Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Suomea ei arvosteta Ruotsissa kovin paljon"

Vierailija
04.10.2016 |

Miriam Bryant, suomalaistaustainen ruotsalaispoppari kertoo, että suomalaisia pidetään rumina ja suomenkieltä ruman kuuloisena eikä suomalaisia muutoinkaan arvosteta Ruotsissa.

http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-2000001884288.html

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ruotsalaisten suhtautuminen uutinen ollut. Nykypolvet ovat imeneet negatiivisen asenteen jo äidinmaidossa. Suuren muuttoaallon aikaan Suomesta ei todellakaan lähtenyt se paras aines naapurimaan teollisuutta tukemaan. Monilla oli ollut ongelmia kotimaassakin, siis muitakin kuin työttömyys. Vieraassa ympäristössä kieltä osaamattomana ongelmat vain pahenevat. Viina, huumeet, parisuhdeongelmat, väkivaltaisuus jne. Olen työskennellyt Ruotsissa joitakin vuosia juuri siihen aikaan, kun ensimmäinen suomalaispolvi oli parhaassa työiässä. Kyllä moni todella ansiokkaasti likasi omaa pesäänsä ja pilasi suomalaisten mainetta omalla käytöksellään.

Vierailija
42/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori nyt mutta kyllä nämä kommentit kertoo enemmän teistä vastaajista kuin ruotsalaisten suhtautumisesta suomalaisiin. Oma alemmuuskompleksi paistaa läpi lähes kaikista kommenteista. Totuus on että Ruotsissa ei nykypäivänä suhtauduta juuri mitenkään suomalaisiin, eli suhtautuminen on tasan tarkkaan neutraalia. Itse olen asunut täällä 15 eikä suomalaisuuteni ole ollut ongelma jos en itse sitä ole sellaiseksi tehnyt. (Tod näk on Miriamin kommentti paisutettu ja irroitettu kontekstista, ja sehän kansaan uppoaa...)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halonenhan vieraili Ruotsissa suomalaiskauneuden edustajana...

Vierailija
44/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori nyt mutta kyllä nämä kommentit kertoo enemmän teistä vastaajista kuin ruotsalaisten suhtautumisesta suomalaisiin. Oma alemmuuskompleksi paistaa läpi lähes kaikista kommenteista. Totuus on että Ruotsissa ei nykypäivänä suhtauduta juuri mitenkään suomalaisiin, eli suhtautuminen on tasan tarkkaan neutraalia. Itse olen asunut täällä 15 eikä suomalaisuuteni ole ollut ongelma jos en itse sitä ole sellaiseksi tehnyt. (Tod näk on Miriamin kommentti paisutettu ja irroitettu kontekstista, ja sehän kansaan uppoaa...)

Jaa-a. Minusta tuntuu, että tuo suhtautuminen on ruotsalaisen junttiosaston suhtautumista, kuten suomalaisten homohuutelu ruotsalaisistakin. Miriam ehkä kasvoi huonossa ympäristössä ja sieltä on voinut saada ihan realistisen kuvan tietyn väestöryhmän suhtautumisesta suomalaisiin.

Vierailija
45/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei niiden niin kamalasti pitäisi Suomesta tietääkään...

En minäkään tiedä Ruotsista ja sen kansalaisista kuin ne pakolliset yleissivistykseen kuuluvat asiat, jos niitäkään ja ruotsalaisuus ei kyllä kosketa omaa elämääni niin mitenkään. Ja pakkotuputetut kuninkaallisuutiset, joita en kyllä lue otsikoita enempää.

En seuraa ruotsalaisten lehtiä ja uutisia, en katso ruotsalaisia tv-ohjelmia tai kuuntele ruotsalaista musiikkia. En tiedä yhtään minkälainen ilmapiiri siellä on nykyään tai minkälainen on edes keskiverto ruotsalainen, tai mitkä ovat heidän yhteiskunnan ongelmat ja kehityssuunta.

Vierailija
46/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin tosi yllättynyt, kun kuulin, että ruotsalaisille nuorille aikusille (tukholmalaisille tarkemmin sanoen), ei ole kovin yleistä matkustaa laivalla turkuun tai helsinkiin. Niin että kävisivät maissa ja tekisivät jotain järkevää siis. Kuten suomalaiset käyvät tukholmassa ja käyvät vanhassa kaupungissa ja wasamuseetissa.

He eivät tiedä myöskään suomesta paljon mitään.

Hyvä vertaus siihen, että suomalaiset eivät kovin hyvin suhtaudu keskimäärin venäjään, eivät oikeastaan tiedä venäjästä ja venäläisistä mitään, eivätkä kauheasti matkusta sinne.

Säälihän se on mutta suht tavallista että asiat menee näin. Ihmiset tykkäävät elää omassa kuplassaan ja ajatella me-muut tyylisesti. "Paremmiksi" koetut asiat kiinnostaa, "huonommiksi" koetut ei kiinnosta, paitsi paheksunta on tietenkin hauskaa.

Itse olen käynyt useita kertoja pietarissa ja haluaisin matkustaa enemmänkin.

Venäjästä on kuitenkin selkeästi aggressiivinen kuva jokaisella maailman kansalaisella ja siellä on paljon köyhyyttä, joten ainakin ensimmäinen matka Venäjälle voi vähän jännittää. Suomella taas on ihan erilainen imago ja matkustaminen tänne Tukholmasta on erittäin helppoa. Ehkä se matkustamisen vähäisyys vaan johtuu siitä, että Suomessa ei ole oikein mitään oikeasti kiinnostavaa turistikohdetta. Pitäisi jotenkin vähän kaivella taustatietoja ja erityisesti innostua suomalaisesta kulttuurista, että jaksaisi lähteä.

Ei tosin Ruotsissakaan ole oikein mitään, mutta vähän enemmän sentään, joten suomalaiset mielellään käyvät päiväreissulla Tukholmassa, koska se on niin helppoa. Jos Tukholma olisi vaikka Saksassa, niin ei siellä kävisi kukaan.

Vierailija
47/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisia taidettiin halveksia Ruotsin vallankin alla melko paljon.

Tästä on muuten yllättävän vaikea löytää tietoa. Jos joku osaa, niin linkittäkää.

Mutta joo. Yksi syistä miksi Ruotsi istui tumput suorina ja mm. esti ranskalaisten ja brittien kulkemisen maan läpi jotta oltaisiin saatu lisävoimia talvisodan aikana tulee ihan yksinkertaisesti siitä, ettemme ole emmekä tule olemaan mitenkään erityisen arvokkaita heille.

Pakkoruotsi on yksi hulluimmista asioista mitä Suomessa on.

Tässä on aika hyvä esimerkki. http://www.vauva.fi/keskustelu/4411479/ketju/ruotsalaiset_ovat_aina_sor…

Vielä tänä päivänä suomalaisia ruoskitaan pakkoruotsilla. Vuosisatoja kestänyt kielisimputus ei loppunut edes Suomen itsenäistyttyä.

Vierailija
48/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole havainnut. Olen asunut Ruotsissa nyt 5 v, ja alusta lähtien tuntui täkäläisillä olevan asenne että "ettehän te nyt mitään ulkomaalaisia oikeasti edes ole". Kieltäkin pitävät kiinnostavana, ja moni on innoissaan kertonut suomalaisista sukulaisistaan. En puhunut kovin hyvää ruotsia tänne muuttaess, mutta aina ihmettelivät miten hyvin puhun, ja olihan se hyvin verrattuna moneen muuhun joka ei puhu sanaakaan ruotsiatänne muuttaessa.

En tiedä onko kuinka isoja eroja alueiden ja sosiaalisten ympyröiden välillä, omat kokemukset lähes kaikki akateemisista. Ja toki jengi voi selän takana puhua mitä vaan.

Vierailija
49/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin tosi yllättynyt, kun kuulin, että ruotsalaisille nuorille aikusille (tukholmalaisille tarkemmin sanoen), ei ole kovin yleistä matkustaa laivalla turkuun tai helsinkiin. Niin että kävisivät maissa ja tekisivät jotain järkevää siis. Kuten suomalaiset käyvät tukholmassa ja käyvät vanhassa kaupungissa ja wasamuseetissa.

Hyvä vertaus siihen, että suomalaiset eivät kovin hyvin suhtaudu keskimäärin venäjään, eivät oikeastaan tiedä venäjästä ja venäläisistä mitään, eivätkä kauheasti matkusta sinne.

Säälihän se on mutta suht tavallista että asiat menee näin. Ihmiset tykkäävät elää omassa kuplassaan ja ajatella me-muut tyylisesti. "Paremmiksi" koetut asiat kiinnostaa, "huonommiksi" koetut ei kiinnosta, paitsi paheksunta on tietenkin hauskaa.

Venäjästä on kuitenkin selkeästi aggressiivinen kuva jokaisella maailman kansalaisella ja siellä on paljon köyhyyttä, joten ainakin ensimmäinen matka Venäjälle voi vähän jännittää. Suomella taas on ihan erilainen imago ja matkustaminen tänne Tukholmasta on erittäin helppoa. Ehkä se matkustamisen vähäisyys vaan johtuu siitä, että Suomessa ei ole oikein mitään oikeasti kiinnostavaa turistikohdetta. Pitäisi jotenkin vähän kaivella taustatietoja ja erityisesti innostua suomalaisesta kulttuurista, että jaksaisi lähteä.

Ei tosin Ruotsissakaan ole oikein mitään, mutta vähän enemmän sentään, joten suomalaiset mielellään käyvät päiväreissulla Tukholmassa, koska se on niin helppoa. Jos Tukholma olisi vaikka Saksassa, niin ei siellä kävisi kukaan.

Venäjällä osataan myös huonosti englantia, sekin tekee maasta vähemmän houkuttelevan matkakohteen.

Vierailija
50/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kuinka moni tietää Bryantin taustat?!? Ja että hän on tosi suosittu, puolisuomalaisuusestaan ja huolimatta!

Luulisin ettei monikaan. Kyllä, on suosittu, ihan kyllästymiseen asti pyörittävät hänen kipaleitaan radiossa. Meedia lellii...

Vierailija
51/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset= Juntteja, sivistymättömiä , juoppoja, epärehellisiä (mistä on tullu käsitys että suomalainen on rehellinen) Ei todellakaan. Väkivaltaisia. 

http://www.radionova.fi/uutiset/ilmiot/et-suomi-on-vakivaltaisempi-kuin…

Vierailija
52/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset= Juntteja, sivistymättömiä , juoppoja, epärehellisiä (mistä on tullu käsitys että suomalainen on rehellinen) Ei todellakaan. Väkivaltaisia. 

Noh, noh. Suomalaisten rehellisyys ON tunnettu juttu. Suomalaisella on yleisesti hyvin kehittynyt oikeudentaju ja selkärankaa riittää. Olkaamme ylpeitä ja kiitollisia että olemme just mitä olemme.

- Vaikkakin rasismi on kylläkin tässä maassa hyvin valitettavaa, mutta sekin korjaantuu ajan kanssa. Tämän päivän nuoret ja tulevat sukupolvet hoitavat ne kysymykset parempaan suuntaan.

Vierailija
53/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, noh. Suomalaisten rehellisyys ON tunnettu juttu. Suomalaisella on yleisesti hyvin kehittynyt oikeudentaju ja selkärankaa riittää. Olkaamme ylpeitä ja kiitollisia että olemme just mitä olemme.

- Vaikkakin rasismi on kylläkin tässä maassa hyvin valitettavaa, mutta sekin korjaantuu ajan kanssa. Tämän päivän nuoret ja tulevat sukupolvet hoitavat ne kysymykset parempaan suuntaan.

Vierailija
54/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsalaisturistit tulevat kuitenkin venäläisten jälkeen hyvänä kakkosena. Tukholmalainen nuori on varmaan sitten hieman muista poikkeava erityisryhmä, samaan tapaan kuin helsinkiläinen nuorikin.

http://www.visitfinland.fi/news/suomessa-vieraili-74-miljoonaa-matkaili…

Vierailija
55/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä juurikaan kiinnosta mitä ruotsalaisnuorukaiset Ahmed, Mohammed ja Mehdi ajattelevat meistä suomalaisista. Menkköön vaikka polttamaan kaduille autoja, Ruotsi on nykyään kehitysmaa.

Vierailija
56/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotisissa jos tulee vastaan mulattilapsi vaalean naisen kanssa, niin 95 % varmasti kyseessä on suomalaisäiti. Kun suomalaiset eivät arvosta itseään tuon vertaa, niin ei heitäkään kukaan arvosta. Eihän meilläkään kukaan arvosta mulattilapsen äitiä.

Vierailija
57/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotisissa jos tulee vastaan mulattilapsi vaalean naisen kanssa, niin 95 % varmasti kyseessä on suomalaisäiti. Kun suomalaiset eivät arvosta itseään tuon vertaa, niin ei heitäkään kukaan arvosta. Eihän meilläkään kukaan arvosta mulattilapsen äitiä.

Afrikkalaiset tykkää integroitua suomalaisroskaan.

Vierailija
58/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä juurikaan kiinnosta mitä ruotsalaisnuorukaiset Ahmed, Mohammed ja Mehdi ajattelevat meistä suomalaisista. Menkköön vaikka polttamaan kaduille autoja, Ruotsi on nykyään kehitysmaa.

Kuules Unto-Antero....

Vierailija
59/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ruotsalaisten suhtautuminen uutinen ollut. Nykypolvet ovat imeneet negatiivisen asenteen jo äidinmaidossa. Suuren muuttoaallon aikaan Suomesta ei todellakaan lähtenyt se paras aines naapurimaan teollisuutta tukemaan. Monilla oli ollut ongelmia kotimaassakin, siis muitakin kuin työttömyys. Vieraassa ympäristössä kieltä osaamattomana ongelmat vain pahenevat. Viina, huumeet, parisuhdeongelmat, väkivaltaisuus jne. Olen työskennellyt Ruotsissa joitakin vuosia juuri siihen aikaan, kun ensimmäinen suomalaispolvi oli parhaassa työiässä. Kyllä moni todella ansiokkaasti likasi omaa pesäänsä ja pilasi suomalaisten mainetta omalla käytöksellään.

Mun suvusta lähti aikoinaan Ruotsiin töihin. Siellä heillä on työpaikat ja omakotitalot ja lastenlapset täysin ruotsalaistuneet. hekin kaikki töissä tai opiskelemassa. 

Vierailija
60/92 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsalaisturistit tulevat kuitenkin venäläisten jälkeen hyvänä kakkosena. Tukholmalainen nuori on varmaan sitten hieman muista poikkeava erityisryhmä, samaan tapaan kuin helsinkiläinen nuorikin.

http://www.visitfinland.fi/news/suomessa-vieraili-74-miljoonaa-matkaili…

" Ruotsalaisturistit tulevat hyvänä kakkosena " Olen itse turismitöissä ja ihmetellyt kun meillä ei käy Ruotsista. Mulla meni tosiaan monta vuotta siihen että tajusin että nämä Suomeen tulevat " ruotsalaisturistit" on suomalaiset siirtolaiset ja heidän lapset ja lastenlapset ja kyllä, puhuvat suomea täällä kun tarvittevat palveluita. Surullista , kun tilastot valehtee tällä tavalla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme