Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poimi köyhä puolukoita – etuoikeutettujen neuvot satuttavat

Kommentit (326)

Vierailija
61/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä vaan ihmettelen että miksi aina juuri köyhiltä odotetaan epäinhimillisiä ponnisteluja ja neuvokkuutta näiden asioiden suhteen, eihän rikkailtakaan odoteta kummempia? Miksi? Mitä pahaa köyhä on muille tehnyt?

Harva rikastuu tai ainakaan pysyy rikkaana vain makaamalla sohvan pohjalla. Että se rikas on jo ponnistelunsa tehnyt kun hankkii rahaa. Mistä yli-inhimillisistä ponnisteluista muuten edes puhut? Marjan keruusta vai?

Vierailija
62/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs talvella poimitaan? Pulloja?

Talvella syödään niitä säilöttyjä marjoja, omenoita ja sieniä eikä osteta kaupasta kalliita hedelmiä ja jauhomakkaraa (joiden ravintoarvokin on huonompi). Niin me parempituloisetkin tehdään, ei ne rahat muuten sijoitusasuntoon asti veny.

ut

Ei niillä pelkillä marjoilla ja sienillä kuitenkaan elä. Oletko muuten ihan itse niillä sienirahoillasi sen sijoitusasunnon hommannut?

Ootko nukkunut matikantunnilla? Jos sulla on ilmaisia sieniä ja puolukoita metsästä saatuna, kaupasta voi ostaa vähemmän ja rahaa kuluu vähemmän. Ei ole tarkoitus syödä ilmaista ruokaa ostetun lisäksi vaan tilalla.

Mulla ei ole vielä sijoitusasuntoa, säästän siihen vielä. Ja sitten kun sellaisen saan hankittua, niin hommaan sinne pakastimen, onpahan sitten yhdellä köyhällä edes yksi tekosyy vähemmän. Tänään laitan työpäivän jälkeen hilloksi muovikassillisen omenoita talvea varten. Omput sain kaverin äidiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on useinkin niin, että ne ihmiset jotka ovat etuoikeutettuja(ei käsitystä köyhyydestä) antavat niitä "hyviä" neuvoja, joita eivät itse koskaan kuitenkaan tekisi!

Mitenhän tuossakin kävisi, jos sen 4000 e saisi yhtäkkiä ylimääräistä rahaa? Asumistuet perittäisiin takaisin, mahdollinen toimeentulotukikin, kuten siis kaikki muutkin tuet mitä pienituloiset yleensä saavat. Eli tulos olisi pahimmillaan 0 E. Vai eikö tuota tarvitse ilmoittaa minnekään? Eikö joskus ollut juttua siitäkin, että pullojen keräilystä alettaisiin kerätä veroja..?

Ei köyhä voi saada mitään ylimääräistä ilman että siihen puututaan kovalla kädellä, vain rikkaat voivat!

Mmhhh... eli rahaa ei voi tienata koska muuten tukia ei maksettaisi.

Nyt vituttaa lähteä töihin tienaamaan teille niitä tukia.

Vaihdatko mun kanssa osia?

Vaikka heti! Sulla on sitten asiakaspalaveri klo.11. Neljä viimeistä slaidia pitää kirjoittas uudestaan.

Eikö muuta?

Sun pitää laskea ja miettiä miten pärjäät lapsen kanssa 30 e. lla loppuviikon.Ruoan pitää olla sitten ravitsevaa ja pakkanen on täynnä mustikoita ja itse kerättyjä omenoitakin löytyy. Lapselle täytyisi saada lämpimät talvivaatteet, koska olikin kasvanut ulos viimevuotisista, mutta rahaa ei ole kuin 10 e, niin lähdepä kiertelemään kirppareita. Ulkona on pakkasta ja pyörällä on mentävä noin 10 km, mikäli haluat kiertää useamman kirpparin. Työhakemuksia täytyy myös saada 2 ulos tänään, sillä hakuajat niissä umpeutuvat. Niin ja työkkäriin tehdä selvitys miksi olet kieltäytynyt työstä (liian kaukana,  3-vuorotyö yksinhuoltajana ei vaan onnistu)..

Oikeasti ei kukaan halua olla työttömänä(tai hyvin harva ehkä). Olen itse koulutettu ihminen, mutta työnhakijoita vain on niin paljon, että en ole onnistunut työtä saamaan. Haen ihan koko ajan ja siksi on loukkaavaa kun ihmiset kommentoivat laiskuudesta ja siitä kuinka he vaihtaisivat osia kanssani!

Vierailija
64/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on useinkin niin, että ne ihmiset jotka ovat etuoikeutettuja(ei käsitystä köyhyydestä) antavat niitä "hyviä" neuvoja, joita eivät itse koskaan kuitenkaan tekisi!

Mitenhän tuossakin kävisi, jos sen 4000 e saisi yhtäkkiä ylimääräistä rahaa? Asumistuet perittäisiin takaisin, mahdollinen toimeentulotukikin, kuten siis kaikki muutkin tuet mitä pienituloiset yleensä saavat. Eli tulos olisi pahimmillaan 0 E. Vai eikö tuota tarvitse ilmoittaa minnekään? Eikö joskus ollut juttua siitäkin, että pullojen keräilystä alettaisiin kerätä veroja..?

Ei köyhä voi saada mitään ylimääräistä ilman että siihen puututaan kovalla kädellä, vain rikkaat voivat!

Vaikka heti! Sulla on sitten asiakaspalaveri klo.11. Neljä viimeistä slaidia pitää kirjoittas uudestaan.

No mitä helvettiä teet av:llä jos on kerran tekemättömiä hommia? Eikö kannattais olla kirjoittamassa niitä slaideja uusiksi??? Että ihan neljä slaidia ja aikaa tunti...

Bussissa on vähän vaikeaa muokata salassapidettäviä tietoja. Palstailla toki voi. Ehdin hyvin tehdä muokkaukset perillä kun asiakas käynnistää IT-ympäristön. Kiitos huolenpidosta.

Vierailija
65/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talvella syödään niitä säilöttyjä marjoja, omenoita ja sieniä eikä osteta kaupasta kalliita hedelmiä ja jauhomakkaraa (joiden ravintoarvokin on huonompi). Niin me parempituloisetkin tehdään, ei ne rahat muuten sijoitusasuntoon asti veny.

Klikkasin ketjun auki nähdäkseni, keskustellaanko aiheesta, vai joko ensimmäiset besserwisserit on ehättäneet paikalle pätemään. Jälkimmäinen.

Aiheesta ei siis ole keskusteltu vielä ensinkään. Miksiköhän jotkut ihmiset niin mielellään esittelevät omaa taloudenpitoaan, vaikka kukaan ei ole siitä kysynyt eikä kiinnostunut? Mistä tämä valtava pätemisen tarve johtuu? Keskustelupalstalla? Parhaaseen työaikaan?

Varmasti köyhät saavat kuulla paljon besserwisseröintiä mutta en ymmärrä miksi marjastukseen ja sienestykseen suhtaudutaan noin ylimielisesti. Hesarin juttuakin joku kommentoi jotain että "kukaan omantunnon arvonsa tunteva ihminen ei lähde metsään marjojen ja sienten perässä". Siis mitä?! Minulla on säästynyt pitkä penni kun talvella kalliiden hedelmien sijaan syön kesällä kerättyjä marjoja ja silloin tällöin teen ruuan kuivatuista sienistä. Asennetta nyt ihmettelen.

Asenne johtuu siitä, että köyhät eivät tunnista hyvää ravintoa kuten sienet ja marjat, eivätkä siksi ole kiinnostuneita sitä metsästä hakemaan vaikka ilmaiseksi saisi. Ruoaksi kelpaavat vain ranskanleipä, sininen lenkki ja muu roska mitä ruokajakeluista saa ilman suurempaa vaivaa ja rehkimistä. Roska ravintona tekee kenestä tahansa velton ja saamattoman, negatiivinen kierre siis.

Vierailija
66/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi KUKAAN köyhien neuvoja täällä ei ole kommentoinut tätä olennaisinta asiaa:

Pitää olla auto, että saisi kerättyä semmoisen määrän marjoja tai sieniä, että niistä saisi pientä myyntivoittoa.

Bussilla tai pyörällä voi kuljettaa vain omiksi tarpeiksi pienen määrän ja sekin riippuu hyvän marja/sienimetsän läheisyydestä. Itse käyn autolla noin 15 km päässä marjastamassa. Ilman autoa en saisi yhtään mitään, lähimetsissä kasvaa vain vähän vadelmaa.

Mua ei haittaisi, vaikka en myyntivoittoa saisikaan, vaan keräisin itselleni.. Mutta jos marjastuspaikkoja tai sieniäpaikkoja ei ole niin lähellä,että se olisi köyhälle 'edullista', niin eihän tässä voi mitään. Bussilla meneminen noin kauaksi maksaa ja sienien tai marjojen kilohinnaksi voikin sitten tulla 20e+. Miten köyhien neuvojat kannattaisi köyhien tässä tilanteessa tehdä? ..varsinkin jos köyhä ei vielä tiedä missä parhaat marjastuspaikat on ja sitten pitäisi vielä enemmän bussilla mennä ympäriinsä. 

Vierailija
67/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ut

Ei niillä pelkillä marjoilla ja sienillä kuitenkaan elä. Oletko muuten ihan itse niillä sienirahoillasi sen sijoitusasunnon hommannut?

Ootko nukkunut matikantunnilla? Jos sulla on ilmaisia sieniä ja puolukoita metsästä saatuna, kaupasta voi ostaa vähemmän ja rahaa kuluu vähemmän. Ei ole tarkoitus syödä ilmaista ruokaa ostetun lisäksi vaan tilalla.

Mulla ei ole vielä sijoitusasuntoa, säästän siihen vielä. Ja sitten kun sellaisen saan hankittua, niin hommaan sinne pakastimen, onpahan sitten yhdellä köyhällä edes yksi tekosyy vähemmän. Tänään laitan työpäivän jälkeen hilloksi muovikassillisen omenoita talvea varten. Omput sain kaverin äidiltä.

Puolukat ja sienet nyt ei juurikaan säästöä tuo. Tai laske sinä, kun ilmeisesti olet siinä niin hyvä.

Minulla muuten on pakkanen täynnä puolukoita, mustikoita ja omppuhilloakin löytyy ja ihan itse on kerätty.

Vierailija
68/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulla tule jo kiire? :D Laita nyt oikeesti ne marjasoseet sen Lyca-Alwarin suuhun ja ripusta pyykit kuivumaan.

Vierailija
69/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jahas... mulla duunia mutta niin huono palkka että ei edes välttämättömiin riitä(mm. takkiin ja kenkiin yms.) Vapaa-ajallani juoksen virastoissa ja siivoan kotia ja sen sellaista ja NUKUN. Ei ole aikaa lähteä kävelemään tai pyöräilemään fyysisen työni lisäksi metsikköön. Päivässä tulee käveltyä ainakin noin 20-30km. Omppuja kerätään lapsille luvan kanssa muutaman vanhuksen pihasta, mutta niitä en voi syödä kun olen allerginen ja sienille myös.

Sulla ei ole ainoitakaan kenkiä tai takkia mutta silti kävelet töissäsi 20-30 km ja keräilet omppuja pihoilta? Just joo. Nämä on näitä sarjassamme huonoja tekosyitä.

Vierailija
70/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

57 joku tarttuu sun koiraan. "Koiraan menevillä rahoilla saisit sitä ja tätä, vaikka tietokoneen"

En siis oo tota mieltä, mutta on täällä tuolliasiakin.

Vierailija
71/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Klikkasin ketjun auki nähdäkseni, keskustellaanko aiheesta, vai joko ensimmäiset besserwisserit on ehättäneet paikalle pätemään. Jälkimmäinen.

Aiheesta ei siis ole keskusteltu vielä ensinkään. Miksiköhän jotkut ihmiset niin mielellään esittelevät omaa taloudenpitoaan, vaikka kukaan ei ole siitä kysynyt eikä kiinnostunut? Mistä tämä valtava pätemisen tarve johtuu? Keskustelupalstalla? Parhaaseen työaikaan?

Varmasti köyhät saavat kuulla paljon besserwisseröintiä mutta en ymmärrä miksi marjastukseen ja sienestykseen suhtaudutaan noin ylimielisesti. Hesarin juttuakin joku kommentoi jotain että "kukaan omantunnon arvonsa tunteva ihminen ei lähde metsään marjojen ja sienten perässä". Siis mitä?! Minulla on säästynyt pitkä penni kun talvella kalliiden hedelmien sijaan syön kesällä kerättyjä marjoja ja silloin tällöin teen ruuan kuivatuista sienistä. Asennetta nyt ihmettelen.

Asenne johtuu siitä, että köyhät eivät tunnista hyvää ravintoa kuten sienet ja marjat, eivätkä siksi ole kiinnostuneita sitä metsästä hakemaan vaikka ilmaiseksi saisi. Ruoaksi kelpaavat vain ranskanleipä, sininen lenkki ja muu roska mitä ruokajakeluista saa ilman suurempaa vaivaa ja rehkimistä. Roska ravintona tekee kenestä tahansa velton ja saamattoman, negatiivinen kierre siis.

Kannattaa lukea tuo kommentti tarkkaan. Kuinka asenteellinen se on. Tuollaisella asenteella ei tätä maata paranneta.

Vierailija
72/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ut

Puolukat ja sienet nyt ei juurikaan säästöä tuo. Tai laske sinä, kun ilmeisesti olet siinä niin hyvä.

Minulla muuten on pakkanen täynnä puolukoita, mustikoita ja omppuhilloakin löytyy ja ihan itse on kerätty.

En nyt ole ylempi mutta meillä voidaan jättää iso osa hedelmistä osatamatta koska käytetään niiden sijasta itse kerättyjä marjoja. Viikottain voidaan jättää n. 3-4 ruuan pääraaka-aine (proteiini) ostamatta koska käytetään sieniä tai itse kalastettua kalaa. Kyllä siinä jo ihan merkittävästi säästöä tulee.

Vierailija
73/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisiko joltain innokkaalta kyydin? Voin tulla sisäisellä lipulla mihin tahansa Helsinkiin, mutta jos saisi täysien ämpärien kanssa sitten kyydin takaisin tänne Tapuliin? 

Vierailija
74/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisi kalliiksi Vapepalle, jos minä lähtisin kerrankin marjanpoimintaan.

Vierailija
75/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saakohan siiyä pakastimeen säilötystä marjasta kovin paljoa säästöä. Jos ottaa huomioon matkat marjametsään ja sitten sähkön siihen pakastettuna pitämiseen. Marja on kyllä terveellistä, mutta kovin paljoa energiaa siitä ei saa.

Vierailija
76/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt viritelkö taas sitä saatanan marjastuskeskustelua. Eikö se ole jo viiteenkymmeneen kertaan käyty. Aloituksessa oli kyse ihmisistä, jotka satuttavat toisia typerillä neuvoillaan, joita ei ole pyydetty.

Eli jatkossa kun puolituttu valittaa että rahat ei riitä, olen kun en kuulisikaan ja alan puhua säästä. Ei pidä marista ja valittaa, jos ei mitään halua asialle tehdäkään.

Ei. Vaan voit kysellä häneltä lisää. Kyseleminen ja kuuntelu on ihan eri juttu kuin alkaa toitottaa omia kaaliruokavinkkejään. Reseptejä voi kertoa kysyttäessä. Marjapaikoista voi vinkata kysyttäessä.

Vierailija
77/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö, höpö. Yleistät kyllä todella rankasti. Aikamoinen statement sanoa että "köyhät eivät tunnista hyvää ravintoa kuten sienet ja marjat". Kyllä, Suomessa on köyhiä jotka eivät tunnista, eivät viitsi ja tykkäävät mieluummin syldä lenkkiä ja ranskanleipää. Suomessa on myös keskituloisia ja rikkaita, jotka kokevat samoin.

Tunnen työni puolesta köyhiä, jotka tarvitsevat elämiseensä toimeentulotukea. Kyllä heillä isolla osalla, täytyy varovasti sanoa, että varsinkin naisilla, on erittäin hyvä käsitys siitä, mitä on terveellinen ruoka ja miten sitä tehdään halvalla esim. hyödyntämällä kauden kasviksia.

Naapurissani asuu autoton köyhä yksinhuoltaja, joka esim. kasvattaa läheisellä vuokrapalstalla kesäisin kaikkea mahdollista talven varalle, tekee hyytelöä ja hilloa mm. marja-aroniasta. Metsään hänen on hankala päästä matkan vuoksi, mutta käy välillä minun kanssani. Kysymys kun usein ei ole siitä, onko pakastimessa se muutama litra sieniä ja ämpärillinen marjoja (toki se kaikki on kotiinpäin), vaan juuri pahimmillaan se, ettei ole rahaa edes siihen hemmetin seutulippuun ilman että se on jostain tärkeästä pois.

Vierailija
78/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis jokainen köyhä pakotettaisiin tienaamaan vaikka heinä-lokakuun toimeentulonsa metsän antimilla, niin tajuatteko, että niistä riittäisi tienisti todella harvalle.

Asutuskeskittymien lähistö olisi putsattu hetkessä. Raakileetkin viety ja varvut pilattu.

Vierailija
79/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen kommentin ainoa tarkoitus oli mustamaalata tukien varassa eläviä (missä on lukutaitosi?), ja se kuului kokonaisuudessaan näin:

"Kaikkein pahinta on tuo kehotus marjojen poimintaan. Kuka oman arvonsa ja oikeutensa toimeentuloon tunteva nyt lähtisi metsään marjoja poimimaan. Marjoja saa ostaa kaupasta, joten yhteiskunnalta on sen verran rahaa löydyttävä toimeentulotukeen, että puolukoitakin on ruokapöydässä."

Eli pelkkää besserwisseröintiä ja syyllistämistä jälleen, ja sitten vielä sitä käytetään uudelleen täällä aiheena moittia lisää niitä, joilla ei jostain syystä mahdollisuutta marjastamiseen tai sienestykseen ole.

Törkeää.

Vierailija
80/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siis jokainen köyhä pakotettaisiin tienaamaan vaikka heinä-lokakuun toimeentulonsa metsän antimilla, niin tajuatteko, että niistä riittäisi tienisti todella harvalle.

Asutuskeskittymien lähistö olisi putsattu hetkessä. Raakileetkin viety ja varvut pilattu.

Somaliaan voi mennä katsomaan miten käy kun köyhät lähtee luontoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi