Enkö muka saa mennä ex-mieheni perheen mökille?
Homma on tämä: erosimme mieheni kanssa alkuvuonna, lapsia on kolme. Olemme aina viettäneet aikaa miehen perheen mökillä, jolla käy vain meidän perhe ja miehen vanhemmat. Nyt syksyllä lapset kinusivat multa että lähdetään mökille vielä kerran ennen lunta. Ajattelin että mikä ettei, lapset pääsee mökille leikkimään ja haravoidakin pitäisi. Kysyin ex-mieheltäni (olemme hyvissä väleissä) että lähdetäänkö, hän sanoi ettei ehdi töiden takia, menkää te vain. Soitin miehen äidille (olen hänenkin kanssaan hyvissä väleissä) että haluaako hän tulla mukaan, kun miehensä on matkoilla. Hän suuttui minulle kamalasti ja sanoi, ettei mulla ole enää mitään oikeutta mennä perheen mökille, olen ulkopuolinen.
En ymmärrä? Olemme juu eronneet miehen kanssa, mutta olen silti lasten äiti. Omassa suvussa on näitä erotapauksia, ja kyllä se toinenkin vanhempi on läheinen vaikka verisidettä ei ole, koska on kumminkin lasten toinen vanhempi. Tiedän ettei mulla ole oikeutta mökkiin, mutta yksinkö lapset pitäisi sinne jättää? Olisin menossa sinne juurikin lasten takia, ne tykkää mökistä, en omaa etuani ajaen. Tullaan miehen vanhempien kanssa juttuun, vieläkin käyn kylässä ja he mun luonani.
En ymmärrä mikä siinä olisi niin pahaa, jos lapsenlapset ja niiden äiti menee mökille.
Kommentit (281)
Lapset mökille joko isänsä tai isovanhempien kanssa. Pääsevät edelleen rakastamalleen mökille.
Siis haloo!, nyt valot päälle!! Eron jälkeen exällä ei ole mitään asiaa entisen puolison suvun mökille, elämään tai mihinkään. Exä on suvun kannalta kuollut ja poissa. Miten joku voi olla niin typerä että edes kysyy tätä.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos tietäisin eronneeni sulassa sovussa, saattaisin hyvinkin sanoa anopille suoraan mitä ajattelen. Ymmärrän, etten saa pitää siellä mitään juhlia kavereiden kanssa, mutta pitää olla kyllä itsekäs ja pikkumainen, ettei suo lapsenlapsilleen lomaa mökillä vaan sen takia, että avioliitto on pyhä ja minä olen pahis, koska erosin heidän lapsesta, ja täten en ole tervetullut lasten vahtijaksi mökille.
Lapsenlapsilta ei kukaan ole tässä mökkeilyä kieltämässä, älä sotke asioita. Kyse on siitä, että ap on eronnut miehestään eikä kuulu enää perheeseen. Mökki ei kuulu hänelle millään lailla, hänellä ei lasten kauttakaan ole siihen mitään oikeutta. Hän ei yksinkertaisesti vaan voi päättää menevänsä mökille lasten kanssa, jos siitä ei ole mökin omistajat sopineet, että tämä on ok.
Siis haloo! nyt valot päälle!! "jotkut" kommentoijat, ihmiset, ovat niin turhia, että ihan sama vaikka olisivat kuolleet ja poissa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen kateus vie kalatkin vedestä näkyy kommenteista. "Ei ap voi käyttää mökkiä kuin omaansa". Ei ap halunnut mökille, lapset halusivat. Mies ehdotti menkää te. Mummu veti herneen nenään ja veti rajat kiinni persut. Ei kai ap:n omista rajoistaan kiinni pitäminen ole mielensä osoittamista?
Siis mikä ihmeen kateus? Onko sun mielestä kommentoijat kateellisia ap:lle avioerosta, ex-miehen mökistä (jonne ap ei eron jälkeen voi mennä, koska toinen omistajista ei niin halua) vai mistä? En tajua.
Isä ja isovanhemmat käyvät jatkossa lasten kanssa mökillä. Ap ei edes viihdy siellä, niin eiköhän tämä ole paras ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Kerrot lapsille, ettei äiti ole enää tervetullut mummun ja vaarin mökille ja sanot, että saavat kinuta isältään mökkireissua. Muistat kertoa lapsille myös, että tämä on mummun tahto ja olet kovin pahoillasi, että kiva reissu jää nyt tekemättä.
Sitten jäät odottamaan.
Jos ex miehessäsi on yhtään munaa niin tuo mökkeily kielto on pian kumottu ja mummu soittaa anteeksipyynnön.
Sinusta tulee kenen tahansa ex:ä hyvin äkkiä tuollaisella mentaliteetilla. Etkä kyllä olisi tervetullut mökille, exänä tai nyxänä...
Vierailija kirjoitti:
Kerrot lapsille, ettei äiti ole enää tervetullut mummun ja vaarin mökille ja sanot, että saavat kinuta isältään mökkireissua. Muistat kertoa lapsille myös, että tämä on mummun tahto ja olet kovin pahoillasi, että kiva reissu jää nyt tekemättä.
Sitten jäät odottamaan.
Jos ex miehessäsi on yhtään munaa niin tuo mökkeily kielto on pian kumottu ja mummu soittaa anteeksipyynnön.
Ei todellakaan ole kumottu. Ei exällä ole mitään asiaa enää minnekkään perheen mökille tai mihinkään muuallekkaan perheen omistamiin paikkoihin tai juhliin. Ne on suvun eikä ex siihen kuulu.
Kun erotaan niin silloin kanssa erotaan. Minulle esim. veljieni ja siskojeni puolisot on perhettä, mutta kun yksi erosi niin sen jälkeen se ihminen on kuollut minulle.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti ap:n ex-anoppi suree poikansa perheen eroa, eikä ole asian kanssa vielä sinut, vaikka onkin kyennyt antamaan sen kuvan aiemmin. Nyt kun ap vain kysyi anoppiaan mökille mukaan, eikä lupaa mennä sinne lasten kanssa, niin anopilla keitti viimein yli. On varmaan loukkaantunut ja surullinen erosta (varsinkin jos ero on sopuisa, voi joillakin iäkkäämmillä läheisillä olla vaikea tajuta miksi erotaan) ja halusi tehdä ap:lle selväksi että kaikki ei ole niin kuin ennen. Ap:n kannattaa (mikäli haluaa hyvät välit ex-anoppiinsa) pyytää suoraan anteeksi anopilta että oli kuvitellut mökille menon olevan heidänkin kannalta ok, kun se kerta oli lasten isällekin. Sanoa että ei halua tuppautua, mutta että lapset olivat kinunneet mökille menoa ja ex-miehellä ei ollut aikaa käyttää siellä lapsia. Ja että ymmärtää että kaikki muuttuu eron jälkeen, että ei vain hoksannut ajatella asiaa tarkemmin. Jos ap tulee näin vastaan, voi syntyä ihan hedelmällinen keskustelu ja anopinkin on ehkä mahdollista tajuta ettei ero ole henkilökohtainen loukkaus häntä kohtaan. Riippuu tietysti anopista, millaiset välit hän haluaa, mutta näin ap olisi ainakin jättänyt oven auki mahdollisuudelle hyviin suhteisiin.
Harvinaisen järkeviä sanoja. Jos ap haluaa säilyttää ne hyvät välit, niin toimii näin. On muuten harvinainen poikkeus erotilanteessa, että ihmiset kykenee nousemaan pikkumaisuuksien yläpuolelle ja ajattelemaan omien loukattujen tunteidensa sijasta lapsia ja heidän kokemaansa ilmapiiriä perheessä ja suvun kesken. Vaikka anoppi ehkä ylireagoi tilanteessa, on hänen reaktionsa ihan ymmärrettävä. Ap ja hänen ex-miehensä olivat ajattelemattomia, mutteivat varmaankaan tarkoituksella. Uusi tilanne vaatii totuttelua kaikilta, ja ehkä ap ja hänen ex-miehensä eivät ole edes ajatelleet, että heidän eronsa tuntuu pahalta myös isovanhemmista.
Vierailija kirjoitti:
Minä ehdotin tuolla heti alussa tätä kerro lapsille suoraan miksei mökille nyt pääsekään. Koska mummu kieltää. Vaikka isi lupas mitä niin mummon sanaa totellaan tässä nyt... Ja melkein kaikki on kanssani erimieltä! Siis mitä ihmettä.
Jos nyt oikein ymmärsin nii lapsille oli jo luvattu mökkireissu. Nyt mökille ei pääse koska mummun mukaan exminiä ei ole enää tervetullut. Siis lasten äiti.
Meinaako suurin osa mammoista, että lapsille pitäisi nyt alkaa valehtelemaan koska totuus on ikävä?
Minkä ihmeen takia lapset pitäisi sotkea mukaan aikuisten erimielisyyksiin? Ehkäpä asioita kannattaa ensin yrittää sopia eikä käännyttää lapsia mummoaan vastaan. Aika älytön idea.. Noinko sinun mielestä toimii aikuinen?
Kfdklf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosissasi täällä moista kyselet? En voi uskoa että joku on niin tyhmä. Sun käyttöoikeutesi paikkaan loppui sillä hetkellä kun erosi lastesi isästä. Tajuatko?
Aloittaja kyllä on mielestäni tajunnut, kuten uskoisin jokaisen järkevän ihmisen, ettei mökille ole asiaa vain hänen huvinsa tähden. Lapset sinne halusivat, ja käsitin että tämä myös mummille sanottiin. Miksi kieltää lapsilta mökkeilyn ilo luotettavan aikuisen kanssa, kun lapset ovat vielä siinä iässä, että keskenään eivät pärjää?
Koska ex ei ole luotettava eikä haluttu ihminen. Siinä on syy miksi se on ex. Syy on että hän ei ole luotettava eikä hänestä pidetä.
Minä en ikinä sietäisi sitä että joku perheen jäsenen ex juoksisi perheen mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kfdklf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosissasi täällä moista kyselet? En voi uskoa että joku on niin tyhmä. Sun käyttöoikeutesi paikkaan loppui sillä hetkellä kun erosi lastesi isästä. Tajuatko?
Aloittaja kyllä on mielestäni tajunnut, kuten uskoisin jokaisen järkevän ihmisen, ettei mökille ole asiaa vain hänen huvinsa tähden. Lapset sinne halusivat, ja käsitin että tämä myös mummille sanottiin. Miksi kieltää lapsilta mökkeilyn ilo luotettavan aikuisen kanssa, kun lapset ovat vielä siinä iässä, että keskenään eivät pärjää?
Juu, juuri näin se meni.
ps. mulla on edelleen mökin avaimet kaapissa :D
-AP
Anna ne avaimet takaisin miehelle. Sinulla ei ihan oikeasti ole enää mitään oikeutta mökkiin, ei edes lasten kautta. Vieraaksi voit mennä, jos miehesi tai appivanhempasi kutsuvat, mutta itsenäisesti sinne ei enää ole asiaa. Hyväksy se.
Miksi ap:n mies ei saa antaa ap:n säilyttää mökin avaimia? Saanhan minäkin antaa vara-avaimet asuntooni kenelle haluan.
Koska se mökki ei ole AP:n exän ainoastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen mökki? jos lasten isän, hän päättää, jos isovanhempien he päättävät.
Ex-mieheni omistaa osan, ja vanhempansa osan.
Onko oma sukuni sitten outo, kun esim. veljeni ex-vaimo tulee vieläkin kyläilemään lasten kanssa, vaikka ovat jo eronneet? Ovat vanhempieni mökilläkin olleet eron jälkeen :D Onko se niin että eron jälkeen toinen vanhempi kuin tuntematon?
-AP
Ei ole. Kyllä meilläkin veljeni entinen vaimo edelleen voi käydä meillä ja on minun kaveri, vaikka veljelläni on uusi vaimo. Jos olisi vanhemmilla mökki, saisi veljen entinen vaimo käydä siellä lasten kanssa ihan hyvin.
Sairasta touhua
Eniten minua ihmetyttää, että miksi sinä haluat mennä tuonne mökille. Hänen sukunsa mökki ja mies voi käydä siellä lasten kanssa jos haluaa käydä. Sinulla ei ole sinne enää asiaa.
Minusta olisi perin outoa jos ex-puolisot kävisivät meidän suvun mökillä, varsinkin itsekseen.
Tietenkään et voi mennä! Hanki oma mökkisi. Olet ilmeisesti nyt jo siipeillyt tarpeeksi.
Jos mökillä tulee vahinko-tulipalo ym. kuka korvaa.
Mökistä on paljon työtä ja huolta ja rahan menoa-ja joku vaan menee nauttimaan...
Miksi ex-appivanhemmat sinua enää sietäisivät. Oletpa lapsellinen.
Se on loppu nyt.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään et voi mennä! Hanki oma mökkisi. Olet ilmeisesti nyt jo siipeillyt tarpeeksi.
Mökistä on paljon työtä ja huolta ja rahan menoa-ja joku vaan menee nauttimaan...
Se on loppu nyt.
"Mökistä on paljon työtä ja huolta ja rahan menoa-ja joku vaan menee nauttimaan..."
Joo tiedän, olenhan itsekin rahoittanut mökin kuluja ja remontoinut ja huoltanut sitä. Maksettiin miehen kanssa suurin osa mökin kuluista. En ole siipeillyt. Appivanhemmat voisivat sietää minua sen takia että olen heidän lastenlastensa äiti.
-AP
Minusta on röyhkeää ajatella, että eron jälkeen voisi tuosta vaan jatkaa mökkeilyä ex-suvun mökeillä niin kuin ennenkin. Mies ei enää kelvannut, mutta oheistuotteet kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on loppu nyt."Mökistä on paljon työtä ja huolta ja rahan menoa-ja joku vaan menee nauttimaan..."
Joo tiedän, olenhan itsekin rahoittanut mökin kuluja ja remontoinut ja huoltanut sitä. Maksettiin miehen kanssa suurin osa mökin kuluista. En ole siipeillyt. Appivanhemmat voisivat sietää minua sen takia että olen heidän lastenlastensa äiti.
-AP
Ole vaikka Jeesuksen äiti. Ei se anna mitään oikeuksia mihinkään
No tietysti vaikuttaa myös se, miksi miehesi kanssa erositte. Jos ero tuli vaikkapa sinun syrjähypyn takia, tai vaihdoit lennosta uuteen mieheen, niin totta kai se mummi on katkera, hänhän on miehesi äiti. Silloin se purkaa sitä pahaa oloa, joka oman pojan puolesta tulee, sinuun väärillä keinoilla, eli juurikin tuon kaltaisella kontrolloinnilla ja kiusanteolla. Jos sen sijaan erositte sulassa sovussa, niin en kyllä käsitä, miksi hän tuollaisessa tilanteessa kieltää. Silloin isovanhemmalla ei ole mitään oikeaa syytä olla katkera, vaikka ymmärtäisin senkin, että hän muistuttaisi, että saat käyttää mökkiä enää vain lastesi kanssa, ja vaan jos miehelle sopii. Sehän on se karu totuus. Mutta ethän sinä ole mikään ex-tyttöystävä parin kuukauden suhteesta, vaan miehen lasten äiti, joten luulisi, että lasten parasta ajatellaan.
Jos ero tuli sovussa, niin katkeruus saattaa johtua ihan siitä vanhanajan kasvatuksesta, jossa väkivaltaisimmatkin avioliitot on pidettävä kasassa, naisen paikka on hellan ja nyrkin välissä ja miehet ei saa puhua tunteista. Semmonen katkeruus on mielestäni ihan naurettavaa.
Ja jos tietäisin eronneeni sulassa sovussa, saattaisin hyvinkin sanoa anopille suoraan mitä ajattelen. Ymmärrän, etten saa pitää siellä mitään juhlia kavereiden kanssa, mutta pitää olla kyllä itsekäs ja pikkumainen, ettei suo lapsenlapsilleen lomaa mökillä vaan sen takia, että avioliitto on pyhä ja minä olen pahis, koska erosin heidän lapsesta, ja täten en ole tervetullut lasten vahtijaksi mökille.