Enkö muka saa mennä ex-mieheni perheen mökille?
Homma on tämä: erosimme mieheni kanssa alkuvuonna, lapsia on kolme. Olemme aina viettäneet aikaa miehen perheen mökillä, jolla käy vain meidän perhe ja miehen vanhemmat. Nyt syksyllä lapset kinusivat multa että lähdetään mökille vielä kerran ennen lunta. Ajattelin että mikä ettei, lapset pääsee mökille leikkimään ja haravoidakin pitäisi. Kysyin ex-mieheltäni (olemme hyvissä väleissä) että lähdetäänkö, hän sanoi ettei ehdi töiden takia, menkää te vain. Soitin miehen äidille (olen hänenkin kanssaan hyvissä väleissä) että haluaako hän tulla mukaan, kun miehensä on matkoilla. Hän suuttui minulle kamalasti ja sanoi, ettei mulla ole enää mitään oikeutta mennä perheen mökille, olen ulkopuolinen.
En ymmärrä? Olemme juu eronneet miehen kanssa, mutta olen silti lasten äiti. Omassa suvussa on näitä erotapauksia, ja kyllä se toinenkin vanhempi on läheinen vaikka verisidettä ei ole, koska on kumminkin lasten toinen vanhempi. Tiedän ettei mulla ole oikeutta mökkiin, mutta yksinkö lapset pitäisi sinne jättää? Olisin menossa sinne juurikin lasten takia, ne tykkää mökistä, en omaa etuani ajaen. Tullaan miehen vanhempien kanssa juttuun, vieläkin käyn kylässä ja he mun luonani.
En ymmärrä mikä siinä olisi niin pahaa, jos lapsenlapset ja niiden äiti menee mökille.
Kommentit (281)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään et voi mennä! Hanki oma mökkisi. Olet ilmeisesti nyt jo siipeillyt tarpeeksi.
Jos mökillä tulee vahinko-tulipalo ym. kuka korvaa.
Mökistä on paljon työtä ja huolta ja rahan menoa-ja joku vaan menee nauttimaan...
Miksi ex-appivanhemmat sinua enää sietäisivät. Oletpa lapsellinen.
Se on loppu nyt."Mökistä on paljon työtä ja huolta ja rahan menoa-ja joku vaan menee nauttimaan..."
Joo tiedän, olenhan itsekin rahoittanut mökin kuluja ja remontoinut ja huoltanut sitä. Maksettiin miehen kanssa suurin osa mökin kuluista. En ole siipeillyt. Appivanhemmat voisivat sietää minua sen takia että olen heidän lastenlastensa äiti.
-AP
Se on nyt ohi. Mökki ei ole sinun. Et voi vaatia mökin omistajia antamaan sinulle oleskeluoikeutta nyt siksi, että olet hoitanut mökkiä ja maksanut kuluja silloin kun olet itsekin sitä käyttänyt. Eikä sinun olisi silloinkaan ollut velvollisuus maksaa mökin kuluja tai rempata, jos et omista mökistä osuutta.
Nyt et enää edes maksa etkä remppaa, mutta edelleenkin kävisit siellä?
Vierailija kirjoitti:
Minusta on röyhkeää ajatella, että eron jälkeen voisi tuosta vaan jatkaa mökkeilyä ex-suvun mökeillä niin kuin ennenkin. Mies ei enää kelvannut, mutta oheistuotteet kyllä.
!!! En olisi mennyt omineni mökille, mutta ex-mieheni, mökin omistaja, sanoi että mene vaan lasten kanssa kun ei itse ehdi. Anoppi sanoi sopuisan eron jälkeen että olen tervetullut kylään, yksin tai lasten kanssa. Ja niin olen tehnyt. Ex-miehen kanssa kumminkin oltiin yhdessä melkein 20 vuotta.
-AP
Onko ap sinulla uusi suhde, joka aiheuttaa närää ex-anopissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti ap:n ex-anoppi suree poikansa perheen eroa, eikä ole asian kanssa vielä sinut, vaikka onkin kyennyt antamaan sen kuvan aiemmin. Nyt kun ap vain kysyi anoppiaan mökille mukaan, eikä lupaa mennä sinne lasten kanssa, niin anopilla keitti viimein yli. On varmaan loukkaantunut ja surullinen erosta (varsinkin jos ero on sopuisa, voi joillakin iäkkäämmillä läheisillä olla vaikea tajuta miksi erotaan) ja halusi tehdä ap:lle selväksi että kaikki ei ole niin kuin ennen. Ap:n kannattaa (mikäli haluaa hyvät välit ex-anoppiinsa) pyytää suoraan anteeksi anopilta että oli kuvitellut mökille menon olevan heidänkin kannalta ok, kun se kerta oli lasten isällekin. Sanoa että ei halua tuppautua, mutta että lapset olivat kinunneet mökille menoa ja ex-miehellä ei ollut aikaa käyttää siellä lapsia. Ja että ymmärtää että kaikki muuttuu eron jälkeen, että ei vain hoksannut ajatella asiaa tarkemmin. Jos ap tulee näin vastaan, voi syntyä ihan hedelmällinen keskustelu ja anopinkin on ehkä mahdollista tajuta ettei ero ole henkilökohtainen loukkaus häntä kohtaan. Riippuu tietysti anopista, millaiset välit hän haluaa, mutta näin ap olisi ainakin jättänyt oven auki mahdollisuudelle hyviin suhteisiin.
Harvinaisen järkeviä sanoja. Jos ap haluaa säilyttää ne hyvät välit, niin toimii näin. On muuten harvinainen poikkeus erotilanteessa, että ihmiset kykenee nousemaan pikkumaisuuksien yläpuolelle ja ajattelemaan omien loukattujen tunteidensa sijasta lapsia ja heidän kokemaansa ilmapiiriä perheessä ja suvun kesken. Vaikka anoppi ehkä ylireagoi tilanteessa, on hänen reaktionsa ihan ymmärrettävä. Ap ja hänen ex-miehensä olivat ajattelemattomia, mutteivat varmaankaan tarkoituksella. Uusi tilanne vaatii totuttelua kaikilta, ja ehkä ap ja hänen ex-miehensä eivät ole edes ajatelleet, että heidän eronsa tuntuu pahalta myös isovanhemmista.
Mitä mieltä ap olet näistä kommenteista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmisillä ei ole mitään tavantolkkua? Et tietenkään voi vain ilmoittaa mökin omistajalle, että menenpä tästä mökillesi viikonloppuna. Miehesi olisi pitänyt puhua tästä muiden omistajien kanssa, että 'Liisa' olisi menossa lasten kanssa mökille, sopiiko se.
Sinun käyttöoikeutesi on loppunut eron myötä. Olisin minäkin anopin tilanteessa ollut asiasta hermostunut.Mietitään nyt tilannetta, vaikka appivanhemmille olisikin ok, että ap ja lapsenlapset käyvät mökillä, mutta entä sitten kun ap löytää uuden puolison ja perustaa uusperheen. Lähteekö ap silloinkin uuden puolison kanssa ex-miehen perheen mökille? Soittaa ex-anopille, että ajateltiin kuule mennä sun mökille koko porukka?
Kyllä se nyt ap on sillä lailla, että ei sulle ole mitään asiaa sinne mökille ilman lupia. Et voi ajatella, että ex-sukulaistesi hyödykkeet ovat edelleenkin käytettävissäsi.
Voi jestas, en tietenkään olisi viemässä uutta puolisoani ja hänen lapsiaan mökille.
Mä en itse hingu mökille, en tykkää siellä kauheasti olla, mutta lapsille se on kiva paikka. En ajatellut tässä olevan mitään väärää, jos vien lapset isänsä mökille isänsä pyynnöstä.
-AP
Ei, et todellakaan ajatellut, se on tullut tässä jo selväksi.
Vierailija kirjoitti:
Eniten minua ihmetyttää, että miksi sinä haluat mennä tuonne mökille. Hänen sukunsa mökki ja mies voi käydä siellä lasten kanssa jos haluaa käydä. Sinulla ei ole sinne enää asiaa.
Koska lapset haluavat sinne, en minä. Mies ei töiltään saa vapaata silloin kun lapsilla on vapaata, ja isovanhempien huostaan en lapsia kauaksi aikaa uskalla jättää koska toisella on alkoholismi ja toisella jonkinlainen orastava dementia. Mieluiten tietenkin laittaisin ex-mieheni mökille lasten kanssa koska tiedän että se ei ole minun mökkini.
-AP
No ei sopisi minullekaan, että lasteni ex-puolisot alkaisivat mökkeilemään mökillämme eron jälkeen. Omatoimisesti soittelisivat matkalta, että jos kiinnostaa tulla messiin, niin tuo tullessasi jotain kaljaa ja makkaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on röyhkeää ajatella, että eron jälkeen voisi tuosta vaan jatkaa mökkeilyä ex-suvun mökeillä niin kuin ennenkin. Mies ei enää kelvannut, mutta oheistuotteet kyllä.
!!! En olisi mennyt omineni mökille, mutta ex-mieheni, mökin omistaja, sanoi että mene vaan lasten kanssa kun ei itse ehdi. Anoppi sanoi sopuisan eron jälkeen että olen tervetullut kylään, yksin tai lasten kanssa. Ja niin olen tehnyt. Ex-miehen kanssa kumminkin oltiin yhdessä melkein 20 vuotta.
-AP
Miten nyt omistussuhde yhtakkia muuttui? Alussa kerroit ex-miehen omistavan OSAN mokista? Totuus pls!?
Ja muuten, en kylla tunkisi exan tai exan suvun omistamalle mokille ilman erityista kutsua - jos sittenkaan.
Anoppi kyllä hieman ylireagoi. Taisi ero olla pahempi kolaus kuin anoppi antaa ymmärtää. Mikä on appiukon mielipide asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Miten nyt omistussuhde yhtakkia muuttui? Alussa kerroit ex-miehen omistavan OSAN mokista? Totuus pls!?
Ja muuten, en kylla tunkisi exan tai exan suvun omistamalle mokille ilman erityista kutsua - jos sittenkaan.
Osaomistaja on myös omistaja, älä ulise. Ja kutsunhan AP sai, nimittäin exältään. Sen pitäisi riittää.
Ap, olet röyhkeä. Kuinka kuvittelit, että eron jälkeen voitaisiin näissä asioissa jatkaa kuten ennen? Me emme täällä tiedä eron syitä ja ne saattaa olla syvästi appivanhempia loukkaavia. Anna heille aikaa, he itse tekevät aloitteen, jos haluavat olla tekemisissä. He ovat suruissaan poikansa puolesta ja heillä on siihen oikeus. Vanhemmat ottaa lasten erot usein raskaasti ja sinä yrität kävellä heidän ylitsensä tuosta vaan. Sinä olet kaikesta huolimatta ulkopuolinen heille. He voivat olla tykänneet sinusta ja edelleen ehkä tykkäävät, mutta kaikesta huolimatta he valitsevat automaattisesti puolensa. Erot on aina täynnä katkeruutta ja hajuraon hakemista, eksäsi saattaa olla todella masentunut erosta ja se koskee vanhempiansa syvästi.
Ja joka tapauksessa sinun mökkireissusi loppuvat 99%, kun eksäsi löytää uuden naisen. Elämä jatkuu, älä roiku vanhassa. Hyvät ja asialliset välit eivät tarkoita sitä, että olisit enää osa appivahempiesi perhettä.
En ole ikinä ymmärtänyt naisia, jotka kuvittelee eron jälkeen saavansa samaan aikaan syödä ja säästää pullaa. Ex-miehen pitää pysyä hyppysissä ja ex-miehen suvun, ja sitä oikeutta puolustetaan raivokkaasti ulkopuolisia vastaan. Samalla itse jatketaan elämää. Halutaan kaikki kiva luopumatta mistään vanhasta.
Taitaa ap olla trolli. Ryhtyy jankkaamaan noiden toisten jankkaajien kanssa (tiedä vaikka kaikki samalta näppikseltä lähtöisin, vaikuttavat vähän siltä..), eikä vastaa tai reagoi mitenkään asiallisiin ehdotuksiin / kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten minua ihmetyttää, että miksi sinä haluat mennä tuonne mökille. Hänen sukunsa mökki ja mies voi käydä siellä lasten kanssa jos haluaa käydä. Sinulla ei ole sinne enää asiaa.
Koska lapset haluavat sinne, en minä. Mies ei töiltään saa vapaata silloin kun lapsilla on vapaata, ja isovanhempien huostaan en lapsia kauaksi aikaa uskalla jättää koska toisella on alkoholismi ja toisella jonkinlainen orastava dementia. Mieluiten tietenkin laittaisin ex-mieheni mökille lasten kanssa koska tiedän että se ei ole minun mökkini.
-AP
Sitten lapset joutuvat odottelemaan sitä hetkeä kun isänsä ehtii viedä heidät mökille.
AP - et ole nyt noteerannut hyvin olennaista pointtia. Sinä soitit ex-anopille ja kysyit, että haluaako hän lähteä muka kun olette menossa lasten kanssa. Sinun olisi pitänyt kysyä, että olisitte menossa ja miehesi kanssa näin jo sovitte, mutta halusit nyt vielä a) kysyä, että onko se ok anopille ja b) haluaisiko hän lähteä mukaan. Olisi vastaanotto varmasti ollut hieman erilainen.
Nyt puhut siitä, että kyllä heidän sinua pitäisi sietää - kuulostaa siltä, että hyvissä väleissä olette ja hyvin sietävätkin! Mutta et sinä voi puhua mökistä kuin omastasi, vaikka sinne vielä joskus lapsia veisitkin! Eron jälkeen asiat muuttuvat ja sinun pitää myös esittää näitä asioita uudella tavalla ex-appivanhemmille (jotka siis myös ovat nyt ex:iä).
Vierailija kirjoitti:
Taitaa ap olla trolli. Ryhtyy jankkaamaan noiden toisten jankkaajien kanssa (tiedä vaikka kaikki samalta näppikseltä lähtöisin, vaikuttavat vähän siltä..), eikä vastaa tai reagoi mitenkään asiallisiin ehdotuksiin / kysymyksiin.
Miksi päättelet että viestit ovat samalta kirjoittajalta? Tätä heitetään av:n keskusteluissa usein, vaikka kaikkien kirjoitustyyli on täällä samanlaista. Iso alkukirjain, lause, pilkku, lause, piste, iso alkukirjain, kysymyslause, kysymysmerkki.
Ap, sinun vastauksesi ja järkeilysi on hyviä. Homma luultavasti kaatui siihen, kun kysyit anoppia mukaan (etkä ilmeisesti huomannut mainita että lapsen isä oli kehottanut sinua menemään?). Täällä on paljon vastauksia, jotka olettavat samoin, mutta jostain syystä jätät näihin vastaamatta. Varmaan siis oletat myös, että asian laita on tämä. Nyt siis vaan juttelet anopin kanssa ja korjaat mahdolliset väärinkäsitykset, ei pitäisi olla mahdotonta jos ja kun olette hyvissä väleissä kuitenkin.
Tiivistetysti: anoppi varmaankin pahoitti mielensä kun et kysynyt lupaa mennä mökille, vaan ilmoitut meneväsi vaikka roolisi perheessä on muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Jos nyt nöyrryt ja pyydät mummolta anteeksi ajattelemattomuuttasi, saatte ehkä sovittua välinne lähes entiselleen, ja voitte joskus käydä lasten kanssa mökillä kutsuttuna silloin kun isäntäväki on paikalla. Tai sitten lapset mökkeilevät isän kanssa silloin kun yhteistä aikaa löytyy.
Vierailija kirjoitti:
AP - et ole nyt noteerannut hyvin olennaista pointtia. Sinä soitit ex-anopille ja kysyit, että haluaako hän lähteä muka kun olette menossa lasten kanssa. Sinun olisi pitänyt kysyä, että olisitte menossa ja miehesi kanssa näin jo sovitte, mutta halusit nyt vielä a) kysyä, että onko se ok anopille ja b) haluaisiko hän lähteä mukaan. Olisi vastaanotto varmasti ollut hieman erilainen.
Nyt puhut siitä, että kyllä heidän sinua pitäisi sietää - kuulostaa siltä, että hyvissä väleissä olette ja hyvin sietävätkin! Mutta et sinä voi puhua mökistä kuin omastasi, vaikka sinne vielä joskus lapsia veisitkin! Eron jälkeen asiat muuttuvat ja sinun pitää myös esittää näitä asioita uudella tavalla ex-appivanhemmille (jotka siis myös ovat nyt ex:iä).
Ei se noteeraa, koska silloin saattaisi syntyä jopa keskustelua typerän jankkauksen sijaan. Provoilijathan rakastavat jankkausta yli kaiken.
Vierailija kirjoitti:
En kysynyt anopilta (anteeksi, ex-anopilta) rempseästi että haluaakos mummu lähtee meidän mukaan. Tiivistin ekassa viestissäni. Kerroin nätisti että lapset on kinunneet mökille, ja että ex-miehellä on kiirettä töissä, joten ex-mies ehdotti... jne. Tiesin kyllä että asia saattaa olla vielä arka, siksi en töksäyttänyt asiaani.
-AP
Tuotatuota, itsekin juuri eronneena ei olisi tullut mieleenikään mennä ex-miehen ja äitinsä mökille jatkossa, vaikka koko mökin remontti oli mun käsialaa ja oli tosi rakas paikka muutenkin. Erossa sitä tuppaa kuitenkin menettämään jotain vaikkei toivoisikaan. Mitä ihmettä minä siellä tekisin. Isä tai mummo käyttää lapsia siellä, ei tuntunut olla vaikeaa tämä lapsillekaan ymmärtää.