Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi se että joku valitsee kotiäitiyden uran sijasta, herättää niin monissa niin vihaisia ja katkeria tunteita?

Vierailija
05.10.2016 |

Kotiäitiys tuntuu olevan sellainen valinta, että se on jo halveksuttavampaa kuin esim. juoppona tai työttömänä oleminen? Miksi?

Minulla on 2 lasta, kolmen vuoden ikäerolla ja kolmas tulossa. Ikäeroa kakkoseen tulee liki 3 vuotta. Minulla ei ole työpaikkaa odottamassa, ammatti kylläkin löytyy. Kotonaolovuosia tulee näillä näkymin ainakin n. 10 vuotta. Tämä tuntuu herättävän ihmisissä ääretöntä vihaa ja kiukkua. Onko se kateutta ja katkeruutta? Kun ei itse pysty, kykene tai voi? En usko selityksiin että kotiäiti kuppaa yhteiskuntaa, koska tukimäärät on pienet ja niille tulee sentään vastinetta uusien veronmaksajien muodossa (tämä ei ole mielipidekysymys, vaan fakta), toisin taas kuin esim. työttömät jotka saa paljon isommat tuet ja mitään vastinetta yhteiskunta ei siitä saa ( ja tämä ei ole hyökkäys työttömiä vastaan, minusta työttömien tuet on täysin kohtuulliset ja ne kuuluu hyvinvointiyhteiskuntaan).

Miksi kotiäitiys on niin halveksittua?

Ja nyt haen popparit, koska tiedän että aihe voi synnyttää tosi raakoja tunteita suuressa osassa suomalaisia.

Kommentit (291)

Vierailija
221/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haistakaa kaikki paska kun ei näytä olevan parempaakaan tekemistä änkkääjät.

Vierailija
222/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Aloittaja ei varsinaisessa mielessä ole kotiäiti, koska on vain hoitovapailla aina hoitamassa väh. yhtä alle 3-vuotiasta lastaan

2) Mitä hiton uraa lastenhoitaja edes tekisi!!!!

MOT

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahh...onneksi olen lapseton freelance, joka saa herätä milloin haluaa, tehdä töitä milloin haluaa, eikä tarvii välittää näistä kukaonparasäiti-kisoista.

Vierailija
224/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinulla on sellainen ammatti, joka ainakin toistaiseksi työllistää hyvin ja josta ei ihan heti tipu kelkasta. Sen takia sinun on mahdollista näin lähtökohtaisesti suunnitella lapsilukusi niin, että voit olla aina kolme vuotta kerrallaan kotona per lapsi x 3 ja olla siis sen 10 vuotta kotona. Tällä hetkellä tuo on mahdollista hyvin harvalla alalla. (Lue esim. viereinen ketju 35-vuotiaasta äidistä, joka ei ole neljään vuoteen saanut töitä.) Sen takia moni käytännössä tekee lapset pienemmillä ikäeroilla ja siten lyhentää kokonaispoissaoloaan, tai käy lasten välissä töissä tai yhdistää perheen ja työt erilaisilla joustoilla (tiedän myös perheitä, joissa lapsi hoidetaan kolmevuotiaaksi kotona ja vanhemmat ovat töissä limittäin). On monta tapaa laittaa lapsi työn edelle, eikä 10 vuoden kotiäitiys ole se ainoa.

Vierailija
225/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä valitsin kotiäitiyden koska minä halusin ja koska minä voin ja minusta se on lapsellani parasta. Minulla ja miehelläni on saman suuruiset tulot (n.2000€bruttona), velkainen omistusasunto ja taapero. Minulla on vakituinen työsuhde, johon palaan kun viimeisin lapsi on sen 3v. (Lapsiluku toive on 2-3), eli en jää ikuisesti kotiin. Minua ei pelota olla työelämästä pois, koska olen alalla jossa töitä riittää, ja jos nyt jostain kumman syystä minulla ei ole enää työpaikkaa johon palata, niin aina voin kouluttautua lisää. Olen ollut jo työelämässä 10v. Ja maksanut veroa (eli en pelkästään loisi yhteiskunnan varoilla vaan olen maksanut tämän yhteiskunnan pyöritystä). Laskin että minun tuloillani Kotiäitiys pudottaa eläkettäni 10€/kk, ja se on minulle ok (enkä edes usko että tulevaisuudessa mitään eläkettä maksetaan ja minun tuloillani eläke on muutenkin naurettavan pieni). Minä teen keikkatyötä silloin, kun mies on vapaalla ja saan lisätuloja (joista muuten maksan myös veroa). En ymmärrä miten joku pitää minun kotihoidontukea kalliina yhteiskunnalle kun se päivähoito maksaa kuitenkin yhteiskunnalle enemmän. Minä hoidan kodin ja lapseni, olen läsnä, luen, vien ulkoilemaan ja tapahtumiin, sosiaalistan ja opetan. Minä haluan lapsellani parasta, ja minusta lapselleni on parasta olla kotona oman äidin kanssa.

Olen huomannut, että täälläpäin monet muut äidit ovat kateellisa minulle kun minulla on mahdollisuus jäädä kotiin, kun he joutuivat viemään lapsensa 1-vuotiaana päiväkotiin.

Mutta jokainen tallaa tavallaan ja jokaisella meillä on vaan yksi elämä. Minä teen näin ja minulle on yksi Lysti, jos joku on sitä mieltä että minä loisin.

Vierailija
226/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen enemmän sitä, milloin Suomesta on tullut henkisesti ja taloudellisesti niin köyhä maa, ettei täällä ole enää varaa pitää huolta lapsista, jotka ovat kuitenkin se investointi tulevaisuuteen, vaikka ajattelisi vain rahaa.  Ja mitä niihin yhteiskunnan varoilla elämisiin tulee, niin kotona lapsiaan hoitavat äidit maksavat niiden työssäkävijöiden laskut loppupeleissä.  Ensinnäkin yhden lapsen hoito päiväkodissa maksaa vähän kunnasta riippuen n. 800€/kk, jota eivät maksa tietääkseni lasten vanhemmat, vaan vain pienen osan siitä.  Toiseksi yhteiskunnan eli niiden kotoa töihinpalaavien äitienkin on maksettava kaikki ne terapiat, ylimääräiset kouluavustajat ja kaikki muut kulut, jotka ovat seurausta siitä lasten apinatarhoissa säilyttämisestä.

Huippu kommentti! Varsinkin toi viimeinen lause.

Vierailija
227/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tunteita herättää siinä vaiheessa, kun sillä kotiäidillä on ero edessä ja hän täällä ihmettelee, miten pärjää ilman tuloja ja kertynyttä eläkettä. Jokainen avioliitto päättyy joskus eikä silloin suullisilla lupauksilla ole mitään arvoa.

Miksi se herättää sinussa tunteita? Minä olen hyvin pienituloinen, kertynyttä eläkettä ei ole eikä tule vaikka käyn palkkatyössä, palkka on katsos niin pieni. Siihen vielä 12 vuotta kotiäitiyttä. Vaikka olisin tehnyt työtä tuon 12 vuotta niin eläkkeessä se olisi ollut ehkä satanen kuukaudessa lisää. Kannattaako? Minusta ei. Ennemmin meillä on huolehdittu että asunto on mahdollisimman velaton, on henkivakuutukset kunnossa. On avioehto. Mutta en tätä irl kuuluta koskaan kellekään. 

Vierailija
228/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaa tai katkeruutta en ole koskaan tuntenut kotiäitiyttä kohtaan. Mutta tämän ketjun lueskelu saa kyllä minut tuntemaan oloni varsin etuoikeutetuksi.

On mielenkiintoinen työ, josta oikeasti nautin todella paljon. On ammattitaito, muuhunkin kuin hoivatyöhön tai koirankoulutukseen (vaikka vauvanhoito ja lemmikit kivoja juttuja ovatkin). On ollut mahdollisuus keventää työtä osa-aikaiseksi lasten ollessa pieniä. Ennen kaikkea on tasavertainen parisuhde, jossa kumpainenkin kantaa vastuuta arjesta ja saa nauttia lasten seurasta.

Vierailija
229/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo kateellinen. Oikeastaan arvostan sellaisia jotka jaksaa olla vuosia kotona ja ottaa lunkisti, hoitaa lapsiaan pieteetillä ja pitää kodin kunnossa. Ei mun hermo sellaista kestänyt. Esikoisen kanssa olin lopulta vajaat kaksi vuotta himassa, sitten oli pakko päästä töihin. Nyt haluisin lisää lapsia mutta mietityttää että taasko tulee tauko kaikkeen älyllisesti kiinnostavaan. Eli lapsiarki pelkästään ei motivoi tarpeeksi, mutta toisaalta olen niin höiriöherkkä ettei oma yritys tai opiskelu siinä samalla onnistu. 

Vierailija
230/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppoa:

ura = teet töitä, osallistut yhteiskunnan pyörittämiseen ja maksat veroja, kuten aikuisen kuuluu

kotiäitiys = minä maksan sen, että saat hoitaa omaa lastasi kotona

Ei se ole vihaista, ei katkeraa, se on epäreilua.

Tähän väliin muistuttaisin, että kukaan julkisella sektorilla työskentelevä ei sitten ole veronmaksaja, vaan veroista eläjä. Eli aika moni teistä "uraäideistä" harrastelee siellä julkisen sektorin töissä yksityisen sektorin, eli lähinnä miestenne veronmaksun mahdollistamana.

231/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) Aloittaja ei varsinaisessa mielessä ole kotiäiti, koska on vain hoitovapailla aina hoitamassa väh. yhtä alle 3-vuotiasta lastaan

2) Mitä hiton uraa lastenhoitaja edes tekisi!!!!

MOT

No enempi monella lastenhoitajallakin nykyään on uraa kuin kortistossa vuosia kiikkuvilla korkeakoulutetuilla. :,D

Fakta, nykypäivää. MOT. 

Vierailija
232/291 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sen takia, että eivät osallistu yhteiskunnan pyörittämiseen toivotulla tavalla, vaan pukkaavat lisää penskoja tänne epävakaaseen maailmaan ja etenkin kun oman maan tilanne on jo huono.

Olisi niissä omissakin jo huolehdittavaa.

Vierailija
233/291 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok, jos itsellä on varaa tulla toimeen omillaan. Mutta onhan se yhteiskunnan kannalta tosi tehotonta menettää kymmenen vuoden verotulot kolmen lapsen vuoksi. Joskus aikanaan kotiäideillä oli enemmän lapsia tai sitten otettiin hoitolapsia lisäksi. Nyt yksi äiti hoitaa yhtä lasta ja vie toisen virikehoitoon...

Vierailija
234/291 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppoa:

ura = teet töitä, osallistut yhteiskunnan pyörittämiseen ja maksat veroja, kuten aikuisen kuuluu

Epäreiluako? Minä saan samat lapsilisät kotiäitinä kuin työssäkäyväkin, en muita tukia. Miten sinä muka maksat minun kotona olemiseni? Ihme nillitystä.

Mun mielestä epäreiluutta on se, että Suomeen töitä tekemään tulevalle virolaiselle maksetaan suomalaiset lapsilisät. Silloinkin kun äiti ja lapset asuvat Virossa ja koko perhe siis virolaisia.

Minä kasvatan omat lapseni, sillä oma perhe on aina parempi kasvupaikka kuin meluisa päiväkoti.

Vierailija
235/291 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vihainen, säälin vain ja tunnen onnellisuutta omasta mielenkiintoisesta, joustavasta ja hyvinpalkatusta työstäni.

Vierailija
236/291 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan ole kateellinen kotiäideille. Mistä olisin? Siitä että voi olla kotona?

Itse tuntisin kotiäitinä että elämä valuu hukkaan kun vaan olen siellä kotona enkä haasta itseäni työelämässä. Lisäksi tuntisin huonoa fiilistä siitä että ukko yksinään tienaisi meidän perheen rahat.

Vierailija
237/291 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppoa:

Tähän väliin muistuttaisin, että kukaan julkisella sektorilla työskentelevä ei sitten ole veronmaksaja, vaan veroista eläjä. Eli aika moni teistä "uraäideistä" harrastelee siellä julkisen sektorin töissä yksityisen sektorin, eli lähinnä miestenne veronmaksun mahdollistamana.

Ohhoh, palstan libertariaani ilmoittautuu. Meinaatko että sun elämä yrittäjänä pyörisi kivasti ilman teitä, siltoja, poliisia, maanpuolustusta ja muita julkisen sektorin pikku "harrastuksia"?

Vierailija
238/291 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää, että OMIEN LASTEN HOIDOSTA maksetaan. Kannatan, että vanhenpainvapaat olisivat n. 1,5-2 vuoden ikään eli nykyistä pidempiä, ja että ne olisi jaettu esim. 3kk äidille, 3kk isälle ja esim. vuosi itse valittavaksi. Sen jälkeen jompi kumpi tai molemmat vanhemmat voisivat tehdä osa-aikatyötä ja lapsi olla 4h päiväkodissa. Isompi lapsi sitten pitkää päivää. Ja tämähän työllistää ihmisiä, kun tarvitaan lisää päiväkoteja. Ne pitää ensin rakentaa yms.

Puolet avioliitoista päättyy eroon, että kiva sitten kotiäidin elellä minimieläkkeellä, kun on ollut vuosien tauolla työelämästä...

Siksi kotihoidon tuki on huono asia. Eikä kotiäitiys ole halveksuttavaa.

Niino, miksi sun lasten hoidosta sitten pitäisi maksaa päivähoidon muodossa? Se maksaa kunnalle 1000-1500 e/kk, miksi kunnan pitäisi maksaa sun lasten hoitoa sen enempää kuin minunkaan lasten hoitoa? 

Päiväkoteja joo tulee lisää, mutta päivähoidon työntekijät maksaa melko vähän veroja tuloistaan + ne kerryttää taas yhteiskunnalle tulevia eläkemenoja, kun niille työntekijöille pitää tulevaisuudessa maksaa isommat eläkkeet isommasta työmäärästä. Aikamoista tyhjänpyörittelyä tämmöiset ideat... Päivähoito ei koskaan ole tuottavaa, se on aina kulu. Naisen palkan tulee olla aika iso, jotta sillä katetaan esim. 2-3 lapsen päivähoitokulut. 

ap

On se jännä, että nämä älykkäät uraäidit ei tajua tätä; ja jaksetaan jankuttaa veronmaksajista ja laiskoista kotiäideistä jotka kuormittavat yhteiskuntaa. Kun tosiasiassa asia on päinvastoin; kotiäidit SÄÄSTÄVÄT yhteiskunnan varoja hoitamalla lapsia itse! Kun kunta maksaa n. 1000e/kk päivähoidosta jokaista lasta kohden, niin laskekaa itse omassa päässänne miten paljon kotiäiti tukee yhteiskuntaa, jos hän hoitaa omaa lastaan kotona esim 5 vuotta. Se on aika iso rahasumma, ja kotihoidontuki on aika pieni tuki siihen verrattuna( ja sitä saa vain 3 vuotta). Aika hassua, miten yhteiskunta on aivopessyt teidät ajattelemaan, että TE olette niitä veronmaksajia, joiden rahoista maksetaan niille laakereillaan makaaville kotiäideille (tai työttömille) . Entä jos todellisuus onkin se, että kotiäitien panos on hieno, ja siinä on hyötyä sekä sille lapselle, joka saa kunnollista huomiota kotona, että säästöä yhteiskunnalle. Mutta ei- onhan se helpompaa jaksaa omaa tylsistyttävää arkea oravanpyörässä , kun syyllistää mielessään kaikkia niitä paskoja kotiäitejä jotka ovat kaiken pahan alku ja juuri.

Vierailija
239/291 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppoa:

Ohhoh, palstan libertariaani ilmoittautuu. Meinaatko että sun elämä yrittäjänä pyörisi kivasti ilman teitä, siltoja, poliisia, maanpuolustusta ja muita julkisen sektorin pikku "harrastuksia"?

En ole tuo jolle vastasit... Mistä sä kuvittelet että se raha sinne julkiselle puolelle valuu? Taikaseinästäkö? :D

Julkinen sektori EI tuota mitään, kuten kotiäitikään. Julkinen sektori on tässä maassa jo liian iso ja sinne mätetään verovaroja kasvavalla vauhdilla. Kotiäideiltä leikataan.

Missä vaiheessa perheestä tuli kirosana ja kaikista äideistä kyvyttömiä kasvattamaan lapsensa? Päiväkotihan on perustettu nimenomaan pienentämään lapsikuolleisuutta, kulki alunperin seimen nimellä. 

Vierailija
240/291 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää, että OMIEN LASTEN HOIDOSTA maksetaan. Kannatan, että vanhenpainvapaat olisivat n. 1,5-2 vuoden ikään eli nykyistä pidempiä, ja että ne olisi jaettu esim. 3kk äidille, 3kk isälle ja esim. vuosi itse valittavaksi. Sen jälkeen jompi kumpi tai molemmat vanhemmat voisivat tehdä osa-aikatyötä ja lapsi olla 4h päiväkodissa. Isompi lapsi sitten pitkää päivää. Ja tämähän työllistää ihmisiä, kun tarvitaan lisää päiväkoteja. Ne pitää ensin rakentaa yms.

Puolet avioliitoista päättyy eroon, että kiva sitten kotiäidin elellä minimieläkkeellä, kun on ollut vuosien tauolla työelämästä...

Siksi kotihoidon tuki on huono asia. Eikä kotiäitiys ole halveksuttavaa.

Niino, miksi sun lasten hoidosta sitten pitäisi maksaa päivähoidon muodossa? Se maksaa kunnalle 1000-1500 e/kk, miksi kunnan pitäisi maksaa sun lasten hoitoa sen enempää kuin minunkaan lasten hoitoa? 

Päiväkoteja joo tulee lisää, mutta päivähoidon työntekijät maksaa melko vähän veroja tuloistaan + ne kerryttää taas yhteiskunnalle tulevia eläkemenoja, kun niille työntekijöille pitää tulevaisuudessa maksaa isommat eläkkeet isommasta työmäärästä. Aikamoista tyhjänpyörittelyä tämmöiset ideat... Päivähoito ei koskaan ole tuottavaa, se on aina kulu. Naisen palkan tulee olla aika iso, jotta sillä katetaan esim. 2-3 lapsen päivähoitokulut. 

ap

On se jännä, että nämä älykkäät uraäidit ei tajua tätä; ja jaksetaan jankuttaa veronmaksajista ja laiskoista kotiäideistä jotka kuormittavat yhteiskuntaa. Kun tosiasiassa asia on päinvastoin; kotiäidit SÄÄSTÄVÄT yhteiskunnan varoja hoitamalla lapsia itse! Kun kunta maksaa n. 1000e/kk päivähoidosta jokaista lasta kohden, niin laskekaa itse omassa päässänne miten paljon kotiäiti tukee yhteiskuntaa, jos hän hoitaa omaa lastaan kotona esim 5 vuotta. Se on aika iso rahasumma, ja kotihoidontuki on aika pieni tuki siihen verrattuna( ja sitä saa vain 3 vuotta). Aika hassua, miten yhteiskunta on aivopessyt teidät ajattelemaan, että TE olette niitä veronmaksajia, joiden rahoista maksetaan niille laakereillaan makaaville kotiäideille (tai työttömille) . Entä jos todellisuus onkin se, että kotiäitien panos on hieno, ja siinä on hyötyä sekä sille lapselle, joka saa kunnollista huomiota kotona, että säästöä yhteiskunnalle. Mutta ei- onhan se helpompaa jaksaa omaa tylsistyttävää arkea oravanpyörässä , kun syyllistää mielessään kaikkia niitä paskoja kotiäitejä jotka ovat kaiken pahan alku ja juuri.

Tämä. Tää on ihan absurdia. Kotihoidontuki on ehkä kolmasosa päivähoidon kustannuksista, joista vanhemmat maksaa vain pikkuosan. Pienituloiset eivät tuota niin paljon verotuloja että ne kattaisivat tuon kustannuksen. Lisäksi tässä kotiäitiys vähentää hieman työttömänä olevien määrää - työtönkin on yhteiskunnalle kalliimpi kuin kotiäiti. Ihmiset on aivopesty johonkin sokeaan työn ja tuottavuuden palvontaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi