Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajat! Koko nimen kertominen potilaalle

Vierailija
07.10.2016 |

Hoitajankin on kohteliasta esitellä itsensä potilaalle, mutta itseäni mietityttää, onko turvallista kertoa heti kättelyssä koko nimensä.

Mieleeni on jäänyt harjoittelun ohjaajan kertomus siitä, kuinka hänellä oli ollut etu- ja sukunimi nimineulassa ja sen perusteella potilas oli selvittänyt hoitajan asuinpaikan ja alkanut seurailemaan häntä. Muidenkin konkareiden olen kuullut suosivan sitä linjaa, ettei sukunimeä nimineulaan laiteta.

Aiemmin esittelin itseni pelkällä etunimellä ja ammattinimikkeellä. Lopetin esittelyn kokonaan, kun jotkut potilaat naureskelivat, että onko sukunimeni muka sairaanhoitaja.
Entä miten pitäisi kohteliaasti vastata, jos joku kyselee sukunimeä?

Onko ylipäätään liioittelua, jos hoitaja haluaa varjella yksityisyyttään näin?

Kommentit (157)

Vierailija
141/157 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin puhelimeen vastaavat sairaanhoitaja Virtanen.

Vierailija
142/157 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hoitajien suurempi ongelma tämän asian kanssa johtuu siitä, että kaikesta henkilökunnasta he viettävät eniten aikaa yksittäisten potilaiden kanssa ja sitä myöten tulevat heille tutummiksi kuin vaikkapa lääkärit, jotka eivät yleensä hirveästi ehdi rupatella mukavia vaan pysyttelevät asiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/157 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten poliisit voi esiintyä koko nimellä mm. pöytäkirjoissa jos sairaanhoitajat ei? Kummalla pahemmat "asiakkaat"? Vainotaanko ja stalkataanko poliiseja miten paljon?

Kyllä heitä vainotaan tosi paljon. Hehän ovat suurin ammattiryhmä, jotka hakevat turvakieltoa.

Ja kyllä hoitajatkin kirjaavat jokaisesta potilaasta Kanta-arkistoon ym. ihan koko nimellään. Tuskin poliisitkaan kaduilla ja turuilla koko nimiään jokaiselle putkaan heitettävälle huutelevat.

Poliisilla lukee sukunimi työpuvussa ja joillakin etunimen eka kirjain esim. Mehiläinen tai M. Mehiläinen.

Vierailija
144/157 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajankin on kohteliasta esitellä itsensä potilaalle, mutta itseäni mietityttää, onko turvallista kertoa heti kättelyssä koko nimensä.

Mieleeni on jäänyt harjoittelun ohjaajan kertomus siitä, kuinka hänellä oli ollut etu- ja sukunimi nimineulassa ja sen perusteella potilas oli selvittänyt hoitajan asuinpaikan ja alkanut seurailemaan häntä. Muidenkin konkareiden olen kuullut suosivan sitä linjaa, ettei sukunimeä nimineulaan laiteta.

Aiemmin esittelin itseni pelkällä etunimellä ja ammattinimikkeellä. Lopetin esittelyn kokonaan, kun jotkut potilaat naureskelivat, että onko sukunimeni muka sairaanhoitaja.

Entä miten pitäisi kohteliaasti vastata, jos joku kyselee sukunimeä?

Onko ylipäätään liioittelua, jos hoitaja haluaa varjella yksityisyyttään näin?

Potilaslaki määrää siitä, että potilaalla on oikeus tietää kuka häntä hoitaa. Koko nimen hän saa tarvittaessa työnantajalta, eikä anonymiteettiin ole oikeutta julkisessa toimessa. Itse operoin suoraan nimelläni kun muukaan ei auta, jos tulee ongelmia niin sitten reagoidaan. Eipähän tule tuollaisia heittoja kun on ihminen ihmiselle ja esittäytyminen on kohteliasta mistä yht.työ luonnollisesti alkaa.

Vierailija
145/157 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tapana esitellä itseni. Kerron kokonimen. Potilaalla on oikeus tietää kuka hoitaa. Ei lääkäritkään voi olla vain etunimellä toimivia.

Oispa hauskaa, vastaanotossa sanoittaisiin "sinulla on aika Leksa Lääkärille" :D

Vierailija
146/157 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu potilaastakin. Synnyttävä nainen tai pienen lapsen kanssa tuleva vanhempi tuskin on kiinnostunut stalkkaamaan hoitsuja jälkeenpäin :D

Vierailija
147/157 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen psykiatrian puolella töissä ja esittelen itseni vain etunimellä. Samoin nimineulassa lukee vain etunimi.

Näin meitäkin ennen psyk. harjoittelua opastettiin ja taisi vielä harjoittelun ohjaajakin opastaa, että sukunimeä ei tarvitse kertoa potilaille. Olen somaattisella puolella, mutta aivan yhtä lailla sielläkin on monenlaisia potilaita, joista osalla myös psyykkisen puolen sairauksia. Eli miksi minun somaattisella puolella tarvitsisi kertoa koko nimeäni, jos psyk. puolellakin on käytäntönä, ettei sitä kerrota. Ei sitä koskaan tiedä, mitä kenenkin päässä liikkuu ja kuka keksii ruveta kaivelemaan tietoja.

-ap

Meillä psykiatrisella suljetulla osastolla toimitaan koko nimellä, lukevat toimikorteissakin.

Jopa lastensuojelun puolella päätökset annetaan koko nimellä, ei siinä virkamiehellä ole vaihtoehtoa. omat tiedot salaiset tietenkin. Laittakaa muuten rekkaritiedot salaisiksi jos omistatte auton.

Vierailija
148/157 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuo on tuo "psykiatrian puolella tietysti sitten tekoviikset ja esittäydytään aina Kyrpäsen Sirpana joka sorkka"?

Repesin totaalisesti kun ajattelin hoitopalaveria, jossa hlökunta pukeutunut mitä ihmeellisimpiin valeasuihin ja se potilas näyttää ainoalta normaalilta joukossa :'D

Vierailija
149/157 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sitä sukunimeä tarvitaan hoitotilanteessa? Harva potilas tarvitsee sukunimeä just silloin. Tiedot löytyy kyllä tietokannoista (omakanta, potilasarkisto yms) jos on tarve. Mielestäni vain etunimi on hyvä, koska se vähentää turhia yhteydenottoja. Vähenee facebook-ahdistelut kun potilas ei saa nimeä ihan suoraan. Ne jotka oikeasti tarvitsevat sen nimen, saavat sen kyllä tietokannoista (samoin kuin valitettavasti sinnikkäimmät stalkkeritkin.)

Harvalla potilaalla on tietokanta käytössään hoitotilanteessa. Milloin ajattelit sitä nimeä sitten tarvittavan? Kotikoneellaan kai vain ne facetyypit.

Ok, mutta miksi sitten lääkärin täytyy kertoa olevansa lääkäri Matti Meikäläinen ja psykologin psykologi Niina Nieminen tai sosiaalityöntekijän Sonja Saukkonen tai kihlakunnanvoudin Erkki Erkkinen tai haastemiehen Hemmo Haasteinen jne. Miksi raja on vedetty nimenomaan sairaanhoitajiin? 

Mikä erottaa sairaanhoitajat lääkäreistä, psykologeista, sosiaalityöntekijöistä jne? Ihan mielenkiinnosta kysyn. 

Virkavastuu erottaa. Edellä mainitut toimivat virkavastuulla, toisin kuin sairaanhoitajat, ts. katsottu, että potentiaalisesti voivat toimillaan aiheuttaa enemmän vaikutuksia asiakkaan elämään.

Vierailija
150/157 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten potilas voi todeta julkiterhikistä onko hoitaja vale vai oikea, jos sukunimi ei ole tiedossa. Miksi minun kokonimeni potilaana on näkyvissä? Voihan hoitohenkilökunnan joukossakin olla stalkkereita...

Vierailija
151/157 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukunimi on piilotettuna, kuten lähes kaikilla muilakin yksikön työntekijöillä (120). Ulkopuolisen on vaikea ymmärtää, kuinka suuren ihmusmassan kanssa hoitajat työskentelevät ja kuinka paljon sekopäitä mukaan mahtuu. Esittelen itseni etunimellä ja tittelillä. Sukunimeä kysyttäessä kysyn, mihin potilas tietoa tarvitsee. Jos tulostan potilaalle lääkelistän mukaan kotiin, leikkaan oman nimeni paperin alareunasta pois.

Vierailija
152/157 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tiettyjä ihmisryhmiä, epävakaita, mieleltään ja ajatusnaailmaltaan outoja asiakkaita, jotka kysyvät aina nimeä, oli kyse hoitajasta, taikka lastensuojelusta taikka joku muu ala. Takertuvat jollain tavalla henkilöön, eivät kunnioita ja huutelevat sitä etunimeä vaikka sairaalassa, kun helpompi olisi sanoa hoitaja. Mutta mieleltään sairaan todellisuuden taju on hämärtynyt, heille ei kannata alkaa liian läheisiksi missään ammatissa.

Vierailija
153/157 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen yksityisellä hoitaja ja pidän omaa vastaanottoa. Ovessa lukee etu- ja sukunimi sekä asiakkaan tullessa vastaanotolle kerron tehvehtiessä, että olen hoitaja + etu- ja sukunimi. Lisäksi asiakkaat voivat tarkastaa vastaanoton jälkeen kirjaukseni yrityksemme tarjoamasta ohjelmasta, jossa on nimeni ja kuvani.

Kaikki mahdolliset estot eri rekistereihin yms olen kyllä laittanut päälle.

Vierailija
154/157 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potilaan oikeus tietää, ja hoitajan turvallisuus ovat pahassa ristiriidassa keskenään.

Sairaalan kirjauksista kyllä tarvittaessa löytyy hoitavien tahojen koko nimet, jos joku oikeusjuttu tms sattuisi tulemaan.

On erittäin vastenmielistä eikä toivottavaa, että potilas alkaa mahdollisesti henkilökohtaisesti haluta esim. puhelimeen juuri tiettyä hoitajaa.

Vierailija
155/157 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyään enää kerrota sukunimeä. Esittäydytään että hei, olen Leena ja hoidan sinua tänään. 

Nimilapussa on pelkkä etunimi meillä.

Ei potilaankaan nimeä huudella ympäriinsä ja nimitarrat pannaan silppuriin.

Vierailija
156/157 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin nimeni heti opiskelujen alussa. Mun sukunimi oli niin harvinainen, ettei meitä ole kuin alle 50 ja mut oli helppo löytää. Nyt samannimisiä on satoja, olen anonyymimpi, vaikka joudunkin kertomaan koko nimeni.

Vierailija
157/157 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi outoa asioida nimettömän hoitajan kanssa kun kannasta näkee kuitenkin kirjaukset. Juuri mulla oli aika astmahoitajalle Ville Virtanen tyyppiä. Miksi hän olisi salannut itsensä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän