Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö vieraille tarjota kahvia, vaikken juo sitä itse lainkaan?

Vierailija
28.09.2016 |

Olen laadukkaan irtoteen ystävä. Kun luokseni tulee vieraita, tarjoan aina useampaa erilaista irtoteetä josta jokainen voi hauduttaa mieleistään omassa mukissaan, jos yhteisessä pannussa haudutettu tee ei maistu. En juo kahvia enkä ole hankkinut sitä kaappiini pelkästään vieraita varten, mistään keittimestä nyt puhumattakaan. Luulin aina että asia on ok. Mutta nyt sain kuulla, että selkäni takana on paheksuttu sitä kuinka ajattelemattomasti toimin.

Mikä siinä kahvissa oikein on, kun sitä pitäisi olla aina tarjolla? En vaan millään ymmärrä. En itsekään loukkaannu, jos menen kylään ja ainoa vaihtoehto kahville on kraanavesi (sitäkin välillä tapahtuu). Tai jos mulle lykätään käteen joku kämäinen Liptonin yellow label -teepussi silloin, kun muut vieraat saa nauttia hienosta erikoiskahvista - kyllähän siinäkin tuntee itsensä vähän ulkopuoliseksi, kun muita hemmotellaan jollain erikoisuudella mutta mulle tarjotaan pelkkää halpaa paskaa. Mutta ymmärrän hyvin, että itsehän olen nirso kun en kahvia juo. Miksei kahvin juojat suhtaudu asiaan samoin?

Kommentit (155)

Vierailija
1/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse. Jollei tee tai hanavesi kelpaa niin olkoot ilman tarjottavia.

Vierailija
2/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä tarjoilisin jos voisin arvella, että tulijoissa on "kahvinisteja".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla on kahviin ihan fyysinen riippuvuus. Jos ei saa kahvia tottumaansa aikaan, tulee pää kipeäksi. Tämä ei ole mikään ongelma silloin, jos asian tietää etukäteen ja on varautunut siihen juomalla ylimääräisen kupin ennen kylään lähtöä. Mutta jos kahvittomuus tulee täytenä yllätyksenä, niin olo voi olla aika tuskainen.

Toinen juttu on sitten se, että normaaliin vieraanvaraisuuteen nykyisin katsotaan kuuluvaksi se, että vieraille on tarjolla sekä kahvia että teetä, jos vieraissa on molempien juojia.

Vierailija
4/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka juon itse kahvia niin kyllä minä olen teenjuojavieraita ajatellen ostanut kaappiin paria eri teetä jotta voin heillekin tarpeen tullen jotain muuta kuin kahvia tarjota. Mielestäni sinun ei ole pakko kahvia vieraille tarjota mutta olisi hyvä ottaa huomioon että kaikki eivät myöskään pidän teestä joten olisi hyvä varata myös ylipäänsä jotain muuta juotavaa.

Vierailija
5/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei PIDÄ, kuten ei teen juojillekaan ole pakko olla tarjolla teetä. Jos kahvi ei kelpaa, juokoon vettä. Ihan sama juttu.

Mikään ei ole pakko, kuin kuolema ja verojen maksaminen.

Mutta HUOMAAVAINEN emäntä onkin sitten toinen juttu: hän tarjoaa sekä kahvia että teetä, mielellään molemmista laadukkaita versioita. Niin meillä ainakin tehdään. On monenlaisia irtoteelaatuja, espressoa, lattea tai capuccinoa tai pressokahvia tai suodatinkahvia, kaikkia vastajauhetuista pavuista.

Teeharrastajalta en nyt oleta saavani montaa eri kahvilaatua, mutta kahveja on saatavilla pienissä vakuumipakkauksissakin, ja voit ostaa lasisen pressopannun, joka ei vie kaapissa paljon tilaa. Kahvinkeitintä tuskin sinun kannattaa ostaa tilaa viemään, jos et itse kerran juo kahvia.

Niistä saa kelvollista kahvia aikaan, eikö kahvi pääse härskiintymään, kuten se tekisi avatussa paketissa. Pressopannuja saa esim. Ikeasta alle kympillä, ei ole todellakaan mikään kallis investointi.

Vierailija
6/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän siinä just onkin, että kaikille vieraille on tee kelvannut. Miksi osa niistä siis odottaa muiden hankkivan kalliit laitteet ja opettelemaan keittämään pahaa litkua vain siksi, että niiden mielestä sitä kuuluu olla aina tarjolla? Miksei huonompi, mutta silti mukiinmenevä vaihtoehto kelpaa? -ap

Vierailija
7/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä musta kuulostaa typerältä että aloittaja ostaisi varta vasten kahvinkeittimen sitä varten että satunnainen kävijä voisi juoda hänen luonaan kahvia. Ne pahimmat kofeinistit varmaankin sen yhden kyläilykerran jälkeen oppivat ettei aplla ole tarjota kahvia ja osaavat varautua.

Ei mulla kahvinjuojana ole tapana pahoittaa mieltäni jos kyläilypaikassa ei tarjota kahvia vaan jotain muuta. Ihan sama juoko isäntäväki itse kahvia vai ei.

Vierailija
8/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tarvitse. Kukin tyylillään. Minä tykkään tarjota muutenkin vieraille runsaat tarjottavat, joten olen hommannut myös kahvinkeittimen, koska moni tuttavistani juo kahvia. Ovat myös usein yökylässä, joten aamukahvi tuntui kohteliaalta keittää, niin eivät joudu lipittelemään pikakahvia.

Vierailija
9/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi. En minäkään tarjoa, eikä mulla ole edes kahvinkeitintä enkä sellaista turhaan osta. Ihan terveellistä oppia juomaan välillä teetä, kahvi on myrkkyä.

Vierailija
10/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän siinä just onkin, että kaikille vieraille on tee kelvannut. Miksi osa niistä siis odottaa muiden hankkivan kalliit laitteet ja opettelemaan keittämään pahaa litkua vain siksi, että niiden mielestä sitä kuuluu olla aina tarjolla? Miksei huonompi, mutta silti mukiinmenevä vaihtoehto kelpaa? -ap

Sä siis juot myös kahvia tarvittaessa? Vai mikä olikaan logiikkasi?

Vierailija
11/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voithan sinä hankkia halvan kahvinkeittimen ja ostaa kahvia, kun vieraita on tulossa? Kyllä jonkinlainen kahvinkeitin kuuluu perusvarustukseen ja muutaman kympin keitin kelpaa. En minä ainakaan ole koskaan vieraillut kylässä, jossa ei kahvia ole voinut saada. 

Vierailija
12/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, jaan tuskasi, koska olin itsekin tee-ihminen 35-vuotiaaksi asti. Ehkä vieraanvaraisuudessa huomaavaisuus-neurootikko-äitini halusi pelastaa minut "arvostelulta" ja toi minulle kerran krupsin pienen 5-7 kupin kahvinkeittimen tällaisia tilanteita varten.

Siinä ei ollut enää vaikeaa keittää kahviakin sitten muutama kuppi. Ja siis keitin ei ollut äidin vierailuja varten, niille saatettiin keittää se yksi kuppi ihan melitta-suodattimella :)

Vierailija
13/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla on kahviin ihan fyysinen riippuvuus. Jos ei saa kahvia tottumaansa aikaan, tulee pää kipeäksi. Tämä ei ole mikään ongelma silloin, jos asian tietää etukäteen ja on varautunut siihen juomalla ylimääräisen kupin ennen kylään lähtöä. Mutta jos kahvittomuus tulee täytenä yllätyksenä, niin olo voi olla aika tuskainen.

Riippuvaisten pitäisi tiedostaa tilanteensa ja huolehtia sen "hoidosta" itse sen sijaan että laittaisi sen muiden tehtäväksi. Mikä estää ottamasta vaikka pikakahvia mukaan, jos ei ole varma siitä että kahvia on tarjolla? Isäntäväeltä löytyy varmasti ymmärrystä, jos selittää mistä on kyse.

Vierailija
14/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo pakko tarjota, itse asiassa ei oo pakko tarjota mitään :) Mutta voihan se olla kohteliasta, varsinkin jos tarjoaa muuta pientä "kahvipöydän" tarjottavaa niin monella voi tehdä mieli kahvia. Itse juon kahvia mutta tykkään myös teestä, joten juon sitä mielelläni, melkein mieluummin jotain mielenkiintoista teelaatua kuin kahvia. Mutta kahviksi riittää vieraille mielestäni jopa pikakahvi. Niistä jotkut on ihan hyviä, juon kotonakin välillä, esim Rainbown luomu on hyvää. Eikä tarvitse ostaa mitään keitintä.

Vierailija
15/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sen pressokannun saa kyllä alle kymmenellä eurolla... ei se ole hinnasta siis oikeasti kiinni, vaan siitä haluatko vai et huomioida vieraiden omistasi poikkeavat mieltymykset. Jos et, niin mitäs siinä sitten, lakkaat piittaamasta siitä, tykkäävätkö vieraat tarjoomuksistasi vai eivät.

5

Vierailija
16/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta murukahvia, tadaa ongelma ratkaistu.

Vierailija
17/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melitta-suodattimella ja kahvitermarillakin voi muuten keittää useamman kupin kahvia helposti ilman keitintä. Tosin sitten se termari täytyy olla. Tai käyhän siihen iso pelkkä kahvinkeittimen lasikannukin, jota pitää hellalla levy pienimmällä lämmöllä :)

Vierailija
18/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kahvinjuojia voi etukäteen varoittaa että sinulla ei ole kahvia tai välineitä, voivat sitten tarvittaessa tuoda itse!

Vierailija
19/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta pannukahvia. Siitä sitten kiehautat vaikka kasarissa sumpit. Tai sanot vieraille, että nämä voivat itse kiehauttaa, koska et itse ole varma, osaatko. Tuskin sinulla on niin hienoperseisiä vieraita, että tuollaisesta pyynnöstä suuttuvat. Ja jos on, niin parempi vain päästä heistä eroon.

Vierailija
20/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ratkaisuni on vähän parempi pikakahvi, jota voi sekoittaa teenkeittimessä keitettyyn veteen. On se kelvannut kahvinjuojille, jotka eivät halua teetä, eikä kukaan ole valittanut, kun ei ole saanut mitään sen hienompaa, kun tietävät, etten juo itse kahvia.