Enkö muka saa mennä ex-mieheni perheen mökille?
Homma on tämä: erosimme mieheni kanssa alkuvuonna, lapsia on kolme. Olemme aina viettäneet aikaa miehen perheen mökillä, jolla käy vain meidän perhe ja miehen vanhemmat. Nyt syksyllä lapset kinusivat multa että lähdetään mökille vielä kerran ennen lunta. Ajattelin että mikä ettei, lapset pääsee mökille leikkimään ja haravoidakin pitäisi. Kysyin ex-mieheltäni (olemme hyvissä väleissä) että lähdetäänkö, hän sanoi ettei ehdi töiden takia, menkää te vain. Soitin miehen äidille (olen hänenkin kanssaan hyvissä väleissä) että haluaako hän tulla mukaan, kun miehensä on matkoilla. Hän suuttui minulle kamalasti ja sanoi, ettei mulla ole enää mitään oikeutta mennä perheen mökille, olen ulkopuolinen.
En ymmärrä? Olemme juu eronneet miehen kanssa, mutta olen silti lasten äiti. Omassa suvussa on näitä erotapauksia, ja kyllä se toinenkin vanhempi on läheinen vaikka verisidettä ei ole, koska on kumminkin lasten toinen vanhempi. Tiedän ettei mulla ole oikeutta mökkiin, mutta yksinkö lapset pitäisi sinne jättää? Olisin menossa sinne juurikin lasten takia, ne tykkää mökistä, en omaa etuani ajaen. Tullaan miehen vanhempien kanssa juttuun, vieläkin käyn kylässä ja he mun luonani.
En ymmärrä mikä siinä olisi niin pahaa, jos lapsenlapset ja niiden äiti menee mökille.
Kommentit (281)
Miksi lapselle pitää kaunistella asioita? Minusta parempi pysyä totuudessa, sitten ei tarvitse muistella mitä tuli sanottua. Ja mummokin olisi parempi miettiä miten sanoo asiat. Kyllä aikuisen ihmisen pitää tajuta että jos olet häijy lasten äidille niin vaikuttaahan se jossain kohtaa lapsiinkin, he kuulevat, näkevät, tietävät. Lapset eivät ole tyhmiä.
Kuin näin tunnepitosta. Miksi et kesällä jättänyt avainta heille? Miten näin lokakuussa syntyi halu mennä lasten kanssa mökille? Että nyt meidän vuoron kun te ette oo siellä. Mökit on yksityisiä alueita. Milloin viimeksi tapasit mökin omistajat. Ei sillä ole merkitystä että lapset käy siellä. Sinä menet jatkossa vain kutsuttuna vieraana, et avaimella omistajana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapselle pitää kaunistella asioita? Minusta parempi pysyä totuudessa, sitten ei tarvitse muistella mitä tuli sanottua. Ja mummokin olisi parempi miettiä miten sanoo asiat. Kyllä aikuisen ihmisen pitää tajuta että jos olet häijy lasten äidille niin vaikuttaahan se jossain kohtaa lapsiinkin, he kuulevat, näkevät, tietävät. Lapset eivät ole tyhmiä.
Onko muka HÄIJY, ellei halua, että kaikki lasten exät käyvät omine lupineen mökillä?! Sitten Ap:kin on HÄIJY, ellei suostu siihen, että hänen ex-appivanhemmillaan on avain hänen kotiinsa ja tulevat sinne koska lystää kun haluavat vähän haravoida pihaa. Itse Ap on HÄIJY, jos laittaa toisten mökin käyttöoikeuden ehdoksi sille, että lapset ja isovanhemmat näkevät toisiaan!
Riippuen eron syistä voi olla, että ymmärrän ex-anopin kannan erittäin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ap:tä harmittaa lasten pettymys, se on selvä. Jos hän olisi fiksu ihminen, hän olisi välttänyt pettymysen ennakolta tajuamalla, että erossa kaikki ei vain ole niin kuin ennen. Ei etenkään omaisuuden suhteen. Kannattaa sitten selittää lapsille näin, että "olinpa tyhmä ja yksinkertainen kun luulin, että eron jälkeenkin minulla on käyttöoikeus exän suvun omaisuuteen, vaan eipä olekaan. Kysytään joskus isovanhemmilta, voisitteko mennä mökille heidän kanssaan tai sitten niin että iskä vie. Tehdään me jotain muuta kivaa tällä kertaa sen sijaan". Jotta lapset saavat rehellisen kuvan tilanteesta eikä mitään väritettyä Ap:n uikutusta jostain vääryydestä, mitä ei ole tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini haukkui isäni äitiä jatkuvasti, ikinä en pahaa sanaa äidistäni kuullut mummon suusta. Oli aika raskasta, käytiin isän kanssa kahdestaan mummolassa ja kotiin palattua kuuntelin taas äidin raivoamista. Jatkuu muuten edelleen ajoittain, äidillä ikää 75 v. ja minulla 50 v.
Koko aikuisikäni olen sanonut ettei minulle kuulu hänen välinsä isänpuoleiseen sukuun pennin vertaa... olen sitten pahis 🙄
Äidin oma suku on riitainen ja sisarukset olleet keskenään eriarvoisessa asemassa vanhempiinsa nähden, mutta tätä aihetta ei äidin kanssa käsitellä 😈
Mökki on isolla vaivalla siivottu ja laitettu jo talviteloille. Kutsumme sinut ensi kesänä. T. Mummo
Vierailija kirjoitti:
Mökki on isolla vaivalla siivottu ja laitettu jo talviteloille. Kutsumme sinut ensi kesänä. T. Mummo
Ei minua tarvitse kutsua. Kutsukaa lapset, edes kerran kesässä, edes päiväkseltään.
Kannattaa sitten selittää lapsille näin, että "olinpa tyhmä kun luulin, että eron jälkeenkin mummu rakastaa teitä lapsia, vaan eipä rakastakaan. Kysytään joskus isovanhemmilta, voisitteko mennä mökille heidän kanssaan tai sitten niin että iskä vie. Tapahtuu ehkä kerran kesässä kun se omaisuudesta ja rajoista kiinni pitäminen on mummulle tärkeämpää kuin te lapset. Tehdään me jotain muuta kivaa tällä kertaa sen sijaan, poltetaan vaikka kaikki mummun ja papan valokuvat". Jotta lapset saavat rehellisen kuvan tilanteesta.
No saako sitä ex anopin autoa lainata mökkireissulle?
Vierailija kirjoitti:
No saako sitä ex anopin autoa lainata mökkireissulle?
Ei sillä ex-anopilla ole autoa mitä lainata.
Ex-anopilta lähti kortti kun ajeli mökkitiellä kännissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP - et ole nyt noteerannut hyvin olennaista pointtia. Sinä soitit ex-anopille ja kysyit, että haluaako hän lähteä muka kun olette menossa lasten kanssa. Sinun olisi pitänyt kysyä, että olisitte menossa ja miehesi kanssa näin jo sovitte, mutta halusit nyt vielä a) kysyä, että onko se ok anopille ja b) haluaisiko hän lähteä mukaan. Olisi vastaanotto varmasti ollut hieman erilainen.
Juuri näin! Ja sama toista ihmistä (ja mökin toista omistajaa) kunnioittava lähestymistapa olisi ollut syytä olla käytössä jo avioliiton aikanakin. Hassua että vielä nykyäänkin joku ajattelee, että avioliitto tuo automaattisesti käyttöoikeuden toisten ihmisten omaisuuteen. Saatika että se jatkuisi vielä eron jälkeen.
Tuntuu että me kaikki luemme aloituksen omasta näkökulmasta ja iso osa vastaajista ei lukenut aloitusta ollenkaan. Minun silmiin osui että lapset kinusivat mökille. Isällä ei ole aikaa viedä lapsia sinne. Ap mietti että siellä olisi haravointia ja muita syksyn hommia jota hän voisi hoitaa samalla kun lapset pääsee mökille. Ap. kysyi lupaa exältään jolle meno sopi ja soitti myös ex-anopille jos haluaa samalla reissulla mökille. Minusta se oli kohteliasta kun tietää ettei monilla vanhemmilla rouvilla ole omaa autoa käytössä jos mies on työmatkalla ja osa mummoista ei 'uskalla' mökkeillä yksin.
Viikonloppu lastenlasten kanssa mökillä kun ex miniä tekee syyshommat ja hoitaa lapsensa. Minusta se ei kuulostanut ollenkaan törkeältä, mutta kaikesta saa pahoittaa mielensä.
Se että yrittää tunkeutua ex miehensä suvun mökille on törkeätä.
Huh miten oli tullut kommenttia, yritän nyt vastata niihin joita toisteltiin joka kommentissa.
>AP kuvittelee että se saa saapastella mökille kuin omaansa
En kuvittele, en ole koskaan omistanut osaa siitä mökistä enkä tule omistamaan. Alussa ajattelin että olimme lähdössä koko perhe perheen mökille, mutta mökin omistaja sanoi ettei ehdi, menkää te vaan.
>AP varmaan petti exäänsä kymmenien miesten kanssa
Ero meni siten, että istuttiin sohvalle ja todettiin, että tää suhde tuntuu enemmän kaverisuhteelta kuin avioliitolta. Minä en jättänyt miestä, mies ei jättänyt minua, vaan päätettiin yhdessä että tää oli nyt tässä. Ei riidelty, ei vedetty lapsia tai appivanhempia mukaan juttuun. Kerrottiin appivanhemmille ja ne otti asian ok vastaan, kertoivat aavistelleensa tätä. Mulla tai ex-miehellä ei ole uusia kumppaneita.
>Eroa nyt AP!
Erosin jo, olen silti lasten äiti.
>Onko ap ex-anopilla sun kodin avaimet ja vapaus käydä miehensä kanssa siellä kun itse olet poissa?
Ei. Avaimet ei ole mun vaan ex-miehen, ne jäi mieheltä aikanaan avainkaappiin. En säilytä niitä tahallani, muistui vain eilen mieleen että ex-mies ei muistanut ottaa niitä mukaansa. Olen kyllä palauttamassa ne exälle sitten kun nähdään. En ole menossa omineni ilman lupaa mökille!
>AP kertoi ilmoitusasiana menevänsä anopin mökille ja kutsui tämän vieraaksi omalle mökilleen
En pyytänyt mummua mukaani omalle mökilleen. Kirjoitin tästä jo aiemmin.
>AP varmaan veisi tulevan puolisonsa ja hänen lapsensakin mökille!
En veisi, tästäkin kirjoitin jo aiemmin.
>Laita lapset mummun mukana mökille
Mies toi aikoinaan esille, että ei jätetä lapsia enää yksistään isovanhempien kanssa pitkäksi aikaa, koska ne on muuttuneet paljon miehen lapsuudesta sairauksien takia.
>Ap:n otsikkokin on hiukan hassu: "enkö muka saa mennä ex-mieheni perheen mökille?"
Joo, tuollainen otsikko herättää mielenkiinnon koska halusin vastauksia. Vähän niinkuin iltapäivälehtien clickbait-otsikot!
>Miksi et kesällä jättänyt avainta heille?
En muistanut koko avaimen olemassaoloa ennen tätä keskustelua.
>Miten näin lokakuussa syntyi halu mennä lasten kanssa mökille?
Lapset pyysivät.
>Milloin viimeksi tapasit mökin omistajat.
Viime viikolla.
Ja aion jutella ex-anopin kanssa tänään, niin homma selkeytyy.
-AP
Niin ja olemme olleet mökillä eron jälkeenkin, silloin oli kyllä lasten isä mukana.
-AP
Kfdklf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosissasi täällä moista kyselet? En voi uskoa että joku on niin tyhmä. Sun käyttöoikeutesi paikkaan loppui sillä hetkellä kun erosi lastesi isästä. Tajuatko?
Aloittaja kyllä on mielestäni tajunnut, kuten uskoisin jokaisen järkevän ihmisen, ettei mökille ole asiaa vain hänen huvinsa tähden. Lapset sinne halusivat, ja käsitin että tämä myös mummille sanottiin. Miksi kieltää lapsilta mökkeilyn ilo luotettavan aikuisen kanssa, kun lapset ovat vielä siinä iässä, että keskenään eivät pärjää?
Mikä estää lapsenlapsia mökkeilemästä isovanhempiensa kanssa?
Hmm... äiti?
Kommenteissa tulee kyllä suomalainen avioero hyvin esille: haukutaan anoppia hirviöanopiksi, haukutaan miniää hirviöminiäksi ja haukutaan exmiestä tossuksi.
Mun mielestä on tosi ihailtavaa että ap säilytti hyvät välit mieheensä ja lasten isovanhempiin. Siihen ei moni pysty.
Vierailija kirjoitti:
Kfdklf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosissasi täällä moista kyselet? En voi uskoa että joku on niin tyhmä. Sun käyttöoikeutesi paikkaan loppui sillä hetkellä kun erosi lastesi isästä. Tajuatko?
Aloittaja kyllä on mielestäni tajunnut, kuten uskoisin jokaisen järkevän ihmisen, ettei mökille ole asiaa vain hänen huvinsa tähden. Lapset sinne halusivat, ja käsitin että tämä myös mummille sanottiin. Miksi kieltää lapsilta mökkeilyn ilo luotettavan aikuisen kanssa, kun lapset ovat vielä siinä iässä, että keskenään eivät pärjää?
Mikä estää lapsenlapsia mökkeilemästä isovanhempiensa kanssa?
Hmm... äiti?
Ei kun isä. Jos kui ketjun niin huomasit että isä oli se joka päätti ettei lapsia jätetä isovanhempien vastuulle lyhyitä aikoja Lukuunottamatta. Isovanhemmat eivät enää olleet sellaisessa kunnossa.
kui = luit
Vierailija kirjoitti:
Niin ja olemme olleet mökillä eron jälkeenkin, silloin oli kyllä lasten isä mukana.
-AP
Et kuitenkaan kertonut, mikä on todellinen omistussuhde? Alkuun sanoit ex-miehen omistavan osan, hiljattain kerroit ex-miehen olevan omistaja?
Laita lapset ex-miehen mukana mökille, luulisi sen sopivan kaikille.
Miten yksisilmäinen tonttu olet? Monet ovat sanoneet, että on hyvin helpostikin mahdollista säilyttää lasten ja isovanhempien välit ilman, että suivaantuu siitä, ettei saa pitää käyttöoikeutta toisten kesämökkiin.
Ap olisi pystynyt välttämään lasten pettymisen kun olisi jo alunperin sisäistänyt, mitä ero tarkoittaa omaisuudenhallinnan suhteen. Olisi voinut heti ehdottaa lapsille jotain muuta ja yrittää myöhemmin kysellä, jos isovanhemmat haluavat ottaa lapset joskus sinne luokseen.
Tykkäsikö Ap, että ex-anoppi tulisi koska vain hänen kotiinsa ja talonsa pihaa haravoimaan kun hän on poissa???