Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Suomea ei arvosteta Ruotsissa kovin paljon"

Vierailija
04.10.2016 |

Miriam Bryant, suomalaistaustainen ruotsalaispoppari kertoo, että suomalaisia pidetään rumina ja suomenkieltä ruman kuuloisena eikä suomalaisia muutoinkaan arvosteta Ruotsissa.

http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-2000001884288.html

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meidän ei tarvitse ajatella mitään ruotsalaisista, kun heitä ei pian ole. Annetuin pojan nimi on muhamed. Meillä on kuulkaas aivan uudet naapurit. 

Vierailija
62/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ruotsalaiset saa yksiä mehmettejä kuriin, joten.........

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin tosi yllättynyt, kun kuulin, että ruotsalaisille nuorille aikusille (tukholmalaisille tarkemmin sanoen), ei ole kovin yleistä matkustaa laivalla turkuun tai helsinkiin. Niin että kävisivät maissa ja tekisivät jotain järkevää siis. Kuten suomalaiset käyvät tukholmassa ja käyvät vanhassa kaupungissa ja wasamuseetissa.

He eivät tiedä myöskään suomesta paljon mitään.

Hyvä vertaus siihen, että suomalaiset eivät kovin hyvin suhtaudu keskimäärin venäjään, eivät oikeastaan tiedä venäjästä ja venäläisistä mitään, eivätkä kauheasti matkusta sinne.

Säälihän se on mutta suht tavallista että asiat menee näin. Ihmiset tykkäävät elää omassa kuplassaan ja ajatella me-muut tyylisesti. "Paremmiksi" koetut asiat kiinnostaa, "huonommiksi" koetut ei kiinnosta, paitsi paheksunta on tietenkin hauskaa.

Itse olen käynyt useita kertoja pietarissa ja haluaisin matkustaa enemmänkin.

Ruotsalaisturistit tulevat kuitenkin venäläisten jälkeen hyvänä kakkosena. Tukholmalainen nuori on varmaan sitten hieman muista poikkeava erityisryhmä, samaan tapaan kuin helsinkiläinen nuorikin.

http://www.visitfinland.fi/news/suomessa-vieraili-74-miljoonaa-matkaili…

" Ruotsalaisturistit tulevat hyvänä kakkosena " Olen itse turismitöissä ja ihmetellyt kun meillä ei käy Ruotsista. Mulla meni tosiaan monta vuotta siihen että tajusin että nämä Suomeen tulevat " ruotsalaisturistit" on suomalaiset siirtolaiset ja heidän lapset ja lastenlapset ja kyllä, puhuvat suomea täällä kun tarvittevat palveluita. Surullista , kun tilastot valehtee tällä tavalla

Ahaa, okei. No eihän se tilasto valehtele kuitenkaan. Se on vain tilasto. Pitäisikö siihen kirjoittaa suluissa, että (Nämä kaikki ovat kuitenkin ruotsinsuomalaisia, eli ruotsalaiset eivät ole oikeasti kiinnostuneet Suomesta)?

Vierailija
64/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijjakkaa.

Itse asun Ruotsissa. En tosin Tukholmassa vaan vähän pohjoisemmassa. Täällä ainakin suomalaisia pidetään täysin normaaleina ihmisinä.

Mutta täällä on se ajatus malli, kuten vähän suomessakin, että "pääkaupunkiseutulaiset ovat ylimielisiä, pitävät itseään parempina ihmisinä ja  ovat kylmiä". Että en tiedä miten siellä tukholmassa suomalaisiin suhtaudutaan.

Mutta tosiaan, miksi sillä tuntuu olevan niin suuri merkitys mitä juuri ruotsalaiset ajattelevat? Ihan samanlaisia ihmisiä täällä on kuin Suomessa.

Vierailija
65/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin tosi yllättynyt, kun kuulin, että ruotsalaisille nuorille aikusille (tukholmalaisille tarkemmin sanoen), ei ole kovin yleistä matkustaa laivalla turkuun tai helsinkiin. Niin että kävisivät maissa ja tekisivät jotain järkevää siis. Kuten suomalaiset käyvät tukholmassa ja käyvät vanhassa kaupungissa ja wasamuseetissa.

Hyvä vertaus siihen, että suomalaiset eivät kovin hyvin suhtaudu keskimäärin venäjään, eivät oikeastaan tiedä venäjästä ja venäläisistä mitään, eivätkä kauheasti matkusta sinne.

Säälihän se on mutta suht tavallista että asiat menee näin. Ihmiset tykkäävät elää omassa kuplassaan ja ajatella me-muut tyylisesti. "Paremmiksi" koetut asiat kiinnostaa, "huonommiksi" koetut ei kiinnosta, paitsi paheksunta on tietenkin hauskaa.

Ruotsalaisturistit tulevat kuitenkin venäläisten jälkeen hyvänä kakkosena. Tukholmalainen nuori on varmaan sitten hieman muista poikkeava erityisryhmä, samaan tapaan kuin helsinkiläinen nuorikin.

" Ruotsalaisturistit tulevat hyvänä kakkosena " Olen itse turismitöissä ja ihmetellyt kun meillä ei käy Ruotsista. Mulla meni tosiaan monta vuotta siihen että tajusin että nämä Suomeen tulevat " ruotsalaisturistit" on suomalaiset siirtolaiset ja heidän lapset ja lastenlapset ja kyllä, puhuvat suomea täällä kun tarvittevat palveluita. Surullista , kun tilastot valehtee tällä tavalla

Minusta on olemassa sellainen ongelma, että ruotsalaiset eivät tule Suomeen huonon maineen takia, vaikka se on Tukholmasta käsin helposti saavutettavissa, ja sitten taas Pohjoismaiden ulkopuolelta tulee ehkä liikaakin turisteja Pohjoismaiden hyvän maineen takia. Siinä mielessä siis liikaa, että eihän Suomessa ja muissa Pohjoismaissa ole mitään nähtävää turistille, esimerkiksi Suomessa joku Sibelius-monumentti on yksi suosituimpia nähtävyyksiä.

Vierailija
66/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijjakkaa.

Itse asun Ruotsissa. En tosin Tukholmassa vaan vähän pohjoisemmassa. Täällä ainakin suomalaisia pidetään täysin normaaleina ihmisinä.

Mutta täällä on se ajatus malli, kuten vähän suomessakin, että "pääkaupunkiseutulaiset ovat ylimielisiä, pitävät itseään parempina ihmisinä ja  ovat kylmiä". Että en tiedä miten siellä tukholmassa suomalaisiin suhtaudutaan.

Mutta tosiaan, miksi sillä tuntuu olevan niin suuri merkitys mitä juuri ruotsalaiset ajattelevat? Ihan samanlaisia ihmisiä täällä on kuin Suomessa.

Ja Aina kun uulet tai näet sanan nyanlända masennut ja ajattelet ruotsn tuhoa

Vierailija
67/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, okei. No eihän se tilasto valehtele kuitenkaan. Se on vain tilasto. Pitäisikö siihen kirjoittaa suluissa, että (Nämä kaikki ovat kuitenkin ruotsinsuomalaisia, eli ruotsalaiset eivät ole oikeasti kiinnostuneet Suomesta)?

Pitäisi siinä eritellä turistien äidinkieli tällaisissa tapauksissa. Nythän tiedetään vielä huonommin, kuinka suuri osa Ruotsissa käyvistä turisteista on suomenkielisiä, kun suomenkieliset turistit ja paikalliset suomenkieliset puhuvat samalla tavalla.

Vierailija
68/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä linkitin, onhan se mielenkiintoista, että Ruotsissa vieläkin ajatellaan Suomea junttina takapajulana ja suomalaisten stereotypia rakentuu selvästi juntin kouluttamattoman työläismamun ympärille. Omat havainnot kertoo samaa. Ja ruotsalaisessa tv-fiktiossa suomalainen on aina se agressiivinen räyhäävä väkivaltarikolinen. Näissä dekkareissa siis.

Paitsi Lars Keplerin dekkareissa rikoksia ratkoo suomalaissyntyinen poliisi, Joona Linna.

Alkusyksystä tuli telkkaristakin "Hypnotisoija ".

Vierailija
69/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksalainen kaverini kertoi olleensa saksassa bileissä kerran, jossa joku sattui mainitsemaan jotain  tyyliin : "Norway, Sweden, Finland and other scandinavian countries..", ja bileissä oli ollut myös joku ruotsalainen kaveri, joka tämän oli kuullut ja hän oli kuulemma mennyt ihan punaiseksi ja ihan täristen huutanut että "Finland is NOT scandinavia!!", jota tä saksalainen oli naureskellut ja vähän ihmetellen mulle kertoi, et olipa ruotsalaiselle kova paikka.

Luulempa, et ruotsissa on mediakin (mm keltainen lehdistö) ollut tosi vahvasti luonut näitä tiettyjä merkityksiä suomalaisuudelle, eli kirves ja viina ja sänki ja nämä mielikuvat elää vaikka ei pitäisikään paikkaansa. Samalla tavallahan meilläkin on luotu aika yksipuolista kuvaa virolaisista.

No, hui-hai, opinions are like assholes jne

Vierailija
70/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin voisi laittaa tuon suluissa ! Meillä käy jonkin verran Tanskasta ja puhuin heille aina ruotsia kunnes nopeasti tajusin että osa tulee siitä aggressiviseksi, joten puhun heille nykyään englantia. Puhun hyvää ruotsia, mutta kun Ruotsista ei käy, Tanska ei halua ruotsia, suomenruotsalaiset perheet haluaa että puhun heille suomea koska perheen äiti ei osaa ruotsia, en tee sillä ruotsin taidolla mitään

Vierailija
71/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on, että me suomalaiset tiedetään että elämme yhdessä maailman parhaista, kauneimmista, rauhallisemmista maista, jossa asuu rauhaa rakastava, kouluttautunut, viisas kansa. Meille on yhdentekevää, mitä joku puoliruotsalainen meistä ajattelee. Milloinkaan emme kysy ulkomaiselta, mitä hän Suomesta ja suomalaisista ajattelee, johtuu hyvistä itse-ja kansallistunteistamme.

Vierailija
72/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkieli on maailman rumin, on ihan naurettavaa että arvostelevat suomenkieltä, mutta no, raukat on tottuneet siihen järkyttävään omaan kieleensä.

Vierailija
73/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat ylimielisiä ja ennakkoluuloisia virolaisia kohtaan, tämä on rehellisesti tunnustettava. Aseta Suomen sijalle Ruotsi ja virolaisten tilalle suomalaiset, niin ymmärrät miksi naapurissa ajatellaan niin kuin ajatellaan. Turha mankua, kun on itse ihan samanlainen.

Vierailija
74/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin voisi laittaa tuon suluissa ! Meillä käy jonkin verran Tanskasta ja puhuin heille aina ruotsia kunnes nopeasti tajusin että osa tulee siitä aggressiviseksi, joten puhun heille nykyään englantia. Puhun hyvää ruotsia, mutta kun Ruotsista ei käy, Tanska ei halua ruotsia, suomenruotsalaiset perheet haluaa että puhun heille suomea koska perheen äiti ei osaa ruotsia, en tee sillä ruotsin taidolla mitään

Missä päin Suomea kohde muuten sijaitsee?

Vierailija
75/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaiset on herrakansaa, suomalaiset slaaviperäistä orjakansaa. Vaikka se vituttaa, niin onhan se historiallinen totuus, joka ei muutu. Tietysti ruotsalaiset suhtautuvat meihin ylimielisesti, se on luonnonlaki.

Vierailija
76/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mullakaan arvostus kauhean korkealla suomalaisuuttani, Pohjoismaita tai ylipäätään Eurooppaa kohtaan.

Vierailija
77/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsalaiset on herrakansaa, suomalaiset slaaviperäistä orjakansaa. Vaikka se vituttaa, niin onhan se historiallinen totuus, joka ei muutu. Tietysti ruotsalaiset suhtautuvat meihin ylimielisesti, se on luonnonlaki.

Mistä lähtien suomalaiset olisivat olleet slaaviperäisiä, ja miten se edes liittyy asiaan?

Vierailija
78/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset eivät ole lähelläkään slaaveja, vaan ihan oma kansansa.

Vierailija
79/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat ylimielisiä ja ennakkoluuloisia virolaisia kohtaan, tämä on rehellisesti tunnustettava. Aseta Suomen sijalle Ruotsi ja virolaisten tilalle suomalaiset, niin ymmärrät miksi naapurissa ajatellaan niin kuin ajatellaan. Turha mankua, kun on itse ihan samanlainen.

Mistä muka tällainen näkemys? Minulla ei ole mitään ennakkoluuloja tai ylimieltä virolaisia kohtaan, sellainen sympaattinen veljeskansa. Tämä siis kyllä käymättä koskaan Virossa tai tuntematta yhtäkään virolaista.

Vierailija
80/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noilla onnettomilla on kohta uudet isännät

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi