Enkö muka saa mennä ex-mieheni perheen mökille?
Homma on tämä: erosimme mieheni kanssa alkuvuonna, lapsia on kolme. Olemme aina viettäneet aikaa miehen perheen mökillä, jolla käy vain meidän perhe ja miehen vanhemmat. Nyt syksyllä lapset kinusivat multa että lähdetään mökille vielä kerran ennen lunta. Ajattelin että mikä ettei, lapset pääsee mökille leikkimään ja haravoidakin pitäisi. Kysyin ex-mieheltäni (olemme hyvissä väleissä) että lähdetäänkö, hän sanoi ettei ehdi töiden takia, menkää te vain. Soitin miehen äidille (olen hänenkin kanssaan hyvissä väleissä) että haluaako hän tulla mukaan, kun miehensä on matkoilla. Hän suuttui minulle kamalasti ja sanoi, ettei mulla ole enää mitään oikeutta mennä perheen mökille, olen ulkopuolinen.
En ymmärrä? Olemme juu eronneet miehen kanssa, mutta olen silti lasten äiti. Omassa suvussa on näitä erotapauksia, ja kyllä se toinenkin vanhempi on läheinen vaikka verisidettä ei ole, koska on kumminkin lasten toinen vanhempi. Tiedän ettei mulla ole oikeutta mökkiin, mutta yksinkö lapset pitäisi sinne jättää? Olisin menossa sinne juurikin lasten takia, ne tykkää mökistä, en omaa etuani ajaen. Tullaan miehen vanhempien kanssa juttuun, vieläkin käyn kylässä ja he mun luonani.
En ymmärrä mikä siinä olisi niin pahaa, jos lapsenlapset ja niiden äiti menee mökille.
Kommentit (281)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP - et ole nyt noteerannut hyvin olennaista pointtia. Sinä soitit ex-anopille ja kysyit, että haluaako hän lähteä muka kun olette menossa lasten kanssa. Sinun olisi pitänyt kysyä, että olisitte menossa ja miehesi kanssa näin jo sovitte, mutta halusit nyt vielä a) kysyä, että onko se ok anopille ja b) haluaisiko hän lähteä mukaan. Olisi vastaanotto varmasti ollut hieman erilainen.
Nyt puhut siitä, että kyllä heidän sinua pitäisi sietää - kuulostaa siltä, että hyvissä väleissä olette ja hyvin sietävätkin! Mutta et sinä voi puhua mökistä kuin omastasi, vaikka sinne vielä joskus lapsia veisitkin! Eron jälkeen asiat muuttuvat ja sinun pitää myös esittää näitä asioita uudella tavalla ex-appivanhemmille (jotka siis myös ovat nyt ex:iä).
En kysynyt anopilta (anteeksi, ex-anopilta) rempseästi että haluaakos mummu lähtee meidän mukaan. Tiivistin ekassa viestissäni. Kerroin nätisti että lapset on kinunneet mökille, ja että ex-miehellä on kiirettä töissä, joten ex-mies ehdotti... jne. Tiesin kyllä että asia saattaa olla vielä arka, siksi en töksäyttänyt asiaani.
-AP
Eiköhän viesti ollut sitten yksiselitteisen selvä. Exänä sinun ei haluta käyttävän mökkiä yksiksesi. Olet ex, sinut on siirretty perhepiirin ulkopuolelle.
Mene vaan vaikka kaksin ex miehesi kanssa, vaikka vanhoja muistelemaan mitä väliä sillä on koska tehän olette jo eronneet ja lapset ovat teidän yhteisiä.
Kyllä uusi mies pian aisankannattajaksi pääsee ja roolinsa oppii tai jos ei niin vaihtoon.
Mutta toisin päin se järjestely ei tietenkään voisi toimia että mies vertaisi ex vaimonsa vanhempien mökillä ja niin poispäin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on röyhkeää ajatella, että eron jälkeen voisi tuosta vaan jatkaa mökkeilyä ex-suvun mökeillä niin kuin ennenkin. Mies ei enää kelvannut, mutta oheistuotteet kyllä.
!!! En olisi mennyt omineni mökille, mutta ex-mieheni, mökin omistaja, sanoi että mene vaan lasten kanssa kun ei itse ehdi. Anoppi sanoi sopuisan eron jälkeen että olen tervetullut kylään, yksin tai lasten kanssa. Ja niin olen tehnyt. Ex-miehen kanssa kumminkin oltiin yhdessä melkein 20 vuotta.
-AP
Miten nyt omistussuhde yhtakkia muuttui? Alussa kerroit ex-miehen omistavan OSAN mokista? Totuus pls!?
Ja muuten, en kylla tunkisi exan tai exan suvun omistamalle mokille ilman erityista kutsua - jos sittenkaan.
Osaomistaja on myös omistaja, älä ulise. Ja kutsunhan AP sai, nimittäin exältään. Sen pitäisi riittää.
Ap. kertoi ex-miehen omistavan Vain osan mökistä.
Todennäköisesti appi on kuollut ja anoppi omistaa puolet ja ex-mies sisarusten kanssa toisen puolen.
Ihan hyvin anopilla tai muilla sisaruksilla on voinut olla omia suunnitelmia mökin käytön suhteen.
Osaomistus ei anna vielä lupaa, antaa avaimia kelle tahansa tai luovuttaa sitä muiden käyttöön, kun mökillä on muidenkin omaisuutta.
Itse en ainakaan pitäisi, jos veljeni ex ryntäisi mökille, jos olisimme mökkeilemässä, äitini luvalla.
Mä olisin kertonut mummolle että lapsenlapset haluaisivat vielä kerran mökille ennen lumentuloa että olisiko isovanhemmilla aikaa ja halua mennä mökille yhdessä lastenlasten kanssa?
Aika myös ratkaisee ongelman jatkossa kun lapset kasvaa. Harva teini haluaa viettää vapaa-aikaansa mummon mökillä.
Olisi kyllä koomista jos veljeni kaikki exät (ja niitä on monta) pitäisivät sukumme mökkiä kuin omanaan.
Kannattaa muista eroa harkittaessa, että kaikki etuisuudet eivät pysy ennallaan.
Joka tapauksessa tilanne "selkeytyy" viimeistään siinä kohtaa kun on uusia kumppaneita kuvioissa. Tuskin Ap:nkään potentiaalinen uusi kumppani tykkäisi, että ravaa exänsä mökillä.
Nyt roikutaan jossain välivaiheessa.
Eroa nyt Ap ihan oikeasti. Tee selkeä pesäero. Sinä keksit lasten kanssa jotain kivaa tekemistä, joka Sinun rahkeillasi onnistuu. Se ei ole se mökki, jota et omista, vaan jotain muuta. Vaikka vuokramökki tai kylpyläloma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on röyhkeää ajatella, että eron jälkeen voisi tuosta vaan jatkaa mökkeilyä ex-suvun mökeillä niin kuin ennenkin. Mies ei enää kelvannut, mutta oheistuotteet kyllä.
!!! En olisi mennyt omineni mökille, mutta ex-mieheni, mökin omistaja, sanoi että mene vaan lasten kanssa kun ei itse ehdi. Anoppi sanoi sopuisan eron jälkeen että olen tervetullut kylään, yksin tai lasten kanssa. Ja niin olen tehnyt. Ex-miehen kanssa kumminkin oltiin yhdessä melkein 20 vuotta.
-AP
Miten nyt omistussuhde yhtakkia muuttui? Alussa kerroit ex-miehen omistavan OSAN mokista? Totuus pls!?
Ja muuten, en kylla tunkisi exan tai exan suvun omistamalle mokille ilman erityista kutsua - jos sittenkaan.
Osaomistaja on myös omistaja, älä ulise. Ja kutsunhan AP sai, nimittäin exältään. Sen pitäisi riittää.
Ap. kertoi ex-miehen omistavan Vain osan mökistä.
Todennäköisesti appi on kuollut ja anoppi omistaa puolet ja ex-mies sisarusten kanssa toisen puolen.Ihan hyvin anopilla tai muilla sisaruksilla on voinut olla omia suunnitelmia mökin käytön suhteen.
Osaomistus ei anna vielä lupaa, antaa avaimia kelle tahansa tai luovuttaa sitä muiden käyttöön, kun mökillä on muidenkin omaisuutta.
Itse en ainakaan pitäisi, jos veljeni ex ryntäisi mökille, jos olisimme mökkeilemässä, äitini luvalla.
Minä taas oletin, että mies omistaa mökin yhdessä vanhempiensa kanssa, jolloin sisaruksia ei siis ilmeisesti ole. Ja ap:n kertoman mukaan mökkiä ovat käyttäneet vain heidän perheensä sekä appivanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet röyhkeä. Kuinka kuvittelit, että eron jälkeen voitaisiin näissä asioissa jatkaa kuten ennen? Me emme täällä tiedä eron syitä ja ne saattaa olla syvästi appivanhempia loukkaavia. Anna heille aikaa, he itse tekevät aloitteen, jos haluavat olla tekemisissä. He ovat suruissaan poikansa puolesta ja heillä on siihen oikeus. Vanhemmat ottaa lasten erot usein raskaasti ja sinä yrität kävellä heidän ylitsensä tuosta vaan. Sinä olet kaikesta huolimatta ulkopuolinen heille. He voivat olla tykänneet sinusta ja edelleen ehkä tykkäävät, mutta kaikesta huolimatta he valitsevat automaattisesti puolensa. Erot on aina täynnä katkeruutta ja hajuraon hakemista, eksäsi saattaa olla todella masentunut erosta ja se koskee vanhempiansa syvästi.
Ja joka tapauksessa sinun mökkireissusi loppuvat 99%, kun eksäsi löytää uuden naisen. Elämä jatkuu, älä roiku vanhassa. Hyvät ja asialliset välit eivät tarkoita sitä, että olisit enää osa appivahempiesi perhettä.
En ole ikinä ymmärtänyt naisia, jotka kuvittelee eron jälkeen saavansa samaan aikaan syödä ja säästää pullaa. Ex-miehen pitää pysyä hyppysissä ja ex-miehen suvun, ja sitä oikeutta puolustetaan raivokkaasti ulkopuolisia vastaan. Samalla itse jatketaan elämää. Halutaan kaikki kiva luopumatta mistään vanhasta.
Samaa mieltä ero muuttaa lapsille kaiken. Ennen eroa oli ihan normisettiä mennä suvun mökille. Eron jälkeen mökille pääsee vain isän kanssa ja isä on aina töissä.
Ap. vuokratkaa mökki syyslomalle. Kyllä lapset jossain vaiheessa kasvavat mökkihullutuksen ohi, mutta pian eron jälkeen ei turhia muutoksia...
Vierailija kirjoitti:
Jos mökki on miehesi omistuksessa ja hänelle siellä käynti sopii, niin voit mennä. Jos taas mökki on ex-appivanhempien, eivätkä he halua, että käyt siellä, niin silloin et voi käydä siellä.
Mun mielestä on ihan päivänselvää, ettei sinulla ole enää mökin käyttöoikeutta.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP - et ole nyt noteerannut hyvin olennaista pointtia. Sinä soitit ex-anopille ja kysyit, että haluaako hän lähteä muka kun olette menossa lasten kanssa. Sinun olisi pitänyt kysyä, että olisitte menossa ja miehesi kanssa näin jo sovitte, mutta halusit nyt vielä a) kysyä, että onko se ok anopille ja b) haluaisiko hän lähteä mukaan. Olisi vastaanotto varmasti ollut hieman erilainen.
Nyt puhut siitä, että kyllä heidän sinua pitäisi sietää - kuulostaa siltä, että hyvissä väleissä olette ja hyvin sietävätkin! Mutta et sinä voi puhua mökistä kuin omastasi, vaikka sinne vielä joskus lapsia veisitkin! Eron jälkeen asiat muuttuvat ja sinun pitää myös esittää näitä asioita uudella tavalla ex-appivanhemmille (jotka siis myös ovat nyt ex:iä).
En kysynyt anopilta (anteeksi, ex-anopilta) rempseästi että haluaakos mummu lähtee meidän mukaan. Tiivistin ekassa viestissäni. Kerroin nätisti että lapset on kinunneet mökille, ja että ex-miehellä on kiirettä töissä, joten ex-mies ehdotti... jne. Tiesin kyllä että asia saattaa olla vielä arka, siksi en töksäyttänyt asiaani.
-AP
Kirjoitit näin
Soitin miehen äidille (olen hänenkin kanssaan hyvissä väleissä) että haluaako hän tulla mukaan, kun miehensä on matkoilla. Hän suuttui minulle kamalasti ja sanoi, ettei mulla ole enää mitään oikeutta mennä perheen mökille, olen ulkopuolinen.
Mutta pääseekö veljiesi lapset enää mökille niin kuin ennen? Exät nyt on yksi lysti, mutta musta on sääli että lapset jätetään ulkopuolelle. Mä kävin läpi avioeron 8-vuotiaana. Sen jälkeen en päässyt koskaan suvun mökille. Asia tuli ajankohtaiseksi uudestaan reilut 30 vuotta myöhemmin kuolinpesässä. Päätimme yhdessä serkkujen kanssa myydä mökin. Erona oli että heille paikka oli täynnä elinikäisiä muistoja, minulle aika tuntematon paikka.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä koomista jos veljeni kaikki exät (ja niitä on monta) pitäisivät sukumme mökkiä kuin omanaan.
Kannattaa muista eroa harkittaessa, että kaikki etuisuudet eivät pysy ennallaan.
Joka tapauksessa tilanne "selkeytyy" viimeistään siinä kohtaa kun on uusia kumppaneita kuvioissa. Tuskin Ap:nkään potentiaalinen uusi kumppani tykkäisi, että ravaa exänsä mökillä.
Kerro ap miksi erositte. Se on tämän jutun avain. Jos hylkäsit lasten isän ei sinua tietenkään enää haluta minnekään mökille. Minut ja lapset jätti mies kuin nallin kalliolle työkaverin takia. Olen lämpimissä väleissä exän suvun kanssa ja minut on toivotettu sukujuhliinkin tervetulleeksi. En kyllä aio mennä koska itse koen että kuulu sukuun niinkuin en kuulukaan. Mutta uskoisin voivani käyttää ex apen Espanjan kämppää lasten kanssa. Uutta miestä en sinne veisi tietenkään siinä menee raja. Erossa isovanhemmat on minun puolella, sanovat että jätä paska taaksesi, hyvä kun pääsit heidän pojasta eroon.
Tottakai saa mennä jos on hyvä tyyppi. Ikävä tyyppi ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta pääseekö veljiesi lapset enää mökille niin kuin ennen? Exät nyt on yksi lysti, mutta musta on sääli että lapset jätetään ulkopuolelle. Mä kävin läpi avioeron 8-vuotiaana. Sen jälkeen en päässyt koskaan suvun mökille. Asia tuli ajankohtaiseksi uudestaan reilut 30 vuotta myöhemmin kuolinpesässä. Päätimme yhdessä serkkujen kanssa myydä mökin. Erona oli että heille paikka oli täynnä elinikäisiä muistoja, minulle aika tuntematon paikka.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat pyytävät lapset sinne. He ilmeisesti haluavat olla lasten kanssa edelleenkin?
Vierailija kirjoitti:
Kerrot lapsille, ettei äiti ole enää tervetullut mummun ja vaarin mökille ja sanot, että saavat kinuta isältään mökkireissua. Muistat kertoa lapsille myös, että tämä on mummun tahto ja olet kovin pahoillasi, että kiva reissu jää nyt tekemättä.
Sitten jäät odottamaan.
Jos ex miehessäsi on yhtään munaa niin tuo mökkeily kielto on pian kumottu ja mummu soittaa anteeksipyynnön.
Lasten käyttö aseena
Hyvä otanta suomalaisia ihmisiä kommentoimassa ketjuun. Jos oma lähisuku koostuisi yhtä tyhmistä ihmisistä niin elämä olisi ongelmasta toiseen siirtymää. Ihan puhtaasti ihmissuhdeongelmia, johtuen yksinkertaisesta ajattelukyvystä ja kyvyttömyydestä hahmottaa eri näkökulmia. Myös kyvyttömyys empatiaan ja tarve kadehtia tuottaisi ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrot lapsille, ettei äiti ole enää tervetullut mummun ja vaarin mökille ja sanot, että saavat kinuta isältään mökkireissua. Muistat kertoa lapsille myös, että tämä on mummun tahto ja olet kovin pahoillasi, että kiva reissu jää nyt tekemättä.
Sitten jäät odottamaan.
Jos ex miehessäsi on yhtään munaa niin tuo mökkeily kielto on pian kumottu ja mummu soittaa anteeksipyynnön.Lasten käyttö aseena <3 Juuri sinunlaistesi ihmisten takia meillä avioerolapsilla on välillä vähän vaikeaa...
Jep. Paljon parempi kun äiti ottaa syyn omille niskoilleen. Mökille ei lähdetä kun äitiä ei huvita lähteä mökille eikä äiti muutenkaan jaksa viettää aikaa teidän kanssa.
Miten tämä voi olla niin vaikeaa tajuta? Lähipiirissä on muutamia ap:n kaltaisia nimittäin: kun erotaan, erotaan. Isä käy lasten kanssa oman sukunsa mökillä, sinä puolestasi lasten kanssa taas oman sukusi, jos sellaista on. Jos ei ole, vuokraa jos on kova hinku. Isovanhemmat varmaan pitävät näennäisen hyvät ja kohteliaat välit sinuun, mutta totuus on se ettet kuulu enää siihen sukuun. Tulevaisuudessa paikallesi sukuun tullee uusi puoliso, jollei jo ole. Sinulle jäi oma sukusi.
Muita lukematta: ero ei aiheuta surua ja pettymystä vain niissä, jotka eroavat, vaan myös lähipiirissä: omaisissa, ystävissä. Haluan ajatella niin, että ap:n ex -anoppi kipuilee vielä poikansa eroa, on (ymmärrettävästi) poikansa "puolella", vaikka poika ei sellaista kaipaisikaan. Ex -anoppi ehkä ajattelee, että ero on yksin ap:n syy. Nyt hän sai tilaisuuden kostaa, rangaista ja osoittaa mieltään. Toivottavasti tämä on vain vaihe, erostahan on kuitenbkin aika vähän aikaa. Vaikka ex -anoppi jäisikin tuolle kannalleen, lasten mökkisuhdetta tämä tapaus ei pilaa. He voivat käydä siellä isänsä ja isovanhempiensa kanssa.
Koita kestää, ap. Anna tämän tapauksen mennä ohi ja puhu exäsi kanssa miten tulevaisuudessa hoidatte mökkeilyt. On miehen asia selvittää asiaa vanhempiensa kanssa.
On täysin eri asia mennä kyläilemään, kuin mennä toisten mökille omin nokinensa.
Tottakai sinun olisi pitänyt kysyä, myös appivanhemmilta lupa, eikä imoittaa, että ollaan muuten menossa teidän mökille, lähdettekö mukaan.