on kala...
SeLeNaToR: poista vokaalit ja jäljelle jäävät ne kirjaimet joihin suomen kielessä sana voi loppua
Mä oon niin yllättynyt, että niin moni tarttee muistisääntöjä muistaakseen kaikki ilmansuunnat :D : D
Mun muistisääntö tälle on: "Oikea ottaa, vasen antaa." Eli jos oikean käden puolelta puuttuu pala, oikea käsi on ottamassa sieltä tavaraa pois eli kuu on vähenevä ja jos vasemman käden puolelta, kuu on kasvamassa, koska vasen on laittamassa uutta tavaraa siihen.