Enkö muka saa mennä ex-mieheni perheen mökille?
Homma on tämä: erosimme mieheni kanssa alkuvuonna, lapsia on kolme. Olemme aina viettäneet aikaa miehen perheen mökillä, jolla käy vain meidän perhe ja miehen vanhemmat. Nyt syksyllä lapset kinusivat multa että lähdetään mökille vielä kerran ennen lunta. Ajattelin että mikä ettei, lapset pääsee mökille leikkimään ja haravoidakin pitäisi. Kysyin ex-mieheltäni (olemme hyvissä väleissä) että lähdetäänkö, hän sanoi ettei ehdi töiden takia, menkää te vain. Soitin miehen äidille (olen hänenkin kanssaan hyvissä väleissä) että haluaako hän tulla mukaan, kun miehensä on matkoilla. Hän suuttui minulle kamalasti ja sanoi, ettei mulla ole enää mitään oikeutta mennä perheen mökille, olen ulkopuolinen.
En ymmärrä? Olemme juu eronneet miehen kanssa, mutta olen silti lasten äiti. Omassa suvussa on näitä erotapauksia, ja kyllä se toinenkin vanhempi on läheinen vaikka verisidettä ei ole, koska on kumminkin lasten toinen vanhempi. Tiedän ettei mulla ole oikeutta mökkiin, mutta yksinkö lapset pitäisi sinne jättää? Olisin menossa sinne juurikin lasten takia, ne tykkää mökistä, en omaa etuani ajaen. Tullaan miehen vanhempien kanssa juttuun, vieläkin käyn kylässä ja he mun luonani.
En ymmärrä mikä siinä olisi niin pahaa, jos lapsenlapset ja niiden äiti menee mökille.
Kommentit (281)
Vierailija kirjoitti:
Miten minusta tuntuu, että pieniosa on sitä mieltä, että jos erotaan niin lapsella on oikeus vain lähivanhemman läheisiin? Ja Ex-kumppaniinsakin kai vain koska mahdollisesti pakko. - Toisaalta vastaajat "50" ja "55" osoittavat minusta jotenkin ihailtavaa sosiaalista silmää... Luulisin näet, että vaikka oma lapsi eroaisi kumppanistaan, niin sen ei tarvitsisi päättää esimerkiksi isovanhempi-lapsi suhdetta; toki tämän suhteen ylläpitämiseen ei (välttämättä) tarvita sitä oman lapsen ex-kumppania..
Ööh, ei täällä kai kukaan ole lasten suhteesta isovanhempiinsa puhunut? Minä en ole exän perheen kanssa missään tekemisissä mutta lapseni näkevät isänsä puolen sukulaisia ihan yhtä paljon nyt kuin ennen eroakin. Ehkä enemmänkin. Ja sama minun perheeni osalta: vanhempani eivät ole tekemisissä exäni kanssa, mutta ei ero ole muuttanut heidän suhdetta lapsiimme mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Minä ehdotin tuolla heti alussa tätä kerro lapsille suoraan miksei mökille nyt pääsekään. Koska mummu kieltää. Vaikka isi lupas mitä niin mummon sanaa totellaan tässä nyt... Ja melkein kaikki on kanssani erimieltä! Siis mitä ihmettä.
Jos nyt oikein ymmärsin nii lapsille oli jo luvattu mökkireissu. Nyt mökille ei pääse koska mummun mukaan exminiä ei ole enää tervetullut. Siis lasten äiti.
Meinaako suurin osa mammoista, että lapsille pitäisi nyt alkaa valehtelemaan koska totuus on ikävä?
Miksi nakertaa lapsen ja mummon suhdetta? Isoäidin käytös oli ihan ymmärrettävää ja se, että ap toimi tökerösti ei oikeuta mummon mustamaalaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kfdklf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosissasi täällä moista kyselet? En voi uskoa että joku on niin tyhmä. Sun käyttöoikeutesi paikkaan loppui sillä hetkellä kun erosi lastesi isästä. Tajuatko?
Aloittaja kyllä on mielestäni tajunnut, kuten uskoisin jokaisen järkevän ihmisen, ettei mökille ole asiaa vain hänen huvinsa tähden. Lapset sinne halusivat, ja käsitin että tämä myös mummille sanottiin. Miksi kieltää lapsilta mökkeilyn ilo luotettavan aikuisen kanssa, kun lapset ovat vielä siinä iässä, että keskenään eivät pärjää?
Juu, juuri näin se meni.
ps. mulla on edelleen mökin avaimet kaapissa :D
-AP
Kuulostat kyllä aika sankarilta. Voi minkä unelmaminiän anoppi menettikään...
Tuskin AP tahallaan pimittää avaimia, sanoi jossain kommentissa että exmies on unohtanut ne AP:lle.
Totuuden kertominen ja mustamaalaaminen ei minusta ole synonyymejä keskenään.. Ja mielestäni on väärin valehdella lapsilleen. Toki nyt tarha ikäisille on hyvä jättää joitain asioita ihan vaan kertomatta... Jos lapselle valehdellaan jo pienestä pitäen, niin ei voi sitten myöhemmin olla vihainen jos lapsikin valehtelee...
Luultavasti tämä mökkireissu nyt meni piloille aloittajan ajattelemattoman puhelinsoiton vuoksi. Ei TODELLAKAAN voi kutsua ihmisiä mukaan omalle mökilleen! Epäkohteliaisuuden huippu, ja luultavasti ex-anoppi siitä sydämestyi.
Jos ex-puoliso kuitenkin on mökin osaomistaja ja hänelle mökkivierailut ovat ok, eiköhän asia järjesty. Ensin kannattaa pyytää ex-anopilta omaa töksäytystä anteeksi ja kysyä, voisitko sinä käydä joskus lasten kanssa mökillä. Jos hänelle ei sovi, anna asian olla. Myöhemmin hn saattaa muuttaa mielensä.
Ex-puoliso sopii itse äitinsä ja muiden omistajien kanssa, kuka ja miten voi antaa ulkopuolisille luvan mökin käyttöön. Siihen älä puutu.
Ei muuten kannata korostaa sitä, että itse et varsinaisesti halua mökille. Siten loukkaat mökin omistajia vain lisää.
66 lisää vielä, että minä en ikimaailmassa soittaisi edes OMALLE äidilleni ja ilmoittaisi että terve, menen viikonloppuna teidän mökille, tuletteko mukaan?
Vaikka olen viettänyt mökillä aikaa vauvasta saakka, mökki ei ole minun. Aina kysyn, sopiiko silloin ja silloin minun mennä mökille. Peruskohteliaisuutta.
On hieno asia, että olette eronneet ja pysyneet väleissä entisen miehen ja appivanhempien kanssa. Mutta ette ole enää samaa perhettä ja kummallakin on oma elämä. Se, mikä oli ennen itsestään selvyyttä (mökki) ei ole sitä enää.
Jos lapset haluaa mökille, niin on parempi, että sanot isän vievän heidän sinne joku päivä. Mökki ei ole enää sinun juttusi vaan miehen ja suunnittele lasten kanssa muuta ohjelmaa. Ei lapset siitä loukkaannu vaikka eivät pääsisikään mökille sinun kanssasi. Kannattaa odottaa kutsua mökille ennenkuin menee sinne eikä pitää sitä itsestäänselvyytenä.
Vierailija kirjoitti:
Totuuden kertominen ja mustamaalaaminen ei minusta ole synonyymejä keskenään.. Ja mielestäni on väärin valehdella lapsilleen. Toki nyt tarha ikäisille on hyvä jättää joitain asioita ihan vaan kertomatta... Jos lapselle valehdellaan jo pienestä pitäen, niin ei voi sitten myöhemmin olla vihainen jos lapsikin valehtelee...
Jos tässä tilanteessa haluaa puhua totuuden, niin kannattaa aloittaa, että äiti teki väärin. Äiti meni lupaamaan asia, joka ei ollut äidin luvattavissa.
Halpamaista syyttää mummoa, joka jäi pahaan tilanteeseen ja joutui kertomaan näkemyksensä asiasta. Tilanne ei ollut varmastikaan helppo hänelle.
Minä varmaan soittaisin ex-anopille reippaasti uudestaan, että hei ehdin ajatella tarkemmin ja anteeksi, enhän minä enää teidän mökille ole tervetullut eron myötä. Puhuttiin vaan "Pekan" kanssa, että lapset haluaisivat käydä ja "Pekka" ehdotti, että menkää te lasten kanssa ja pyytäkää mummu mukaan. Ei me ajateltu miltä se sinusta tuntuu. Jos se tuntuu huonolta ajatukselta niin käyköön Pekka jatkossa lasten kanssa kun töiltään ehtii, ei minun sinne pakko ole käydä. Tehdään niin vaan jatkossakin jos sinä olet sitä mieltä.
Sitten annan pölyn laskeutua. Joko homma muuttuu miehen tai ex-anopin toimesta tai näin mennään. Minulla ei olisi vaatimuksia. Ex-anoppi joko miettii uudestaan, tai on munaton tekemään yhtään mitään tai pitää päänsä. Mutta jos tosiaan ex-anoppi alkaa vetämään selkeitä rajoja niin se homma menee muuten molempiin suuntiin.
Harkitsisin menisinkö enää lasten kanssa käymään. Harkitsisin pyydänkö heitä enää kylään. Harkitsisin ovatko edes tervetulleita lasten synttäreille, ripareille, lakkiaisiin. Riippuu missä ne järjestetään ja järjestäisinkö ne ex-miehen kanssa vai itse. Ex-miehen kanssa lapset voivat mennä miten heitä huvittaa mutta miettisin viitsinkö itse laittaa tikkuakaan ristiin. Rajoja kun vedetään niin joku jää ulkopuolelle ja riippuu ihan mistä kulmasta katsellaan.
Miten ihmisillä ei ole mitään tavantolkkua? Et tietenkään voi vain ilmoittaa mökin omistajalle, että menenpä tästä mökillesi viikonloppuna. Miehesi olisi pitänyt puhua tästä muiden omistajien kanssa, että 'Liisa' olisi menossa lasten kanssa mökille, sopiiko se.
Sinun käyttöoikeutesi on loppunut eron myötä. Olisin minäkin anopin tilanteessa ollut asiasta hermostunut.
Mietitään nyt tilannetta, vaikka appivanhemmille olisikin ok, että ap ja lapsenlapset käyvät mökillä, mutta entä sitten kun ap löytää uuden puolison ja perustaa uusperheen. Lähteekö ap silloinkin uuden puolison kanssa ex-miehen perheen mökille? Soittaa ex-anopille, että ajateltiin kuule mennä sun mökille koko porukka?
Kyllä se nyt ap on sillä lailla, että ei sulle ole mitään asiaa sinne mökille ilman lupia. Et voi ajatella, että ex-sukulaistesi hyödykkeet ovat edelleenkin käytettävissäsi.
Vierailija kirjoitti:
Minä varmaan soittaisin ex-anopille reippaasti uudestaan, että hei ehdin ajatella tarkemmin ja anteeksi, enhän minä enää teidän mökille ole tervetullut eron myötä. Puhuttiin vaan "Pekan" kanssa, että lapset haluaisivat käydä ja "Pekka" ehdotti, että menkää te lasten kanssa ja pyytäkää mummu mukaan. Ei me ajateltu miltä se sinusta tuntuu. Jos se tuntuu huonolta ajatukselta niin käyköön Pekka jatkossa lasten kanssa kun töiltään ehtii, ei minun sinne pakko ole käydä. Tehdään niin vaan jatkossakin jos sinä olet sitä mieltä.
Sitten annan pölyn laskeutua. Joko homma muuttuu miehen tai ex-anopin toimesta tai näin mennään. Minulla ei olisi vaatimuksia. Ex-anoppi joko miettii uudestaan, tai on munaton tekemään yhtään mitään tai pitää päänsä. Mutta jos tosiaan ex-anoppi alkaa vetämään selkeitä rajoja niin se homma menee muuten molempiin suuntiin.
Harkitsisin menisinkö enää lasten kanssa käymään. Harkitsisin pyydänkö heitä enää kylään. Harkitsisin ovatko edes tervetulleita lasten synttäreille, ripareille, lakkiaisiin. Riippuu missä ne järjestetään ja järjestäisinkö ne ex-miehen kanssa vai itse. Ex-miehen kanssa lapset voivat mennä miten heitä huvittaa mutta miettisin viitsinkö itse laittaa tikkuakaan ristiin. Rajoja kun vedetään niin joku jää ulkopuolelle ja riippuu ihan mistä kulmasta katsellaan.
Mielestäni tässä ollaan aivan väärillä jäljillä. Jos eron jälkeen voi käytellä mökkiä kuten omaansa ja kaikille sopii, hyvä niin. Poikkeuksellista se kuitenkin on. Normaalimpaa on, että mökille mennään eron jälkeen vain kutsusta. Siitä ei ole mitään syytä alkaa osoittaa mieltä ja pilaamaan välejä lasten isovanhempiin.
Anoppi tässä se idiootti ja draama queen on.Ap on hyvissä väleissä ex-miehensä kanssa ,anoppi vain kantaa kaunaa ja kostaa lapsenlapsilleen ehkä tiedostamattaan.Ei ole vielä? hyväksynyt eroanne.Mutta todellakin miehesi voisi ehkä avartaa tilannetta äidilleen.
Vierailija kirjoitti:
Yläpeukku ensimmäiselle kappaleelle, muuten menee överiksi.
Suomalainen kateus vie kalatkin vedestä näkyy kommenteista. "Ei ap voi käyttää mökkiä kuin omaansa". Ei ap halunnut mökille, lapset halusivat. Mies ehdotti menkää te. Mummu veti herneen nenään ja veti rajat kiinni persut. Ei kai ap:n omista rajoistaan kiinni pitäminen ole mielensä osoittamista?
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmisillä ei ole mitään tavantolkkua? Et tietenkään voi vain ilmoittaa mökin omistajalle, että menenpä tästä mökillesi viikonloppuna. Miehesi olisi pitänyt puhua tästä muiden omistajien kanssa, että 'Liisa' olisi menossa lasten kanssa mökille, sopiiko se.
Sinun käyttöoikeutesi on loppunut eron myötä. Olisin minäkin anopin tilanteessa ollut asiasta hermostunut.Mietitään nyt tilannetta, vaikka appivanhemmille olisikin ok, että ap ja lapsenlapset käyvät mökillä, mutta entä sitten kun ap löytää uuden puolison ja perustaa uusperheen. Lähteekö ap silloinkin uuden puolison kanssa ex-miehen perheen mökille? Soittaa ex-anopille, että ajateltiin kuule mennä sun mökille koko porukka?
Kyllä se nyt ap on sillä lailla, että ei sulle ole mitään asiaa sinne mökille ilman lupia. Et voi ajatella, että ex-sukulaistesi hyödykkeet ovat edelleenkin käytettävissäsi.
Voi jestas, en tietenkään olisi viemässä uutta puolisoani ja hänen lapsiaan mökille.
Mä en itse hingu mökille, en tykkää siellä kauheasti olla, mutta lapsille se on kiva paikka. En ajatellut tässä olevan mitään väärää, jos vien lapset isänsä mökille isänsä pyynnöstä.
-AP
Just näin. Ap ei ajatellut pitää orgioita uuden 17-vuotiaan poikaystävänsä ja Kiteen urheilijoiden kanssa möksällä vaan haravoida. Siinä on hienoinen ero.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen kateus vie kalatkin vedestä näkyy kommenteista. "Ei ap voi käyttää mökkiä kuin omaansa". Ei ap halunnut mökille, lapset halusivat. Mies ehdotti menkää te. Mummu veti herneen nenään ja veti rajat kiinni persut. Ei kai ap:n omista rajoistaan kiinni pitäminen ole mielensä osoittamista?
Mies oli ajattelematon, kun ehdotti mökkireissua tietämätät muiden omistajien kantaa asiaan. Ap oli ajattelematon, kun kutsui omistajan mukaansa tämän omalle mökille. Mummo oli ajattelematon, kun puhui niin tökerösti. Aikuiset vielä hakevat eron jälkeisiä rajoja ja käytäntöjä, ikävää että siitä tuli nyt harmia lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun käyttöoikeutesi on loppunut eron myötä. Olisin minäkin anopin tilanteessa ollut asiasta hermostunut.Mietitään nyt tilannetta, vaikka appivanhemmille olisikin ok, että ap ja lapsenlapset käyvät mökillä, mutta entä sitten kun ap löytää uuden puolison ja perustaa uusperheen. Lähteekö ap silloinkin uuden puolison kanssa ex-miehen perheen mökille? Soittaa ex-anopille, että ajateltiin kuule mennä sun mökille koko porukka?
Voi jestas, en tietenkään olisi viemässä uutta puolisoani ja hänen lapsiaan mökille.
Mä en itse hingu mökille, en tykkää siellä kauheasti olla, mutta lapsille se on kiva paikka. En ajatellut tässä olevan mitään väärää, jos vien lapset isänsä mökille isänsä pyynnöstä.
-AP
Ei siinä varsinaisesti olekaan mitään väärää. Väärin meni vain sinun yhteydenottosi ex-anoppiin. Sinun (tai oikeastaan ex-miehesi) olisi pitänyt kohteliaasti kysyä, ei ilmoittaa itsestäänselvyytenä. Toimit ajattelemattomasti ja epäkohteliaasti, mutta niin kaikki joskus, ei se sen vakavampaa ole. Luultavasti ex-anoppisikin katuu tunteenpurkaustaan, ja varmasti saatte asian sovittua, jos kerran välinne ovat hyvät.
Ei kyllä kannata sanoa mökin omistajille, että et tykkää olla siellä. Se ei ainakaan asiaasi auta. Jos asia tosiaan on niin, jätä mökkeily eksällesi ja tee itse lasten kanssa muuta.
Pitääkö tällaistakin täällä kysyä, häh?
Mitäs erosit-
Kuulostat kyllä aika sankarilta. Voi minkä unelmaminiän anoppi menettikään...