"Suomea ei arvosteta Ruotsissa kovin paljon"
Miriam Bryant, suomalaistaustainen ruotsalaispoppari kertoo, että suomalaisia pidetään rumina ja suomenkieltä ruman kuuloisena eikä suomalaisia muutoinkaan arvosteta Ruotsissa.
Kommentit (92)
Miksi ihmeessä Suomessa vieläkin ollaan näin säälittävän kiinnostuneita siitä mitä jotkut muut meistä ehkä ajattelevat?!? Mikä saa esim linkittämään tämän "uutisen" tänne???
Ruotsissa on paljon itsensä mokanneita suomalaisia, mutta myös paljon meitä menestyneitä. Itsestä se on ihan täysin kiinni, olen asunut täällä kohta 20 v enkä ole ongelmiin törmännyt suomalaisuuteni takia.
Ja kuinka moni tietää Bryantin taustat?!? Ja että hän on tosi suosittu, puolisuomalaisuusestaan ja huolimatta!
Joo ja vesi on märkää ja Paavi pitää hassua hattua.
Toihan on ihan itsestään selvää. Ruotsalaiset ihan yleisesti ajattelevat meidäm olevan heidän alapuolellaan, ihan kaikessa.
Muistakaa, että Ruotsi ei ole rasistinen maa.
Minä linkitin, onhan se mielenkiintoista, että Ruotsissa vieläkin ajatellaan Suomea junttina takapajulana ja suomalaisten stereotypia rakentuu selvästi juntin kouluttamattoman työläismamun ympärille. Omat havainnot kertoo samaa. Ja ruotsalaisessa tv-fiktiossa suomalainen on aina se agressiivinen räyhäävä väkivaltarikolinen. Näissä dekkareissa siis.
Suomalaiset ovat Ruotsissa mamuja, monet typeriä ja rikollisia. Hengaavat muiden mamujen kanssa ongelmalähiöissä. Maine on siten ansaittukin.
Fun fact: Redditissä vittumaisimmat ja ala-arvoisimmat pm:ät olen saanut kun olen kommentoinut suomalaisena artikkeliin, missä Suomi kehtaa olla Ruotsia parempi.
Sitä paskan määrää, kun joku linkitti "Suomi on maailman paras maa"-tyyppisen artikkelin.
Jos tämä ei riitä, katsokaa Joe goes to Sweden youtubesta ja nauttikaa ruotsalaisten äärimmäisen kasuaalista rasismista.
Ei mikään ihme, että Ruotsissa harrastettiin rotuhygieniaa vielä täydellä vauhdilla 1900-luvulla (ainiin, suomalaiset olivat hädin tuskin ihmisiä heidän silmissään). Eli aika uutta toi Ruotsin "rasismivapaa" imago.
Mielenkiintoista on se että tämä ei todellakaan taida olla mikään uusi ilmiö. Suomalaisten stereotypia ruotsalaisten silmissä taitaa olla hyvin vanhaa perua. Suomalaisia taidettiin halveksia Ruotsin vallankin alla melko paljon.
Niin ja millaisina monet suomalaiset pitävät Viroa. Ei liene arvostus siihen suuntaan suomalaisten osalta olla keskimäärin kovin korkea.
Mitäpä sitten? Kyllä varmaan ruotsalaisetkin tietävät millaisina suomalaiset pitää heitä, ainakin miehiä :)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia taidettiin halveksia Ruotsin vallankin alla melko paljon.
Tästä on muuten yllättävän vaikea löytää tietoa. Jos joku osaa, niin linkittäkää.
Mutta joo. Yksi syistä miksi Ruotsi istui tumput suorina ja mm. esti ranskalaisten ja brittien kulkemisen maan läpi jotta oltaisiin saatu lisävoimia talvisodan aikana tulee ihan yksinkertaisesti siitä, ettemme ole emmekä tule olemaan mitenkään erityisen arvokkaita heille.
Pakkoruotsi on yksi hulluimmista asioista mitä Suomessa on.
Edelleenkin sillä ei ole mitään väliä. Se on aivan sama vaikka koko muu maailma ajattelee Suomesta, ei kiinnosta ja ei kuulu mulle. Jos ruotsalaiset ajattelevat suomalaisista noin, niin mitä sitten? Kiinnostaa yhtä paljon kuin paska maassa.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin sillä ei ole mitään väliä. Se on aivan sama vaikka koko muu maailma ajattelee Suomesta, ei kiinnosta ja ei kuulu mulle. Jos ruotsalaiset ajattelevat suomalaisista noin, niin mitä sitten? Kiinnostaa yhtä paljon kuin paska maassa.
Öö, jos sua kiinnostaa noin äärimmäisen vähän, miksi vaivaudut kaksi kertaa kommentoimaan lyhyeen ketjuun miten sua ei kiinnosta?
Miksi meitä pitäisi kiinnostaa sun kiinnostaminen? Hei kaikki, tää ketju on nyt peruttu, koska Mamma Mammasta ei kiinnosta ja hän määrittelee sopivan keskustelun rajat täällä vauvalla. Hajaantukaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, jos sua kiinnostaa noin äärimmäisen vähän, miksi vaivaudut kaksi kertaa kommentoimaan lyhyeen ketjuun miten sua ei kiinnosta?
Miksi meitä pitäisi kiinnostaa sun kiinnostaminen? Hei kaikki, tää ketju on nyt peruttu, koska Mamma Mammasta ei kiinnosta ja hän määrittelee sopivan keskustelun rajat täällä vauvalla. Hajaantukaa!
Oi että mikä vastaus. Ilmoitin vain rivien välistä että ei todellakaan kannata mitään alemmuutta tuntea tuon takia ja tämähän sieltä tuli vastaukseksi.
No eipä Ruotsissakaan asioita kovin hyvin tehdä. Esimerkkinä lastenkasvatus, koulumaailma, maahanmuuttopolitiikka. Sitä en ymmärrä, miksi Suomi haluaa väenväkisin tehdä asiat samalla tavalla, vaikka selvästi nähdään, että ruotsalainen tapa on mennyt päin vettua ja he itsekin sanovat sen ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi että mikä vastaus. Ilmoitin vain rivien välistä että ei todellakaan kannata mitään alemmuutta tuntea tuon takia ja tämähän sieltä tuli vastaukseksi.
No haloo, tietenkään en antaisi tämän oikeasti vaikuttaa kuvaani itsestäni tai maastani. Sehän on ihan itsestään selvää.
Se ei tarkoita sitä, ettei Ruotsin pimeistä puolista saisi keskustella. Sitä toista ääripäätä on täällä kun harrastettu ihan tarpeeksi.
Itse olen törmännyt aivan päinvastaiseen. Olen siis suomalainen, joka asuu Ruotsissa. Ihmiset, joiden kanssa olen ollut tekemisissä, ovat mm. kehuneet suomalaista koulujärjestelmää (eivät vain yksi vaan useampi), moni on sanonut, että suomi kuulostaa mukavalla tavalla oudolta, tykänneet kuunnella. Lisäksi suomalaista rehellisyytta arvostetaan yms. Olen myös kuullut monelta ruotsalaiselta, että he kokevat vähän kiusallisena, että pohjolassa jokaisessa maassa osataan tavalla tai toisella ruotsin kieltä, ja osataan ruotsin historiaa/nykyistä politiikkaa. Kuitenkaan ruotsissa valtaosa ei osaa puhua muita pohjoisen kieliä, eivätkä he tiedä muista pohjoismaista yhtä laajalla tasolla, kuin muut Ruotsista. Nämä ruotsalaiset, ketkä ovat tästä kertoneet, ovat olleet aidosti pahoillaan tästä.
Nämäkin mielipiteet riippuvat toki ihmisestä, toki joukkoon mahtuu monenlaista. Itse en ole kuitenkaan suomalaisena ikinä törmännyt syrjintään/negatiiviseen kohteluun suomalaisuuteni takia.
Sen verran ruotsalaiset kuitenkin meitä kadehtivat, että ottivat ihan viralliseen käyttöön neutraalin hen-pronominin.
Jaa no mitä sitten? Pidetäänhän täälläkin kaikkia ruotsalaismiehiä homoina ja ruotsinkieltä vihataan varmaan enemmän kuin mitään muuta kieltä, on kuin "kuuma peruna kurkussa", kuten sanotaan. Ja mitä puhutaan Ruotsin kuninkaallisista..
Vierailija kirjoitti:
Itse olen törmännyt aivan päinvastaiseen. Olen siis suomalainen, joka asuu Ruotsissa. Ihmiset, joiden kanssa olen ollut tekemisissä, ovat mm. kehuneet suomalaista koulujärjestelmää (eivät vain yksi vaan useampi), moni on sanonut, että suomi kuulostaa mukavalla tavalla oudolta, tykänneet kuunnella. Lisäksi suomalaista rehellisyytta arvostetaan yms. Olen myös kuullut monelta ruotsalaiselta, että he kokevat vähän kiusallisena, että pohjolassa jokaisessa maassa osataan tavalla tai toisella ruotsin kieltä, ja osataan ruotsin historiaa/nykyistä politiikkaa. Kuitenkaan ruotsissa valtaosa ei osaa puhua muita pohjoisen kieliä, eivätkä he tiedä muista pohjoismaista yhtä laajalla tasolla, kuin muut Ruotsista. Nämä ruotsalaiset, ketkä ovat tästä kertoneet, ovat olleet aidosti pahoillaan tästä.
Nämäkin mielipiteet riippuvat toki ihmisestä, toki joukkoon mahtuu monenlaista. Itse en ole kuitenkaan suomalaisena ikinä törmännyt syrjintään/negatiiviseen kohteluun suomalaisuuteni takia.
Ruotsalaiseen käytöskulttuuriin kuuluu myös ulkokultaisuus ja ylitse vedetty tasa-arvo, mikä tarkoittaa sitä ettei käytännössä saa muodostaa mielipidettä mistään. Tai ainakaan sanoa sitä ääneen. Tämän olen kuullut ruotsalaisilta vaihto-oppilailta kulttuurieroja käsittelevällä luennolla.
No, toki heillä on oikeus ajatella niin. Ei kaikkien tarvitse pitää Suomesta tai suomalaisista.