Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poimi köyhä puolukoita – etuoikeutettujen neuvot satuttavat

Kommentit (326)

Vierailija
41/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisin poimimaan marjoja ja sieniä, jos olisi auto, että pääsisi alueille, missä niitä kasvaa.. Mutta kun todella köyhillä ihmisillä ei ole edes varaa autoon.

Ohis, mutta mun mielestä köyhän ei pitäisi asua niin keskustassa, ettei kävellen/pyörällä pääse luontoon. Keskustoissahan on kaikista kalleimmat kämpätkin.

Mutta niihin saa parhaat asumistuetkin, siksi vähävaraiset asuvat niissä ja siksi niiden hinta nousee entisestään. 

Tyttären ystävä haki asuntoa pääasiassa sillä perusteella mihin saa parhaat tuet. Miksi asumistuki ei voi olla kiinteä, jolloin tuen saajan kannattaisi hakea edullisinta vaihtoehtoa. 

Minä itse hain asuntoa sen sijainnin ja hinnan perusteella. Asuntoni on yhä suht halpa sijaintia kohden, tämä on pieni yksiö johon kuuluu vesi. Jos muuttaisin kauemmaksi, tulisi lisäkuluiksi luultavasti bussikortti + vesilasku. miten siinä säästäisi?

Vierailija
42/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepä vasta olisikin vitsikästä, jos sieniä kehnosti tunteva alkaisi kerätä sieniä ja myydä niitä ihmisille, jotka eivät myöskään tunne sieniä hyvin.

Mutta tarkastellaanpa valoisaa puolta: kun jengi joutuu sairaalaan vatsahuuhteluun, ainakin hoitajilla, lääkäreillä ja ambulanssinkuljettajilla on riittävästi hommia!

Hautaustoimistot, kukkakaupat ja työllistää myös poliisia ja rikostutkijoita. Oikeuslääketieteelliset tutkimukset epäilyttävissä kuolemantapauksissa, jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti aikoo marjoilla saada jotain tuottoa, on pakko olla oma auto ja keräysmäärät suuria.

Pikkusatsi (jonka bussinkäyttäjä voi poimia) jälleenmyyjälle myytynä ei kata edes bussilippua metsään-takaisin ja torille-takaisin. Ja omaa toripaikkaakaan ei kannata ostaa kun pikkusatsin vuoksi sekään ei kannata.

Vierailija
44/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehdi mitään ylimääräisiä hömpötyksiä, laitan opiskelun etusijalle ja panostan siihen niin paljon kuin kykenen vielä kun työttömyysturvalla saan opiskella.

Vierailija
45/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku kertoa missä on Helsingin Tapulikaupungin lähimmät marjamaat? Niin että oikeasti pääsee ämpäreiden kanssa ilman autoa tai pyörää tai seutulippua ja kohtuullisen ajan puitteissa. Esim. 8 tuntia matkoineen. Olen niin luonnosta vieroittunut, etten itse tajua. Pulloja on helpompi kerätä ja niitä löytyy lähistöltä.

Vierailija
46/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on useinkin niin, että ne ihmiset jotka ovat etuoikeutettuja(ei käsitystä köyhyydestä) antavat niitä "hyviä" neuvoja, joita eivät itse koskaan kuitenkaan tekisi!

Mitenhän tuossakin kävisi, jos sen 4000 e saisi yhtäkkiä ylimääräistä rahaa? Asumistuet perittäisiin takaisin, mahdollinen toimeentulotukikin, kuten siis kaikki muutkin tuet mitä pienituloiset yleensä saavat. Eli tulos olisi pahimmillaan 0 E. Vai eikö tuota tarvitse ilmoittaa minnekään? Eikö joskus ollut juttua siitäkin, että pullojen keräilystä alettaisiin kerätä veroja..?

Ei köyhä voi saada mitään ylimääräistä ilman että siihen puututaan kovalla kädellä, vain rikkaat voivat!

Mmhhh... eli rahaa ei voi tienata koska muuten tukia ei maksettaisi.

Nyt vituttaa lähteä töihin tienaamaan teille niitä tukia.

Vaihdatko mun kanssa osia?

Vaikka heti! Sulla on sitten asiakaspalaveri klo.11. Neljä viimeistä slaidia pitää kirjoittas uudestaan.

Vierailija
47/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei tiheästi asutetun lähiön lähimetsissä juuri marjoja ole. Varpukasvillisuus on tehokkaasti kulutettu sieltä. Jos muutama marja jossain olisikin, sen olisi jo joku muu ehtinyt suuhunsa napata.

Vierailija
48/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vaan ihmettelen että miksi aina juuri köyhiltä odotetaan epäinhimillisiä ponnisteluja ja neuvokkuutta näiden asioiden suhteen, eihän rikkailtakaan odoteta kummempia? Miksi? Mitä pahaa köyhä on muille tehnyt?

Vierailija
49/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ihmeen etuoikeutetut?!?

Vierailija
50/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs talvella poimitaan? Pulloja?

Talvella syödään niitä säilöttyjä marjoja, omenoita ja sieniä eikä osteta kaupasta kalliita hedelmiä ja jauhomakkaraa (joiden ravintoarvokin on huonompi). Niin me parempituloisetkin tehdään, ei ne rahat muuten sijoitusasuntoon asti veny.

Jahas... mulla duunia mutta niin huono palkka että ei edes välttämättömiin riitä(mm. takkiin ja kenkiin yms.) Vapaa-ajallani juoksen virastoissa ja siivoan kotia ja sen sellaista ja NUKUN. Ei ole aikaa lähteä kävelemään tai pyöräilemään fyysisen työni lisäksi metsikköön. Päivässä tulee käveltyä ainakin noin 20-30km. Omppuja kerätään lapsille luvan kanssa muutaman vanhuksen pihasta, mutta niitä en voi syödä kun olen allerginen ja sienille myös.

Vierailija
51/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisin poimimaan marjoja ja sieniä, jos olisi auto, että pääsisi alueille, missä niitä kasvaa.. Mutta kun todella köyhillä ihmisillä ei ole edes varaa autoon.

Eli asut Helsingissä kantakaupungissa?

Polkupyörä ei ole vaihtoehto?

En asu lähelläkään helsinkiä ja omassa polkupyörässä on kummatkin renkaat hajalla, eikä varaa hankkia uusia. Kaikki marjastuspaikat taitavat olla ainakin 10-20km päässä.

Köyhiä ja laiskoja yhdistää yksi asia, tekoselitykset ja valheet.

Suomessa on mahdoton asua 10km päässä metsästä.

Sun pitää nyt tienata rahat uusiin renkaisiin. Sisäkumeja voi myös paikata.

Polkupyörän kumien paikkaamisesta olen yhtä mieltä, setti maksaa ehkä 2-3 € ja siinä on jo monta paikkaa ja liima.

Mutta metsä ja marja/sienipaikka ei kyllä aina tarkoita samaa asiaa. Meillä on metsä takapihalla ja siellä on villivadelmapöheikkö, josta saa kesällä sellaisen 3 dl aivan ihania, mehukkaita vadelmia. Myös sellaiseen mketsään, jossa kasvaa mustikkaa, on kävelymatka. Joskus olen suurella työllä kerännyt sieltä sellaisen hillopurkillisen (2 l?). Sieniäkin sieltä löytyy, lehmäntattia ja kärpässientä.

Minä siis marjastan ja sienestän, mutta kyllä niille paikoille, joista sitten tosiaan säilöttäväksi saati myytäväksi kerätään, on matkaa se vajaa 10 km.

Sienestämisessä on lisäksi se ongelma, että sienet pitää tuntea. Olen nähnyt kuvia, joissa supermyrkyllinen suippumyrkkyseitikki on vierekkäin suppilovahveron kanssa ja vaikka pitäisi olla mm. lakin osalta aivan erilainen, niin hämmentäviä kuvia sieniharrastajien kuvaamina olen nähnyt. Ymmärrän että kokematonta pelottaakin sienestys.

Ja kuten Veikko tuossa Taloussanomien jutussa sanoi, pitää tietää paikat ja metsätyypit.

Sienestyksessä erityisesti pitää siirtyä usein pitkähkökin matka paikasta toiseen, koska aina niissä sienipaikoissa ei olekaan sieniä (joku Veikko esim. on ehtinyt ensin). Ja puhun jälleen siitä tulojen ja menojen kannalta merkittävästä sienestämisestä, en yhden sienikastikkeen verran keräämisestä.

Vierailija
52/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs talvella poimitaan? Pulloja?

Talvella syödään niitä säilöttyjä marjoja, omenoita ja sieniä eikä osteta kaupasta kalliita hedelmiä ja jauhomakkaraa (joiden ravintoarvokin on huonompi). Niin me parempituloisetkin tehdään, ei ne rahat muuten sijoitusasuntoon asti veny.

Klikkasin ketjun auki nähdäkseni, keskustellaanko aiheesta, vai joko ensimmäiset besserwisserit on ehättäneet paikalle pätemään. Jälkimmäinen.

Aiheesta ei siis ole keskusteltu vielä ensinkään. Miksiköhän jotkut ihmiset niin mielellään esittelevät omaa taloudenpitoaan, vaikka kukaan ei ole siitä kysynyt eikä kiinnostunut? Mistä tämä valtava pätemisen tarve johtuu? Keskustelupalstalla? Parhaaseen työaikaan?

Varmasti köyhät saavat kuulla paljon besserwisseröintiä mutta en ymmärrä miksi marjastukseen ja sienestykseen suhtaudutaan noin ylimielisesti. Hesarin juttuakin joku kommentoi jotain että "kukaan omantunnon arvonsa tunteva ihminen ei lähde metsään marjojen ja sienten perässä". Siis mitä?! Minulla on säästynyt pitkä penni kun talvella kalliiden hedelmien sijaan syön kesällä kerättyjä marjoja ja silloin tällöin teen ruuan kuivatuista sienistä. Asennetta nyt ihmettelen.

Vierailija
53/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on useinkin niin, että ne ihmiset jotka ovat etuoikeutettuja(ei käsitystä köyhyydestä) antavat niitä "hyviä" neuvoja, joita eivät itse koskaan kuitenkaan tekisi!

Mitenhän tuossakin kävisi, jos sen 4000 e saisi yhtäkkiä ylimääräistä rahaa? Asumistuet perittäisiin takaisin, mahdollinen toimeentulotukikin, kuten siis kaikki muutkin tuet mitä pienituloiset yleensä saavat. Eli tulos olisi pahimmillaan 0 E. Vai eikö tuota tarvitse ilmoittaa minnekään? Eikö joskus ollut juttua siitäkin, että pullojen keräilystä alettaisiin kerätä veroja..?

Ei köyhä voi saada mitään ylimääräistä ilman että siihen puututaan kovalla kädellä, vain rikkaat voivat!

Mmhhh... eli rahaa ei voi tienata koska muuten tukia ei maksettaisi.

Nyt vituttaa lähteä töihin tienaamaan teille niitä tukia.

Vaihdatko mun kanssa osia?

Vaikka heti! Sulla on sitten asiakaspalaveri klo.11. Neljä viimeistä slaidia pitää kirjoittas uudestaan.

No mitä helvettiä teet av:llä jos on kerran tekemättömiä hommia? Eikö kannattais olla kirjoittamassa niitä slaideja uusiksi??? Että ihan neljä slaidia ja aikaa tunti...

Vierailija
54/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi suomalaiset eivät sodan jälkeen olleet yhtä laiskoja kuin elämäntapaloisijat nykyään. Maa olisi rutiköyhä ja sotakirvaukset maksamatta vieläkin, jos sen ajan aikuiset olisivat olleet yhtä saamattomia kuin te "köyhät" olette tänään.

Vierailija
55/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli asut Helsingissä kantakaupungissa?

Polkupyörä ei ole vaihtoehto?

En asu lähelläkään helsinkiä ja omassa polkupyörässä on kummatkin renkaat hajalla, eikä varaa hankkia uusia. Kaikki marjastuspaikat taitavat olla ainakin 10-20km päässä.

Köyhiä ja laiskoja yhdistää yksi asia, tekoselitykset ja valheet.

Suomessa on mahdoton asua 10km päässä metsästä.

Sun pitää nyt tienata rahat uusiin renkaisiin. Sisäkumeja voi myös paikata.

Polkupyörän kumien paikkaamisesta olen yhtä mieltä, setti maksaa ehkä 2-3 € ja siinä on jo monta paikkaa ja liima.

Mutta metsä ja marja/sienipaikka ei kyllä aina tarkoita samaa asiaa. Meillä on metsä takapihalla ja siellä on villivadelmapöheikkö, josta saa kesällä sellaisen 3 dl aivan ihania, mehukkaita vadelmia. Myös sellaiseen mketsään, jossa kasvaa mustikkaa, on kävelymatka. Joskus olen suurella työllä kerännyt sieltä sellaisen hillopurkillisen (2 l?). Sieniäkin sieltä löytyy, lehmäntattia ja kärpässientä.

Minä siis marjastan ja sienestän, mutta kyllä niille paikoille, joista sitten tosiaan säilöttäväksi saati myytäväksi kerätään, on matkaa se vajaa 10 km.

Sienestämisessä on lisäksi se ongelma, että sienet pitää tuntea. Olen nähnyt kuvia, joissa supermyrkyllinen suippumyrkkyseitikki on vierekkäin suppilovahveron kanssa ja vaikka pitäisi olla mm. lakin osalta aivan erilainen, niin hämmentäviä kuvia sieniharrastajien kuvaamina olen nähnyt. Ymmärrän että kokematonta pelottaakin sienestys.

Ja kuten Veikko tuossa Taloussanomien jutussa sanoi, pitää tietää paikat ja metsätyypit.

Sienestyksessä erityisesti pitää siirtyä usein pitkähkökin matka paikasta toiseen, koska aina niissä sienipaikoissa ei olekaan sieniä (joku Veikko esim. on ehtinyt ensin). Ja puhun jälleen siitä tulojen ja menojen kannalta merkittävästä sienestämisestä, en yhden sienikastikkeen verran keräämisestä.

Pyörässäni kumit ovat jo yli 15+ vuotta vanhat, ei niitä paikattua enää saa. On sitä jo yritetty ja monesti tehty. 

Vierailija
56/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marmattamisen sijaan voisitte laittaa tänne kaikkien kaupunkien ja kuntien hyvien marja ja sienipaikkojen sijainnit. Se auttaisi oikeasti. Mieluusti kantarelli- ja hillapaikat, koska niistä parhaimman tulon. 

Vierailija
57/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen minäkin yrittänyt metsään mennä suuhuni syötävää hakemaan, mutta sinne jäivät marjat ja  sienet jatkamaan kasvuaan eräänkin järkyttävän hirvikärpäshyökkäyksen takia. Kokeiltu on useasti.

Ja ihan turha meitä työttömiä on syyllistää kokeilematta itse ensin mitä tämä oikeasti on. Kiva te-virkailija kauhisteli kai ihan tosissaan, kun haastattelussa tietojen päivityksen yhteydessä ilmoitin, ettei ole puhelinta, kun just hajosi (enkä edes huolimattomuuttani rikkonut, vaan lopetti toimintansa). Ja ihan hurjin yllätys hänelle oli, kun mulla ei ollut varaa tietokoneeseen.

Kerroin myös tyhmyyttäni, että viimeisimpään työpaikkaani (sijaisuus) pääsin autolla menemään, kun bussit ei vielä kulkeneet. Virkailija näpytteli koneelleen "hakijalla on auto käytössään", johon ilmoitin, että on kumppanin auto, mitä sain lainata. Ja siihen vastasi "No mutta onhan se silloin sun käytettävissä, eiks niin"? No ei se mun mielestä ole, jos omistaja vaikka itse ottaakin sen halutessaan käyttöönsä, eiks niin?

En voi tehdä esim. siivoustyötä ollenkaan, mutta silti näitä on mulle vuosia tarjottu, samoin hoitotöitä. Lääkärien lausuntoja asiasta on iso nivaska. Ne sivuutetaan tuosta noin vain. Sama kuin allergikolle tarjottaisiin kissojen hoitoa tai keliaakikolle vehnäleivän maistelua.

Lukeminen ei ole maistunut, että olisi jonkun kunnon ammatin pystynyt hankkimaan - eikä kiinnosta vieläkään. MItä muuta kouluttamattomalle on tarjota kuin fyysisiä töitä? Ja kyllä sieltä Kelasta joka kuu rahaa saa - eri asia mihin sen laittaa. PS Hirvikärpäset ei tapa, niiden puremakaan ei juuri satu, minä kerään sieniä ja marjoja niistä huolimatta vaikka rahaa olisi ostaakin torilta.

Mistä luit, ettei ole ammattia? On kuules, besserwisser, opiskeltu ammattiin, mutta terveydelliset syyt ovat este tehdä sitä, ikinä kuullut moisesta??? Oletko koskaan yleensä kuullut, että ihminen voi allergisoitua tai menettää terveytensä? Kelan lääkärit tutkivat asiakkaat A4:lta suoraan diagnosoiden, ehkä joskus jopa sinnikkäimmät puhelimitse..

Kelasta saadut rahat ei ole tarkoitettu tietokoneiden ja muiden teknisten laitteiden ostoon. Niihin kuluu helposti kk:n ruoka- ym. elämiseen tarkoitettu raha. Ja ajatteles, kun en polta enkä juo! Vaatteet kirppiksiltä.

Opiskelupaikkoja olen hakenut, ei ole myönnetty. Mitä tähän sanot? Ai joo, vika on tietenkin allekirjoittaneessa, kun lonkalta mennään paikkoihin, joihin 300 hakijaa ja 10 valitaan?

Hirvikärpästen takia sain tosi pahan reaktion, liki hoitoon piti mennä. Olen todella aktiivinen metsänkävijä ollut ennen näitä. Koiran kanssa mentiin, kun vielä selkäsäryiltä ym. pystyin pitemmillekin marjamatkoille.

Ja tätä et nyt kyllä usko: Haen aktiivisesti töitä!!!

Oliko sulla vielä jotain spekulaatiota ja infoa antaa elämälleni? Vai jätetäänkö tähän?

Vierailija
58/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Tampereellakin tulee vyöhykkeen ylitys ja lisämaksu metsämatkoille usein.

Mutta ei kyllä bussin avulla oysty kuljettamaan juuri kummoiatakaan marjasatsia.

Tämäkin. Helsingistä pääsee kuitenkin jollain linjalla suoraan Nuuksioon, missä saa kerätä marjoja ja sieniä ja vaikka kaataa karhun jos semmoinen sattuu tielle tulemaan. Mutta joku Tampere on aluetta, jota ympäröi laajat lähiöalueet. Mene siinä sitten toisen takapihalle sienestämään.

Silokeilla ja madonlakeilla on tietty omat markkinansa, kyllä niilläkin rahoittaa muutaman kaurapuuropaketillisen.

Vierailija
59/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi KUKAAN köyhien neuvoja täällä ei ole kommentoinut tätä olennaisinta asiaa:

Pitää olla auto, että saisi kerättyä semmoisen määrän marjoja tai sieniä, että niistä saisi pientä myyntivoittoa.

Bussilla tai pyörällä voi kuljettaa vain omiksi tarpeiksi pienen määrän ja sekin riippuu hyvän marja/sienimetsän läheisyydestä. Itse käyn autolla noin 15 km päässä marjastamassa. Ilman autoa en saisi yhtään mitään, lähimetsissä kasvaa vain vähän vadelmaa.

Vierailija
60/326 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi