Hoitajat! Koko nimen kertominen potilaalle
Hoitajankin on kohteliasta esitellä itsensä potilaalle, mutta itseäni mietityttää, onko turvallista kertoa heti kättelyssä koko nimensä.
Mieleeni on jäänyt harjoittelun ohjaajan kertomus siitä, kuinka hänellä oli ollut etu- ja sukunimi nimineulassa ja sen perusteella potilas oli selvittänyt hoitajan asuinpaikan ja alkanut seurailemaan häntä. Muidenkin konkareiden olen kuullut suosivan sitä linjaa, ettei sukunimeä nimineulaan laiteta.
Aiemmin esittelin itseni pelkällä etunimellä ja ammattinimikkeellä. Lopetin esittelyn kokonaan, kun jotkut potilaat naureskelivat, että onko sukunimeni muka sairaanhoitaja.
Entä miten pitäisi kohteliaasti vastata, jos joku kyselee sukunimeä?
Onko ylipäätään liioittelua, jos hoitaja haluaa varjella yksityisyyttään näin?
Kommentit (157)
Oman nimen käyttö on vastuunkantoa. Viranomainen joutuu kantamaan vastuunsa ratkaisuistaan, siitä hän saa palkkansa. Liike-elämässä vastuu on asiakkaalle. Jonkun pikkumyyjä ei välttämättä omaa minkäänlaista vastuuta, kun toteuttaa liukuhihnalta liikeketjun ohjausta, mutta periaatteessa hän silti on vastuussa asiakkaalle yrityksen edustajana antamistaan lupauksista.
Mihin sitä sukunimeä tarvitaan hoitotilanteessa? Harva potilas tarvitsee sukunimeä just silloin. Tiedot löytyy kyllä tietokannoista (omakanta, potilasarkisto yms) jos on tarve. Mielestäni vain etunimi on hyvä, koska se vähentää turhia yhteydenottoja. Vähenee facebook-ahdistelut kun potilas ei saa nimeä ihan suoraan. Ne jotka oikeasti tarvitsevat sen nimen, saavat sen kyllä tietokannoista (samoin kuin valitettavasti sinnikkäimmät stalkkeritkin.)
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä sukunimeä tarvitaan hoitotilanteessa? Harva potilas tarvitsee sukunimeä just silloin. Tiedot löytyy kyllä tietokannoista (omakanta, potilasarkisto yms) jos on tarve. Mielestäni vain etunimi on hyvä, koska se vähentää turhia yhteydenottoja. Vähenee facebook-ahdistelut kun potilas ei saa nimeä ihan suoraan. Ne jotka oikeasti tarvitsevat sen nimen, saavat sen kyllä tietokannoista (samoin kuin valitettavasti sinnikkäimmät stalkkeritkin.)
Jos toinen kysyy nimen, pitää se kertoa. Samoin kuuluu asiaan esitellä itsensä, kun hoitaa toista työnsä puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Harvalla potilaalla on tietokanta käytössään hoitotilanteessa. Milloin ajattelit sitä nimeä sitten tarvittavan? Kotikoneellaan kai vain ne facetyypit.
Itsellä lukee nimilätkässä "Ensihoitaja hoitotaso *vakanssinumero* *sukunimi*" työpaikan yleisen käytännön mukaisesti.
Vanhaa työkaveria kanssa eräs päihteiden käyttäjä ahdisteli ja uhkaili jälkeenpäin. Tuolloin kyseisen paikan päivystyksessä alettiin sallia sukunimen peittäminen. Tarpeen vaatiessa koko nimen saa kyllä selvitettyä siltikin vaikkei se nimineulassa lukisikaan, jos mietitään potilaan oikeuksien kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Hoitotyötä tehdään hyvin erilaisissa ympäristöissä, esim vaikka puhelimessa johon yleensä vastataan sekä suku että etunimellä.
Potilaalla oikeus tietää kuka häntä hoitaa. Jos joku haluaa seurata sinua voi hän seurata vaikkei tietäisi nimeäsi ollenkaan. Meidän sairaanhoitopiirin linja on, että kaikilla työntekijöillä on kuvallinen henkilökortti, jossa on työyksikö, titteli, etu,-ja sukunimi
Vierailija kirjoitti:
Nimineulassa lukee etunimi. Jos joku kysyy, kyllä mä sen sukunimenkin voin kertoa, ja saahan sen selville vaikka potilastietojaan vaatimalla, mutta kaikenlaisia hiihtäjiä meidänkin osastolla pyörii, enkä halua että kuka tahansa voi saada nimeni tietoon edes joutumatta kysymään.
Potilaille esittäydyn joka tapauksessa vain etunimellä, tämä tosin ei liity mitenkään omaan turvallisuuteeni vaan se vaan on potilasmateriaalin kannalta järkevämpää ja luontevampaa.
Siis ei ole totta, että ihan "potilasmateriaalin"?! Sinullahan on suorastaan samanlainen suhtautuminen potilaisiisi kuin Mengelellä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalla potilaalla on tietokanta käytössään hoitotilanteessa. Milloin ajattelit sitä nimeä sitten tarvittavan? Kotikoneellaan kai vain ne facetyypit.
Ok, mutta miksi sitten lääkärin täytyy kertoa olevansa lääkäri Matti Meikäläinen ja psykologin psykologi Niina Nieminen tai sosiaalityöntekijän Sonja Saukkonen tai kihlakunnanvoudin Erkki Erkkinen tai haastemiehen Hemmo Haasteinen jne. Miksi raja on vedetty nimenomaan sairaanhoitajiin?
Mikä erottaa sairaanhoitajat lääkäreistä, psykologeista, sosiaalityöntekijöistä jne? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
Lastensuojelun sosiaalityöntekijöillä muuten on aika paljon riskiä joutua vainotuksi, mut silti he ovat omia itsejään. Miksi sairaanhoitaja ei halua tehdä työtään omalla nimellään ja miksi toisaalta lääkäri tekee työtä omalla nimellään?
Miksi sairaanhoitajan yksityisyys on arvokkaampaa kuin lääkärin tai vaikka sen lastensuojelun työntekijän? Miksi sairaanhoitajat nostetaan tässä jalustalle? Onko työ niin vähäpätöistä, että ihan sama kuka sen tekee ja siksi ei tarvetta identifoida kuten lääkäri tai se lastensuojelun työntekijä, joilla on se oikea yksilöllinen vastuu vai miksi?
Itse kerron vain etunimen kun nimeni ei ole muutoinkaan mikään kovin yleinen. Eli jos plas haluaa vaikka valittaa niin kyllä varmasti saadaan etunimen perusteella selville kuka kyseessä ilman sukunimeä. Ite oon psykiatrisella töissä muutoinkin
Meillä ainakin sanottiin nyt lähärikoulussa, että nykyään on pakko olla sekä etu-että sukunimi esillä nimikyltissä.
Oma sukunimeni on sen verran harvinainen kylläkin, alle 5 Suomessa ja kaikki minun lähiomaisiani. Joten... Arvatkaapa laitoinko?
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin sanottiin nyt lähärikoulussa, että nykyään on pakko olla sekä etu-että sukunimi esillä nimikyltissä.
Oma sukunimeni on sen verran harvinainen kylläkin, alle 5 Suomessa ja kaikki minun lähiomaisiani. Joten... Arvatkaapa laitoinko?
Et laittanut?
Mutta entä jos lääkärillä on myös harvinainen nimi? Hän ei voi valita noin vaan joutuu työskentelemään lääkärinä omalla nimellään? Miksi lähihoitajat tai sairaanhoitajat on erikoistapaus muiden ammattilaisten joukossa, jotka tekevät työtään reilusti omalla nimellään?
Vierailija kirjoitti:
Itse kerron vain etunimen kun nimeni ei ole muutoinkaan mikään kovin yleinen. Eli jos plas haluaa vaikka valittaa niin kyllä varmasti saadaan etunimen perusteella selville kuka kyseessä ilman sukunimeä. Ite oon psykiatrisella töissä muutoinkin
Onko teidän yksikössä muutkin sukunimettömiä, esim. lääkärit vai pelkästään hoitajat ja jos ei lääkärit niin miksi? Ja jos joo niin mun mielestä hieno juttu, että kaikki pelaa samoilla säännöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et laittanut?
Mutta entä jos lääkärillä on myös harvinainen nimi? Hän ei voi valita noin vaan joutuu työskentelemään lääkärinä omalla nimellään? Miksi lähihoitajat tai sairaanhoitajat on erikoistapaus muiden ammattilaisten joukossa, jotka tekevät työtään reilusti omalla nimellään?
Itseasiassa, kyllä laitoin, koska käsky kävi. Ja näin näen itsekin, että terveydenhuollossa asiakkaalla on oikeus tietää kuka häntä hoitaa, oli nimike mikä tahansa.
Työskentelen nykyään asiakaspalvelutehtävässä lähinnä ravintoloissa öisin, ja siellä pidän tottakai pelkkää etunimeäni näkyvillä. Kyseessä kun on täysin eri tilanne, ja jos joku asiakas haluaisi valittaa/kehua asiakaspalveluun niin etunimi kyllä riittää. On ollut näitäkin, jotka työvuoroni jälkeen on kaivanut facebookkini ja lähetellyt kaveripyyntöä yms, tämän takia osa työkavereistani käyttää salanimeä kyltissään.
Voisiko joku hoitaja käydä vastaamassa mun tosi korkea verenpaine ensi avussa hoito-aloituksen kysymykseen? Mulle itelleni on henk. Koht ihan sama, näkyykö hoitajal koko nimi vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Kaupankassoja vainotaan myös paljon. Pitäisi turvata työntekijän yksityisyys paremmin
Kaupan kassojen ei kannata omalla kotipaikkakunnallaan käydä töissä, ettei törmää asiakkaisiin vapaa-ajallaan.
Iloinen ja hymyileväinen kaveri on myyjänä ruokakaupassa. Hän on joutunut salaamaan yhteystietonsa, koska asiakkaiden joukossa on niitä, jotka ymmärtävät ystävällisen hymyn väärin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo on tuo "psykiatrian puolella tietysti sitten tekoviikset ja esittäydytään aina Kyrpäsen Sirpana joka sorkka"?
Psykiatrisella puolellahan on tullut esille näitä potilaisiin kohdistuneita seksuaalirikoksia ja väkivaltaa.
Heh, niinpä. Itse olen sosiaalityöntekijänä aikuissosiaalityössä, ja sehän se olisikin hauskaa jos olisi mahdollista työskennellä pelkästään etunimellä ja tehdä toimeentulotukipäätöksiä anonyymisti. Juuri nämä sossun, Kelan ja työkkärin ihmiseton oikeasti niitä, joilla turvallisuuden kannalta olisi tarpeellisinta esiintyä pelkällä etunimellä. Ja joillain on ihan se turvakieltokin, koska noissa hommissa jos jossain tulee paskaa niskaan. Mutta kyllä asiakkailla ja potilailla sekä sosiaali- että terveysalalla on oikeus tietää heitä hoitavan ja heidän asioitaan käsittelevien ihmisten nimi. Itse en asiakkaitani pelkää ja Facebookissakin olen ihan omalla nimellä, mutta puhelinnumero ja osoite ehdottomasti salaiset.