Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö vieraille tarjota kahvia, vaikken juo sitä itse lainkaan?

Vierailija
28.09.2016 |

Olen laadukkaan irtoteen ystävä. Kun luokseni tulee vieraita, tarjoan aina useampaa erilaista irtoteetä josta jokainen voi hauduttaa mieleistään omassa mukissaan, jos yhteisessä pannussa haudutettu tee ei maistu. En juo kahvia enkä ole hankkinut sitä kaappiini pelkästään vieraita varten, mistään keittimestä nyt puhumattakaan. Luulin aina että asia on ok. Mutta nyt sain kuulla, että selkäni takana on paheksuttu sitä kuinka ajattelemattomasti toimin.

Mikä siinä kahvissa oikein on, kun sitä pitäisi olla aina tarjolla? En vaan millään ymmärrä. En itsekään loukkaannu, jos menen kylään ja ainoa vaihtoehto kahville on kraanavesi (sitäkin välillä tapahtuu). Tai jos mulle lykätään käteen joku kämäinen Liptonin yellow label -teepussi silloin, kun muut vieraat saa nauttia hienosta erikoiskahvista - kyllähän siinäkin tuntee itsensä vähän ulkopuoliseksi, kun muita hemmotellaan jollain erikoisuudella mutta mulle tarjotaan pelkkää halpaa paskaa. Mutta ymmärrän hyvin, että itsehän olen nirso kun en kahvia juo. Miksei kahvin juojat suhtaudu asiaan samoin?

Kommentit (155)

Vierailija
101/155 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole tapa, että tarjotaan teetä ja kahvia. Kai sitä kahvia pitäisi hommata vieraita varten samassa kun hommaa niille muutkin tarjottavat.  Mitä muuta juotavaa niille sitten antaisi? Ei kaikki kahvin juojat tykkää teestäkään. I

Mutta jos yllätysvieraana tulee niin sitten on tyydyttävä siihen mitä emännän kaapista löytyy. Itse en juo kahvia enkä mustaa teetä ollenkaan ja vihreää teetäkin harvakseltaan.

Vierailija
102/155 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pressopannulla voi laittaa teetä tai kahvia. Oikein hyvä hankinta teeharrastajalle. Ei vie mukia enempää tilaa.

Minä en pahastu vaikka tarjolla olisi vain pillimehua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/155 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea ketjua mutta sata kertaa lienee jo sanottu että ihmisillä on addiktio kahviin. Osta murukahvia, tosi nistit pärjää kyllä sillä. Minä olen siirtynyt kokonaan murukahviin koska en pidä kahviin suodattuvasta paperin mausta. Tykkään Pirkka-murukahvista, vaikka vieraille juotan aina suodatettua. Kerran kahvi oli loppu ja kaverikin sanoi että yllättävän hyvää tuo murukahvi.

Vierailija
104/155 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kutsuttu kahville, minusta kahvia pitäisi tarjota. Samoin minusta olisi kohteliasta sitä keittää jos joku sitä pyytää.

Kahvittelu kulttuuri on toki meillä hiukan kummallinen ja siitä on muodostunut automaattinen tapa joka kuuluu lähes joka käänteeseen.

Suomalaisen kahvittelu kulttuurin vertaaminen erilaisiin tee laatuihin tunttuu kyllä sekin hasulle. Kahvittelu kulttuuriimme nykyisellään käsittää suodatin kahvin jota ei voi verrata erikoiskahveihin tai tee laatuihin. Suodatinkahvia voisi lähinnä verrata siihen tavalliseen pussiteehen.

Vierailija
105/155 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kahvin juoja. En odota, että tarjolla on kahvia jos menen kylään paikkaan jonka asukkaat eivät juo kahvia. Tuskin he edes kutsuvat alunperin ketään kahville, todennäköisemmin kutsuvat kylään.

Ja eihän avattu kahvipaketti edes pysy hyvänä loputtomiin. Mitä järkeä kahvittoman talouden siis olisi pitää sitä kaapissa.

Vierailija
106/155 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole kahvinkeitintä, koska ei juoda kahvia. Silloin tällöin ostan pikakahvijauhetta, mutta senkin saa sitten heittää jossain vaiheessa pois kun menee päiväys. Meillä käy vieraita niin harvoin. Osa kahvinarkeista osaa jo ottaa meille mukaansa omat jauheet, mutta tosiaan ei muakaan teenjuojana pahemmin huomioida. En itse kyllä lähde kylään sillä periaatteella että sieltä saisin juuri itseäni miellyttäviä tuotteita juodakseni ja syödäkseni.

Vierailija
107/155 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä tarjoilisin jos voisin arvella, että tulijoissa on "kahvinisteja".

Sehän siinä just onkin, että kaikille vieraille on tee kelvannut. Miksi osa niistä siis odottaa muiden hankkivan kalliit laitteet ja opettelemaan keittämään pahaa litkua vain siksi, että niiden mielestä sitä kuuluu olla aina tarjolla? Miksei huonompi, mutta silti mukiinmenevä vaihtoehto kelpaa? -ap

Sä siis juot myös kahvia tarvittaessa? Vai mikä olikaan logiikkasi?

En juo kahvia, koskaan. Mutten myöskään valita silloin, kun ainoa vaihtoehto kahville on pelkkä vesi. Ja jos totta puhutaan, juon vettä ennemmin kuin Liptonin yellow labelia, Keisarin morsianta ja muita halpispussiteitä, joita suurin osa kahvikissoista vierailleen tarjoaa. Yllättävän moni "huomaavaisista" kahvin juojista ei tajua, ettei ne halvat pussiteet ole läheskään kaikkien teenjuojien mieleen. -ap

Eli tilannehan tässä on se, että ite valitat jopa sulle tarjotun teen laadusta, vaikka ite et tarjoa niin minkään sortin kahvia :D

Vierailija
108/155 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ala ostamaan keitintä, ei ole oikeasti yhtään tilaa sille keittiössä. Meillä on yksi pressopannu, johon pitemmälle vierailijalle voisin ostaa murukahvia mutta en pidä sitäkään varalta kaapissa koska tuskin se kauhean hyvältä maistuisi jos aukastu vaikka kaksi vuotta aiemmin.

Vierailija
109/155 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikakahvi on ratkaisu. Yksin ollessani käytän sitä aina; minusta se on jopa parempaa kuin moni suodatinkahvi ja koska juon sen usein kuuman maidon kanssa, niin helppoa on vain panna lusikallinen kahvia pohjalle, päälle maitoa, puoleksi minuutiksi mikroon ja sitten vain vedenkeittimestä kuumaa vettä kuppi täyteen.

Vierailija
110/155 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kahvin juoja. En odota, että tarjolla on kahvia jos menen kylään paikkaan jonka asukkaat eivät juo kahvia. Tuskin he edes kutsuvat alunperin ketään kahville, todennäköisemmin kutsuvat kylään.

Ja eihän avattu kahvipaketti edes pysy hyvänä loputtomiin. Mitä järkeä kahvittoman talouden siis olisi pitää sitä kaapissa.

Onko vaikeaa ostaa pientä purkkia murukahvia? Itse olen siirtynyt siihen ja tykkään kovasti. Kahvi säilyy hyvin pitkään.

Vierailija
111/155 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pikakahvipurkki kaapissa satunnaisia kahvinjuojia varten. Eiköhän ne sillä pärjää ihan samoin kuin minä teen juojana joudun tyytymään johonkin vuosia vanhaan teepussiin mitä niiden kaapista löytyy. :D

Vierailija
112/155 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetä juovan ei tarvitse ostaa kahvinkeitintä, hyvä murukahvi on ainakin yhtä hyvää kuin joku Kulta Katriina, jota sitäkin saa muuten murukahvina.

Vaikka juomme monta ertaa päivässä kahvia, ei meillä ole mökillä kahvinkaeitintä ihan tilanpuutteenkin takia. On niin helppo keittää vettä ja sekoittaa siihen joko murukahvia tai teelusikassa irtoteetä.

Vierailija
113/155 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän siinä just onkin, että kaikille vieraille on tee kelvannut. Miksi osa niistä siis odottaa muiden hankkivan kalliit laitteet ja opettelemaan keittämään pahaa litkua vain siksi, että niiden mielestä sitä kuuluu olla aina tarjolla? Miksei huonompi, mutta silti mukiinmenevä vaihtoehto kelpaa? -ap

En juo kahvia, koskaan. Mutten myöskään valita silloin, kun ainoa vaihtoehto kahville on pelkkä vesi. Ja jos totta puhutaan, juon vettä ennemmin kuin Liptonin yellow labelia, Keisarin morsianta ja muita halpispussiteitä, joita suurin osa kahvikissoista vierailleen tarjoaa. Yllättävän moni "huomaavaisista" kahvin juojista ei tajua, ettei ne halvat pussiteet ole läheskään kaikkien teenjuojien mieleen. -ap

Mun luona käy teenjuojia ehkä 3-4 kertaa vuodessa. Itse en juo koskaan teetä. Mikä olisi sellainen "perustee", jota tarjoaisin ja jonka sinä kelpuuttaisit? Nyt minulla on varalla juurikin noita mainitsemiasi laatuja.

Vierailija
114/155 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun luona käy teenjuojia ehkä 3-4 kertaa vuodessa. Itse en juo koskaan teetä. Mikä olisi sellainen "perustee", jota tarjoaisin ja jonka sinä kelpuuttaisit? Nyt minulla on varalla juurikin noita mainitsemiasi laatuja.

Pure green tea tms. 

Vierailija
115/155 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murukahvi ei ole kallis hankinta kaapin perälle.

Vierailija
116/155 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapseleissa on halvinta bulkkikahvia maustettuna.  Tulee vaan maha kipeäksi.  Mieluimmin laadukasta tummaa paahtoa moccamasterilla, kiitos.

Vierailija
117/155 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän jääkaapissa pienen purkin hyvää murukahvia. (ei mitään halpista) Minulla ei ole kahvinkeitintä, mutta murukahvista saa kahvinhimoisille kupillisen helposti. Ei maksa paljoa. Itsekin juon joskus ja voihan sitä käyttää leivonnassakin.

Vierailija
118/155 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä sinuna ostaisin pikakahvia kaappiin, onhan se kohteliasta.

Vastaavaa tilannetta juuri mietin, kun olen nyt kolme kertaa kuukauden sisään kokannut vieraileville perheenjäsenille ruokaa miehen kanssa. Mietimme pitkään, että kokkaammeko kasvisruokaa (jota pääosin arkena kotona syömme) vai emmekö.

Päätimme kokota, koska näin minä pystyin syömään samaa ruokaa ja ei sillä oikeastaan ole väliä kunhan ruoka on hyvää. Kompromissi oli yhdellä kertaa se, että muilla oli lihaa alkupalojen päällä ja emme edes maininneet pääruoan olevan kasvisruokaa kahdella kertaa. ☺

Vierailija
119/155 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vouhotusta, onhan pussitee välillä ihan ok! Kamooon.

Vierailija
120/155 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on nirppanokakkaisia tuttavia! Kahvia ei ole mikään pakko tarjota, ihan samalla tavalla kuin ei ole pakko tarjota mitään muutakaan, mikä ei kuulu omiin tapoihin. En tiedä minkälaisia vieraita sinulla on käynyt, jos heille on epäselvää, että vierailut toteutuvat aina kyläpaikan ehdoilla. Jokaisen kodissa on omat tavat ja minä ainakin juon kyläpaikassa mieluummin teetä kuin kahvia, joka on seisonut kaapissa kuukausia odottamassa seuraavaa kahvinjuojaa. Ei se ole sen parempaa kuin liptonin teenroskat.

Samalla tavalla pelkän kahvin juojan ei tarvitse varata omaan kotiin mahdollisille teenjuojavieraille teekannua, vedenkeitintä tai 30 lajin teevalikoimaa.

Mutta jokainen SAA varata pelkästään vieraiden käyttöön haluamansa arsenaalin laitteita ja juomalajeja ja jos kutsuu usein samoja vieraita ja tietää heidän mieltymyksensä vain kahviin tai vain teehen, on kohteliastakin varautua. Satunnaisten vieraiden kaikkin oikkuihin on vaikea varautua.