Pitäisikö vieraille tarjota kahvia, vaikken juo sitä itse lainkaan?
Olen laadukkaan irtoteen ystävä. Kun luokseni tulee vieraita, tarjoan aina useampaa erilaista irtoteetä josta jokainen voi hauduttaa mieleistään omassa mukissaan, jos yhteisessä pannussa haudutettu tee ei maistu. En juo kahvia enkä ole hankkinut sitä kaappiini pelkästään vieraita varten, mistään keittimestä nyt puhumattakaan. Luulin aina että asia on ok. Mutta nyt sain kuulla, että selkäni takana on paheksuttu sitä kuinka ajattelemattomasti toimin.
Mikä siinä kahvissa oikein on, kun sitä pitäisi olla aina tarjolla? En vaan millään ymmärrä. En itsekään loukkaannu, jos menen kylään ja ainoa vaihtoehto kahville on kraanavesi (sitäkin välillä tapahtuu). Tai jos mulle lykätään käteen joku kämäinen Liptonin yellow label -teepussi silloin, kun muut vieraat saa nauttia hienosta erikoiskahvista - kyllähän siinäkin tuntee itsensä vähän ulkopuoliseksi, kun muita hemmotellaan jollain erikoisuudella mutta mulle tarjotaan pelkkää halpaa paskaa. Mutta ymmärrän hyvin, että itsehän olen nirso kun en kahvia juo. Miksei kahvin juojat suhtaudu asiaan samoin?
Kommentit (155)
Purkki murukahvia voisi olla ratkaisu. Itse e juo teetä, mutta ostan sitä vieraille. Miksi ylipäänsä kutsua vieraita, jos on noin vaikeaa olla mieliksi?
Olen koukussa kahviin mutten odota, että sitä olisi aina tarjolla. Mukanani on aina kofeiinitabletteja ja jos menen johonkin yökylään tms., vien tuliaisiksi kahvipaketin tai otan pikakahvia mukaan.
En ymmärrä, miksi niin moni lykkää vastuun kahvin tarjoamisesta pelkästään isäntäväen harteille. Jos jollain vieraalla on erityistarpeita tarjoilujen suhteen, niistä on syytä ilmoittaa etukäteen. Jos ei viitsi tai kehtaa tehdä sitä, syyttäköön itseään jos tarjoilut ei miellytä.
Vierailija kirjoitti:
No jopahan on asenne kohdallaan ap:llä! Omaan napaan on niin tajuttoman ihana tuijottaa. Ja jos sitten kahvinjuoja tarjoaa tavallista pussiteetä, niin kämäistä on, mitä se sitten tarkoittaneekin.
Minulla on ystävä, joka ei juo kahvia, mutta hänellä on keitin ja kahvia aina vierasvaraksi, koska hän ymmärtää, että kaikki eivät pidä teestä tai pelkästä hopeateestä. Hänellä on myös keliakia, mutta pakasteessa on aina vierasvarana "tavallista" kahvileipää. Hän on joskus todennut, ettei hän näe siinä mitään järkeä, että hänen pitäisi pakottaa vieraansakin elämään hänen omien rajoitustensa mukaan. Minusta se on viisautta.
En kyllä yhtään ymmärrä, miksei keliaakikko voisi tarjota terveille vieraille gluteenitonta kahvileipää. Nykyään niitäkin saa hyvänmakuisina. Niiden ainoa ongelma on kallis hinta, joten luulen että kaverisi on vaan pihi ja naamioi halvempien peruskänttyjen tarjoamisen huomaavaisuudeksi.
Kyllä meillä on kahvinkeitin ja vieraille voidaan kahvia keittää, vaikkei sitä itse juodakaan.
Vierailija kirjoitti:
Pressopannulla voi laittaa teetä tai kahvia. Oikein hyvä hankinta teeharrastajalle. Ei vie mukia enempää tilaa.
Minä en pahastu vaikka tarjolla olisi vain pillimehua.
Pressopannulla tehty tee... Justiinsa joo. Kas kun et saman tien kehota laittamaan mukiin kuumaa vettä suoraan kraanasta ja lämmittämään sitä mikrossa yhdessä teepussin kanssa. Kummallakin tavalla saa suunnilleen yhtä "hyvää" teetä. :P
Vierailija kirjoitti:
Jos on kutsuttu kahville, minusta kahvia pitäisi tarjota. Samoin minusta olisi kohteliasta sitä keittää jos joku sitä pyytää.
Kahvittelu kulttuuri on toki meillä hiukan kummallinen ja siitä on muodostunut automaattinen tapa joka kuuluu lähes joka käänteeseen.
Suomalaisen kahvittelu kulttuurin vertaaminen erilaisiin tee laatuihin tunttuu kyllä sekin hasulle. Kahvittelu kulttuuriimme nykyisellään käsittää suodatin kahvin jota ei voi verrata erikoiskahveihin tai tee laatuihin. Suodatinkahvia voisi lähinnä verrata siihen tavalliseen pussiteehen.
Voi elämän kevät. Tietysti kahvia kuuluu tarjota, jos kutsuu muita kahville. Mutta moniko esittää kutsun kahville, jos ei ole pienintäkään aikomusta tarjota kahvia?
Sinun logiikallasi ei muuten tarvitse tarjota mitään, jos kutsuu vieraita pelkästään kylään. Silloinhan pointtina on pelkkä kyläily.
Tunnustan olevani riippuvainen kahvista, noin 5 kuppia päivässä menee.Jos en saa sitä säännöllisesti päivän mittaan niin päänsärky kyllä iskee.siihen ei auta tee, jota en juo kuin tosi harvoin.Jos kylässä ei tarjota kahvia ja olen siellä vierailulla(muutaman kerran käynyt), kysyn kohteliaasti että löytyisikö kahvia.Ihan murukahvi tai mikä kahvi vaan kelpaa silloin.Jos ei löydy niin on kyllä pakko lyhentää sitten vierailuaikaa .Meidän tutuissa on taas vastaavasti ihmisiä jotka eivät juo kahvia.Kun tulevat vierailulle olen varannut heille tarjottavaksi erilaisia teelaatuja, mustaa,vihreää ja maustettua on valikoima ja siihen sitruunalohkot ja hunajat päälle.Kaakaotakin löytyy vaihtoehdoksi.Kahviin myös maitoa ja kermaa valittavaksi, vaikka emme itse niitä käytä.tykkään että kun kutsun vieraita ettei kuivin suin tarvi lähteä kotiin ja vieraat on tyytyväisiä.Pohjalainen kun olen niin tämä on tapana.
Vierailija kirjoitti:
Ot, mutta mitä vikaa on Keisarin morsiamessa? Minä juon vain teetä ja olen Keisarin morsiamesta tykännyt vuodesta 2001 lähtien, jolloin ensimmäisen kerran sitä join. Minä ostan ko. teen puruina, mutta ei kais siinä kovin kummoista makueroa pussiteehen ole.
En ole aloittaja mutta vastaan omasta puolestani: Mausteet. Haluan teeni maustamattomana "perusteenä". (Kelpuutan kyllä pussiteen, ja ihan sama onko mustaa vai vihreää.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jopahan on asenne kohdallaan ap:llä! Omaan napaan on niin tajuttoman ihana tuijottaa. Ja jos sitten kahvinjuoja tarjoaa tavallista pussiteetä, niin kämäistä on, mitä se sitten tarkoittaneekin.
Minulla on ystävä, joka ei juo kahvia, mutta hänellä on keitin ja kahvia aina vierasvaraksi, koska hän ymmärtää, että kaikki eivät pidä teestä tai pelkästä hopeateestä. Hänellä on myös keliakia, mutta pakasteessa on aina vierasvarana "tavallista" kahvileipää. Hän on joskus todennut, ettei hän näe siinä mitään järkeä, että hänen pitäisi pakottaa vieraansakin elämään hänen omien rajoitustensa mukaan. Minusta se on viisautta.
En kyllä yhtään ymmärrä, miksei keliaakikko voisi tarjota terveille vieraille gluteenitonta kahvileipää. Nykyään niitäkin saa hyvänmakuisina. Niiden ainoa ongelma on kallis hinta, joten luulen että kaverisi on vaan pihi ja naamioi halvempien peruskänttyjen tarjoamisen huomaavaisuudeksi.
Samaa mieltä. En käsitä miksi se olisi omiin rajoitteisiin pakottamista, jos tarjoaa vieraille gluteenitonta syötävää. Olen itse mm. sipulille allerginen kasvissyöjä, joten pitäisikö mun jatkossa tehdä päivällisvieraille sipulia sisältävää liharuokaa, jotten pakota niitä elämään omien rajoitteideni mukaan? Miksei sellainen tarjottava muka kelpaisi, joka poikkeaa tavanomaisesta mutta maistuu hyvälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pressopannulla voi laittaa teetä tai kahvia. Oikein hyvä hankinta teeharrastajalle. Ei vie mukia enempää tilaa.
Pressopannulla tehty tee... Justiinsa joo. Kas kun et saman tien kehota laittamaan mukiin kuumaa vettä suoraan kraanasta ja lämmittämään sitä mikrossa yhdessä teepussin kanssa. Kummallakin tavalla saa suunnilleen yhtä "hyvää" teetä. :P
Miten pressopannulla tehty tee eroaa muunlaisessa pannussa tehdystä teestä? Ei käsitä, ei :0
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä tarjoan ja keitän mielelläni, koska tiedän, että kahvikin on "huume". Ei sitä ilman voi olla. Ei paljon mun Rooibosteet lämmitä, jos päätä särkee.
Tässä pieni infoisku: Joissain teelaaduissa on melkein yhtä paljon kofeiinia kuin kahvissakin. Vai aiheuttaako kahvissa riippuvuutta joku muukin kuin pelkkä kofeiini?
Mutta rooibosteessä ei ole ;)
En juo mitään kuumaa, enkä pidä kahvia tai teetä kaapissani vieraita varten. Sanon sen myös aina kun kutsun jonkun ekaa kertaa kylään. Jos meidän omista puutarhamarjoista tehty mehu ei riitä, omat juomat voi ottaa termarissa mukaan tai murukahville/teepussille voidaan lämmittää vettä mikrossa.
Mulla ei ole onneksi tätä ongelmaa. En kutsu asunnolleni ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pressopannu ei tosiaan paljoa maksa. Kyllä mä sinuna sellaisen hankkisin, jos kerran valituksia on vierailta tullut. Kyllä mullekin yleensä ihan suht hyvää teetä tarjotaan vieraisilla ollessani.
Sehän siinä onkin, ettei kukaan ole vähääkään kritisoinut toimintaani päin naamaa. En taatusti rupea tarjoamaan kahvia niin kauan kun vieraat puhuu selän takana pahaa, vaikka kasvotusten kaikki juo kiltisti teensä, hymyilee ja kiittelee kovasti. Inhoan selän takana toimimista yli kaiken. -ap
Miten ne on sit reagoineet, kun oot sanonut heillä vieraillessaan, että nää liptonin pussiteet on paskaa?
Tää oli hyvä kysymys, vastausta vain ei kuulunut. Ap?
Sori, en huomannut kysymystä. En ole tietenkään sanonut kenellekään, että niiden tarjoama pussitee on paskaa. Kuten en sano mielipidettäni silloinkaan, kun mulle tarjotaan sellaista ruokaa josta en pidä. Mutta vaikka voin kertoa lähipiirilleni rehellisen mielipiteeni tarjotusta ruuasta tai juomasta, en kritisoi sitä että niitä tarjotaan mulle. Ei mulle tulisi mieleenkään olettaa, että kaikki tarjoilut olisi makuni ja tottumusteni mukaisia. -ap
Luehan aikaisempi vastauksesi ja vertaa tähän. Kaksoisstandardi pahimmillaan.
Minä olen pahimmanluokan kahvintarjoaja (olin jo ennen kuin itse join kahvia, aikuisiällä vasta "opetellut" juomaan), joten en ehkä pysty vastaamaan objektiivisesti. Mutta minusta kahvin ja teen tarjoaminen kuuluu peruskäytöstapoihin. Niin että kumpaa vain on mahdollisuus valita. Mutta tapoja on monia, eräs ystävistäni ei tarjoa koskaan mitään juotavaa heillä kyläillessäni. Anoppini taas tarjoaa aina vain sitä, mitä itse syö/juo. Itselleni uutta on ollut, että grillimakkaran kanssa ei ole tarjolla sinappia eikä ketsuppia, salaatti tarjoillaan aina ilman mitään kastiketta/öljyä pöydässä. Teetä on tarjolla aina vain rooibosta ja vihreää teetä. Minusta musta tee kuuluu pakollisena osana teevalikoimaan! Eli nämä on ilmeisesti tottumis- ja kulttuurikysymyksiä.
Itse olen 100% pelkästään (irto-) teenjuoja, mutta on minulla pakastekuivattua Nestléä satunnaisten kävijöiden varalle,'vieraskahviksi'. (helppoa valmistaa instant-jauheesta kun pelkkä kuppiin tarjottu kuuma vesi riittää ja kahvijauhe kestää kyllä pitkään menettämättä aromiaan siinä suljetussa purkissa) Useimmat vieraani kyllä juovat kanssani samasta kannusta kaadetun kupillisen hyvää haudutettua teetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pressopannulla tehty tee eroaa muunlaisessa pannussa tehdystä teestä? Ei käsitä, ei :0
Perusmarkettiteen teen kohdalla eroa tuskin huomaa, mutta hienon laatuteen lehdet joutuu pressopannussa sellaisen pahoinpitelyn kohteeksi, että niiden herkät aromit peittyy voimakkaan makuisten polyfenolien maun alle.
Oletetaan, että ihmisellä ei käy vieraita tai ne ovat sukulaisia, jotka eivät vaadi sitä kahvia. Yhtäkkiä onkin tulossa mummon kummin kaima kylään. Pitääkö lähteä etsimään kahvinkeitin ja kahvia jostain? Entä pitääkö sitä olla siltä varalta, että kerran vuodessa käy yksi vieras, jolle sitä kahvia pitää olla? Lisäksi maitoa, jolle isäntä itse on allerginen, eikö niin? Sitähän pitää aina olla varastossa? Siitä ei voi tehdä itselle maidon vanhneduttua lettujakaan, jos on allerginen. Eikä tämä ihminen muuten juo teetäkään.