Mieleenpainuvimmat muistisääntösi?
Siinähän se sitten tulikin. Jakakaa muillekin omat spesiaalinne!
Mun on: Apina, apina, kiipes puuhun, putos sieltä, 1-3-2-3 (lausutaan yks-kolome-kaks-kolome). :D
Ja sehän on siis Pähkinäsaaren rauhan vuosiluku. Terveisiä tutuille! :D
Kommentit (574)
Vierailija kirjoitti:
"January, February, March, April, May, June and July
August, Septemper, October, November diidididi... December"
Joudun aina laulamaan tuon päässäni kun mietin mikä kuu kahdeksas nyt olikaan :D. En osaa muuten ollenkaan edes suomeksi vaan täytyy aina hakea rallattelemalla.
Vierailija kirjoitti:
Kuukaudet, joissa on vain 30 paivaa: kesy marhu. Tietenkin helmikuu on sitten erikseen.
Kuukauden päivät lasketaan rystysistä ja niiden väleistä. Aloitetaan etusormen rystysestä, rystysen kohdalla on 31 päivää ja siinä rystysen välissä 30 päivää (poislukien helmikuu 28 pv). Tammikuu 31, helmikuu 28, maaliskuu on taas keskisormen rystysen kohdalla 31 päivää. Edetään pikkusormen rystyseen heinäkuu 31 päivää, ja pikkusormen rystystä kosketetankin sitten kaksi kertaa eli elokuu 31 päivää ja jatketan takaisinpäin eli syyskuu taas 30 päivää. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Mun on vaikea käsittää, että näin moni tarvitsee muistisäännön variksen ja harakan erottamiseen?! Naakka varmaan menis sitten yli hilseen :D Ihan totta? Ei kaikki tietysti ole luontoihmisiä, mutta silti.
Itse en nyt muista, onko mulla erityisiä muistisääntöjä. Varmaan nuorena opetettin jotain VolvO-sääntöjä (vasen-oikea). En koe käyttäväni niitä enää, ehkä niistä oli apua kun oikeita sääntöjä opetteli :)
Mustakin nuo harakan ja variksen erottamiseen tarvittavat muistisäännöt ovat hupsuja. Niiden ero on ollut itsestään selvä niin kauan kuin muistan. Mutta todennäköisesti en sitten itse osaakaan jotain, mikä on muille itsestään selvää :)
Kossu vie hyvinvoinnin.
cos = viereinen/hypotenuusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaippamainoksesta tuttu up n go! Eli ulko-oven se pikku kieli ylös eli lukkoon jos lähtee johonkin.
Uskaltaako joku vielä nykyään pitää ulko-ovea lukitsematta kotona ollessaan?
Meillä on ollut aina ovi auki ihan yötä päivää. Myös silloin, kun ollaan pois kotoa. Ainoastaan silloin, kun ollaan lähdetty pidemmäksi aikaa pois( useammaksi päiväksi) ollaan lukittu ovi. Pitäis kyllä alkaa lukitsemaan useammin. Ihan pääkaupunkiseudulla asutaan, joten ohikulkijoita riittää. Onneksi ei ole mitään vielä sattunut.
Vierailija kirjoitti:
Minne voi laittaa sanan vittu, sinne tulee pilkku.
Suomenopettajan antama pilkkusääntö, meni laakista jakeluun.
Anna, vittua.
Käypä tutkimuspöydälle niin, että voin tutkia, vittusi.
Älä koko ajan hoe, vittua.
75(00): seven five Man with a knive
76(00): seven six a radio Fix
77(00): men in heaven
Transponder lukemat ilmaisussa hätätapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Inessiivi, elatiivi, illatiivi, adessiivi, ablatiivi, allatiivi -> ines-ela-illa, ades-abla-alla. Jotenkin sitten muistin nuo kamaluudet äikänkokeessa, tein sellaisen typerän rallatuksen noista lyhenteistäkin vielä.. :D
Inessä elasta illaan adessa ablalta allalle komita instruin.
Meniköhän oikein, yo-kirjoituksista 30 v aikaa.
Joka pistää N:n sanaan "enää" sitä nyrkillä nenään!
Tulikohan jo, en lukenut ketjua?
Kutistuva kuu (eli k-kirjaimen sakarat kuvaa kuunsirpin suuntaa) ja pullistuva kuu (p:n kaari kertoo kasvavan kuunsirpin suunnan)
Vierailija kirjoitti:
Oikea on Oikkosille päin kun katsoo lapsuudenkodin keittiön ikkunasta. Inssiajossa vielä tätä muistelin, kun käskettiin kääntymään oikealle tai vasemmalle.
Onko sulla jokin vamma? Ihan ystävyydellä kysyttynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EKG:n piuhojen sijoittelu.
Raajakytkennät: Kukkaset ylös ja vaaleet vasemmalle. (keltainen ja punainen tulee käsiin ja keltainen ja ruskea vasemmalle käteen/ jalkaan).
Rintakytkennät: pu-ke-vi ruu-mii-si (järjestyksessään punainen-keltainen vihreä ruskea-musta-sininen).
En oikein uskaltaisi antaa sinun ottaa ekg:ta jos osaamisesi on tuolla tasolla....
Miten tämä nero sitten ottaa ekg:n?
Tietokoneen vierekkäisiin värittömiin liitin reikiin laitetaan vasemmalle punaisella merkitty mikrofonin liitin, oikealle taas vihreä liitin.
Vasemmalle liitetään punaisella merkitty johto, koska vasen (politiikka!) on punainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EKG:n piuhojen sijoittelu.
Raajakytkennät: Kukkaset ylös ja vaaleet vasemmalle. (keltainen ja punainen tulee käsiin ja keltainen ja ruskea vasemmalle käteen/ jalkaan).
Rintakytkennät: pu-ke-vi ruu-mii-si (järjestyksessään punainen-keltainen vihreä ruskea-musta-sininen).
En oikein uskaltaisi antaa sinun ottaa ekg:ta jos osaamisesi on tuolla tasolla....
Kuule minä kyllä osaan ottaa ekg:n. Mutta huomaan toisinaan, kun hoitajat ovat ottamassa ekg:tä, he eivät aseta v1 ja v2 kytkentää toiseen kylkiluuväliin, joka sijaitsee välittömästi angulum sternin alapuolella. Vaan laitetaan joko ylemmäs tai alemmas, ja siitä joutuu sitten huomauttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaippamainoksesta tuttu up n go! Eli ulko-oven se pikku kieli ylös eli lukkoon jos lähtee johonkin.
Uskaltaako joku vielä nykyään pitää ulko-ovea lukitsematta kotona ollessaan?
Meillä on ollut aina ovi auki ihan yötä päivää. Myös silloin, kun ollaan pois kotoa. Ainoastaan silloin, kun ollaan lähdetty pidemmäksi aikaa pois( useammaksi päiväksi) ollaan lukittu ovi. Pitäis kyllä alkaa lukitsemaan useammin. Ihan pääkaupunkiseudulla asutaan, joten ohikulkijoita riittää. Onneksi ei ole mitään vielä sattunut.
Taidankin tulla käymään joku ilta syömään jääkaappinne tyhjäksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut hässii, sinä ja minä ei. Eli englannin kielessä me+you = have, muut has.
Me have soup please. Thanks for the lesson!
Eikun i have. Olinpa epäselvä:)
Englannissa yleisesti käytetään sanaa "me" subjektina, kun loogisesti pitäisi olla "I". Esim
Who are in this photo? - It is me and my brother.
Who broke the glass? - It was me.
Vierailija kirjoitti:
Keittiössä aterimien järjestys niiden lokerikossa haa-vei-lu, helpottaa sinänsä kun ei tarvi koko laatikkoa vetää esiin kun löytää etsimänsä.
Äiti! Palstailetko SINÄKIN?
Vierailija kirjoitti:
"January, February, March, April, May, June and July
August, Septemper, October, November diidididi... December"
Ihanaa! Repesin nauruun kun tän luin! Muistan vieläkin sen sävelenkin! Ja aina nykyäänkin rupeen mielessä rallattelee tota kun tulee kuukausista jotain. Ja toki siihen kuuluu se pikku paussi ennen decemberiä :D
Kun piirrät kuun sirpin vasemalle puolelle viivan tuleeko siitä P (pullistuu) vai K (kutistuu).
Ja jos ikinä vasen ja oikea epäilyttää edes hetken: VolvO
Et oo tosissas!!! :-----D
Mulla on ollu sama muistisääntö! Ihan parasta, etten ole ainoa joka tuon on noin miettinyt. Tosin mulla oli vielä sellanen jatko siihen, että sauvasolut ovat erikoistuneet pimeässä näkemiseen ja pimeässä käytetään sauvaa ;)
Joo oli vähän hölmö, mutta olin nuori silloin kun tuon keksin :D