Mitä teen? Olen 35-vuotias, kaksi monipuolista korkeakoulututkintoa, lapset tehty, en saa töitä.
Mitä minä teen loppuelämälläni? Ihan oikeasti, mitä ihmettä minä teen? En kelpaa tälle yhteiskunnalle, minusta ei ole mitään hyötyä. Jos olisin tämän tiennyt, olisin jättänyt opiskelut opiskelematta, olisi yhteiskunnalta säästynyt nekin rahat johonkin muuhun.
Lapset on tehty, enempää ei tule. Mies on hyväpalkkaisessa työssä, enkä minä rahan takia töihin mangu. Hyväntekeväisyyttä juu, lisää opiskelua juu, kaikki onnistuu. Kaipaisin kuitenkin sellaista normaalia elämää, jota kaikki muut saavat viettää. Pääsisi töihin, työyhteisön jäseneksi, voisi iloita alkavasta lomasta tai viikonlopusta. Voisi puhua töistä. Tuntisin, että olisin tärkeä ja koulutuksillani olisi jotain hyötyä jollekin.
Neljä vuotta hakenut töitä. NELJÄ! Luovutanko, 35-vuotiaana?
Olen ylioppilas, medianomi, kirjastoalan tradenomi ja filosofian maisteri (sivuaineita mm. kasvatustieteistä, viestinnästä, taidehistoriasta). Luulin olleeni tosi reipas, kun kaiken opiskelun ohella sain kaikki nuo tutkinnot ja kolme lasta aikaan 11 vuodessa. Sitten vastavalmistuneena maisterina, 31-vuotiaana, tajusin, etten edelleenkään kelpaa työmarkkinoille.
Onneksi on lapset ja perhe. Muuten en keksisi syitä elää.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hakenut myös neljä vuotta töitä. Olen tehnyt uraa ohjelmistokehitys ja tietoturvahommeleissa. Nyt ei mitään. Tämä maa on taputeltu, omalla kohdallani toki helpottaa se että olen perheetön mies ja voin tehdä globaalisti toimeksiantoja, mutta hieman toki ihmetyttää että miksi Suomessa ei tunnu olevan pienintäkään intoa palkata hyvää ja todistettavasti aikaansaavaa miestä yhtään mihinkään.
Security Analyst
http://m.uranus.fi/avoimet-tyopaikat/68782?lang=fi
Software Developer
https://app.outotec.com/hr/applications.nsf/vwOpenJobs/B1EB63E0D26773B4…
Front end web developer
https://www.tieto.fi/uramahdollisuudet/avoimet-tyopaikat?job=24903
Ja lisää löydät Indeed:istä hakusanalla developer. Siellä on aika paljon paikkoja auki, joskin siellä on myös vanhoja paikkoja, kun vanhat ilmoitukset ei poistu kovin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä! Itse olen myös FM ja 35, tähän asti työllistynyt hyvin, mutta pätkätöihin pääasiassa. Nyt vasta perustamassa perhettä ja huolehdin, että huoliiko mua enää kukaan töihin sen jälkeen :(
Minua ei ole huolittu. :( Olin viisi ja puoli vuotta oman alan pätkätöissä ennen äitiyslomalle jäämistä. Lapsen saannin jälkeen ei kertakaikkiaan mitään. Nyt lapsi jo kolmen vanha, itse 36-vuotias työtön FM ja mieli tosi matala.
Uudelleenkouluttautuminen varmaan on edessä, mutta mikä olisi ala, johon kouluttautuminen ei kestäisi tolkuttoman kauaa (ei ole rahaa olla opiskelijana vuosia) ja joka jokseenkin varmasti työllistäisi nelikymppisen vastavalmistuneen?
Vartija/vastaanottovirkailija = myös vartija. Muutaman viikon kurssi ja töitä löytyy varmasti
Mun mielestä ap:llä on hyvä paketti. Se ei vaan tietämättä pääainetta ja ap:n omia kiinnostuksen ja harrastuksen kohteita aukene tässä netissä.
Ap:llä ei ole hätää elannon takia nyt. Joten, ap, sinuna miettisin mitä haluan tehdä. Humanistina sinulla on sisällöntuottajan osaamista.
En tiedä miten hyvä te-toimiston tarjoamat uravalmennukset ovat, mutta ehkä kannattaa aloittaa sieltä.
Voit todellakin tarjota itseäsi johonkin töihin palkkatuella. Esim. käy läpi mielenkiintoiset järjestöt ja keksi minkälaista osaamista voisit heille tarjota. Tai ota jopa ilmainen harjoittelu, jos suostuvat.
Toiseksi, jos miehesi antaa sulle pienen lainan, voisit sijoittaa sen osuuskuntaan. Joku viestintä- ja kulttuurialan osuuskunta voisi olla sulle hyvä paikka. Aloittaisit yrittäjyyden matalalla profiililla. Saisit työkavereita ja kontakteja ja näkisit mitä muut tekevät, mikä voisi inspiroida sua. Ks. Pellervon nettisivulta mitä osuuskunnat ovat ja siellä on myös osuuskuntatrekisteri.