Älkää antako rusinoita lapsillenne.
Eivät ole sen terveellisempiä, kuin karkitkaan. Saattavat jopa takertua pahemmin hampaiden väleihin, kuin karkit. Jäävät hampaiden väleihin muhimaan ja reikiinnyttävät maitohampaat, jotka ovat jo luonnostaa heikommat, kuin pysyvät hampaat. Sama pätee kaikkiin kuivattuihin hedelmiin ja eivät välttämättä lähde harjaamallakaan pois hampaiden väleistä.
T.hampihoitaja
Kommentit (5)
Näinpä. Ravintoarvollisesti rusinat ovat yhtä heikkoja, kuin karkitkin. Itse en koe satunnaisen karkin antamista pahana asiana, mutta kohtuus kaikessa. Kenenkään ei tulisi päivittäin sokerituotteita syödä.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Ravintoarvollisesti rusinat ovat yhtä heikkoja, kuin karkitkin. Itse en koe satunnaisen karkin antamista pahana asiana, mutta kohtuus kaikessa. Kenenkään ei tulisi päivittäin sokerituotteita syödä.
No ei nyt ihan noinkaan. Kyllä siinä rusinoissa on paljon samaa hyvää, mitä on korostettu viinien hyviksi osiksi. Meillä on hedelmiä ja kuivahedelmiä karkkipäivänä tarjolla samaan aikaan kuin karkkeja. Jää karkit vähemmälle, kun saa napostella myös hedelmiä.
Se rusina karkin sijaan on varmaan opetuksellinen siten, että lapsi ei totuttaudu karkkien yltäkylläiseen maailmaan, jolloin niitä tulisi pyydettyä ja ostettua enemmän.
Itse en karkkia lapselleni anna, kuin jossain syntymäpäiväjuhlissa. Meillä syödään paljon tuoreita hedelmiä ja marjoja, kuivattujen sijaan. En käsitä millä tavalla kuivatut hedelmät olisivat jotenkin parempi vaihtoehto, kuin karkitkaan. Eikä se mielestäni opeta mitään karkkien yltäkylläisestä maailmasta.
Juu samaa sanoi aina hammashoitaja-äitini ennen eläkkeelle jääntiään. Vanhemmat ihmettelivät miksi lapsella paljon reikiä "kun emme ole koskaan antaneet sille vielä karkkia" ja syyksi paljastuikin sitten aina rusinat. Tosiaan paljon pahempia reikiinnyttämään hampaat kuin karkit koska jäävät kiinni!