Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö vieraille tarjota kahvia, vaikken juo sitä itse lainkaan?

Vierailija
28.09.2016 |

Olen laadukkaan irtoteen ystävä. Kun luokseni tulee vieraita, tarjoan aina useampaa erilaista irtoteetä josta jokainen voi hauduttaa mieleistään omassa mukissaan, jos yhteisessä pannussa haudutettu tee ei maistu. En juo kahvia enkä ole hankkinut sitä kaappiini pelkästään vieraita varten, mistään keittimestä nyt puhumattakaan. Luulin aina että asia on ok. Mutta nyt sain kuulla, että selkäni takana on paheksuttu sitä kuinka ajattelemattomasti toimin.

Mikä siinä kahvissa oikein on, kun sitä pitäisi olla aina tarjolla? En vaan millään ymmärrä. En itsekään loukkaannu, jos menen kylään ja ainoa vaihtoehto kahville on kraanavesi (sitäkin välillä tapahtuu). Tai jos mulle lykätään käteen joku kämäinen Liptonin yellow label -teepussi silloin, kun muut vieraat saa nauttia hienosta erikoiskahvista - kyllähän siinäkin tuntee itsensä vähän ulkopuoliseksi, kun muita hemmotellaan jollain erikoisuudella mutta mulle tarjotaan pelkkää halpaa paskaa. Mutta ymmärrän hyvin, että itsehän olen nirso kun en kahvia juo. Miksei kahvin juojat suhtaudu asiaan samoin?

Kommentit (155)

Vierailija
81/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pakko ole mutta itse tarjoaisin kahvia ihan kohteliaisuudesta. Kahvinkeitintäkään ei ole pakko ostaa, sillä kaupasta löytyy pikakahvia montaa eri sorttia. Ei välttämättä sitä, mihin vieraat ovat tottuneet, mutta onpahan jotain.

Vierailija
82/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkokysymys. Mulla on kyllä kahvia, juon itsekin ja sokeria, mitä en käytä, koska sokerihan säilyy ikuisesti. Mutta pitääkö mulla pitää kaikenvaralta maitopurkkia vieraiden takia kanssa, jotta nämä saavat sen muutaman millilitran maitotilkkansa, jos sattuvat tulemaan? En käytä maitoa mihinkään. Ei tartte kertoa, tiedän mihin kaikkeen vanhaa maitoa voisi käyttää, mutta en tee pannareita, en tee lettuja, keitän puurot mieluummin veteen, laatikkoruokiin käytän mieluummin keitinlientä. 

Osta maitojauhetta tai UHT-maitoa. Ne säilyy hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin on kadonnut vieraanvaraisuus. Vieraat tuntevat olonsa tervetulleeksi? Nykyään tuntuu kaikki olevan niin helvetin vaikeeta ihmisille.

On mullakin ollut yksi kyläpaikka. Pelkkää mustaa kahvia " kun oho maito loppu ja pullat syöty" no eipä kiinnosta paljon kyläillä.

Kyllä ite sen verran arvostan mun vieraita, että piirakan pyöräytän. Kahvia aina ja teetä jos teen juojia. Mikä on ongelma?

Vierailija
84/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako vieraiden huomioiminen automaattisesti kahvin tarjoamista? Miksi?

Mun mielestä riittää, kunhan nyt jotain tarjoaa.

Vierailija
85/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sun mielestä sitten on jotain? Ei kahvia/teetä. Pillimehutko?

Vierailija
86/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkokysymys. Mulla on kyllä kahvia, juon itsekin ja sokeria, mitä en käytä, koska sokerihan säilyy ikuisesti. Mutta pitääkö mulla pitää kaikenvaralta maitopurkkia vieraiden takia kanssa, jotta nämä saavat sen muutaman millilitran maitotilkkansa, jos sattuvat tulemaan? En käytä maitoa mihinkään. Ei tartte kertoa, tiedän mihin kaikkeen vanhaa maitoa voisi käyttää, mutta en tee pannareita, en tee lettuja, keitän puurot mieluummin veteen, laatikkoruokiin käytän mieluummin keitinlientä. 

Ei suinkaan tarvitse, sillä sinähän olisit lirittelemässä sitä maitoa viemäriin jatkuvaa tahtia ellet sitten satu keskitsemään vieraita aina joka toinen päivä. Meillä on kyllä esimerkiksi töissä kahvia varten käytössä iskukuumennettua maitoa, joka säilyy huoneenlämmössä (avaamattomana) muistaakseni useitakin kuukausia. En sitten tiedä, mille mahtaa maistua mutta ihan tyytyväisenä ainakin työkaverit sitä käyttävät kahvissaan.

Vierailija
87/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi-ihmiset on usein epäkohteliaita. Laittaa kahvikupin kysymättä eteen, vaikka tahtoisin vettä tai mehua. Ajattelemattomimmat kaataa kahvinkin valmiiksi mitään kysymättä. Mikä siinä kysymisessä on niin vaikeaa?

Vierailija
88/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sun mielestä sitten on jotain? Ei kahvia/teetä. Pillimehutko?

Etkö ymmärrä lukemaasi? Kahvi, tee, pillimehut... kaikki käy. Kunhan vaan tarjoaa jotakin.

Vierailija
89/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tarjoan ja keitän mielelläni, koska tiedän, että kahvikin on "huume". Ei sitä ilman voi olla. Ei paljon mun Rooibosteet lämmitä, jos päätä särkee.

Vierailija
90/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma muuttuu, ja pullanmussutuskahvikuppi-aikakausi alkaa olla jo ohitse. Ei sitä aina tarvitse kahvia ryystää.

Vierailija
91/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvi-ihmiset on usein epäkohteliaita. Laittaa kahvikupin kysymättä eteen, vaikka tahtoisin vettä tai mehua. Ajattelemattomimmat kaataa kahvinkin valmiiksi mitään kysymättä. Mikä siinä kysymisessä on niin vaikeaa?

Voisit varmaan itse avata suusi ja ilmoittaa ettet juo kahvia. Itse juon kahvia mutta joskus on "kahvikiintiö" täynnä. Käyty vaikka jo toisessa kyläpaikassa, niin kyllä heti ilmoitan kun huomaan keittopuuhat et nyt ei maistu. Mikä oli taas vaikeeta?

Voi apua jos suomalaisten ongelmat ovat tätä luokkaa, niin meillähän on asiat helvetin hyvin.

Vierailija
92/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä tarjoan ja keitän mielelläni, koska tiedän, että kahvikin on "huume". Ei sitä ilman voi olla. Ei paljon mun Rooibosteet lämmitä, jos päätä särkee.

Tässä pieni infoisku: Joissain teelaaduissa on melkein yhtä paljon kofeiinia kuin kahvissakin. Vai aiheuttaako kahvissa riippuvuutta joku muukin kuin pelkkä kofeiini?

Vierailija
93/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaapissa aina pikakahvia ja teetä. Sen lisäksi jos odotan vieraita niin ostan varuilta pienen pillimaidon, joka säilyy huoneenlämmössä avaamattomana kuukausia.

Vierailija
94/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisit varmaan itse avata suusi ja ilmoittaa ettet juo kahvia. Itse juon kahvia mutta joskus on "kahvikiintiö" täynnä. Käyty vaikka jo toisessa kyläpaikassa, niin kyllä heti ilmoitan kun huomaan keittopuuhat et nyt ei maistu. Mikä oli taas vaikeeta?

Voi apua jos suomalaisten ongelmat ovat tätä luokkaa, niin meillähän on asiat helvetin hyvin.

Voi apua itsellesi. Osaan kyllä sanoa ei kiitos, mutta se on ikävää tehdä siinä vaiheessa kun eteen jo tuodaan kuppi täynnä kahvia. Kaikki kun ei vaivaudu kertomaan etukäteen, että nyt laitetaan kahvit tulemaan.

Vierailija
95/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuin solussa, isäni yritti jostain ihmeen syystä saarnata minulle siitä, että sun on pakko ostaa kahvinkeitin, vaikket itse juo, koska vieraille on _pakko_ tarjota kahvia.

Siis ihan ihmeellistä ininää häneltä. Jos on itse hankkiutunut riippuvaiseksi jostain, niin eiköhän se ole oma valinta. Aina voi ottaa omat kahvit mukaan tai vaikka käydä hakemassa kahvit huoltoasemalta, jos ei kertakaikkiaan pysty olemaan ilman.

Luonnollisesti olen pahoillani, jos joku on riippuvainen ja kärsii vieroitusoireita, mutta ei pitäisi olla isäntäväen velvollisuus hankkia ties mitä laitteita jotain tiettyä vierasta varten.

Vierailija
96/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvilla on Suomessa vahvat perinteet, että teen juojien on turha inistä. Kaikki vehkeet on hankittava viimeisen päälle.

Vierailija
97/155 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

halvin kahvinkeitin maksaa kympin, halvin kahvipaketti pari euroa!

mielestäni on ihan ystävien huomioimista ostaa se keitin, vaikka itse juo vain teetä! pitää myös muistaa, että kahvi ihan oikeasti aiheuttaa riippuvuutta ja jos kotoa on vaikka kahvi loppu, voi hermoja vähän kiristää se että kylässä eteen lykätään kuppi teetä...

Vierailija
98/155 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

opin itse  juomaan kahvia vasta kolmekymppisenä. kun muutin omaan asuntoon 18-vuotiaana, en juonut kuin teetä mutta kahvia kittaavia ystäviä varten ostin pikakahvia ja myöhemmin isäni kiikutti minulle kirppikseltä löytyneen kahvinkeittimen, joka palvelikin hyvin vieraita useamman vuoden

Vierailija
99/155 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse. Jollei tee tai hanavesi kelpaa niin olkoot ilman tarjottavia.

Mutta ei myöskään kannata ihmetellä, jos ei tule ketään kylään. 

Vierailija
100/155 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en juo kahvia, mutta keitän aina kahvia. Mulla on aina Kulta-Katriinaa kaapissa, vaikka se ei vähene kuin vieraiden toimesta. Ei ole iso vaiva, suurin osa ihmisistä juo kuitenkin kahvia.