Mitä teen? Olen 35-vuotias, kaksi monipuolista korkeakoulututkintoa, lapset tehty, en saa töitä.
Mitä minä teen loppuelämälläni? Ihan oikeasti, mitä ihmettä minä teen? En kelpaa tälle yhteiskunnalle, minusta ei ole mitään hyötyä. Jos olisin tämän tiennyt, olisin jättänyt opiskelut opiskelematta, olisi yhteiskunnalta säästynyt nekin rahat johonkin muuhun.
Lapset on tehty, enempää ei tule. Mies on hyväpalkkaisessa työssä, enkä minä rahan takia töihin mangu. Hyväntekeväisyyttä juu, lisää opiskelua juu, kaikki onnistuu. Kaipaisin kuitenkin sellaista normaalia elämää, jota kaikki muut saavat viettää. Pääsisi töihin, työyhteisön jäseneksi, voisi iloita alkavasta lomasta tai viikonlopusta. Voisi puhua töistä. Tuntisin, että olisin tärkeä ja koulutuksillani olisi jotain hyötyä jollekin.
Neljä vuotta hakenut töitä. NELJÄ! Luovutanko, 35-vuotiaana?
Olen ylioppilas, medianomi, kirjastoalan tradenomi ja filosofian maisteri (sivuaineita mm. kasvatustieteistä, viestinnästä, taidehistoriasta). Luulin olleeni tosi reipas, kun kaiken opiskelun ohella sain kaikki nuo tutkinnot ja kolme lasta aikaan 11 vuodessa. Sitten vastavalmistuneena maisterina, 31-vuotiaana, tajusin, etten edelleenkään kelpaa työmarkkinoille.
Onneksi on lapset ja perhe. Muuten en keksisi syitä elää.
Kommentit (143)
Anna hakemus ja CB jonkun sellaisen luettavaksi joka uskaltaa sanoa suoraan.
Millainen töiden haku prosessi sinulla on muuten?
Kaikkiin paikkoihin sama CV vai painotatko eri paikkoihin hakiessa tiettyjä asioita?
Vierailija kirjoitti:
Harjoitteluun
Niin, tämäkin vielä on ongelma. Olen siis toki hakenut palkattomiin harjoitteluihin näiden vuosien aikana, mutta niihinkin on tunkua. Vastikään hain yhteen palkattomaan harjoittelupaikkaan, johon minulla olisi ollut todellakin täsmäkoulutus, mutta enpä vaan päässyt. Harjoitteluihin pääseminenkään ei siis ole mikään läpihuutojuttu, kun ylempää tutkintoa suorittavia alan ammattilaisia on jonoksi asti.
ap
Missä sun mies on töissä? Jos insinööri tai joku itc niin yrittäkää Australiaan.
Hae työkokeiluun sinua kiinnostavalle työnantajalle, saat kokemusta ja mahdollisuuden osoittaa miksi juuri sinut pitäisi palkata työsuhteeseen.
Mille alalle tuo FM tutkinto joka sisältää vähän sitä sun tätä oppiainetta on suunnattu?
Hömppähumanistitutkinnolla ei työllisty nelikymppisenä. Uralle luodaan pohja reilusti alle 30 vee
Yleensä ne ensimmäiset kontaktit luodaan osa-aikaisessa tuntityössä, kesätöissä tai harjoitteluissa, siis jo opiskellessa. Ehkä jo opiskelukavereiden ja rientojen kautta. Jos samaan syssyyn osuu pikkulapsiaika, voi olla vaikea mahduttaa opiskeluaikaan myös kontaktien luomista ja oman alan työkokemusta, mutta se olisi todella tärkeää.
Mitä töitä olet hakenut? Ilman työkokemusta pitäisi malttaa hakea aloittelijan paikkoja, vaikka ikää ja elämänkokemusta onkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Luet vielä yhden ammatin, joka melko varmasti työllistää. Sairaanhoitaja, lähihoitaja, toimintaterapeutti, bioanalyytikko, lastentarhanopettaja jne. Sitten opiskelujen aikana mielistelet kaikkia harjoittelupaikkoja ja luot suhteita. Ja tadaa, sinulla on valmistuessasi ehkä jo vakipaikka tiedossa.
No ei lähihoitajan/sairaanhoitajan ammattikaan tällähetkellä oikein hyvin työllistä säästöjen vuoksi... :( tullu huomattua. Paljon pätkätöitä ja perjantaina saa kuulla jatkuuko ens viikolla enää työt. . . raskata työtä, kauhia kiire. En suosittele ainakaan hoitoalaaa. t. uupunut sh
Vierailija kirjoitti:
Et maininnut että pääaineesi olisi jotain muuta kuin filosofia, joten se ilmeisesti on filosofia. Opiskelit sitten ne kolme alaa, joista ei saa töitä: filosofia pääaineena, taidehistoria ja media-assistentti.
Sanoisin että 1/5.
No mä olen kanssa filosofian maisteri, fyysikko. Ja töitä kyllä on riittänyt. Saattaahan ap olla kaikkea muuta kuin filosofi.
Vierailija kirjoitti:
McDonalds ?
Olen muuten hakenut! En päässyt. Se oli todella pysäyttävää. Hain myös siivoustöitä, varastotöitä, Postiin kiireapulaiseksi ja ties mitä, johon luulin pääseväni, mutta eipä ne tällaista ylikoulutettua niihin töihin halua. Ymmärrettävää, koska en varmasti vaikuta sellaiselta, joka jäisi pitkäksi aikaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Filosofian maisteri -tuo yliopistotutkinnoista surkein.
Enpä ihmettele ettei töitä noilla höpöhöpö papereilla heru.
Riippuu kyllä ihan siitä, mitä on opiskellut! Itse olen FM/kieltenopettaja kieltenopettaja (englanti, ruotsi, espanja), enkä päivääkään ole ollut työttömänä. FM voi olla myös pääaineena esim. tietojenkäsittelytiedettä opiskellut, jolloin työmahdollisuudet ovat hyvät. Vähän eri asia toki, jos pääaine ollut se teoreettinen filosofia tai etnologia..
Miksi olet opiskellut noita aloja eli millaista työtä olet tuolla yhdistelmällä ajatellut itsellesi? Et ilmeisesti opiskelualaa valitessa ole juuri miettinyt alan ja sivuaineiden työllistävyyttä ? Hetken voisi jopa miettiä provoksi noiden opiskeluvalintojen vuoksi, mutta oletan, että olet ihan tosissasi. Ammatinvalintapsykologin kanssa juttelu voisi auttaa miettimään omia vahvuuksiasi. Voit aloittaa vaikka hahmottelemalla paperille niitä asioita, missä olet mielestäsi hyvä ja mitkä aihepiirit kiinnostavat. Sitten mietit, millaisissa työtehtävissä voisit sellaista osaamista hyödyntää. Hae alaan liityviä paikkoja laaja-alaisesti (älä mieti koulutustasoasi, vaan mitä oikeasti voisit tehdä) ja verkostoidu. Jos tuntuu vaikealta, niin kysy saisitko työkkärin kautta sparraajan itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedät että luonnontieteilijöistä tulee filosofian maistereita? Tämä kattaa esimerkiksi matemaatikot, tietojenkäsitteljät ja tietoteknikot, fysiikan opiskelijat jne. En nyt sanoisi tätä koko sakkia höpöhöpö-papereiden omistajaksi. Kukaan heistä ei opiskele filosofiaa, tai ainakaan se ei kuulu heidän tutkintoon.
Vierailija kirjoitti:
Et maininnut että pääaineesi olisi jotain muuta kuin filosofia, joten se ilmeisesti on filosofia. Opiskelit sitten ne kolme alaa, joista ei saa töitä: filosofia pääaineena, taidehistoria ja media-assistentti.
Sanoisin että 1/5.
Ei, pääaineeni ei ollut filosofia. Mutta jätetään se nyt kertomatta, näillä tutkintokomboilla olen jo muutenkin varmasti tunnistettavissa. Humanistinen ala siis kyllä, muttei filosofia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Miten niin surkein? Filosofian maisteri ei tarkoita että on opiskellut filosofiaa.
Poista CV:stä joku noista koulutuksista ja kerro, että olet hoitanut lapsia sen ajan. Voi helpottaa työnsaantia, kun ei näytä siltä, että olet ikuinen opiskelija, joka ei pysty käytännön hommiin.
Nyt on kyllä huono aika ja sulla tietenkin suhteellisen hankalat tutkinnot. Olet opiskellut paljon, mutta kaikki alat nykyään aika huonosti työllistäviä :( Tosi inhottava tilanne, kaikki myötätuntoni.
Minä olen sua 10 vuotta vanhempi, mulla on 15 vuotta ihan puhdasta työkokemusta ja sinä aikana äitiyslomat ja lyhyet hoitovapaa. Vuoden olen nyt hakenut töitä, käynyt varmaan 15 haastattelua, ollut se "hyvä kakkonen" aivan liian monta kertaa... Mulla on aika selkeä käsitys mistä se johtuu: olen 45-vuotias nainen, eli "vanha". Olen jotenkin niin ällistynyt tästä tilanteesta, etten tiedä enää mitä tehdä. Just perjantaina olin haastattelussa, joka meni kaikinpuolin hyvin. Jos ei huomenna kuulu soittoa, niin taas kerran toivo hiipuu. Olen tietenkin iloinen, että vielä vuodenkin jälkeen pääsen haastatteluun. Ymmärsin, että 3 kk jälkeen ei enää kelpaa edes haastatteluihin, vaan hakemus menee suoraan roskiin.
Mulla on vähän sama tilanne, ellei olisi ihanaa ja kannustavaa miestä ja lapsia, en oikein löytäis enää syytä elää. Myös minä kaipaisin eniten sitä työyhteisöä, itseni haastamista, normaalin ihmisen elämää lomineen ja viikonloppuineen jne. Eli ihan samat fiilikset.
Mitä harrastat? Olet oikeutettu täyteen palkkatukeen, joten kolmannelle sektorille töihin palkatuella. Saat työkokemusta ja pääset töihin, jonka jälkeen jatkotyöllistyminen on paljon helpompaa. Katsot netistä sinua kiinnostavan alan ja olet suoraan yhteydessä työnantajaan. Missä asut?
Oletko siis missään välissä tehnyt töitä? Mikä sinun FM pääaine on? Ja ennen kaikkea, minkälaisiin tehtäviin olet hakemassa ja mikä olisi unelmatyösi?