Hoitajat! Koko nimen kertominen potilaalle
Hoitajankin on kohteliasta esitellä itsensä potilaalle, mutta itseäni mietityttää, onko turvallista kertoa heti kättelyssä koko nimensä.
Mieleeni on jäänyt harjoittelun ohjaajan kertomus siitä, kuinka hänellä oli ollut etu- ja sukunimi nimineulassa ja sen perusteella potilas oli selvittänyt hoitajan asuinpaikan ja alkanut seurailemaan häntä. Muidenkin konkareiden olen kuullut suosivan sitä linjaa, ettei sukunimeä nimineulaan laiteta.
Aiemmin esittelin itseni pelkällä etunimellä ja ammattinimikkeellä. Lopetin esittelyn kokonaan, kun jotkut potilaat naureskelivat, että onko sukunimeni muka sairaanhoitaja.
Entä miten pitäisi kohteliaasti vastata, jos joku kyselee sukunimeä?
Onko ylipäätään liioittelua, jos hoitaja haluaa varjella yksityisyyttään näin?
Kommentit (157)
Teen töitä väkivaltarikollisten parissa enkä ole koskaan ajattelut, että mulla olisi oikeus olla "nimetön". Tottakai joskus mietityttää mitä VOISI pahimmassa tapauksessa seurata. Ajattelen kuitenkin niin, että avoimuus on kaiken a ja o. osoite- ja numerotiedot on toki mullakin salaiset.
Sanokaa nyt vielä että haluatte hommata turvakiellon. Voi jeebus =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tapana esitellä itseni. Kerron kokonimen. Potilaalla on oikeus tietää kuka hoitaa. Ei lääkäritkään voi olla vain etunimellä toimivia.
Voi mieli muuttua kun tulee se ensimmäinen hullu vastaan joka lupaa tappaa ja raiskata sinut ja perheesi ja alkaa soitella sulle kotiin ja kyttäilee ulko-ovellasi.
No voihan se hullu mennä lääkärinkin ovelle. Miksi lääkärit on tässä heikommassa asemassa kuin hoitajat?
Vierailija kirjoitti:
Varaisitko ajan yksityiseltä lääkäriasemalta, jos tietona olisi lääkäri Antti tai gynekologi Sirpa.
Minulla on oikeus tietää kenen ihmisen kanssa olen tekemisissä ja kuka minua hoitaa. Vaikka jos tarvittaessa haluan Terhikistä tarkistaa, että kyseessä ei ole valehoitaja.
Tämä!
Kiinnostava aihe.
Jos haluaa tarkat tiedot itseä hoitaneista, niin voi tehdä huolella laaditun valituksen. Siihen saa dataa niin että rätisee.
Jos siis potilas HALUAA piinata hoitajaa ja on suunnilleen kuosissaan pääkopasta, niin toimimalla sopivasti saa aikaan hyvinkin pitkäkestoisen prosessin hoitajan kanssa. Hulluhan tuommoiseen on oltava jollakin tasolla, totta kai.
Jos taas haluaa aiheuttaa toisessa reaktioita, niin helpointa on varmaan häiritä töihin tullessa tai töistä lähtiessä. Tämä saa mennä melko inhottavaksi, ennen kuin siihen voidaan puuttua.
Rekisterinumerolla saa myös tietoja toisesta.
Jos ne ovat salaisia, niin asia korjaantuu ajamalla päin tämän kiinnostavan henkilön autoa. Tai aina voi yksinkertaisesti seurata toista kotiin asti.
-> Jos pelkäät potilaita, et sovellu alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset väijymiset ym ei liity siihen ammattiin mitenkään, vaan asiakas voi alkaa väijymään vaikka kaupan kassaa tai naapuria, joa päästä vippasee. Nimet nyt on helppo selvittää, jos haluaa, vaikka hoitaja ei itse kertoisikaan.
No kyllä se osin liittyy. Mä olen saanut sekä tappouhkauksia että kotini polttamisen uhkauksia kieltäydyttyäni antamasta narkkipotilaalle niin paljoa opiaatteja kuin mitä hän olisi halunnut. Sukunimeni ei ole näkyvissä, tiedän että hän sen voisi selvittää, mutta ei niin yleensä tapahdu.
Noihan on tosiaan yleensä vaan puheita, tuskin kukaan, joka aikoisi polttaa toisen kodin ilmoittaisi sitä etukäteen.
Sukunimen peittäminen on ok, jos yksikössä kaikilta on peitetty. Jos osastolla sairaanhoitaja on Sari, lääkäri Leena, toimintaterapeutti Risto, psykologi Heikki, sosiaalityöntekijä Matti jne. Erivapauksia yksikön sisällä en hyväksy.
Monesti olen opettajana miettinyt samaa. Opettajalla ei ole ainakaan oikeutta ja mahdollisuutta esittäytyä pelkällä etunimelmä. Koko nimi on esillä koulun nettisivuista lähtien. Ja monta kertaa siitä on saanut kärsiä! Se tietysti helpottaa jos ei asu ihan samalla alueella kuin itse on töissä.
Olen itse baareissa töissä ja melkein joka työyön jälkeen on facebookkiin tullut viestejä ja kaveripyyntöjä asiakkailta. Puhelinnumeroakin selviteltiin ennen kun vaihdoin sen salaiseksi. Meillä on nimikylteissä pelkät etunimet, mutta nopeaahan nykyään tiedot kaivellaan.. Tuntuu hullulta, että hoitajien pitäisi jokaisella hakea turvakiellot saadakseen olla vapaa-ajalla rauhassa asiakkailta; eikai se ole kohtuullista, että potilaan uteliaisuus menee työntekijän turvallisuuden edelle? Siihen, että potilas tietää kuka häntä hoitaa, riittää vallan mainiosti etunimi. Mihin te sitä sukunimeä käytännössä tarvitte, jos nyt oletetaan työnantajan itse tarkastavan taustat mahdollisten valehoitajien varalta? "Mulla on oikeus!" ei ole mikään syy.
Olen itse vasta opiskelija, mutta harjoitteluissa en käytä nimineulaa. Meillä lukee nimineuloissa koko nimi, enkä koe, että potilaan on millään lailla oleellista tietää koko nimeäni. Olen aikaisemmissa työpaikoissa (muualla kun hoitoalalla) saanut perääni kaiken maailman stalkkereita ja hulluja, joten en ota sitä riskiä enää. Etenkin kun Suomessa ei ole muita saman nimisiä.
Pitääkö kelalla tai sossussa työskentelevän käyttää koko nimeä?
Potilaalla on oikeus tietää kuka häntä hoitaa, sekä sukunimen että etunimen.Tällainen on minun työnantajan kommentti nimi asiaan. Potilaalla on myös oikeus lukea potilastietoihin kirjatut merkinnät ja ainakin meillä niissä on kirjaajan nimi. Psyk puolella asia ilmeisesti hieman toisin. Potilas pääsee myös itse omiin tietoihinsa kotoaan kirjautumalla kanta-järjestelmään esim pankkitunnuksillaan. Eli kannattaa laittaa yhteistietonsa salaisiksi, osoite, puh yms.
En esittäydy nimelläni lähes koskaan sen takia, että vituttaa sitten kun palveluksia huudellaan nimeltä.
Vierailija kirjoitti:
Potilaalla on oikeus tietää kuka häntä hoitaa, sekä sukunimen että etunimen.Tällainen on minun työnantajan kommentti nimi asiaan.
Kommentti nimiasiaan? Mitä keskusteluja teillä oikein käydään?
"Potilaalla on oikeus tietää, minkä nimistä lääkettä hänelle on määrätty ja montako nappia pitää ottaa päivässä. Tällainen on minun työnantajan kommentti lääkemääräysasiaan."
Olin duunissa, jossa tavattiin asiakkaita kaikkialta maailmasta puhelimitse. Sovimme aika nopeasti, että otamme työkäyttöön "kakkosnimet". Ne muodostettiin siten, että otettiin oma toinen etunimi ja äidin tyttönimi. Hyvin pelitti.
Mikä tuo on tuo "psykiatrian puolella tietysti sitten tekoviikset ja esittäydytään aina Kyrpäsen Sirpana joka sorkka"?
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö kelalla tai sossussa työskentelevän käyttää koko nimeä?
Tietenkin, jos tekee henkilöä koskevia viranomaispäätöksiä. Ihan samalla tavalla kuin poliisi joka tutkii sinua joutuu kertomaan nimensä tai syyttäjä ja oikeuden kaikki tuomaritkin.
Viranomaisen nimen julkisuus on olennainen osa länsimaista läpinäkyvyyttä. Kun viranomaistoiminta on julkista, silloin kyetään myös valvomaan viranomaistoimintaa. Mitä vähemmän julkisuutta, sen enemmän vallan väärinkäyttöä ja korruptiota.
Vierailija kirjoitti:
Potilaalla on oikeus tietää kuka häntä hoitaa, sekä sukunimen että etunimen.Tällainen on minun työnantajan kommentti nimi asiaan. Potilaalla on myös oikeus lukea potilastietoihin kirjatut merkinnät ja ainakin meillä niissä on kirjaajan nimi. Psyk puolella asia ilmeisesti hieman toisin. Potilas pääsee myös itse omiin tietoihinsa kotoaan kirjautumalla kanta-järjestelmään esim pankkitunnuksillaan. Eli kannattaa laittaa yhteistietonsa salaisiksi, osoite, puh yms.
Miksi ihmeessä tuollainen kommentti saa alapeukkuja? Tuossahan on vain todettu faktat juuri niinkuin ne on.
Jos haluaa salata nimensä, ei kannata hakeutua julkiselle, eikä potilastyöhön jota ohjaa viranomaismääräykset. Liike-elämässäkin nimi on kuluttajasuojan kannalta olennainen vaikka silloin sitä näytetään salattavan. Paras on hakeutua jonnekin linjalle tehtaaseen tai varastoon, niin ei tarvitse kohdata ketään, jolle joutuu esittäytymään.
Eikö ap teillä ole asiasta mitään virallista ohjeistusta työpaikalla?
Tuttavani työskenteli sosiaalipuolella ja välittömästi töiden alettua ohjeistettiin siviliipuolen yhteystietojen salaaminen.
Itseäni hoitotilanteessa vaivaa se, ettei sairaanhoitajia ja lähihoitajia erota toisistaan. Lapsen ollessa sairaalassa ihmettelin henkilökunnan kovin hajanaista osaamista tiedoissa ja taidoissa.